МОН - промените продължават (7)

  • 41 637
  • 736
  •   1
Отговори
# 165
  • European Union
  • Мнения: 1 943
И друг път съм писала, урок по човек и обществото, не помня на кое издателство беше учебникът. Дъщеря ми беше 4 клас, сега е осми. Урокът започва с 19 век, как България била селска и започнала да се индустриализира и завършва с Тодор Живков.
И ако на това му се вика разбираем урок. Ако ще и в рими да е написан, все тая - децата не разбират нищо.

# 166
  • София
  • Мнения: 1 113
Тук хубавото е, че вече има достъп до много виртуално базирани ресурси в случай на учител-сухар или  среда в училище, която не предполага нормално протичане на учебния процес. Платформи от типа на уча.се са интересни, но това все пак е въпрос и на нагласа. Пак усилия трябват накрая.

Кети В, тоз Тодор Живков и в четвърти клас го дъвчат, и в седми, предполагам и нагоре. Едва ли още в четвърти им изсипват кой знае какви детайли.
А че децата не разбират нищо е ясно - ето и на НВО в 10-ти клас, три текста на български език трябва да се прочетат и осмислят и не са ги разбрали. Най-добре е вече и текстове за четене да не им дават, явно не се справят, трудно им е.

# 167
  • Мнения: 2 236
Тук хубавото е, че вече има достъп до много виртуално базирани ресурси в случай на учител-сухар или  среда в училище, която не предполага нормално протичане на учебния процес. Платформи от типа на уча.се са интересни, но това все пак е въпрос и на нагласа. Пак усилия трябват накрая.

Всъщност това е едно от доста извратените неща в образователната ни система в момента. Отиват на училище, висят в часове, където учители не могат да въдворят дисциплина(в клас, където дисциплината по други 5-6 различни предмети не е проблем), не могат да си предадат урока, за запалване по предмета даже и не може да се мечтае и след това детето се прибира и почва да се бори със самообучение, допълнителни ресурси, електронни уроци, родители в ролята на учители или частни уроци. И накрая... защо децата нямат време.

# 168
  • София
  • Мнения: 1 113
Отворих сега учебник по История за четвърти клас, втора световна война.


Кое точно е толкова неразбираемо? Маркирани са акценти, спасяването на българските евреи, общи щрихи на международния контекст, няма и нищо особено за учене наизуст. За мен пък това е супер основа, за да имат някаква база да учат същия период с повече детайли по-нататък.
Наистина най-добронамерено моля да ми посочите прословутите неразбираеми неща.
Дисциплината по някои предмети ясно, че ще е кофти, ако мама вкъщи намила колко маловажни са.

# 169
  • Мнения: 2 470
И друг път съм писала, урок по човек и обществото, не помня на кое издателство беше учебникът. Дъщеря ми беше 4 клас, сега е осми. Урокът започва с 19 век, как България била селска и започнала да се индустриализира и завършва с Тодор Живков.
И ако на това му се вика разбираем урок. Ако ще и в рими да е написан, все тая - децата не разбират нищо.
В пети клас цялата история на Византийската империя беше в един урок, около десетина дати и също толкова имена нахвърляни, малко миниатюрни снимчици и рисунчици и готово

# 170
  • Мнения: 19 108
Аз съм склонна да вярвам на Лунна соната, тъй като тя е учител по история и има достатъчно добър поглед върху образователната система, начина на преподаване и материала точно по история. И също съм на мнение, че учителите са много важни, защото, както един учител може да запали интереса по един предмет, така друг може да накара децата да го намразят.

# 171
  • София
  • Мнения: 1 113
Подценяваш факта, че един родител с отношението си може да пресече всеки шанс на образователната институция да направи нещо за детето му.
А иначе си чакам конкретика какво му е неразбираемото за горния урок например. Общите приказки са ясни. Но понеже си знам като специалист колко дълбоко неверни са примерно твърденията за усложнения материал по математика, имам своите резерви и на тема неразбираеми уроци.

# 172
  • Мнения: 2 470
Ами прочети, България е принудена да участва във войната на страната на Германия. Едно твърдение, чуждо и неразбираемо за децата. От кого е принудена? И не участва във военни действия, но праща войски в Македония и  има окупационни войски в Сърбия. Вече съм разногледа!

От децата се иска назубряне на едни твърдения, нищо повече. Обяснения няма

Първо е принудена, но после я привличат за съюзник, заради мечтата за национално обединение? И сега последно принудена ли е или е привлечена?
За влиянието на другите велики сили дума няма. Просто изречения, ей така, от нищото. Боже пази България от учебниците по история

Последна редакция: чт, 26 юни 2025, 10:44 от Априлски душ

# 173
  • Мнения: 19 108
Всеки си гледа от собствената камбанария или в случая от тази на децата си. Синът ми нямаше никакъв проблем с математиката. Харесваше я, разбираше я и всичко при него беше ОК. Дъщеря ми в момента е по същия начин - решава задачите, без да й мигне окото. За целия така ужасен и тежък 5-ти клас, само веднъж се наложи да й помогна, за да й обясня задачите с движение, където трябва да се добавя или да се маха скоростта по течението или срещу течението на реката. Това беше. Дори домашните не й проверявам. Разбрали сме се, че ако има въпроси, ще пита. Но примерно племенницата ми направо се срина с математиката в 5 - 7 ми клас. Едва връзваше 4-ки и то с мъка и по милост. И това, че на моите деца математиката им е лесна, не значи, че за всички е така. Същото важи и за останалите предмети. Всяко дете си има силни и слаби предмети - няма как да разбира всички еднакво. Може да зубри по някои от тях, но да ги разбира или да запомни назубреното за дълго - не мисля.

п.п. И синът ми ходи на уроци по БЕЛ и математика още от 6-ти клас, и дъщеря ми също ще ходи. Въпреки, че нямат проблеми с единия предмет.

# 174
  • София
  • Мнения: 1 113
Ами прочети, България е принудена да участва във войната на страната на Германия. Едно твърдение, чуждо и неразбираемо за децата. От кого е принудена? И като е принудена защо праща войски в Македония и как да не участва във военни действия, като  има окупационни войски в Сърбия

От децата се иска назубряне на едни твърдения, нищо повече. Обяснения няма

Първо е принудена, но после я привличат за съюзник, заради мечтата за национално обединение? И сега последно принудена ли е или е привлечена?

Ясно е, че на 10-годишни няма как да се развие пълната политическа картина. Така или иначе първо трябва да се изгради някаква съвсем базова представа за събитията, а после да се навлиза в детайли и да се търсят нюанси - например принудена или привлечена. Зададена е една перспектива за разбиране на съюза с Германия, това е напълно достатъчно на първо време.
Все едно по математика за очакваш още с въвеждането на понятието за число да човъркаме откъде пък идва то, какви са тия свойства и т.н. За да се изясни това нещо достатъчно коректни, трябва да се мине през релации на ексквалентност, през Пеано, през аксиома за избора, пък то и с нея нещата са едни кахърни и за пълнота и непротиворечивост трябва да включим Гьодел... Отначало човек изгражда базови оперативни понятия, после на следващите етапи дълбае и разширява разбирането си. Или ти си на принципа всичко или нищо - като не могат да вникнат в проблематиката на ВСВ в пълна степен, направо да не отварят дума?
Пак казвам, за мен този урок е разбираем и ясен, текстът не съдържа нищо сложно, акцентът е върху спасяването на евреите и българския идеал за национално обединение. Не виждам какво повече може да се очаква.

Lady, как да разбирам последното? Понеже на племенницата ѝ е трудно и едва връзва четворки, програмата трябва да се облекчи, че да връзка петици примерно? Твоите деца, които могат да поемат повече, не са важни, няма да ги развиваме. Ами то може да има някой, който е по-зле и от племенницата. Направо да регулираме програмите спрямо най-големите дупки...
Като ми е труден предмет Х и не се оправям с него, ще имам 3 или 4 по него, колкото си изкарам. As simple as that. А вие искате - като ми е труден предметът да променим програмата и да не го учим.

Последна редакция: чт, 26 юни 2025, 10:51 от hatred

# 175
  • Мнения: 2 470
Нищо базово няма тук. Нарочно са ги объркали.
Разликата между принуден и привлечен е огромна.
И не е вярно, че не е участвала във военни действия
Участвала е, и още как!
Урокът е просто грешен. Единственото нещо, което децата запомнят е за спасяването на евреите

# 176
  • София
  • Мнения: 5 255
Учебникът съдържа невярна информация.
- Хитлер не дава тези земи на българската държава, а на българска администрация, която да изпълнява немски заповеди.
Германия не признава Македония и Западна Тракия за част от българска държавност
- 11 хиляди български евреи от тези нови земи са депортирани и избити в Треблинка. Депортирани са именно защото в тези "новоприсъединени" терирории управляващи са германците.
Оттук чувам абсурди сред ученици от прогимназия, кои разбрали, кои не, че Хитлер ни върнал Македония и бил добър за нас. Пълен абсурд.
А, и едно е възрастен човек да прочете урока, след като вече има богата обща култура, ще навърже нещата. Друго е дете, което се сблъсква за пръв път, да чете как от нищото почват да гонят евреи, каква е тази Германия, какъв е този американски бомбардировач, нацистите добри ли са след като ни дават територии /чувала съм го от седмокласници/, защо ставаме съюзници, ако са лоши. Това, през което минава една начална учителка без сериозни [професорски] знания по темата, е абсурд.

# 177
  • Мнения: 19 108
Lady, как да разбирам последното? Понеже на племенницата ѝ е трудно и едва връзва четворки, програмата трябва да се облекчи, че да връзка петици примерно? Твоите деца, които могат да поемат повече, не са важни, няма да ги развиваме. Ами то може да има някой, който е по-зле и от племенницата. Направо да регулираме програмите спрямо най-големите дупки...
Като ми е труден предмет Х и не се оправям с него, ще имам 3 или 4 по него, колкото си изкарам. As simple as that. А вие искате - като ми е труден предметът да променим програмата и да не го учим.

Едно и също ли ще ме питаш след всеки пост? Не знам защо постянно ми извърташ думите. Това подчертаното никъде не съм го написала.
За трудния материал по математика, специално в периода 5 - 7 клас нищо не съм казала. Вълчев и МОН постоянно повтарят, че е така и че именно там се къса нишката точно по този предмет. Аз проблеми с математиката нямам, щом децата ми я разбират. Но математика се учи с много решаване на задачи и упражнения. Обаче в училище нямат достатъчно часове, за да се затвърди и упражни материала, и да се изчистат въпросите, и грешките на децата. А как едно дете да решава много задачи вкъщи, след като не ги разбира. Родителите помагат до едно време и от там идват на помощ частните учители, за които трябва постоянно да се плаща. А при някои деца и учителите не могат да помогнат, защото този предмет просто няма как да е лесен за всеки.

Цитат
Понеже на племенницата ѝ е трудно и едва връзва четворки, програмата трябва да се облекчи, че да връзка петици примерно?
Ще го обясня пак, защото за втори път ме питаш - НИЩО не искам да се променя. Всъщност искам нищо ДА НЕ СЕ променя на НВО в 7-ми клас. А пък в 4-ти и 10-ти, да добавят колкото предмети им иска душата.

Последна редакция: чт, 26 юни 2025, 11:43 от Lady Cassiopeia Duval

# 178
  • София
  • Мнения: 19 557
В колкото и държави да има комбинирани изпити, надали се ползват за най-важното кандидатстване в живота на децата.

А как да се селектират деца за различните паралелки за това много важно кандидатстване - по красота ли?


Майтапиш ли се, или наистина за теб няма разлика между състезателен изпит за кандидатстване някъде и общообразователна проверка на целия випуск за това как се справя с материала?
За мен разликата е от Земята до Марс, но явно министерството разсъждава като теб и му е все тая дали са круши или ябълки.

Прочетох сега и следващите ти постове, виждам, че ти си доволна от МОН, така че няма какво да те убеждавам, радвам се, че в твоя живот нещата с образованието са окей. Не се майтапя, радвам се, че има хора, които нямат проблем с това, което прави МОН. Завиждам ви без никаква ирония.

# 179
  • Мнения: 195
Възхищавам се на хора, които имат богати знания и опит и същевременно за запазили чувствителността и състраданието си. Учениците на Lunna sonata са големи късметлии!

Последните страници разгорещено противопоставяне на мнения ме подсети за една скромна, но изключително ценна книга на Дж. Кришнамурти: „Образованието и смисълът на живота“. Та ще си позволя да цитирам няколко (еретични) идеи от нея (в скрит текст, да не ме обвините в спам).
Скрит текст:
„Образованието и обществената среда ни възпитават да търсим лична полза и сигурност, да се борим за себе си. (...) Ние се обучаваме на различни професии в рамките на една система, която се основава на експлоатацията и страха, породен от алчността.“
*
„Образованието не е само въпрос на обучаване на ума. Обучението осигурява ефикасност, но то не дава цялостност, пълнота. Умът, който е бил само трениран, е продължение на миналото, такъв ум никога не може да открие новото.“
*
„Сегашното образование е насочено към индустриализация и война, главната му цел е да развива резултатност; ние сме уловени в тази машина на безмилостно съперничество и взаимно унищожение. Ако образованието води към война, нима то не се е провалило напълно?“
*
„Образованието не е само придобиване на знания, събиране и съпоставяне на факти, то е разбиране на смисъла на живота в неговата цялост. (...) Функцията на образованието е да създаде цялостни, интелигентни човешки същества. Ние може да завършим образованието си и да сме механично работоспособни, без да сме интелигентни. Интелектът не е просто владеене на информация, той не се извлича от книгите, нито пък означава да имаш ловко, самозащитно, агресивно поведение. (...) Ние сме превърнали изпитите и титлите в критерии за интелигентност, развили сме ловки и изкусни умове, които избягват жизненоважни човешки проблеми. Интелектът е способността да се улови основното, това, което е. Задачата на образованието е да развие тази способност във всеки човек.“
*
„Знанието е несъпоставимо с интелигентността, то не е мъдрост. Мъдростта не се продава на пазара, не е стока, която се купува с цената на учене. Тя не се намира в книгите, не може да се събере, натрупа или запамети. Мъдростта се ражда от отричането на Аза. Наличието на непредубеден, възприемчив ум е далеч по–важно от ученето, а за да го постигнем, не бива да го претъпкваме с информация. Трябва да осъзнаваме собствените си мисли и чувства, да наблюдаваме внимателно себе си. Трябва да се вслушваме внимателно какво казват другите, да наблюдаваме богатите и бедните, властимащите и подчинените. Мъдростта не идва чрез страх и потисничество, а когато наблюдаваме и осъзнаваме ежедневните случки в човешките отношения.
В стремежа си към знания и придобивки ние губим любовта, притъпяваме чувството си за красота, чувствителността си към жестокостта. (...) Знанията са необходими, науката има своето място в живота, но ако умът и сърцето са задушени от знания, животът става безсмислен, въпреки че причините за страданието са обяснени. Увеличаващата се информация и познаването на фактите всъщност имат ограничаващо действие. Мъдростта е безкрайна, тя включва и знания, и начин на действие.“
*
„Да разбереш живота, означава да разбереш себе си, това е началото и краят на образованието.“

Общи условия

Активация на акаунт