МОН - промените продължават (7)

  • 41 749
  • 736
  •   1
Отговори
# 195
  • Мнения: 74
Аз пак влизам да посоча как е в Германия. Матурите са само по математика, немски и английски като са след 10 клас. А след 12 избираш между няколко предмета, но  математика, немски общо взето си присъстват в матурите и трети предмет по избор, може да е английски, може да е спорт дори. Избират в каквото са добри. Но също избираш степента на трудност. Ако математиката не ти е " в кръвта", избираш да се явиш на по-ниско ниво на трудност, а на другите два ще са на по-високо ниво на трудност. Харесва ми, че може от три изпита да избереш един по-желание и един с ниска степен на трудност. И тази система ми се струва по-добра от комбинирани изпити по 10 предмета.
Има и други особености на системата тук, като например, децата учещи в гимназии не държат матурите в 10 клас, а направо в 12клас.
Но също, кандидатстването не е след 7 клас, а след 4 клас и е само по диплома. Няма го този стрес с матури, за да кандидатстваш.

# 196
  • София
  • Мнения: 16 228
И като те разпределят още след 4-ти клас в Hauptschule е супер просто. Сегрегират ги още след 4-ти клас в Германия, а на нас 7-ми ни било рано. Да не говорим, че при нас няма училища, които да не ти дават право на достъп до университет.

# 197
  • София
  • Мнения: 1 120
И аз мисля, че дори основното да завършва след 8-ми клас, кандидатстването ще си остане след седми. Много основни училища няма да имат база и ресурси да поддържат още един (примерно) випуск.
Не е в интерес на децата, кандидатстващи в чужбина, основното образование да завършва след 8-ми клас. Така хорариумите в дипломата за средно образование ще паднат, а за някои университети и специалности това е ключово.

# 198
  • Мнения: 74
Трябва наистина да не разбира абсолютно нищо едно дете, за да разпределят в Hauptschule. И това разпределение вече не е задължително дори. Кандидатства се по диплома където искаш и съответно се класираш или не според диплома. Ако детето си е учило нормално 4 години, няма как да попадне в Hauptschule. Но не това е темата сега,  а матурите и дали е удачно да се полага такава върху 7-8-10 учебни предмета и просто изразих мнение, че на мен ми се струва неудачно и че не може едно дете да е супер подготвено по всички предмети. Т.е. може и да се подготви, но на каква цена- твърде много стрес. А и все пак не всички са мега амбициозни и всеки трябва да има шанс да покаже в какво е добър и да завърши все пак. Затова споделих, че ми допада това, че в Германия на матура може да си избереш предмет, в който си силен и да се докажеш, а друг в който не си толкова добър, да избереш ниска степен на сложност. Не всички историци са добри математици и обратно. На един му вървят повече езици, на друг математика и т.н. Ако не си решиш всички задачи по математика на матура не означава, че си глупав, а може би знаеш повече история от съучениците ти и те вълнува. И затова просто изразих мнение, че ми допада да имаш възможност да избираш колко да ти е степента на сложност по един предмет, но за сметка на това увеличаваш по друг избран.

# 199
  • София
  • Мнения: 16 228
Специално за матурите в 12-ти клас и при нас има избор. Задължително за всички е само ДЗИ БЕЛ. Втората задължителна е по избор по един от четирите предмета профил и е на по-високо ниво. Отделно можеш да избереш трета матура ООП, която е на по-ниско ниво, но дори не е задължително да избираш такава, може само две /поне засега/. За НВО няма избор, но децата в 7-ми клас още не са профилирани така. За интегрирани НВО и аз съм против, но НВО по БЕЛ и МАТ за прием в гимназиите за мен е ОК. Има какво да се пипа по формата, изпитът трябва да е балансиран, а не елементарен и т.н. Но като принцип на мен ми харесва. За мен пресяването в 4-ти клас, което правят в Германия изобщо не е ОК. Много малки деца са това, за да им определяш потенциала толкова рано.

# 200
  • Мнения: 74
Това пресяване не е така както ви го представят. То дори не е задължително както е било преди многооо години, просто си е кандидатстване само че без изпит. По същия начин е и " пресяването" в България след 7 клас, само че с изпит и много стрес. Освен това в Германия дори след като си попаднал в по- нежелано училище, но покажеш високи резултати първите 2 години, спокойно можеш да се преместиш в по-престижно училище. И обратно ако си в мега престижното училище, но получиш няколко 4-ки за срочна оценка, те местят в друго училище. Въобще има си движение и в двете посоки през годините. Но и аз подкрепям, че матурите в БГ трябва да са балансирани и подготовката в училище трябва да е достатъчна, за да можеш да издържиш матурата. Не би трябвало да се налага баба ти и дядо ти да си продадат нивите на село, за да ти плащат частните уроци ( иронично казано). Може би на мен ми се струва така, но сякаш в 7 клас децата са под твърде голям психически натиск от училище, общество и родители. И ако се въведат още 5 предмета, по които трябва да се подготвят, не ми се струва здравословно за тях.

# 201
  • София
  • Мнения: 5 274
Много избирателно мислене демонстрира Вълчев. По някои въпроси, като например продължителността на основното образование, се стреми с европейския модел, а в същото време продължава да стои в рамките на източния манталитет със занижени изисквания и размити отговорности в системата.  
Проблемът не е във възрастта, на която учениците трябва да вземат решения за бъдещето си, а в това, че прогимназиалният етап се е превърнал в продължение на началния. С прекомерно обгрижване от страна на родители и учители, че и зам. директори. Плачевно е. 5-7 клас е просто едно излишно дундуркане. Далеч не е като едно време, за да мислите, че 8 клас ще реши проблемите и учениците ще са по-подготвени. Тогава ще искат да е до 9 клас включително основното, за да може белким след година ученикът да е по-самостоятелен. Дори и да се удължи до 10 клас, ако се запази същата нагласа, учениците пак няма да бъдат подготвени да поемат отговорност или да правят осъзнати избори и пак родителят ще е сивият кардинал. Както с ирония отбеляза един актьор – ако върнат казармата, до войника ще марширува майка му, за да му носи тежката пушка, а старшината ще глади чаршафа за войниците, че ще се пускат родителски жалба до генерала Bowtie

Последна редакция: чт, 26 юни 2025, 22:20 от Lunna Sonata

# 202
  • Немция
  • Мнения: 7 732
Матурите в немските гимназии обаче скоро навсякъде ще са 5 (3 основни предмета и 2 други, с различна степен на трудност)- 4 писмени, 1 устна. И са 50 процента от общия успех в дипломата.
Има разлики в провинциите, но се очаква уеднаквяване. Голямото дете ще е с 4 матури все още, малкото се очаква да е с 5.

След 4 клас децата ги разпределят, но до края на 10 клас(преди да преминат в горния курс) не е рядкост да се сменят училища. Ако е трудно в гимназията, отиват в друг тип училище(има различни варианти), някои сменят доброволно, случва се да се повтори клас.
Тоест има пресяване- влизаш без изпити, но трябва да докажеш през годините, че ставаш за гимназия.
Възможно е също при отличен успех да отидеш от реално училище в гимназия.
Има различни опции.

В провинцията на моите деца има централни изпити в 10 клас и за гимназия- тип мини матури.
Те не са само тренинг за бъдещите матури, a и отсяват- при лош резултат на мини матурите и при лош общ успех през годината може да доведе до смяна на училището с по-ниско ниво. Тоест тези мини матури са вид цедка.
Очаквам класът на моя десетокласник да намалее с няколко ученика.
Някои ще сменят училище, където ще правят частична матура или директно ще учат професия, без да правят матура.

Не знам кое как би могло да се приложи в българската система, но и аз като Рамбиби забелязвам, че го няма стреса от подготовка за изпити при малките ученици. Стресът е по-голям при същинските матури, когато учениците са пред завършване. Оценките от матурите в Германия влияят сериозно на крайната дипломна оценка.
И не всеки прави матура, както споменах вече.
Има и още детайли , но ... най-общо описано.

# 203
  • София
  • Мнения: 16 228
Постоянният стрес да не изпаднеш в по-долно училище на мен ми се струва повече от едните два изпита в края на 7-ми клас. Намирам нашата система, която дава равен шанс на всички за достъп до университет, независимо от училището, което си завършил, за по-добра.

# 204
  • Немция
  • Мнения: 7 732
Не съм усетила да има постоянен стрес да изпаднеш от дадено училище. Но трябва да се доказваш през годините, да. Това, че си влязъл в дадено училище, не означава, че отговаряш на изискваното ниво.
Един-два входящи изпити не може да е показателен за бъдещите ти възможности и развитие.

Не съм забелязала масови училищни истерии и драми при родители, ученици.
50 процента дори не държат да следват, има достатъчно избор от професии без матура, например счетоводство.
А ако искаш все пак да следваш, има си варианти за това.
(Драми с оценките между другото съм забелязвала сред наши сънародници- тъй като оценяването в гимназиите е по-различно и по-строго от българската система..)

Университетът не е и за всеки, на разположение са и висши институти(Hochschule), които също дават добро практическо висше образование.

Има различни степени на матури- пълна, частична..(Abitur, Fachabitur)
Завършвайки в България в някое си училище, може и да нямаш шансове в немски (вероятно и други) университети заради недостатъчен хорариум от определени предмети,а само за висш институт.

Като цяло няма голям смисъл да сравняваме системата с българската.
Системата си функционира, както си е и е така не само в Германия.
Обяснявам кое как е, оттук нататък не зависи от мен. Wink

Последна редакция: пт, 27 юни 2025, 01:35 от Бибит

# 205
  • София
  • Мнения: 16 228
Нали просто обсъждаме.
Да, не е така само в Германия. Лично съм свидетел какъв стрес изживя приятелско семейство в Швейцария, когато след 4-ти клас определиха, че детето им не става за университет и го разпределиха в ниско ниво училище. Хората имат възможности и го спасиха с две години частно училище, ама ако нямаха. После го върнаха в хубаво държавно, детето си завърши и висше и се оказа, че много си става, но в четвърти клас системата го беше отписала. Та аз лично се моля у нас да не попиваме този челен опит.

# 206
  • Sofia
  • Мнения: 5 113
На мен ми харесва идеята да се "борят" за оставане. Има много деца, които по някакъв начин се представят добре на НВО 7 клас, попаднат в някое от най-желаните училища и след това едва кретат.

# 207
  • София
  • Мнения: 16 228
Да ти кажа, като гледам статистиките в Школо, хич не са много. Хубавото е, че и тези, които не са попаднали в най-желаните училища, имат равни шансове.

# 208
  • Немция
  • Мнения: 7 732
Как в 4 клас ще се определи, че не ставаш за университет? Това не е вярно.
Да, нашите сънародници редовно драматизират и пренасят стреса върху децата им, разбрали-недоразбрали.  Сблъсквали сме се нееднократно с това.

Има достатъчно възможности след този чутовен 4 клас.
Едно приятелче на малкото ми дете ще се мести в 8 клас в неговата гимназия след отличен успех в реалното училище и ще види как ще се справи.
Дете на съседка ще се мести също от реално училище в гимназия в горен курс също заради отличен успех(тоест в 11 клас, матурата е в 13 клас). Стремежът й е да стане учителка.

Нещата не са толкова черно-бели, даже са с много нюанси и възможности.

И по-късно е възможно да следваш без гимназия, наш съсед го направи към висш институт- без да е карал матури като ученик.

Последна редакция: пт, 27 юни 2025, 09:03 от Бибит

# 209
  • ВАРНА
  • Мнения: 2 256
Бибит, у нас всички трябва да са отличници. И това се набива от момента, в който започнат да се получават оценки. Не е ли 6, драмата е голяма. Това се търси и от учителите, и особено много от родителите. От там идва стресът у децата. Да угодят на всичкото възрастен Cry
Пак ще дам пример с Франция. Там оценките са от 0 до 20. 20/20 е абсолютният абсурд. Всичко над 15 е трудно постижимо.

Общи условия

Активация на акаунт