СМГ "Паисий Хилендарски" - 16 тема

  • 38 670
  • 780
  •   1
Отговори
# 570
  • Мнения: 13 026
Рвзултатът ще е затъпяване. Какъв е планът, не знаем.

# 571
  • Мнения: 2 699
То, затъпяването отдавна е налично.

# 572
  • Мнения: 4 578
Резултатът е, изпитът да е по силите на 50% от децата според мен (средното ниво) и родителите да се радват на високи резултати, съответно да се отчита и дейност.Даже става ясно защо ще приемат в МГ след 4 клас, след като изпитът за 7-ми е на ниво 4 клас Simple Smile

# 573
  • Мнения: 877
За жалост с годините с убедих, че когато се търси и иска някаква промяна - нещата винаги стават много по-зле и са коренно различни от целения първоначално резултат.
Все още следя с интерес кандидат-гимназиалните изпити и резултати и чета коментари и мнения на родители по социалните мрежи.
Ами МАСОВО се пише, че математиката е много трудна, че излишно се мъчат децата, че за какво им е да държат изпити като нямало да им трябва и тн и т.н.
Мнозинството ще е доволно на високи оценки по математика и лесен изпит. Точка. И точно на масата ще се гледа да се угоди, като цялата тази “изгъзица” с промените ще се облече в една хубава розова панделка - как ние ще развиваме природните науки и ще учим децата на “мислене”.
Много ми е интересно и каква точно мисъл мерят с изпити със задачи с избор на а,б,ц…
Едно време, когато аз кандидатствах нямаше нито една задача с избираем отговор. Да не говорим, че и нито една формула не ни даваха да ползваме.
Жалко, че ще досъсипят и малкото останали добри училища - П/МГ и ЕГ.

# 574
  • Мнения: 4 578
Едно време ни изпитваха като разказвахме уроците, сега са тестове бързи за преписване и с висок процент шанс да отгатнеш отговора.Е, трън са в очите тези училища явно.

# 575
  • Мнения: 399
„Вие сте прости и аз съм прост, затова се разбираме.“
(Съжалявам, не се сдържах! 😅 )

Рвзултатът ще е затъпяване. Какъв е планът, не знаем.

# 576
  • Мнения: 13 026
Според мен се взеха няколко хубави неща от западните системи, но се опорочиха. А сега чирусът ще ги доомаже.

# 577
  • Мнения: 52 340
Едно време ни изпитваха като разказвахме уроците, сега са тестове бързи за преписване и с висок процент шанс да отгатнеш отговора.Е, трън са в очите тези училища явно.


# 578
  • Мнения: 90
Ако се окажат права, и тези задачи сменят втори модул, и има тест в първия модул. Тогава матурата по МАТ става май още по-лесна. Тогава какво излиза? Че БЕЛ става още по-наложителен ли? Може пък да компенсират там, като направят и БЕЛ интегриран. Примерно да го интегрират с физическото, или рисуването. Че да се влиза и в тези специални училища с матурите по МАТ и по БЕЛ. Не губим вяра Simple Smile

През 2027 г. и БЕЛ ще е интегриран.

# 579
  • Мнения: 2 699
Не знам дали сте гледали учебниците на децата, но по география се учи почти цялото земно кълбо плюс видове почви. По история също цялата история на България от Аспарух до бате Бойко
Освен история на България се учи и древна история, Египет, Гърция, после Рим, Византия, Свещената римска империя, след това ренесанс, великите географски, двете световни войни и дати на килограм. Наистина съм без думи.
макар че всичко може да бъде профанизирано

Последна редакция: ср, 23 юли 2025, 22:35 от Априлски душ

# 580
  • Мнения: 52 340
Да де, ама едва ли ще ги питат колко е височината на Завалска или Вискяр. По-скоро ще е "Коя планина разделя България на северна и южна?".  Все пак нека не забравяме за какъв изпит говорим.

# 581
  • Мнения: 11 129
В този случай, не е ли по-правилно, да е един слят изпитът? Защо да се тормозим с две матури? А не е особено коректно да се пишат две оценки, на същия материал. Ако детето не знае физика и химия, значи изгаря н матурата по МАТ. А сега ми казваш, че и по БЕЛ изгаря - това ли е? Че то това не е редно

[quote author=Simone Simons link=topic=1780311.msg50003707#msg50003707 date=1753296544]
Ако се окажат права, и тези задачи сменят втори модул, и има тест в първия модул. Тогава матурата по МАТ става май още по-лесна. Тогава какво излиза? Че БЕЛ става още по-наложителен ли? Може пък да компенсират там, като направят и БЕЛ интегриран. Примерно да го интегрират с физическото, или рисуването. Че да се влиза и в тези специални училища с матурите по МАТ и по БЕЛ. Не губим вяра Simple Smile

През 2027 г. и БЕЛ ще е интегриран.
[/quote]

# 582
  • Мнения: 90
В този случай, не е ли по-правилно, да е един слят изпитът? Защо да се тормозим с две матури? А не е особено коректно да се пишат две оценки, на същия материал. Ако детето не знае физика и химия, значи изгаря н матурата по МАТ. А сега ми казваш, че и по БЕЛ изгаря - това ли е? Че то това не е редно

[quote author=Simone Simons link=topic=1780311.msg50003707#msg50003707 date=1753296544]
Ако се окажат права, и тези задачи сменят втори модул, и има тест в първия модул. Тогава матурата по МАТ става май още по-лесна. Тогава какво излиза? Че БЕЛ става още по-наложителен ли? Може пък да компенсират там, като направят и БЕЛ интегриран. Примерно да го интегрират с физическото, или рисуването. Че да се влиза и в тези специални училища с матурите по МАТ и по БЕЛ. Не губим вяра Simple Smile

През 2027 г. и БЕЛ ще е интегриран.
[/quote]

Казвам,, че от 2027 г. БЕЛ ще е интегриран с география, история и... още нещо

# 583
  • Мнения: 169
Казвам,, че от 2027 г. БЕЛ ще е интегриран с география, история и... още нещо
Примерно, как се е назовавала административно местността, орана от Белчо и Сивушка в периода, загатнат от произведението, както и какъв тип почва е. Може и предимства и недостатъци на избрания метод за оран, както и препоръки. Или да се пресметне с точност до два знака след запетаята какъв е шансът за срещането на бяла лястовица в конкретния регион, исторически период и сезон.

Или както е казал авторът, "Дий воле, дий, Дийп Пърпъл, дий".

# 584
  • Мнения: 11 366
Като човек с хуманитарна насоченост си признавам, че едва ли щях да изкарам висока оценка на някакъв тестови изпит по история, примерно, съответно нямаше да мога да уча в езикова гимназия и след това във ВУЗ.

И тъй като виждам само историята като част от интегрален изпит по БЕЛ, ще си позволя да поразсъждавам за това, след като ще бъде част от НВО-то по БЕЛ в 7 клас и предопределя училището, в което ще учи детето в гимназиален курс.

Историята не е набор от дати и имена, знания по история/мислене се демонстрират с отговор на въпроса "защо?", а не "кой, кога, къде?".

Скрит текст:
Също като в правото - имаше една история и истерия с масово скъсани студенти от преподавател в Софийския. Макар и с доста нагъл тон, въпросният преподавател обясни по ТВ-то, че студентите масово не са се справили с решаването на казус, с използване на съответните закони по време на изпита.

 В тестови формат отговор на въпроса "защо", наистина с използването на мисъл, а не с налучкване, няма как да получиш. Ако сложиш в тест въпроси от рода на "Кои държави участват в Стогодишната война/кога започва и свършва Стогодишната война?", изискваш елементарно наизустяване на факти, т.е. само знания, без прилагане на аналитични умения. Въпроси от рода на "Защо е започнала Стогодишната война/Какви са последствията от Стогодишната война?" изискват аналитични умения, но не могат да се зададат в тестови формат на изпит.
Можеш да зададеш само абсурден въпрос от рода на "За какво НЕ са се борили Левски, Каравелов, Ботев и т.н.?" с отговор от рода на "За джакпота в тото тираж."

Скрит текст:
Спомням си от моето следване в Софийския университет, един изпит, на който преподавателят зададе темата (аналитична) и остави секретарката на катедрата да ни "пази". Тя го направи с широко затворени очи - всички можехме да си погледнем в лекцията/лекциите за фактите и всички го направихме. При такива равни условия само 4 от 24 бяха с шестица. Същите тези 4 човека бяха с шестица и от защита на дипломната работа.

А математиката, в "интегрален" формат, ако я комбинират с измишльотината "здравно образование" (като част от биологията), би могло да включва въпроси от рода на "Колко пъти на ден трябва да си мием зъбите?" или "Кой метод НЕ предпазва от нежелана бременност?". Не че здравното образование е измишльотина, а потенциалните въпроси вероятно ще бъдат просто безумни, но ще дават точки в общия резултат от теста. И повечето деца от обща култура би трябвало да дадат верни отговори, но това няма да допринесе да се селектират най-добрите по знания и аналитични способности.  Примерната задача за диоптрите - пак от личен опит ще говоря, като човек, който носи очила от 4 клас. Като дете/ученичка с очила, знаех от личен опит как се определят диоптрите, кое е късогледство и кое далекогледство, съответно с + или - са диоптрите. Съучениците и приятелите ми, които не носеха очила, обаче, това не го знаеха. Вероятно някъде в гимназията по биология, може би в 10 клас (от 11 класа) май учихме за късогледство и далекогледство, т.е. пред или зад очната леща е  фокусът, как е кривата на лещата в двата варианта (и във варианта без нужда от корекция). Вече в средата на 20-те ми години млад лекар-преподавател в МА се опита да обясни, по възможно най-"простия" начин какво е астигматизмът.
Скрит текст:
Според нея, в най-лошия, краен вариант, 1 точка я виждаш като чертичка.
Та мисълта ми е, че знания по (измерване на) очната рефракция, въпреки че според ЧП изисква само заместване на числа в дадена формула, нито дават представа за знания по физика/биология/математика, нито за умения, необходими на деца на 14 години. Ако такива знания по очна рефракция бяха необходими за тази възраст, защо бъдещите офталмолози да го учат подробно след първоначалните 6 години следване, защо е нужно да имаме отделна специалност оптометрист в техникуми?   

Да спомена и предвидените изменения в броя часове в учебните планове. Според статията, базирана на пресконференцията в МОН, планира се "увеличение на часовете по гражданско образование в 11. и 12. клас, като ще бъдат включени нови теми: трудова заетост, социално подпомагане, публични финанси, информираност по обществени теми и други." Т.е. планира се включването на теми, които са си чиста пропаганда на властимащите в момента на одобряване на учебниците (информираност по обществени теми), трудова заетост и социално подпомагане си е обучение за потенциални безработни, как могат хем да не работят, хем пари да взимат от държавата, публични финанси пък е пълен абсурд -дори сред завършилите ВУЗ икономисти разбиращите от публични финанси са сигурно не повече от 5% максимум. Има ли смисъл гимназистите да си губят времето да учат
(без реално да разберат, а и не им е нужно), че Законът за държавния бюджет включва И бюджетите на НОИ и на НЗОК, които пък се приемат с отделни закони преди Закона за държавния бюджет? Или пък по какви пера са разпределени разходите на министерствата? Загубени учебни часове за теми, които нито са интересни, нито са полезни. Вместо да учат по-задълбочено общообразователни и специални предмети.

Но това е, което можем да очакваме от екипи, в които специалистите не са влизали в час в училище след завършването на гимназия, а според думите на един бивш министър на образованието (Меглена Кунева), юристите били като дялан камък, където ги сложиш, ще свършат работа. Сегашният пък е икономист. "Корифеят" - академик е, логично, университетски кадър, без представа за началното и средното образование. В университетското образование също със сигурност има големи недомислици, но затова си има зам.министри, които да покриват отделните ресори и да дават смислени предложения.
Като човек, който следи законотворчеството, искам да дам една хипотеза - цялото бързане сега с измененията в закона е за да могат да го приемат преди началото на учебната година и да не може да се оспорват измененията за приема в МГ/ПМГ, промяната на учебните планове, формата на изпитите/матурите и т.н. Това е в главата на един юрист, най-вероятно правната дирекция на министерството, която подготвя и провежда цялата процедура по ЗИД-а  - процедурните хватки, въз основа на съдебна практика през годините.

Най-оптимистичното, което мога да кажа, е че все пак има много време напред, много тъпотии могат да бъдат отменени или изменени.

Общи условия

Активация на акаунт