МОН - промените продължават (7)

  • 41 667
  • 736
  •   1
Отговори
# 180
  • София
  • Мнения: 494
Точно, Вълчев първо има да промени цяла една система на преподаване, преди да променя начина на оценяване. И то не на оценяване, а на кандидатстване, това е скандалното.
Като иска учениците да учат, да им види програмите и учебниците първо, там положението е толкова трагично, че не може да се опише. Ама вместо да се промени входа, ще се промени изхода. Важното е децата да платят цената на идиотщините му, не системата. Сакън да не се побутне нещо системата, недайбоже!!
Точно! Но не е само той. Толкова министри се изредиха - и политици, и професори, и академици, и на никой не му се ще да си цапа ръцете. Поклатят въздуха и изчезват.

Последна редакция: чт, 26 юни 2025, 13:16 от xxxxxx

# 181
  • Мнения: 19 124
Предишния МОН, който беше служебен - Галин Цоков, беше започнал с реформите, но беше планирал да ги прави постепенно. Имам спомен, че беше започнал с учебното съдържание. За съжаление не го оставиха да си довърши работата човека. Мен много ме беше яд.

# 182
  • Мнения: 7 683
Хейтрид, загуби мача 10:0.
Априлски душ, която не е историк, направо ти размаза всички доводи. Очевидно е, че всички в темата са съгласни с нея. И за капак Лунната соната, която е специалист, професионално те разпердушини по всички параграфи. Ми като не си права, не си.

# 183
  • София
  • Мнения: 1 113
Мецане, гледай да не преядеш с пуканки, докато го гледаш този мач.
Аз пример за "неразбираемост" така и не прочетох.
Прочетох критики към пълнотата на съдържанието, тъй като съкращенията в него водят до фактологически неточности. И на фона на това някои хора искат още да се реже от съдържанието.
Вариант две - нищо не споменаваме на учениците до (колко години?) за ВСВ, чакаме ги да пораснат, разни тик ток идоли и копейки да им напълнят главите с вижданията си по темата и след това се развихряме с пълната картина на високо академични ниво.
Както стана ясно, аз съм математик и фокусът ми е върху академичната страна на нещата, а не върху педагогическата, но въпреки това ми е ясно, че няма как изведнъж да се спусне пълната програма. Почва се лека полека, някои неща се премълчават и постепенно в хода на обучението и израстването приемат значително по-консистентен вид. Най-елементарната илюстрация: естествени, цели, рационални, реални, комплексни числа. Всяко следващо множество променя много гледната точка към предходните и действия, които са "забранени" на по-ниските нива, са дефиниращи за по-високите. Но това не означава, че лъжем децата, когато във втори клас им казваме, че 18 не може да се раздели на 5 или когато в 12-ти им казваме, че -1 не може да се коренува. Просто трябва да минат през различните етапи на знание и разбиране, за да видят пълната картина.

# 184
  • София
  • Мнения: 3 707
То и в учебниците по математика е такъв миш-маш. Учат нещо през септември и октомври в 8 клас, после през март в девети клас и януари в десети клас. Всичко така е разпокъсано, че не завиждам на учителите. Децата, за които математиката е тръпка, могат да им преподават различни неща от двете страни на листа и пак ще се справят. Но другите получават някакви парчета от картината и накрая не виждат гората от дърветата.

Сега гледам резултатите от НВО 10 клас по математика - среден резултат 35 точки. Задачите са от прости по-прости. Ако изобщо децата са разбрали какво ги питат, няма как да е толкова смешно нисък резултатът. Аз не познавам дете, което да е ходило на курсове или уроци. Т.е. това НВО показва какво е дереджето в училище, и то е 35% или тройка. Ще изчакам статистиката да видя дали медианата няма да падне на двойка.

# 185
  • София
  • Мнения: 1 113
То и на НВО по БЕЛ в десети клас , дето трябва да се прочетат с малко разбиране три текста и да се напише едно резюме, средното е под 50. Математиката изобщо не е изненада.

# 186
  • Мнения: 1 878
https://www.mon.bg/news/krasimir-valchev-startirame-obsazhdane-z … noto-obrazovanie/

Сега пък основното образование му било кратко Tired Face
И сравнява със страни, които нямат нашия етап на предучилищно образование, а почват директно училище на 4 или 5 год. Остава, както в БГ почват на 7 год., да направят основното 9-10 год, като цитираните Flushed
Както е тръгнал, не само профилирането, ами и средното образование ще отпадне.
Не че не намирам някои от доводите основателни, ама ми се струва, че пак от краката за главата я подхванаха.

# 187
  • Мнения: 7 683
Скрит текст:
Е как, казаха ти хората защо е неразбираемо. Просто тупнато едно изречение от нищото, ама защо, как, не става ясно. Набор от изречения, между които няма логическа връзка. Просто трябва да се назубрят, без да се разбират. Паралелът с математиката е съвсем неудачен. Ама като гледам и там е доста разпокъсан материалът.
А и не знам да им казват, че 18 не може да се раздели на 5, сигурно им казват, че не може да се раздели точно. Не знам, защото моят можеше да смята с отрицателни числа в ПУК, и да ги подрежда върху числовата ос, просто на майтап му го бях казал и той веднага го разбра именно щото е логично. В първи клас имаха състезателна математика в ЧУ и най-добрите умножаваха трицифрени числа по двуцифрени и май в края на годината можеха и да делят с остатък.
Виж за √-1 не съм му обяснявал. Но тъй като може да коренува още от втори клас, ще взема ей сега да му кажа, че i, да видим дали ще вдене концепцията за имагинерна единица. По история не става така, не сравнявай с математика.
Скрит текст:

Лутеин, съгласен съм с теб. Абе ужас става. И някак не мога да повярвам, че в други страни имат с 40% повече часове. Че там денонощно ли учат тези деца.

# 188
  • Мнения: 709
Скрит текст:
Е как, казаха ти хората защо е неразбираемо. Просто тупнато едно изречение от нищото, ама защо, как, не става ясно. Набор от изречения, между които няма логическа връзка. Просто трябва да се назубрят, без да се разбират. Паралелът с математиката е съвсем неудачен. Ама като гледам и там е доста разпокъсан материалът.
А и не знам да им казват, че 18 не може да се раздели на 5, сигурно им казват, че не може да се раздели точно. Не знам, защото моят можеше да смята с отрицателни числа в ПУК, и да ги подрежда върху числовата ос, просто на майтап му го бях казал и той веднага го разбра именно щото е логично. В първи клас имаха състезателна математика в ЧУ и най-добрите умножаваха трицифрени числа по двуцифрени и май в края на годината можеха и да делят с остатък.
Виж за √-1 не съм му обяснявал. Но тъй като може да коренува още от втори клас, ще взема ей сега да му кажа, че i, да видим дали ще вдене концепцията за имагинерна единица. По история не става така, не сравнявай с математика.
Скрит текст:

Лутеин, съгласен съм с теб. Абе ужас става. И някак не мога да повярвам, че в други страни имат с 40% повече часове. Че там денонощно ли учат тези деца.
Не, че е нещо кой знае какво, но концепцията с имагинерната единица моята мома я разбра... А математиката не й е сила. Може би зависи от това как се обяснява, а може би просто - колко интересно се струва нещо на някого. Защото си говорихме с нея и за математическа логика, съждения и т.н. и тя ме попита защо не са й го обяснявали в училище.

# 189
  • Мнения: 7 683
Разбра го веднага, и то докато играе на компютъра. Голяма мъка с тез игри...питах го колко е корен от минус 4 и той каза, че не може, и тогаз му обясних че може и че i на квадрат е минус едно. После викам, колко е корен от минус 9, веднага каза 3i.  После му раздух малко и за комплексните числа, че са от вида а+b.i и всичко разбра.🤣
Колкото до другите държави, не знам как е, но знам как е тук в Дойче шуле, което е немско училище по немска система, и във Френския лицей, за който Бояна е писала подробно такива неща, че да ти се изправят косите. А във ФЛ е както във Франция. Тя стигна дотам, че в 10 клас да го премести в българско училище, а детето си е французин. В Дойче шуле пък лично сме били и познавам отблизо с хора с деца там. Драстично им е зле ученето. Часовете наистина са много, защото ПУК започваха на 1 септември и учеха до края на юни и нищо не научиха, но да оставим ПУК. На близки деца от там съм виждал учебниците, по математика вървят 2 години назад - в 6 клас учат неща, които тук се учат в 4-ти. Близко дете от ДШ ходеше още от ПУК на уроци по всичко, по 5 предмета, детето не е глупаво, интелигентно е. Всеки ден беше на уроци, в 7 клас се яви на НВО, от ДШ нямат НВО, но то се яви, защото искаше Испанската. Е не му стигна балът и за трети ешелон и си остана в ДШ. Толкова за чуждите образователни системи.

# 190
  • Мнения: 19 124
https://www.mon.bg/news/krasimir-valchev-startirame-obsazhdane-z … noto-obrazovanie/

Сега пък основното образование му било кратко Tired Face
И сравнява със страни, които нямат нашия етап на предучилищно образование, а почват директно училище на 4 или 5 год. Остава, както в БГ почват на 7 год., да направят основното 9-10 год, като цитираните Flushed
Както е тръгнал, не само профилирането, ами и средното образование ще отпадне.
Не че не намирам някои от доводите основателни, ама ми се струва, че пак от краката за главата я подхванаха.

Това изречение ми се наби в очите

“Минаха девет години, откакто е в сила Законът за предучилищното и училищното образование, и това е достатъчно време да направим анализ на положителните и негативните резултати

Ако приемем, че това е така, то значи със сигурност са отчели, че нивото на изучаване на ЧЕ е много високо и то дава високи резултати. И тук се пита - защо, щом това нещо доказано работи, ще го променят? Логика - няма!!!!

# 191
  • София
  • Мнения: 19 561
Точно защото работи, Лейди! Кой иска децата ни реално да научават нещо? Не и МОН, със сигурност.

# 192
  • Мнения: 195
Много точно, Бърди! И ще добавя, че точно МОН са и тези, които нямат никакъв интерес да формират децата ни като цялостни, пълноценни личности. Затова са и тези напъни всяко свободно време да бъде завзето от системата - пълното затъпяване да е гарантирано.

# 193
  • Мнения: 4 931
На мен идеята основно образование да се завършва в 8 клас ми допада много. Не ми харесва изборът на гимназия да става след 7 клас. За моето дете беше рано, още една година би увеличила възможностите за по-осъзнат и правилен избор.

# 194
  • Мнения: 7 683
Не винаги това в кой клас се завършва основно, е обвързано с кандидатстването и дори в много случаи не е било обвързано.
И по мое време основно се завършваше след 8 клас, но кандидатстването за гимназиите беше след 7-ми. Само за техникум се кандидатстваше след 8-ми. После четох, че пак е имало такъв период.
Въобще за гимназия, МГ или ЕГ, се е кандидатствало винаги в 7 клас. Чиста формалност е кога ще определят, че се завършва основното, при положение, че образованието е задължително до края на първи гимназиален етап - 10 клас. Дали основно се завършва в 7 или 8-ми е чиста формалност и пълна глупост, нямат си работа и обсъждат глупости.

Общи условия

Активация на акаунт