Политиката в България - Епизод седми, част втора

  • 170 670
  • 5 747
  •   9
Отговори
# 5 730
  • Мнения: 18 977
Специално  по математика, материалът  преподаден в училище  трябва  да се затвърди през задачи - вкъщи.  Не става дума нито за уроци, нито за кръжоци , а за личен труд.

Не е точно така. Ако материалът не е обяснен достатъчно ясно в училище и също там не е достатъчно упражнен, вкъщи и да решават задачи, ако не са разбрали как точно се решават, нищо няма да направят. Лично според мен е много важно да има повече часове за упражняване на новия материал именно в училище, където може да се попита учителя, ако нещо не е ясно. Вкъщи ученика кого точно ще попита? Ако мама и тате на се завършили СМГ, трудно ще помогнат с обяснението на задачите в гимназиален етап.

# 5 731
  • Мнения: 9 409
Ааа, не баш. Едно време беше урок, упражнение и после сам вкъщи.
ВИНАГИ е било в училище да се преподава новия материал, а вкъщи да се решават задачи за да се затвърди и разбере. Не с учители и родители, а ученикът сам да си седне на задника. И за повечето деца работи. Може би не чак за изпита, но за здрава основа. То и в клас няма как да се упражняват задачи реално. Трябва всеки сам да се понапъне.

# 5 732
  • Мнения: 263
ВИНАГИ е било в училище да се преподава новия материал, а вкъщи да се решават задачи за да се затвърди и разбере. Не с учители и родители, а ученикът сам да си седне на задника. И за повечето деца работи. Може би не чак за изпита, но за здрава основа. То и в клас няма как да се упражняват задачи реално. Трябва всеки сам да се понапъне.

Затова сме зле по математика, с изключение на геройчетата с медали от олимпиади, които отиват да учат в чужбина.
А тук някой не знаел, какво е милилитри.

# 5 733
  • Мнения: 8 482
Зле са, защото тук пропуските не могат да се замаскират точно 5-7 клас се поставят основите  на математика, която калкулатора не може да я компенсира. Изпуснеш ли тези класове ...наваксването е много трудно.
А за да няма пропуски трябва  сериозно отношение,  което е дефицит масово.

# 5 734
  • Мнения: 263
Сериозно отношение в 5 клас? На 11-12 години?

Сериозно отношение трябва да имат възрастните, не децата.

# 5 735
  • Мнения: 61 552
Напротив. Точно от малки трябва да се възпитават в сериозно отношение към собствените си задачи. Децата в МГ са особено добър пример за това. С нехайство и непостоянство до никъде не се стига.

# 5 736
  • Мнения: 4 044
Да, но не трябва да се забравя, че има хора с по-изразено математическо, технологично и мислене, и такива с хуманитарно. Лесно се казва родителите да упражняват по-голям контрол върху упражненията вкъщи, но ако детето не се справя, кой да му реши задачата и после да му обясни "алгоритъма" на решаване на подобни задачи. В далечни години, в последния гимназиален клас трябваше да изкарам две 6-ци /по алгебра и геометрия, сега не знам дали са две оценки/, за да се освободя от матура. Ами тръгнах на уроци, учителката ми даваше видове задачи, решавах вкъщи и при нея тя ми обясняваше нерешените, даваше ми отново от същите, и така. През тази година не знам колко стотици задачи реших, но имаше резултат.

# 5 737
  • Мнения: 50 764
Специално  по математика, материалът  преподаден в училище  трябва  да се затвърди през задачи - вкъщи.  Не става дума нито за уроци, нито за кръжоци , а за личен труд.

Не е точно така. Ако материалът не е обяснен достатъчно ясно в училище и също там не е достатъчно упражнен, вкъщи и да решават задачи, ако не са разбрали как точно се решават, нищо няма да направят. Лично според мен е много важно да има повече часове за упражняване на новия материал именно в училище, където може да се попита учителя, ако нещо не е ясно. Вкъщи ученика кого точно ще попита? Ако мама и тате на се завършили СМГ, трудно ще помогнат с обяснението на задачите в гимназиален етап.

И какво представлява упражняването в училище? Учителят дава една задача, десет минути всички решават (тоест знаещите решават, другите се преструват и чакат), после пет минути решението се написва на дъската, нерешилите преписват и готово. Да са разбрали нещо повече? Обикновено учителят пита за въпроси и всички мълчат, защото даже не са схванали какво не им е ясно. И каква е толкова ползата? Полза ще има само за отличниците, които наистина са решавали, и ако не са успели знаят точно кое ги е спънало. А за другите е отминало време.
 Докато ако се помъчат вкъщи поне ще им светне какво не разбират за да попитат. Или да четат учебника, той затова съществува и в него има обяснения. Днес могат и ИИ да попитат.

# 5 738
  • Мнения: 69
Ясно е, че има големи дефицити, които няма как да бъдат преодолени изобщо, поради много причини. Има обаче и доста голям процент деца, които нямат намерение да учат нищо свързано с математика впоследствие, колкото и да е важна. Те се насочват към хуманитарни специалности и гимназии, които наблягат на изучаването на езици, изкуства и т.н. Бягат от математиката един вид. Макар, че и в тези училища има достатъчно часове математика - алгебра/геометрия.
И досега се чудя къде да използвам квадратни уравнения, формули за лице на трапец, определения за синус/косинус, съответните им стойности, теореми всякакви и т.н.
Аз съм съгласен, че трябва да имат знанията, но има доста фактори, нишката се къса на много места. Децата учат насила, родителите не се занимават с тях, а учителите редят двойки. Не е чудно, че се разчита на частни уроци, което в Бг се счита за нещо нормално. С тази система в момента, не виждам как ще се промени ситуацията. И математиката е само част от общия проблем.

# 5 739
  • Мнения: 50 764
Както чета в много теми децата не знаят какво искат да работят и накъде да се насочат даже и в 10 клас. И ако още в 5 клас ги разделят на учещи и неучещи математика вторите не губят ли опции за в бъдеще?  Сигурна съм, че ако се въведе такова разделяне (като в Германия) ще има бунт, защото всички родители искат тяхното дете да учи всичко и да е топ, ама някак по леката процедура.

# 5 740
  • София
  • Мнения: 5 183
Смешно (и тъжно) е, че държавата се опитва да насърчи изучаването на математика, като я прави задължителна за всички. Така реално блокира развитието на бъдещи специалисти в други области, защото ги принуждава да влагат усилия в нещо, което не разбират и никога няма да разберат, вместо да се развиват в това, което ги влече.
Смисъл толкова ли не разбраха, че тези петилетки, за които и вълчев говори, се дънят жестоко всеки път, когато се прилагат? Трябвало специалисти в сферата. Ми, насърчи ги с хубава работа и привилегии и ще си събереш специалистите. Не разбирам защо музиканти, художници, философи, историци и всички други трябва да се мъчат с висша математика в 11 и 12 клас, за да се явяват скоро на задължително ДЗИ по дисциплината, за да намери студенти на фалиращи университети.

# 5 741
  • Мнения: 13 595
Аз исках космонавт да стана като порасна. Къде да ме сложат? Laughing

# 5 742
  • Мнения: 69
Черна станция, че то и след 12-ти не знаят. А и в университет се местят в различни специалности и какво ли още не. Мисля че това е нормално...предвид времето, в което живеем.
То математиката никъде не е премахната. Часовете са намалени като брой седмично. Трябва да покриват основите. Аз също съм бил в паралелка с по-малко часове математика, макар да не съм имал проблеми с нея. Разликата между моята програма и тази на хората в паралелка информатика и мстематика, беше че те правеха повече упражнения и имаха повече контролни. Не са учили нищо по-различно, нищо повече. Просто го правеха по-интензивно.
Не виждам да съм ощетен от това. Много по-добре ще е на децата в по-горните класове да им преподават
как да се справят с бъдещите си финанси. Как да разполагат с парите си, да теглят кредити или да не го правят според финансовото си състояние(Не че кредитите са нещо лошо, но много хора изпадат в тежки състояния заради тях, особено бързите, а и не само), да преценяват повече и т.н. Да могат да инвестират и други полезни неща, да имат по-добра финансова култура изобщо. Но да не е суха теория, както е всичко сега. И от 5-9 клас да има по-гъвкаво поднасяне на материала. Какво се постига с тази сложност сега...пълен срив. Нека се канят хора от бизнеса, специалисти и да се прави интересно за самите ученици, може да се направи. За какво ще им е да могат да изчисляват обема на правоъгълен паралелепипед...вместо полезните неща от живота? Аз така го виждам. Математиката е навсякъде, но зависи как ще се ползва.

Последна редакция: сб, 27 сеп 2025, 16:00 от Фрагтрек

# 5 743
  • Мнения: 12 152
Аз исках космонавт да стана като порасна. Къде да ме сложат? Laughing
Обърни се към ИТН, те са с космонавтите.

# 5 744
  • Мнения: 8 482
Да, но не трябва да се забравя, че има хора с по-изразено математическо, технологично и мислене, и такива с хуманитарно. Лесно се казва родителите да упражняват по-голям контрол върху упражненията вкъщи, но ако детето не се справя, кой да му реши задачата и после да му обясни "алгоритъма" на решаване на подобни задачи. В далечни години, в последния гимназиален клас трябваше да изкарам две 6-ци /по алгебра и геометрия, сега не знам дали са две оценки/, за да се освободя от матура. Ами тръгнах на уроци, учителката ми даваше видове задачи, решавах вкъщи и при нея тя ми обясняваше нерешените, даваше ми отново от същите, и така. През тази година не знам колко стотици задачи реших, но имаше резултат.
Личният  то пример затвърждава тезата ми.
Не всички са математици. Но положенив труд дава отражение  на резултатите.

Общи условия

Активация на акаунт