За самочувствието и самооценката на децата ни

  • 4 868
  • 130
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 17 037
Да, но две деца от едно семейство, предполага се еднакво отношение на родителите, еднакви възможности за спорт, музика или някакви изяви странични и едното лесно печели приятели, вписва се в среда сред деца, а другото обратното не умее да общува, няма самочувствие, остава изолирано в средата (градина, клас)?
Ако всичко е проекция на семейната среда, защо при едното дете нещата се развиват по един начин, а при другото по друг?
Дори в темите за семейството се е коментирало как вече възрастни хора, единият от двама братя/ две сестри/ брат и сестра се справя успешно сам в живота - учене, работа, семейство, а другият вечно има нужда от помощта на семейството (родителите, брат, сестра)? Кое е това, което прави едно дете уверено, привличащо приятели, успешно интегриращо се, съответно един добре реализиран възрастен, а друго дете - плахо, неуверено, затворено, не умеещо да печели приятели и да поддържа приятелства?

# 46
  • Бургас
  • Мнения: 3 926
Ако всичко е проекция на семейната среда, защото при едното дете нещата се развиват по един начин, а при другото по друг?
Е, как ще е всичко проекция на семейната среда?! Не е, имаме различни индивидуални характеристики, тип нервна система, качества, заложби ... Средата е доколкото всяко ще се прояви, развие и в каква посока.

# 47
  • Мнения: 19 997
Магдена, не търси под вола теле
ако не са продукт на семейството, какво са?
А ако две деца в едно семейство са различни като самочувствие, контакти, приятелства, успеваемост?
децата са различни, винаги, защото са комплекс от фактори
но, тук коментираме онези, които не успяват да се интегрират, или... ?



Дъждец, защо не поискаш, да се включи като задължително в правилата на форума? - сега му е времето, докато се събират идеи Wink
Срещам те в поне 4-5 теми и във всички прави впечатление агресивният ти тон и пълната неграмотност в писането. Дори в чужбинските никой не пише по този начин, но ти продължавай да си мислиш, че казваш големи умнотии.

# 48
  • Мнения: 7 693
специалист би отговорил по-обосновано, но за мен е невъзможно, след излизане от семейната клетка, и 100%вата домашна грижа, да се даде еднострана оценка кой, колко е успешен
кой определя, че интровертът е по-малко успешен от екстровертът?
управлението на живота и решенията на възрастните , трябва ли да са отговорност на родителите им?

rosi81,абсолютно съм съгласна!

Дъждец, като ме срещаш, я кажи, къде съм ползвала такива епитети, с които ти ме замеряш?

# 49
  • Мнения: 2 237
Аз мисля, че за развитието на едно дете най- голям фактор е темпераментът му и подкрепям Магдена, че е въпрос на късмет какво дете ще се падне. Това по повод как две деца в едно семейство са абсолютно различни.
А от относно валдорфски и монтесорски форми на обучение - да, страхотно модерни са, поне в Германия и идеята толкова се е изродила, че са сбирщина на деца с проблемно поведение и обучителни затруднения на семейства с претенции.

Последна редакция: пн, 20 яну 2025, 21:28 от Threemafan

# 50
  • Мнения: 1 779
Аз мисля, че за развитието на едно дете най- голям фактор е темпераментът му и подкрепям Магдена, че е въпрос на късмет какво дете ще се падне.

А факторът "темперамент" от какво се определя?

# 51
  • Мнения: 19 408
Е как защо? Защото хората сме различни.
Аз съм една, брат ми е друг. Една майка ни е раждала, едни родители са ни възпитавали.
Темперамент, характер, това е. Срещу това нещо трудно се върви. Аз си знам кои черти от кой човек в рода ми идват(баби, дядовци, лели, чичовци, общи черти има,предават се, това е ген).
А после в живота средата, опитът, преживяванията те оформят като личност.
Две личности макар и растяли в една къща, не могат да са еднакви.
Брат ми е оправен, нетревожен, общителен, амбициозен, лесно завързва приятелства.
Аз съм плаха, срамежлива, избухлива, мнителна, недоверчива, раздразнителна, смотана, тревожна и много чувствителна.
Той е екстроверт, аз интроверт.
Лесно и бързо учеше, само прочитайки урока.
А аз  четях много, полагах огромни усилия, умна съм, винаги съм била читанка и се справех чудесно в училище, но той е по-паметлив.
За сметка на това аз притежавам други таланти, които той не притежава.Той има качества, които аз нямам.
Баща ми и аз сме еднакви по характер и темперамент. Майка ми е напълно различна личност от мен. Организирана, стриктна, спокойна, дипломатична, силна жена, положителна, всеотдайна.
Аз точно обратното.
Те с брат ми повече си приличат.
И братовчедите ми са различни, братя и сестри.
Това няма общо. Човек е това, което е.

Последна редакция: пн, 20 яну 2025, 21:06 от Caroline_Bingley

# 52
  • Мнения: 9 043
Като детето работи системно с психолог. Рядко родителите имат реална оценка в даден момент. Не успяват да подпомогнат детето и да излязат от кръговрата в който то попада.
Липсата на самочувствие обикновено се корени в първите седем години, както в самата нервна система и темперамент на детето.
Когато детето е аутсайдер в детската градина, родителите рядко се притесняват. Спокойно са ако детето не създава проблеми. После обаче идва училището. Детето е загубило вяра в помощта на родителите. Неспособно е да се справи със средата, защото няма уменията от ДГ.

Та колкото и да е кофти за родителя, че не успява да се справи със ситуацията, хубаво е да си даде сметка че детето има нужда от помощ и да потърси такава.

Не знам, мама Ру колко пише за всички деца и колко за нейното. Но именно това е борбата в 7 класната психоза, детето да попадне на адекватни съученици и преподаватели. Не вярвам учителите, които познавам да не реагират при такъв проблем.

# 53
  • Мнения: 17 037
Хауп, така е относно седми клас, но все пак е въпрос на възможности (къде ще бъде прието едно дете) и на късмет (съучениците). Поне на втория фактор не можем да влияем, а първият определя втория, но и на него не можем много да влияем. Да, родителят може да подобри шансовете като осигури подкрепа и допълнителна подготовка, но все пак имаме и индивидуални възможности на всяко дете. Дори изключвам фактора интереси.
Вярно е това и за детската градина. Може би дори е от по-ранна възраст да има индикации, например как едно дете реагира на непознати и как се справя на детската площадка например.
Относно работа с психолог - моето дете работи от години, но това не му помага да подобри самочувствието и социалните си умения.
Сейко, темпераментът е нещо вродено и не се влияе от средата.

# 54
  • Мнения: 35 428
Децата са различни. Не са родителите си, но се влияят от възпитанието и примера вкъщи. Оставете ги да водят своите битки, иначе никога няма да израстнат като личности. Ако има нещо драстично, трябва да се намеси родител, но за приятели и отношения, да се оправят сами.

# 55
  • Мнения: 1 779

Аз съм една, брат ми е друг. Една майка ни е раждала, едни родители са ни възпитавали.
Темперамент, характер, това е. Срещу това нещо трудно се върви. Аз си знам кои черти от кой човек в рода ми идват(баби, дядовци, лели, чичовци, общи черти има,предават се, това е ген).
А после в живота средата, опитът, преживяванията те оформят като личност.





Това е много интересна история, и е точно така - определящи са гените. Но кое кара да се родят от двама родители с фиксирани гени - различни деца възпитани и отглеждани в еднаква среда ?


Сейко, темпераментът е нещо вродено и не се влияе от средата.

Точно така - вродено е, но кое кара хората да се раждат едни, други - други? Ако всички бяха еднакви, например сега актуалното - като Тръмп или Мъск - по темата - с невероятни самооценки и самочувстивие? Докъде щеше да стигне светът? Значи нещо кара едни хора да се раждат с определени гени, за да има разнообразие, и то при родители с уж силни гени може да се роди хрисимо и добро , тормозено детенце. А при смотани родителски гени и от двамата да се роди следващият Бойко Борисов например - биткаджия без никакви комплекси ... , но кое?

Последна редакция: вт, 21 яну 2025, 08:30 от Seiko7075

# 56
  • Пловдив
  • Мнения: 19 541
Цитат
Но кое кара да се родят от двама родители с фиксирани гени - различни деца възпитани и отглеждани в еднаква среда ?
Не знам какво трябва да значи "фиксирани", обаче между дете и единия му (биологичен) родител само половината гени са общи. Случайно разпределени. Средно толкова са и между братя и сестри с двама общи родители, с изключение само на еднояйчните близнаци. Как се проявява във всеки отделен случай всяка случайна уникална комбинация, е също отделен въпрос. Та кое кара хората, вкл. братята и сестрите, при еднакво възпитание да са различни - различните им гени на първо място, разбъркани и комбинирани от случайността.

# 57
  • Мнения: 1 779
Цитат
Но кое кара да се родят от двама родители с фиксирани гени - различни деца възпитани и отглеждани в еднаква среда ?
Не знам какво трябва да значи "фиксирани", обаче между дете и единия му (биологичен) родител само половината гени са общи. Случайно разпределени. Средно толкова са и между братя и сестри с двама общи родители, с изключение само на еднояйчните близнаци. Как се проявява във всеки отделен случай всяка случайна уникална комбинация, е също отделен въпрос. Та кое кара хората, вкл. братята и сестрите, при еднакво възпитание да са различни - различните им гени на първо място, разбъркани и комбинирани от случайността.

Точно и аз мисля така - от случайната комбинация, в определен момент. Много е сложна генетиката.
 Не ми дойде думата, за "фиксирани" гени - имах предвид, че човек е вече притежател на едни гени и не се променят повече и предава на поколението. Но кое е това, което кара да се определят точно кои от добрите и кои от лошите да отидат в поколението. Природа някаква, естествен подбор. Но естественият подбор предполага да се предават все по - добри и все по - добри гени, най-добрите след хилядолетия еволюция. Щяхме да сме вечни, нямаше да има болести, ментални или физически. Всички щяхме да сме перфектни атлети, невероятни учени, по 2 м. високи. А не е така. Всъщност природата изобщо не я интересува от личното щастие на човека - да е оправен, с борбен дух, умен, талантлив, устремен, нахъсан, упорит, здрав. Тя се "интересува" (според мен, защото много съм мислил и чел по тези въпроси и никога не съм стигал до извод) от "определената бройка "водачи", "работници", "тормозени", "тормозещи". Бройката е важна, за да може да съществува популацията, за да се контролира агресията. Дори "тормозещите" понякога оправдавам, защото гореспоменатата "природа" както аз я наричам, отвътре ги кара да го правят. А те не са лоши деца или възрастни. Просто с тъпченето на по - слабият се издигаш. Ако всички бяха "тормозещи"? А ако всички бяха хрисими, кротки? Представяте ли си човечеството в двете крайности?
Гледайте ако искате пак речта на Тръмп от снощи. Без да му мигне окото обиди и стъпка всички присъстващи предишно президенти на Америка още с първото изречение. Просто е със силни предадени гени. Пак казвам - а ако всички по естествен подбор бяхме като Тръмп - всички трябваше да сме президенти. Кажи, тренирай, обучавай на някой хрисим човечец - дръж се сега като Тръмп, еми не е му в гените, ще е някаква гротеска. Хрисимият човечец има друга функция в обществото, популацията, и не е задължително да е щастлива. Важното е оцеляването на вида, а не отделният индивид. За да не ме обвините в политиканстване - изобщо не харесвам Тръмп, политиките му, просто "харесвам" поведението му като пример за тази тема.
Та, това е все едно да питам, кое е това, което определя в една популация да се родят почти еднакъв брой момчета и момичета? А да не са например само 2-3 % момчета и останалото момичета или обратно. Или след война защо раждат повече момчета.
Та явно самата природа има нужда от определянето на тази комбинация от гени.

Последна редакция: вт, 21 яну 2025, 09:11 от Seiko7075

# 58
  • Пловдив
  • Мнения: 19 541
Ами пак случайността.

Естественият подбор, предполага се, води до "оцеляване" на качествата, нужни в даден момент, само че:
- едно качество може днес да ни трябва, а след хиляда години - не;
- един ген или комбинация може едновременно да носят и добри, и лоши качества;
- на рецесивните мутации, дори да са чисто "лоши", нищо не им пречи да се предават "скрито";
- някои от последните, пример е мутацията, която води до таласемия, при само носителство на едно копие може да са свързани с предимства - смята се, че хетерозиготните носители на мутацията, тези с таласемия минор, са оцелявали по-лесно от малария;
- някои "лоши" варианти се проявяват не при всички носители, а само в комбинация с останалите гени или други условия (непълна пенетрантност мисля, че му казват);
- не са изчезнали и няма как да изчезнат спонтанните мутации (които ги няма у родителя, но възникват при копирането на информацията у поколението).

Това от биология за десети клас и популярни статии, иначе сигурно е по-сложно. Няма да станем съвършени. Wink Не и по естествен път.

Съотношението на половете е пак в зависимост от някакви сложни и неясни поне за мен генетични механизми, но за другото не мисля, че е същото. Лидерите, работниците и т.н. едва ли са точно закован брой, по-скоро според мен и техният брой се оформя от подбора в поколенията и от "възпитанието" в обществото и семейството за конкретното място и поколение. Няма противоречие с горното, което писах. Ще станеш Тръмп или Хитлер, ако обществото ти позволи и ако се случи да си на точното място в точното време. Иначе ще си кварталното или семейното, партийното, бизнес- и т.н. лидерче или тиранче или шефът на работа с прякор Тръмпа. И то - ако няма друг да заеме ролята и ако има кого да ръководиш. Обществото и средата не могат да ти изменят из основи вродения нрав, но могат да го модифицират донякъде и могат да ти определят ролята и навиците. Човек с един и същ генетичен набор за "характер", израснал при амишите или в Париж/Лондон, или в японската провинция, ще се оформи различно като навици и убеждения и ще се държи различно, макар че пак ще си е същият човек със същия в корена си нрав.
Философстваме си само, де. Wink

С две думи - почти всичко е случайност. Нищо случайно нямало (казват някои), ама друг път. Wink

Последна редакция: вт, 21 яну 2025, 09:35 от Магдена

# 59
  • Мнения: 1 779
Magdena - страхотно. Много избягахме от темата, но MamaRu според мен може да си отговори на някои въпроси, зададени в първи пост.
Тръмп го споменавам като поведение, не като пост в държава или свят, защото е пресен пример.
Страхотен пример с таласемия минор. Чел съм други примери, защо естественият подбор или природата "позволяват" да се правят такива генетични грешки или изменения. Защо се раждат деца аутисти, слънчеви деца, или с горепосоченото генетично заболяване ... отговорът беше - защото не се знае в кой момент от еволюцията или моментното състояние, вируси (спомням си как по COVID почина някакво здраво право момче щангист, със силни гени, а болни по - слабички, даже не усещаха че са болни) , ако щете и природни бедствия на популацията, ще са необходими хора с точно тези "заболявания" или качества. Т.е. - важното е да оцелее видът. Нищо че в повечето време, тези хора не са щастливи, или поне ние хората не ги определяме като стандартни. А Едисон или Айнщайн също са били с някакви аутистични изменения, а колко са дали на човечеството... ? Тук вече минаваме във философски измерения. Имах сериозен преподавател по Физика в университета, сега е известна обществена личност. Та той малко идилично споменаваше за някаква свиша сила, която карала да се раждат през определено време такива хора, които включвали турбото на човечеството и да прогресира. Да Винчи, Коперник ... Айнщайн, той говореше за хората по неговата специалност, но се сещам и за много други гении. Аз лично не вярвам в тази теория, но е факт.
Та тези деца си личат както каза някой още от детските площадки, кое какво ще бъде. И поне според мен не се възпитава, а може само да се контролира. НО съм и склонен да вярвам, че всеки човек е предопределен за нещо, да има някаква мисия. Трябва да се стимулира и да се открива. Дали има генетика за спорт, за учение, химия, математика физика. Да е полезен за обществото и човешкият вид, за прогреса.

Последна редакция: вт, 21 яну 2025, 10:04 от Seiko7075

Общи условия

Активация на акаунт