"Селски" номера и пинизи - тема 3

  • 58 828
  • 780
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 809
Наистина ли се очаква някой, който не живее в апартамента да плаща такса за поддръжка на входа? Да не би ползвателите да ползват само тяхната половина, че се очаква другата страна да плаща за поддръжката?

# 31
  • Мнения: 12 748
Зависи какво сте се разбрали и гласували на събранието на етажната собственост.

# 32
  • Мнения: 24 625
Поддръжката в смисъл на ремонти си е отговорност на собствениците, заради това че са собственици а не заради това дали живеят там. Те са си пропорционално на процента от етажната собственост който притежаваш. Че то може и никой да не живее в този апартамент с години, тогава за неговата част никой ли няма да се включва в тези разходи?
Режийните и тещущи неща като сметки, евентуално чистач и от сорта - те са за живущите и най-често са даже на брой хора които живеят там. За тях вече си се разбират на събрание по колко на човек да са, дали да са различна сума примерно за първия и втория етаж понеже не използват асансьор, някакви други неща ако вземат предвид там.
Но това са две различни неща.

# 33
  • София
  • Мнения: 19 662
Променен е законът и режийни също се дължат, дори никой да не живее в имота.

# 34
  • Мнения: 809
Да знам, ние имаме имот, в който никой не живее и си плащаме. Говоря за конкретния случай, в който дамата не използва частта си, а най-вероятно роднините ѝ живеят в целия апартамент, не само в тяхната половинка и аз бих очаквала те да плащат задълженията по етажната собственост.

# 35
  • Мнения: 2 178
Да знам, ние имаме имот, в който никой не живее и си плащаме. Говоря за конкретния случай, в който дамата не използва частта си, а най-вероятно роднините ѝ живеят в целия апартамент, не само в тяхната половинка и аз бих очаквала те да плащат задълженията по етажната собственост.
Разбира се, че не живеят само в тяхната половинка. Живеят в целия апартамент и аз даже не ходя там. Преди ходех след предварителна уговорка, а от 2020 г. не съм стъпвала. И аз, и семейството ми винаги сме се съобразявали, че те живят там, това е техен дом и никога не сме ги притеснявали и не сме се "натрисали". Даже съм живяла в общежитие, когато половината апартамент вече беше наследен от моето семейство.

# 36
  • София
  • Мнения: 19 662
Нямам идея как законово е уредено или не това.

# 37
  • Пловдив
  • Мнения: 19 713
Поддръжката в смисъл на ремонти си е отговорност на собствениците, заради това че са собственици а не заради това дали живеят там. Те са си пропорционално на процента от етажната собственост който притежаваш. Че то може и никой да не живее в този апартамент с години, тогава за неговата част никой ли няма да се включва в тези разходи?
Режийните и тещущи неща като сметки, евентуално чистач и от сорта - те са за живущите и най-често са даже на брой хора които живеят там. За тях вече си се разбират на събрание по колко на човек да са, дали да са различна сума примерно за първия и втория етаж понеже не използват асансьор, някакви други неща ако вземат предвид там.
Но това са две различни неща.
+1. Поддръжката на сградата като сграда е в тежест на собственика, все едно дали живее там, и увеличава или запазва неговото собствено имущество, независимо дали го ползва в момента.
Ток, вода, чистене и т.н. - та и възнаграждението на домоуправителя дори, нищо, че той се грижи и за ремонтите - са разноски по управление и поддържане на общите части, тоест това са "текущите" разноски по живеенето, и поначало от тях се ползват живеещите - "обитателите", както ги нарича Законът за управление на етажната собственост.
По-подробно го пише в чл. 6 от ЗУЕС - номера на члена не го знам наизуст, отворих да търся, но принципното положение си е и съвсем логично дори без да знаеш, че го има в закона. Което ти запазва имуществото, е твоя тежест като собственик, което ти обслужва живеенето, е тежест на живеещия.
На подобен принцип е и уредбата на договора за наем, където законът разноските на наемателя ги нарича "дребни поправки" и "разходи, свързани с ползването на вещта".

Чл. 6 от ЗУЕС.
Скрит текст:
Чл. 6. (1) Собствениците са длъжни да:
1. (доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) не пречат на другите собственици, ползватели и обитатели да използват общите части на сградата;
2. не причиняват вреди на други обекти и общи части на сградата;
3. не завземат общи части на сградата;
4. (доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) не извършват в своя самостоятелен обект или в част от него дейности или действия, които създават безпокойство за другите собственици, ползватели и обитатели, по-голямо от обичайното;
5. (доп. - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) не извършват ремонтни дейности в своя самостоятелен обект или част от него, които да водят до влошаване на проектните показатели на характеристиките на строителни продукти, променени/заменени и/или първоначално вложени, както и/или дейности, с които да изменят помещения, пространства или части от тях, предназначени за общо ползване, да не нарушават архитектурния вид, носимоспособността, устойчивостта на строителната конструкция, пожарната безопасност или безопасното ползване на сградата;
6. изпълняват изискванията на съответните нормативни актове при отглеждането на животни в самостоятелните си обекти и да не създават безпокойство на непосредствените си съседи;
7. не накърняват добрите нрави;
8. изпълняват решенията на органите на управление на етажната собственост;
8а. (нова - ДВ, бр. 82 от 2023 г., в сила от 29.09.2023 г.) участват лично или чрез пълномощник във вземането на решения от общото събрание;
9. (изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) заплащат разходите за ремонт, реконструкция, преустройство, основен ремонт и основно обновяване на общите части на сградата, подмяна на общи инсталации или оборудване и вноските, определени за фонд "Ремонт и обновяване", съразмерно с притежаваните идеални части;
10. (изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., изм. - ДВ, бр. 82 от 2023 г., в сила от 29.09.2023 г.) заплащат разходите за управлението и разходите за поддържането на общите части на сградата;
11. спазват санитарните и хигиенните норми;
12. (изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) осигуряват достъп в своя самостоятелен обект или в част от него за извършване на необходимите проучвателни, проектни, измервателни, строителни и монтажни работи, свързани с поддържане, ремонт, реконструкция, преустройство, основен ремонт или основно обновяване на общи части или на други помещения и за проверка на състоянието на инсталациите и на конструктивните елементи на сградата;
13. подпомагат дейността на компетентните органи при извършване на пожарогасителна или аварийно-спасителна дейност вътре и в района на сградата;
14. обезщетят вредите, причинени на други обекти в сградата, когато те са резултат от отстраняване на повреди в своя самостоятелен обект или част от него;
15. осъществяват използването на общите части на сградата по реда, определен в правилника за вътрешния ред;
16. (изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., изм. - ДВ, бр. 82 от 2023 г., в сила от 31.12.2023 г.) подават декларация по образец за вписване в книгата на етажната собственост на членовете на своите домакинства, на обитателите, както и на животните, които отглеждат в етажната собственост и подлежат на извеждане;
17. (нова - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) поддържат общите части на сградата и своя самостоятелен обект в техническо състояние, отговарящо на основните изисквания на чл. 169, ал. 1 от Закона за устройство на територията;
18. (нова - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) се грижат за безопасната експлоатация на всички съоръжения и инсталации в сградата;
19. (нова - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) не извършват дейности в общите части на сградата, включително и по фасадата, които нарушават тяхната цялост и архитектурен вид, носимоспособността, устойчивостта на строителната конструкция, пожарната безопасност или безопасното ползване на сградата;
20. (предишна т. 17 - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) изпълняват и други задължения, предвидени в правилника за вътрешния ред.
(2) (Нова - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Ползвателите на самостоятелни обекти в сграда в режим на етажна собственост имат задълженията по ал. 1, с изключение на тези по ал. 1, т. 9, освен ако не е уговорено друго между собственика и ползвателя.
(3) (Предишна ал. 2, изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., изм. - ДВ, бр. 82 от 2023 г., в сила от 31.12.2023 г.) Обитателите на сграда в режим на етажна собственост имат задълженията по ал. 1 с изключение на тези по ал. 1, т. 9 и 16.
(4) (Нова - ДВ, бр. 82 от 2023 г., в сила от 29.09.2023 г.) Собствениците отговарят за задълженията на етажната собственост съобразно притежаваните идеални части от общите части на сградата.

Последна редакция: ср, 02 апр 2025, 17:22 от Магдена

# 38
  • Мнения: 2 426
Нямам карта Лидл + и като взема продукти ги плащам на реалната им цена.
Стоя на касата с детето и бебето, подреждам продукти на лентата и касиерката чак ме стресна, че ме пита силно имам ли такова приложение. Поглеждам на лентата и виждам, че там са продуктите на жената пред мен (вода и още 2-3 неща) и казвам, че тези не са мои, а на жената пред мен. Ама имате ли приложение (чак тогава разбрах, че един вид да услужа на дамата пред мен), казах, че нямам. Тогава касиерката се провикна на съседната каса дали човека имал Лидл плюс да услужи, забави 2 опашки, човекът дойде даде си телефона.
Лошо няма да се помогне, аз също съм давала Била карта на човек, редовно пускам хора с малко продукти пред мен, нищо че съм с малко бебе, ама.. В случая жената пред мен въобще не искаше да ѝ се помогне, нито каза нещо, там за 2-3 продукта явно въобще не ѝ се занимаваше. Обаче продавачката прие всичко присърце и вдигна на балон 2 опашки за да прави един вид добро.

Пак в същия магазин един господин караше продавачка да му инсталирала приложението, да му оправила емайл адреса и т.н., тя отказа естествено.

# 39
  • Мнения: 12 220
Точно така ми идеше да убия една касиерка в Лидл. Най-напред проверяваше на едно младо момиче цените една по една, за да може да реши какво да задържи и какво да остави, след това й се търси някаква специална торбичка, в която момичето, без да се съобразява с опашката започна бавно да си реди платените вече продукти. Накрая избухнах и казах на това егоистично същество да си реди нещата някъде настрани и да не задържа цялата опашка. Касиерката започна да ми обяснява как трябва да сме търпеливи и толерантни. Да, бе, за някаква безхаберница, която все едно идва от гората и смята, че всички са й длъжни. Както и да е, мина това същество, аз съм изнервена до крайност, защото мъжът зад мен е застанал максимално близо и безумно мирише на сминдух, а това е подправка, която не понасям. Жената преди мен е с доста покупки, между които и някакъв домакински съд. Оказа се, че четецът на баркодове не разчита този продукт. Жената каза да го остави, не държи непременно да го купува. Е, тая касиерка като се хвана на инат - ходи по другите каси, ходи на щанда, вика някакви отговорници, само и само да маркира това нещо, при положение, че жената 5 пъти й каза да се откаже. Е, маркира го накрая, все едно съществуването на веригата зависеше от тази продажба. Ако не ми трябваха нещата и не бях ги подредила на лентата, нямаше да я чакам. За двама души успя да ни накара да чакаме 15 минути.

# 40
  • някъде другаде
  • Мнения: 3 048
В Т маркет имаше захар по 1.09 ,но даваха до 5 килограма. Отивам и на двете каси огромни опашки с по 2-3 стека. Като се започна едно маркиране по 5. Минава една жена си взела пакет захар , но друг не от този на промоция. Касиерката взе да я убеждава да отиде да го смени , но жената си взе този. Идва моя ред и тя ме пита няма ли да си взема захар на промоция , сигурно я разочаровах , но и казах , че не ми трябва.

# 41
  • Мнения: 12 220
Чудя се какво ще правят с 30 кила захар

# 42
  • Мнения: 2 178
Точно така ми идеше да убия една касиерка в Лидл. Най-напред проверяваше на едно младо момиче цените една по една, за да може да реши какво да задържи и какво да остави, след това й се търси някаква специална торбичка, в която момичето, без да се съобразява с опашката започна бавно да си реди платените вече продукти. Накрая избухнах и казах на това егоистично същество да си реди нещата някъде настрани и да не задържа цялата опашка. Касиерката започна да ми обяснява как трябва да сме търпеливи и толерантни. Да, бе, за някаква безхаберница, която все едно идва от гората и смята, че всички са й длъжни. Както и да е, мина това същество, аз съм изнервена до крайност, защото мъжът зад мен е застанал максимално близо и безумно мирише на сминдух, а това е подправка, която не понасям. Жената преди мен е с доста покупки, между които и някакъв домакински съд. Оказа се, че четецът на баркодове не разчита този продукт. Жената каза да го остави, не държи непременно да го купува. Е, тая касиерка като се хвана на инат - ходи по другите каси, ходи на щанда, вика някакви отговорници, само и само да маркира това нещо, при положение, че жената 5 пъти й каза да се откаже. Е, маркира го накрая, все едно съществуването на веригата зависеше от тази продажба. Ако не ми трябваха нещата и не бях ги подредила на лентата, нямаше да я чакам. За двама души успя да ни накара да чакаме 15 минути.
Ей това направо ме взривява. Към кое трябва да сме толерантни - към откровената простащина и пълното несъобразяване от страна на хора, които не разбират, че живеят в общество? Как пък все към наглеците трябва да сме толерантни, а не към хората, които се стремят да не пречат на никого?

# 43
  • Пловдив
  • Мнения: 19 713
Чудя се какво ще правят с 30 кила захар
Компот. Wink

# 44
  • Наблизо
  • Мнения: 8 370
Сладко или ракия (нали се слага?)

Общи условия

Активация на акаунт