СЕДМОКЛАСНИЦИ 2024/2025 - Тема 5 - Новата година мина, първи срок почти замина....

  • 30 525
  • 740
  •   1
Отговори
# 105
  • Мнения: 1 109
Моят дзвер също няма конкретно желание и аз абсолютно го поощрявам в това. Много се притеснявам да не се пренавие за някое училище, да не успее да изкара достатъчно висока оценка и да не го приемат. Разочарованието да не стане каквото си искал според мен трудно се преодолява. Натискам го да учи с мотива, че ако има хубав бал ще има право на избор. Ако няма - ще учи където го приемат.
Аз бях от децата с много ясно изразено мнение какво искам да уча след 7 клас. Противно на всякаква логика влязох в езикова гимназия, защото бях с математическо мислене и езиците хич не ми се отдаваха. Нашите нямаха пари за школи и затова единствения ми шанс да науча език беше в гимназията. Кошмар беше подгответо- от пълен отличник минах на опашката по оценки, но се изплати от всякъде. Езикът е единственото нещо, което ползвам ежедневно от цялото си образование и не си представям как бих се справяла ако не знам английски. Затова си мисля, че ако детето изкара хубава оценка и иска определено училище не бих го спряла. Много са ми непонятни майки, които при ясни желания на децата, правят избора вместо тях, защото знаели по-добре. Особено като почнат да изтъкват доводи от рода на - в това училище профилите са по хубави или с този език по лесно ще учиш в чужбина. Все едно знаем със сигурност в тези динамични времена след 4-5 години какво ще е.

# 106
  • Мнения: 409
Е, вашите тираджии са направо културтрегери. Моят доскоро искаше на комуналния камион отзад Sunglasses

+1 колега
Моят мечтаеше да бъде боклукчия и то точно от тези, които се возят отзад и сме ги виждали да 'люпят' семки Grinning

# 107
  • Мнения: 2 712
Аз не мога да си представя как щях да я карам даже в ежедневието си без доброто познаване на английски и немски. Езикът е неразделна част от работата ми, и от почивката ми, а не съм филолог. Покрай ученето на език, почваш да разбираш другия човек,  начинът му на мислене, култура, история, всичко, отварят ти се очите. Ако имах още един живот бих научила още един европейски език например френски и един азиатски, като японски или корейски, но уви, няма как.
Моята знае доста английски, но го е налапала като папагал. Такива неща като граматика, времена, изрази, всичко и е пълна мъгла и не може да проведе елементарен разговор, но пък иначе много разбира и като слуша, и като чете. Но това, нейното, е много далеч от знаене на език. Не е ходила на курсове, затова разчитам на езикова гимназия или паралелка плюс курсове от осми клас да научи два западни езика. Мисля, че за пет години е съвсем реалистично

# 108
  • София
  • Мнения: 5 635
Ние сме бедни и не пътуваме, значи езиците не са ни жизненоважни, а детето пък, оф, то пък вместо елитна гимназия или нещо по-така, моля ви се, го влече изкуство... ама като почнете понякога да обобщавате от своите камбанарийки, чак е тъжно, а не смешно.

# 109
  • Мнения: 10 139
Цитат
Масово по света не знаят чужди езици.
Зависи за кой “свят” става дума.
В Швеция всички продавачи на билети за метро говорят с английски акцент, въпреки че част от тях са дошли нейде от африка. В Нидерландия половината продавачки са със забрадки, говорят чудесен английски, дори 80 годишни бабички го говорят..
Е има там едни франсета дето от нац.гордост зорлем не щат, дори да знаят..
Иначе, езика категорично е плюс, но не бива да е чак такава фиксация за образованието, децата ни за разлика от нас са засипани с английски от всякъде, моите гледат всичко поне от година вече на английски по тв платформите, често без субтитри. Аз настоявам за такива, за да виждат и как се пише. Така че това според мен не го броим вече като такава висока летва.
Аз досега ни един не съм му разбрала начина на мислене заради тва че ми говори на друг език 😎 хора като хора, всякакви си ги имаме и на нашия си език.

# 110
  • Мнения: 1 303
В София може и да няма чак такова значение дали си в МГ или ЕГ, защото има хиляди възможности за научаване на език, и на математика, и на всичко, което решиш и извън гимназиите, стига да имаш финансовите средства. В провинцията е от значение, защото само в определени училища преобладават деца, които знаят за какво  се разхождат до училище и възможностите извън училище за допълнителни школи/уроци са в пъти по-малко.
Един Пазарджик предлага и МГ, и ЕГ, ама МГ е на светлинни години от ЕГ като подготовка по всичко. Децата от ЕГ избират профил математика и излизат с по-добра математика от тези в МГ. В 5. клас приемат 2 паралелки в МГ и едва запълват една. Дали там някой разсъждава точно за езика или мисли къде е по-добра подготовката, средата, учителите. А едно време всички училища даваха добра подготовка и без уроци можеше да влезеш в университет, ако искаш и не си блял и без допълнителни уроци като си минеш изпитите. Имам бол примери от реалните гимназии в Стрелча и Пазарджик в университетите в Пловдив и в София, реализирани прекрасно без да са били в ЕГ или МГ, ама сега реалната гимназия в Пазарджик приема 1 паралелка (каквото остане от незнаещите какво искат да учат), та какво остава за другите училища. То хора не останаха там, половината завършили ЕГ  или МГ са в чужбина, другите останаха в София, Пловдив, Варна и се връщат по празници.

# 111
  • Мнения: 2 712
Английският наистина го "хващат" от въздуха, но на доста профанизирано ниво. То това му е на езика, всеки научава колкото му трябва, ако му трябват 100 думи и не ползва повече, значи го знае.  Аз лично нямам големи амбиции за моята, понеже знам колко е опърничава. Тя самата трябва да реши какво иска, за да го направи. Аз се опитвам да подбутвам дискретно, но не винаги ми се получава.

# 112
  • Мнения: 10 139
Въздишането по едно време с нищо не ни помага. “Едно време” тия дето не им се учеше си знаеха - я шофьорско, я селскостопанско, я готварско/текстилно.. и тогава си имаше разделение, различно ниво на учене и всичко, както си е сега. Абсолютно ясно отчетливо.

# 113
  • София
  • Мнения: 431
Аз изборът съм го оставила в ръцете на детето. Аз само говоря, насочвам,  давам мнение,  но решението си е негово. Друг въпрос е доколко на тази възраст са осъзнати по отношение на желанията относно професия. На моето определено лесно му вървят природните науки,  без особени усилия. Българският му е лесен,  но доколко нивото му е ок, за да покрие нужния минимум за ЕГ е спорно. Математиката върви особено трудно,  с много натискане и ежедневно допълнително решаване на задачи. Удава му се, но работи с "отвращение ". За момента има желание за хирургия или за киноактьорско майсторство😆. Баща му категорично е против второто. Сега съм го записала към киноакадемия да види това ли е неговото нещо в действителност.  Общо взето трудно решение ще бъде.

# 114
  • София
  • Мнения: 3 943
То пък щото като не знае какво иска и изведнъж в 10ти клас като кажат, че профилите са само биология и физика, примерно, пак ще трябва да се учат. По-добре да си блъска главата, че е избрал физика сам, отколкото да попадне в нежелан профил, наложен от училището.

Толкова е тъпа системата, че няма накъде.

И внимавайте с тия желания за Испанската/Английската/Немската. Там влизат само пълни отличници. В нашия клас всички момичета искат там, а едва връзват тройка. Родителите и те ентусиазирани, не се замислят, че в София има 10 000 седмокласници, без да броим околните градове.
По-добре децата да знаят, че ако искат испански, има и други места, където ще го научат. Много важно, че няма да е в Испанската. Който му се учи, ще си отвори учебника и ще учи.

# 115
  • София
  • Мнения: 431
Ами то в амбициите и желанията няма нищо лошо, стига да не се пренавиват децата. Както се казва, животът продължава и след 7ми клас.

Език може и да се научи и на школа, или с учител, но изисква финансов и времеви ангажимент. Ако детето влезе в училище с голямо натоварване и съответно високи изисквания към учениците, едва ли ще разполага с достатъчно свободно време за допълнителни занимания по език. Ние например наскоро започнахме заедно да учим италиански,  включих се и аз, за да съм сигурна,  че реално ще учи. За момента знам повече от детето, което се усеща и на онлайн уроците ни. Да видим дали и докога ще има интерес към езика и страната, като цяло, и доколко постоянен ще бъде по отношение на това си желание.

# 116
  • Мнения: 1 109
Ивалета, само не казвай, че въпросното дете е седмокласникът и учи италиански между математиката и българския Simple Smile.

# 117
  • Мнения: 202
Да попитам дали вашите тийнове ще ходят на Любословие? Ще записвам малката и видях, че има и за 7 клас. Разглеждайки стари теми ми се стори много подходящ като проверка. Има и текст с грешки и други въпроси. Харесва ми и че ще го проверят и оценят?

# 118
  • София
  • Мнения: 431
Ивалета, само не казвай, че въпросното дете е седмокласникът и учи италиански между математиката и българския Simple Smile.
Точно седмокласникът е. А италианския е онлайн, веднъж седмично,  половин час с италианка онлайн, много разтоварващо е всъщност. Не учим правила и граматика, а си говорим на италиански и превеждаме през английски,  така побутваме и двата езика.😄
Любословие е тежко състезание, мисля, че е над трудността на НВО. Моят синковец го отказва това състезание от години, дъщеря ми - също.

# 119
  • София
  • Мнения: 1 098
Аз като майка, чието голямо дете сега завършва 73-то ( така наречената 2-ра немска) в София, мога да ви кажа, че езиковите не са точно езикови гимназии. И ако мислите, че се набляга само на езика, а останалото се учи просто така, това е далеч от истината.
Дори често някои от предметите са в много по-голяма степен сериозно застъпени в сравнение с езиците ( отново от опит, зависи кой точно учител по основния език ще ви се падне, за съжаление има случаи и на  "къса клечка"). Относно математиката има случаи, когато познати деца от СМГ срещат трудност с контролни на сина ми от 9-10 клас...
Масово децата избират профил "математика и физика или ИИ", силни са профилите и по останалите предмети.  Да, най-вероятно няма да научат "занаят" или да имат представа от "електротехника" например, но ако решат да се занимават с това - ще наваксат в университета.
Синът ми иска да се занимава с финанси и бизнес администрация, чете и рови допълнително....не мисля, че дете от НТБГ или НФСГ ще има кой знае колко голямо предимство, възможно е в началото, но всичко зависи от това кой колко е целеустремен. Но пък имам пример за познато дете от НФСГ, което в 10 клас е решило, че иска медицина, и сега в 12 клас освен, че учи усилено биология и химия в школа, готви и дипломна работа свързана с финанси, а това въобще не я интересува....
Затова за мен, ако детето не е с ясно изразени интереси, което не е невъзможно на тази възраст, по-добро място е ЕГ.
 

Общи условия

Активация на акаунт