СМГ "Паисий Хилендарски" - 16 тема

  • 37 315
  • 780
  •   1
Отговори
# 660
  • Мнения: 50 780
Иначе няколко пъти писах това, което и Гълъб сподели най-накрая - поне половината деца в СМГ не са уникални математици-чудо. Но пък в тази среда, с тези учители, успяват да се справят с математика на по-високо ниво, без да са топ състезатели. Ерго, не математиката (в училищния й вариант) е толкова трудна и страшна, а няма добри учители в масовите училища, включително в търсените езикови гимназии.

Че не е страшна, не е. И ние сме я учили. Но не знам защо търсите проблема само в учителите.  Въпросните деца от твоя пост може да не са математически гении, но все пак са на относително високо ниво, влезли с изпит, с висока мотивация и от добри семейства с ценности.  Това значи много и е предпоставка за успех. А в другите училища това липсва основно и според мен децата демотивират учителите, все пак не са аниматори и звероукротители, а преподаватели и не им се бори с вятърни мелници.

# 661
  • Мнения: 35 408
Гълъб, не изкривявай думите ми. Математиката е водеща, но не трябва да е единственото, което да се учи. Децата трябва да имат основата по всички предмети.
Като искаш азиатски състезания, нищо не пречи. Всеки клас има школа по математика,  отделно си свободен да си запишеш детето на всякакви уроци за подготовка за тези състезания.

Както казах,  приемът не е идеален, но е еднакъв за всички. Може да направят промени,  но не е ясно дали ще е по-справедливо. Колкото родители, толкова мнения.....

# 662
  • Мнения: 2 457
Изобщо не съм съгласна, че състезанията по математика, тип азиатски, са еталон за успех. Много трябва да се внимава с тях да не се пресоли и прекали. Математиката не е спорт, но азиатците я превърнаха в такъв, типично в техен стил, изобщо не съм им фен. Европейският начин на мислене е друг. В Европа се върви бавно към целта, не се изпускат дребните неща, тъпче се известно време на едно място, повтаря се, упражнява се. Математиката, както и всяко друго нещо, каквото и да е то, може да се оприличи на дълга влакова композиция, която бавно набира скорост, но постоянно, докато в един момент вече има инерция и не можеш да я спреш. Докато в Азия да занимаваш малки деца само със състезателният елемент на математиката, за да се накичиш с медали е пагубно за ума на младежите, те прегарят твърде рано и когато вече са прегорели, другите тамън тръгват.
И освен математика, за децата надарени в тази област, си трябва и друго, бел, история, спорт, иначе децата се инвалидизират

# 663
  • Мнения: 50 780
Успеха му е добър , учи по всичко  без да дава макса разбира се , но то е достатъчно.... Успя да изкара дори 3.50+ успех... не че успеха има някакво значение / за нас.... никакво... само да не повтаря/.
Състезателната математика и след 7 клас ще си я учи както сега без оглед на училището в което ще бъде.
Обаче смятам , че състезателите / тези 20 ина на випуск с потенциал/ трябва да са в СМГ. Там им е мястото.... то не е в спортното училище. Който родител е задълбавал по състезателната тема знае какво се случва в Азиатските страни и как се постигат успехите от тях.

Разбирам идеално , че за повечето деца в СМГ математиката не е водещото нещо, за някои обаче е . И когато е състезание и подхода , за да има резултати трябва да е както във всеки спорт.

Нямаме и никакви планове за МИТ или Оксфорд или подобни / че и това го писа преди/ , така че дали ще е е в СМГ или в ТОХ-а все тая , дали ще има на матурата в 12 клас по БЕЛ 5.90 или 3,90 и не го приемат в някой чужд университет отново все тая. За нас основното като родители е да прави това , което му харесва и е градивно - засега математика.

Малкото ми дете няма никакъв проблем да се класира / подготовката е от мен вкъщи, а не са курсове/  , но не е за там....има други по-силни области ... макар , че математиката и е доста напред спрямо възрастта ... не е нейното.

Гълъбе, има някакви странни изкривявания и нелогичности (за мен, за теб може да са си ОК) в идеите ти.
Състезанията не бива да са самоцел, защото са до време. Хубаво, кеф, спортна злоба, интерес, ама да се радваш науспех над 3,50 не е нормално. Защото състезанията отминават и после идва животът. Да не говорим, че с децата в горните курсове стават големи промени и някои зарязват състезанията, други не искат вече "да плащат цената" за големите успехи на високо ниво...  Та дали си имал състезател или не можеш да кажеш чак в 12 клас, ама и да е така какво от това за в бъдеще? Целта на СМГ не е да подготвя състезатели, а да подготвя цели випуски деца с потенциал да продължат успешно по-нататък и в образованието, и в живота. Състезанията са само някаква витрина, реклама, поле за изява на склонните деца, но не са нещо, което може да осмисли живота на един младеж в бъдеще. И според мен лошо насочвате това дете, че само състезанията са важни, защото все пак не говорим за футбол, където един успешен състезател после е осигурен за цял живот.  Не ги гледай азиатците, а търсете по-широка образователна основа и по другите предмети.
Също така не е и сигурно, че състезателите са най-добрите математици, защото за един успешен състезател много важни са психиката и умението да се решава бързо и под стрес. Някое бавно мислещо дете с по-лабилна психика и без спортна злоба може и да се окаже много по-добър математик в крайна сметка.
И все пак, ако наистина само и само математиката му е важна, защо не се целите в Кеймбридж или Оксфорд? Все пак там именно има място за кариера и на съвсем чисти математици, които пренебрегват другото.
А дъщеря ти, за твоя изненада, може и да се окаже баш за СМГ. Времето ще окаже Simple Smile

И пак времето след десет и повече години ще ти покаже, че състезанията и медалите са само приятен спомен и суета Simple Smile

# 664
  • Мнения: 35 408
Съгласна съм с последните мнения.

ПС Мисля, че 3.50 успех е техническа грешка. Вероятно става въпрос за 5.50. Иначе не виждам повод за радост.

# 665
  • Мнения: 164
Гълъб, не изкривявай думите ми. Математиката е водеща, но не трябва да е единственото, което да се учи. Децата трябва да имат основата по всички предмети.
Като искаш азиатски състезания, нищо не пречи. Всеки клас има школа по математика,  отделно си свободен да си запишеш детето на всякакви уроци за подготовка за тези състезания.

Както казах,  приемът не е идеален, но е еднакъв за всички. Може да направят промени,  но не е ясно дали ще е по-справедливо. Колкото родители, толкова мнения.....

Поне за едно нещо сме на еднакво мнение - каквито и промени да се напоравят винаги ще има хора , които да одобряват и не.
Никога не съм твърдял, че единствено математика трябва да се учи , трябва да има баланс като в същото време приоритетите трябва да са ясни и безспорни спрямо типа на училището. Има предмети, които никога няма да ползва в живота си, , но ги учи защото такива са правилата.... и се справя не лошо.
За състезанията отново не съм бил достатъчно ясен. Нямам предвид Азиатските състезания , а успехите на Азиатските страни на ИМО. Дали подхода им е правилен от гледна точка на развитието на личностите не знам сигурно не е , но резултатите ги има, а ги има защото подготовката не е както у нас.
А всъщност аз дори не искам състезания , а детето да се занимава с нещото, което му харесва като му предоставям подходящара среда за целта. Като следствие от това се появи СМГ в живота му , сега са някакви състезания / но отново те са следствие , а не цел/ . Хареса му в СМГ ... следствието.... толкова.
След това вероятно ще има и други следствия някои не толкова хубави , като невъзможността му да продължи , поради приоритезирането на някои неща пред други. Но няма лошо в това. То е отново урок през който трябва да мине.

ПП 3.50 не е грешка, а ирония. В СМГ няма дете с под 5.50 успех.

Последна редакция: пн, 28 юли 2025, 14:29 от Galub

# 666
  • София
  • Мнения: 803
Черна станция, и при футбола не става. Една сериозна контузия (случват се често) и си приключил с това поприще. Другата мания в момента сред родителите е именно футболът. Там наистина крайностите са плашещи.

# 667
  • Мнения: 2 457
Няма такова нещо като невъзможност да продължи в СМГ. Опитът показва съвсем друго. Малко повече оптимизъм, децата се променят, сега в пети, шести изглежда невъзможно, в седми ще се окаже съвсем възможно.

# 668
  • Мнения: 35 408
Каква ирония е? Детето ти е изкарало 3.50 успех, от който си доволен, незнайно защо.....после пък ирония било?
Леко ми убягва полета на мисълта ти. Първо  , пишеш и се палиш по някаква тема, после даваш назаден, че не било точно така.
В пети клас още изобщо нищо не е ясно. Дали ще остане в училището зависи от много неща. Да се готви усилено. Ученето  по БЕЛ не е излишно, все пак искаме грамотни деца.

# 669
  • Мнения: 4 554
С днешните изисквания 4,50 идва от обща култура в обикновените училища.

# 670
  • Мнения: 164
Каква ирония е? Детето ти е изкарало 3.50 успех, от който си доволен, незнайно защо.....после пък ирония било?
Леко ми убягва полета на мисълта ти. Първо  , пишеш и се палиш по някаква тема, после даваш назаден, че не било точно така.
В пети клас още изобщо нищо не е ясно. Дали ще остане в училището зависи от много неща. Да се готви усилено. Ученето  по БЕЛ не е излишно, все пак искаме грамотни деца.

Дяволът е в детайлите както и в математиката. Написах 3.50+ . При плюса границата е 6.00. Все пак пишем за СМГ добре е да четем текста правилно и изцяло и всички сте имали деца  или имате и сте наясно че няма дете с 3.50 в гимназията. То и под 5.50 няма...
Кратичко - смятам , че мястото на децата с добри качества в математиката е в СМГ . В момента системата за прием в 7 клас не позволява това да се случи по оптимален начин.  И точно така точно качества по математика , а не по БЕЛ, история, география или химия или физика както ще бъде през следващите 3 преходни години трябва да е критерият.
Несправедливости много в живота и страната , а и по света, та това да е проблема.... смях....
А пък лични драми , че ще има няколко десетки деца които няма да продължат в 8 клас макар и на база математика да го заслужават , ако погледнем голямата картина е нищо съществено.
В личен план опитах да обясня също така, че свят има и извън СМГ пък дори и да мисля пристрастно, че там е мястото на детето и че дори попаднахме там случайно без да е било цел .

Благодаря на ЧС. за поста. Съгласен съм с почти всичко.
Разбира се чистата математика няма да доведе до кой знае какво в живота... много ще се отклоним от темата, а пък състезателната съвсем. Тя е ненужна за 99% от хората и без практическа стойност с малки изключения.

# 671
  • Мнения: 50 780

Разбира се чистата математика няма да доведе до кой знае какво в живота... много ще се отклоним от темата, а пък състезателната съвсем. Тя е ненужна за 99% от хората.

Чистата математика може да доведе до успешна кариера, но клонът е много къс и няма място за много маймуни на него.  Освен това деца от СМГ освен на по-известните олимпиади участват и на едни други, не много известни, но не по-малко престижни. Там няма състезания, а се състезават разработки и там важни са оригиналността, задълбоченият анализ, изборът на тема... Синът на една наша политичка, много одумван без основание, всъщност си спечели приема в елитен американски университет с такава разработка, не с медал от състезание.
А състезателната математика реално не е нужна на никого. Да, това е тренировка за ума и да, които деца са добри състезатели са и добри математици, но от самите трикове и похвати от състезанията няма особена полза в последствие.

# 672
  • София
  • Мнения: 803
Ами аз например не знам, че няма дете с успех под 5.50 в тази гимназия. А и да има такива, какво лошо има.
"3.50 +" в контекста на употреба за успех в училище , а не в математическа задача, означава успех над 3.50 и под 4.00, тоест добър 4, а не среден 3.

Последна редакция: пн, 28 юли 2025, 15:19 от Magenta2022

# 673
  • Мнения: 164

Разбира се чистата математика няма да доведе до кой знае какво в живота... много ще се отклоним от темата, а пък състезателната съвсем. Тя е ненужна за 99% от хората.

Чистата математика може да доведе до успешна кариера, но клонът е много къс и няма място за много маймуни на него.  Освен това деца от СМГ освен на по-известните олимпиади участват и на едни други, не много известни, но не по-малко престижни. Там няма състезания, а се състезават разработки и там важни са оригиналността, задълбоченият анализ, изборът на тема... Синът на една наша политичка, много одумван без основание, всъщност си спечели приема в елитен американски университет с такава разработка, не с медал от състезание.
А състезателната математика реално не е нужна на никого. Да, това е тренировка за ума и да, които деца са добри състезатели са и добри математици, но от самите трикове и похвати от състезанията няма особена полза в последствие.

Всеки човек харесва някакви неща / хобита/ . Понякога се случва да се задълбае в тези хобита  , понякога те дори стават и професия. В нашият случай математиката е такова нещо за детето  и както написах преди има някакви следствия от това. Най-важното обаче е развиването на логически модели и прилагането им в реалният живот някога. Развитието на абстрактно и нестандартно мислене. 
Състезанията като частност както казах отново не са цел , но са отличен показател/измерител за проява на упоритост  и работоспособност. А ако ги разгледам като цел също става защото всъщност живота е състезания и печелят не тези , които могат дадено нещо, а тези които го могат по-добре от всички които го могат. .... по правилата на житейската медиана.
От тук като следствие това , което очаквам детето да изгради е упоритостта да покорява върхове , които преди това са му изглеждали невъзможни. Да получи вяра , че с достатъчно желание и упоритост може да се справи с всичко в живота.  И средството за примера при нас в момента е математиката, но при всеки човек/дете то може да е различно нещо - от спорт , до цигулка или учене на езици или каквото и да било друго.
Понеже е малък и има пълна свобода да прави каквото иска е възможно дори вероятно математиката да приключи преждевременно в някакъв момент , но логическото мислене , упоритостта и опита от постигане на някакви върхове ще останат.... и ще може да ги приложи към следващото си хоби.

ПП Средният успех на СМГ според Школо е 5.66, така че вероятно съм сбъркал може би има 10-20% от децата с малко под 5.50. За последно за нас като родители няма значение какъв му е успеха като бележки и няма никакъв натиск от нас какво и колко ще изкара. Справя се добре спрямо така зададените условия.... 3.50+ Simple Smile

Последна редакция: пн, 28 юли 2025, 15:43 от Galub

# 674
  • София
  • Мнения: 803

Състезанията като частност както казах отново не са цел , но са отличен показател/измерител за проява на упоритост  и работоспособност. А ако ги разгледам като цел също става защото всъщност живота е състезания и печелят не тези , които могат дадено нещо, а тези които го могат по-добре от всички които го могат. .... по правилата на житейската медиана.

Алилуя!!! ...

Винаги има или ще има по-добър от теб в нещо. Освен, ако не си Господ. И в това няма нищо лошо. Колкото по-рано го осъзнаеш, по-добре.

Общи условия

Активация на акаунт