Политиката в България - Епизод седми, част втора

  • 170 781
  • 5 748
  •   6
Отговори
# 5 715
  • Мнения: 50 764
Лелелеее. Забравянето през лятото - основен виновник за функционалната неграмотност. Голям извод. Сякаш едно време нямаше лято и не забравяхме. Само че няма как да забравиш нещо, което никога не си знаел. Основният проблем сега е, че математиката се счита за супер труден предмет и не се полагат никакви усилия да бъде учена и мога да добавя - и качествено преподавана. Няма кръжоци, като едно време, няма задачи за домашно, защото родителите не искат. Пък и за какво ни е математика - калкулаторите смятатат, изкуствени интелект снася готово знание, приложенията са най-вече в картинки. За специалности мениджмънт и психология - на кого му трябват + + / дроби, синус и косинус?
Отделно - настоящия изпит не е само математика. А и природни науки. Оценката ще я разделят на 4 или ще я впишат като текуща и по четирите предмета? Как се явяваш на изпит, на който не са ти ясни правилата - за решаване с най-голяма успеваемост и за оценяване? И всичко да си учил подробно  и последователно - пак има значение как ще са поставени задачите за решаване.
За това има подготовка за конкретен вид изпит.
Изобщо - не формАта на изпитите ще реши въпросите с куцащото образование, а начина на първо място - начина на преподаване.

ПП Трябват упражнения, за къде без тях. Но те се правят не в клас или в час. Основно упражненията трябва са в къщи. В клас само да се отработвата слабите и неразбарни места от материала.

Хей, не ставаше дума за НВО и неговия формат, а за входящия тест, измислен от министъра.


Не знам, какво учат в чужбина, но моят син скучаеше първата година в университета. Казваше, че някои неща са ги учили още в 10-ти клас в училище. Може защото идва от математическа, но като слушам сега какви ги учат 12 клас по математика в езикова и ми се изправя косата.

Това е съвсем друго нещо. И моята в първи курс помагаше за една курсова работа на приятелка втори курс.  И не е имала пропуски никъде, но говорим за масовите училища все пак. На МГ-тата нито им е много материалът (даже при нас им преподадоха допълнителни неща над програмата за да нямат пропуск в университета), нито препускат и изпускат да се упражняват.

# 5 716
  • Мнения: 7 742
Лелелеее. Забравянето през лятото - основен виновник за функционалната неграмотност. Голям извод. Сякаш едно време нямаше лято и не забравяхме. Само че няма как да забравиш нещо, което никога не си знаел. Основният проблем сега е, че математиката се счита за супер труден предмет и не се полагат никакви усилия да бъде учена и мога да добавя - и качествено преподавана. Няма кръжоци, като едно време, няма задачи за домашно, защото родителите не искат. Пък и за какво ни е математика - калкулаторите смятатат, изкуствени интелект снася готово знание, приложенията са най-вече в картинки. За специалности мениджмънт и психология - на кого му трябват + + / дроби, синус и косинус?
Отделно - настоящия изпит не е само математика. А и природни науки. Оценката ще я разделят на 4 или ще я впишат като текуща и по четирите предмета? Как се явяваш на изпит, на който не са ти ясни правилата - за решаване с най-голяма успеваемост и за оценяване? И всичко да си учил подробно  и последователно - пак има значение как ще са поставени задачите за решаване.
За това има подготовка за конкретен вид изпит.
Изобщо - не формАта на изпитите ще реши въпросите с куцащото образование, а начина на първо място - начина на преподаване.

ПП Трябват упражнения, за къде без тях. Но те се правят не в клас или в час. Основно упражненията трябва са в къщи. В клас само да се отработвата слабите и неразбарни места от материала.

Хей, не ставаше дума за НВО и неговия формат, а за входящия тест, измислен от министъра.
Именно де, нали новия формат е интегрирани в един изпит няколко предмета.

# 5 717
  • Мнения: 50 764
Хей, не ставаше дума за НВО и неговия формат, а за входящия тест, измислен от министъра.
Именно де, нали новия формат е интегрирани в един изпит няколко предмета.

Ми именно. Нов формат има за НВО след 7 клас, а тук последно обсъждахме новия електронен входящ тест за 6 клас, който не е интегриран изобщо.

# 5 718
  • Мнения: 12 153
За различни тестове говорите. Като текуща оценка по преценка ще може да се вписва оценката от новия тест по математика, който изненадващо за всички ще се проведе в началото на октомври. Не е интегриран, само математика, само в шести клас.

Интегриран ще бъде НВО в седми клас, за първи път тази година.

# 5 719
  • Мнения: 18 977
Според МОН, с промяна формата на НВО, въвеждане на допълнителни изпити и допълнително ДЗИ по математика, ще се решат всички проблеми в българското образование. Браво на Вълчев. Такъв "гений" скоро не сме виждали.

# 5 720
  • София
  • Мнения: 5 183
За редуцирането на материала съм пас. Там си трябва сериозен анализ, защото от една страна изглежда, че наистина е натрупан твърде много материал и се препуска по него, от друга страна след 12 клас се оказва, че нашите абитуриент са взели по-малко материал от връстниците си в ЕС. Та как става този фокус - взема се много, накрая има по-малко?


В 9 и 10 клас учениците учат по 4 часа география, 4 часа история, 4 часа биология, 3–4 часа физика и 3–4 часа химия, 2-3 часа математика. Програмата е толкова натоварена, че дори на учителите, които водят само един предмет, им е трудно, а какво остава за учениците.
За сметка на това в 11 и 12 клас не се изучава нищо освен профилиран предмет 8-9 часа седмично, БЕЛ 5-6 часа и 2 часа математика.
Няма никакъв баланс в тази програма. Също така материалът често не съответства на възрастта на учениците. Например по история в 5 клас трябва да се обяснява за популизма на Юлий Цезар, републиканското управление на Рим, атинската демокрация, спартанската олигархия, монотеизъм и политеизъм. Теми, които са прекалено сложни за децата на тази възраст. Преди Вълчев тези теми се изучаваха в 7-8 клас. Този още от 2016 г. разби из основи образователната система.
А, да, десетокласниците освен,че имат по 4 часа всички дисциплини, по история трябва да научат 1,300,000 години история по българските земи. От маймуната в пещерата до рязането на лентичките по магистрали от прословутия министър-председател.

# 5 721
  • Мнения: 18 977
Към поста на Лунна Соната добавям и това, че в езиковите паралелки, в 9-ти клас, през първия срок се учи материала по разказвателните предмети за 8-ми клас, а през втория срок - за 9-ти клас. Препускането е на макс - кой разбрал, кой не разбрал, време за усвояване няма. Само зубрене.

# 5 722
  • Мнения: 16 362
Извинете, но темата не е за образованието. Да, свързано е и с политика, но тия обсъждания са за друга тема.

# 5 723
  • Мнения: 12 153
Към поста на Лунна Соната добавям и това, че в езиковите паралелки, в 9-ти клас, през първия срок се учи материала по разказвателните предмети за 8-ми клас, а през втория срок - за 9-ти клас. Препускането е на макс - кой разбрал, кой не разбрал, време за усвояване няма. Само зубрене.
Зубрене от контролна до контролна. И накрая много малко знания. Коренна промяна е нужна в системата и въвеждането на нови тестове няма да я осигури. Просто ще вкара още ненужно напрежение.

По принцип не съм против тестовете, включително интегрирани. Това е един от начините да се ограничи зубренето. Но първо трябва да се промени начина на преподаване и учене, за да има някаква реална полза. В момента по-скоро се прави точно обратното.

# 5 724
  • Мнения: 527


Стратегическото партньорство между България и САЩ е ключово за възходящото развитие на отношенията ни. Това заяви министър-председателят Росен Желязков пред президента на САЩ Доналд Тръмп в Ню Йорк.

Премиерът участва в традиционния прием, даван от американския президент по повод сесията на Общото събрание на ООН. В рамките на краткия им разговор Желязков посочи енергетиката и отбраната като едни от най-важните области, в които САЩ и България бележат исторически успехи и с ускорени темпове задълбочат сътрудничеството си.

# 5 725
  • Мнения: 18 977
Утре столичани и гости на града ще могат да гледат заедно на живо финала на Световното първенство по волейбол, в който българският национален отбор ще се бори за световната титла.
Събитието ще се проведе на площад "Св. Александър Невски" по инициатива на кмета Васил Терзиев и е със свободен вход

Браво на кмета!

# 5 726
  • Мнения: 2 385
Аз на малоумни продавачки от поколението Z съм попадала. Не знае, че 1 см е 10 мм.
Имаше интервю със собственик на заведение и човекът каза нещо от рода на "Тъпоумно поколение иде. Не подлежи и на обучение. Явява се на интервю за барман, а не знае какво е ml  (милилитър). Как ще работи?"

Последна редакция: сб, 27 сеп 2025, 15:03 от kristinia

# 5 727
  • Мнения: 263
Лелелеее. Забравянето през лятото - основен виновник за функционалната неграмотност. Голям извод. Сякаш едно време нямаше лято и не забравяхме. Само че няма как да забравиш нещо, което никога не си знаел. Основният проблем сега е, че математиката се счита за супер труден предмет и не се полагат никакви усилия да бъде учена и мога да добавя - и качествено преподавана. Няма кръжоци, като едно време, няма задачи за домашно, защото родителите не искат. Пък и за какво ни е математика - калкулаторите смятатат, изкуствени интелект снася готово знание, приложенията са най-вече в картинки. За специалности мениджмънт и психология - на кого му трябват + + / дроби, синус и косинус?
...

ПП Трябват упражнения, за къде без тях. Но те се правят не в клас или в час. Основно упражненията трябва са в къщи. В клас само да се отработвата слабите и неразбарни места от материала.


Точно това мислене е проблемът у нас.  Или родителят да те обучи на косинуси, лимеси или логаритми, или да киха кинти на частно.
Ако не си роден в заможно семейство, отпадаш директно, ако ще да си природно надарен с интелигентност или логическа мисъл.

Веднага обяснявам на неразбралите, къде е заровено кучето в тези изненадващи промени на формати: Аз учех по сборници от кандидатстудентските изпити от предходните години. Не знам, дали сега има такива. Дават какви задачи са се падали, решенията им и подобни задачи.
Учителката по математика в гимназията, все една и съща, ни попринуди да купим едно сборниче 10 листа, като в него имаше вид задача, която я НЯМАШЕ в изучавания от нас учебник, но нямаше и решение стъпка по стъпка, само отговор.
Не ми стана ясна, четох, мислих, но нямах й пари да й плащам да обясни.
На изпита установих, че съм първа година със сменен формат - точно този тип задача се падна, за първа година, нямаше я в старите дебели сборници.
ДА, учителката беше намекнала, какво ще е. Който е имал кинти, е платил и е "отработил".
Такива, които разчитат на обучение в държавното училище, просто отпадаме.

Такава образователна политика, да избира тези, които могат да платят, другите ДГД, е безсмислена политика, ощетяваща населението. Нали искаме учили и работещи, а не отпаднали от проформа образованието.

# 5 728
  • Мнения: 8 482
Специално  по математика, материалът  преподаден в училище  трябва  да се затвърди през задачи - вкъщи.  Не става дума нито за уроци, нито за кръжоци , а за личен труд.

# 5 729
  • Мнения: 50 764
ВИНАГИ е било в училище да се преподава новия материал, а вкъщи да се решават задачи за да се затвърди и разбере. Не с учители и родители, а ученикът сам да си седне на задника. И за повечето деца работи. Може би не чак за изпита, но за здрава основа. То и в клас няма как да се упражняват задачи реално. Трябва всеки сам да се понапъне.

Общи условия

Активация на акаунт