СМГ "Паисий Хилендарски" - 16 тема

  • 37 351
  • 780
  •   1
Отговори
# 105
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
След 7-и клас децата в общия случай избират ново училище. Т.е. това е времето когато те наистина се замислят за пръв път какво искат - в семейството и сред приятелите се говори за профили, а и за пръв път за университет. След 4-и клас кандидатстването е бягство и излизане от познатото (и удобното), а след 7-и - необходимост. Не мисля, че на 10 могат да осъзнаят това, което ще могат на 13-14.

# 106
  • Мнения: 3
Здравейте! Разбрах, че на 6 юни (петък) ще има Ден на отворените врати в СМГ, та реших да го споделя и тук. Това е чудесна възможност за всички деца и родители, които обмислят кандидатстване след 4. или 7. клас, да дойдат и да видят СМГ.
Ще има обиколки на училището, открити уроци, срещи с ученици, учители и други. Обиколките ще бъдат от ученици от СМГ, които ще отговарят на въпросите ви и ще ви казват от първо лице как е там.
Ето линк към официалната покана, ако някой се интересува: https://smg.bg/initsiativi-na-uchenitsite-novini/2025/05/22/1000 … vrati-v-smg-2025/

# 107
  • Мнения: 89
Здравейте, включвам се и аз в новата тема, макар и да не искам да участвам в дискусията "За или против автоматичното продължаване след 7 клас на вече приетите с изпит деца", не защото нямам какво да кажа или защото съм пристрастна, имайки дете в тази възраст, а защото смятам, че основната цел на групата е да бъде информативна, а не дискусионна. Над 10 страници се изписаха в тази дискусия, а преди това нямаше нов пост с месеци.

Както и да е, някои може ли да каже какво се случи с избора на профил от 10-токласниците? 3 или 4 остават? И по-конкретно ме интересува химия и/или биология дали ще имат?

# 108
  • Мнения: 107
Здравейте, включвам се и аз в новата тема, макар и да не искам да участвам в дискусията "За или против автоматичното продължаване след 7 клас на вече приетите с изпит деца", не защото нямам какво да кажа или защото съм пристрастна, имайки дете в тази възраст, а защото смятам, че основната цел на групата е да бъде информативна, а не дискусионна. Над 10 страници се изписаха в тази дискусия, а преди това нямаше нов пост с месеци.

Както и да е, някои може ли да каже какво се случи с избора на профил от 10-токласниците? 3 или 4 остават? И по-конкретно ме интересува химия и/или биология дали ще имат?

Здравейте!

Очакваме резултатите от анкетата и това, което ще се гласува на педагогически съвет.

Ако са 4 профила - най-вероятно ще има и химия и  биология

Последна редакция: пт, 06 юни 2025, 18:08 от kami13

# 109
  • Мнения: 11 188
Реших спонтанно да се включа в темата, досега съзнателно не съм чела и писала, за да не се напрягам излишно.

За втори път минавам по пътя към СМГ, първият път беше успешно - след 4 клас -не, след 7 клас - да. Сега най-вероятно отново след 4 клас ще е не. А след 7 клас с поредните недомислени промени въобще не се знае, а и е Божа работа накъде ще избият хормоните. Laughing За мен категорично в МГ детето трябва да е сигурно, че иска да учи. Само способности не са достатъчни, трябва и много решаване на задачи, т.е. опираме до характера. Дисциплинирано и старателно момиче, което може да е само на средно ниво като способности по математика, може и да избута, с труд и старание, но мързеливо или опърничаво момче, дори да е математически гений, може и да закъса.

За протокола - математиката (заедно с физиката) ми беше най-трудният предмет в училище, от първия до последния клас. Български/литература и всички разказвателни ми бяха силата. Но с наследниците ми положението е различно.

За мен основният проблем е безкрайно ниското ниво на преподаване по математика масово в училищата 1-4 клас (явно има няколко училища в София, където математика се преподава на по-високо ниво, но това не е масово), а явно 5-7 клас нещата още се влошават. Впечатленията ми са от училища в центъра на София, не от училище в Ботунец, примерно. Класните на малките (1-4 клас) са предимно старата школа - български, литература и Човек и общество (т.е. история), т.е. разказвателните предмети. Математиката и Човек и природа минават между другото. Няма човек с нормално ниво на интелигентност, завършил гимназия, който да не може да се справи с материала по математика 1-4 клас. В този смисъл не е нужна допълнителна подготовка или квалификации за учителите в началното училище, за да могат да минат материала по математика от тези класове. По Човек и природа, доколкото имам данни, Уча се почти е заместил учителката. А в Човек и природа се полагат основите на знанията и интереса към природните науки - физика, химия, биология. Достатъчно е да се сравнят дори като обем учебниците по ЧО и ЧП, ЧО е повече от 2 пъти повече. И в час учителката пуска Уча се на съответния урок, дава домашно в края на часа, прави само задължителните тестове в края на всеки раздел и приключва.

Математиката, ах математиката - и там е трагедия. В учебниците самият начин на поднасяне на материала, самите задачи, половината от тях са безумни. Защото, видиш ли, Пиза-Миза, на българските ученици им липсвали умения да прилагат знанията. Почти във всеки урок - примерно, деление на 2-цифрено число (извън таблицата за умножение) на 1-цифрено, събиране на 2-цифрени числа, няма значение - задължително поне 1 задача от 6-7 и в учебника, и в учебната тетрадка е задача за "обратно" мислене - по дадено решение да измислят задача. Защо им е това, децата току-що са взели съответното математическо действие, вместо упражнения до откат, за да може базовите познания да станат рефлекс, а не да мислят, те ще измислят задачи по решение.

И сега обратният пример - курсовете в СМГ за подготовка за кандидатстване след 4 клас - два различни учителя, във 2-ри и в 4-ти клас, започваха курса през септември с написани базови правила, за които са установили, че не се усвояват масово в масовите училища. Примерно, "общо, и, заедно, всички - + (събиране)". Може да звучи смешно, но не е, учителите в СМГ са прекрасни, с много опит и знаят какво трябва да коригират като дефицити от масовото училище. Друг пример - 30+40=70 кг. (общо круши и ябълки). В масовото училище липсата на думите в скобите е грешка, добавено е в червено от учителката (класната). Дори при правилно решена задача драсканиците в червено могат да са демотивиращи за някои деца. В СМГ - кг. е достатъчно, "Не пишете разкази, това са задачи!". И вкъщи може да започне една драма - детето трябва да се научи да пише по един начин за домашното в училище, а по друг - за курса в СМГ. За малките деца, защото 1-4 клас все още са малки деца, това разграничаване  е трудно, трудно го разбират. За тях учителката е авторитет, каквото е казала тя (обикновено е тя, рядко той) е абсолютната истина, а се получава сблъсък на 2 абсолютни истини, на 2 авторитета. И представяте ли си какво може да се случи в час в училище, ако детето възрази на класната, че г-жа/г-н еди-кой-си в СМГ е казал/а друго.

НВО е едно безкрайно ниско ниво за оценяване на истинските знания, а не знания за решаване на тестове от НВО. Както по математика, така и по БЕЛ. НВО отразяват безумията в програмите по предметите и ниското ниво на преподаване. Минаха ми през ръцете няколко тестове от НВО по БЕЛ, от сборници с тестове. Честно, въпреки че БЕЛ и граматиката са ми силни, смея да твърдя, че съм достатъчно грамотна, доста над средното ниво, на някои от въпросите от НВО по БЕЛ, тези с избираемите отговори, трябваше да проверя отговорите, защото се чудех "Кой, според тях, е верният отговор?". А заради ниските резултати в последните години умишлено се опростяват въпросите в НВО, за да се вдигне изкуствено средният резултат и да рапортуваме бодро, че "тази година (няма намаление) е същият резултат като миналата година".

В курсовете на СМГ за кандидатстване в 4 клас се учат коренно различни задачи, материал дори от гимназията, но  се решават по начин, достъпен за възрастта на децата. Именно затова курсовете и ученето в СМГ са толкова търсени, желани и ценени. Като гледах задачите от домашните от курсовете в СМГ и обясненията (начина на решаване) си мислех, че ако аз бях имала такива учители по математика, сигурно нямаше толкова да се мъча по математика 11 класа.

Оттук стигаме и до основния проблем, според мен. При първата или втората пресконференция на министър Вълчев по въпроса със знанията по математика и МГ, той каза - няма подготвени учители по математика. Дори да открият много МГ, пак не могат да намерят достатъчно добри учители по математика за тях. Не съм фен нито на този министър, нито на който и да било от предшествениците му, но това определено си е чистата истина, според мен.

Най-голямото предимство на СМГ са учителите, както и атмосферата в училището. А тази атмосфера се създава от ръководството и училището. Живея в района и съм наблюдавала гимназисти от СМГ в градинката отсреща - просто няма място за сравнение с гимназисти от други училища. Пак ги има типичните за възрастта изцепки, но поведението е коренно различно, просто прекрасни млади хора. Не съм чула и за друго училище, в което една паралелка, по собствено желание и инициатива, да направи Вайбър група за учениците от друга паралелка, за да им помогне по предмет, по който имат проблеми заради отношението на един учител. Въпреки че на практика са конкуренти.

При предишната система за кандидатстване в 7 клас, изпити, не НВО, "гениите", които са учили в СМГ от 5 клас, си бяха отделени в отделни паралелки. Останалите паралелки бяха с деца, влезли след 7 клас. В "нашия" клас имаше 1 гений, въпреки че не беше учил от 5 клас в СМГ, 1-2 подгласници на "гениите" и останалите бяха обикновени деца, които имаха шанса да научат повече математика, отколкото ако бяха в езикова гимназия, примерно. "Геният" си печелеше златни и други медали от състезания и олимпиади, приеха го MIT (и още един университет в САЩ от същия калибър). Подгласниците ходеха по състезания в България, понякога бяха с по-високи, друг път с по-ниски резултати. Останалите бяха средно ниво, дори някои математиката в СМГ ги затрудняваше, но учителите, а и децата се постараха. Всички влязоха във ВУЗ-ове по желание, някои от тях кандидатстваха с математика с изпит (защото тогава нямаше кандидатстване с матури) и без допълнителна подготовка си изкараха отлични оценки. Все още моят СМГ-еец (влязъл там след 7 клас) помни какво е учил в училището, гледа и задачите от матурите по математика и твърди, че са абсолютно "идиотски/дебилни/прости", все по-лесни всяка следваща година.
Но признава, че нямаше да влезе в СМГ с едновремешните изпити, ако не беше ходил на уроци по математика при учител от СМГ. Просто защото дори по онова време се препускаше по материала по математика в прогимназията, и алгебрата, и особено геометрията бяха преподавани ужасно повърхностно, без твърдо научаване на базовите неща, за да се мине към по-сложните задачи.

Между другото, учителката по химия в СМГ все още преподава, беше една от любимите. По биология също имах много добри отзиви. В този смисъл аз не мисля, че има нещо лошо да се обособи примерно по 1 паралелка в СМГ с различен профил от засилена математика - физика, химия, биология. Така децата пак ще учат засилено математика, но не само "чиста" математика, а в комбинация с другия предмет. По този начин може СМГ да се конкурира с НПМГ, защото, поне едно време, се знаеше - ако ще кандидатстваш с математика, тогава СМГ е за теб, ако ще кандидатстваш медицина (с химия и биология), тогава си за НПМГ. А съвременната наука и изследвания в биологията, химията, медицината залагат много на математиката и математическото моделиране, т.е. комбинирани знания хич няма да са излишни.

В заключение, аз също съм на мнение, че няма да е зле по някакъв начин да се даде възможност на учещите 5-7 клас в СМГ и други математически гимназии да имат предимство, по някакъв начин, да продължат и в гимназия пак там, ако имат желание. Но не трябва да се затваря приемът в МГ след 7 клас само до тези, които са учили там 5-7 клас. А извън София МГ/ПМГ са често единствените читави гимназии в даден град и в тях кандидатстват и влизат деца, които не са математически гении, а просто искат да учат в добро училище. Имам конкретни познати, завършили МГ извън София, те са ми казали това. И са най-брилиантните юристи Laughing , които познавам. Явно математиката е полезна дори в областта на правото - допринася за структуриране на мисълта, за изграждане на логическо мислене.

# 110
  • Мнения: 5
Здравейте,

Включвам се за първи път във форума. Имам кандидат за СМГ за след 4 клас. Все още очакваме резултатите. Simple Smile

Исках да попитам дали някой има информация, кои ще са преподавателите по математика , които ще поемат випуска от Септ. 2025 г.? Предполагам, че ще бъдат тези, които сега извеждат 12 клас или 7 клас. Ще съм благодарна за вашата обратна връзка.

В момента сме на кръстопът между НПМГ, СМГ и ПЧМГ и избора никак не е лесен (ако изобщо ни приемат Simple Smile)

Благодаря предварително.

# 111
  • Мнения: 4 554
Вижте кои преподаватели завършват 12-ти и ще се ориентирате.

# 112
  • Мнения: 5
Вижте кои преподаватели завършват 12-ти и ще се ориентирате.

А къде мога да го проверя това? Simple Smile

Благодаря!

# 113
  • Мнения: 4 554
Вижте програмата за 12 клас

# 114
  • София
  • Мнения: 1 423
Сегашният 12 клас има трима учители по математика - Златилов, Гостев и още една учителка, мисля, че дойде от НЕГ - Даниела Петрова, защото Надя Кръстева излезе по майчинство. Дали това ще са учителите на новите 5 класове - възможно е, но никога не е съвсем сигурно. По отношение на тези, които извеждат 7 клас, по скоро те си продължават нагоре до 12 , поне така беше и при двете ми деца, но и от това правило може би има изключения. Имайте предвид и че учители напускат, пенсионират се, идват нови и т.н., т.е. винаги има динамика.
Чакаме още резултати от анкетата за профили - колко и какви, не остана много до края на учебната година?! 
Междувременно, както видяхме вече,  резултатите на ДЗИ на СМГ са чудесни, браво на 12 класниците, отново в топ 10 и по БЕЛ. Видях отлични резултати и по химия, немски език и английски език,от профилни матури, браво! Учудващо е обаче, че никой не се е явил на ДЗИ физика, предполагам чисто стратегически, все пак е трудна матура и математиката е достатъчна за съответния прием.

# 115
  • Мнения: 50 782
Аз съм голяма фенка на Златилов. Другите не ги знам, но той е супер. Предпочитам го пред Иван Симеонов например.

# 116
  • Мнения: 12 727
Читанките му са супер. Голямото се самоподготви по тях.

# 117
  • Мнения: 164
Детето харесва Гостев . Случвало се е да идва по заместване и обяснявал добре  като някой го пита нещо.
Не знам как би било ако той е основният учител.... обстановка , стил на преподаване, количество домашни и т.н.....

# 118
  • Мнения: 1 099
Златинов нещо не допадна на децата при нас, иначе и аз го харесвам.

# 119
  • Мнения: 5
Благодаря ви за коментарите. Днес излязоха резултатите и се очертава да ни приемат със сигурност. Simple Smile Сега става доста сложно и трябва да мъдря до Понеделник какво ще правим - СМГ или НПМГ. По общи мнения разбирам, че повечето деца и родители са много доволни от училището. Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт