Политиката в България - Епизод седми, част втора

  • 205 426
  • 6 857
  •   30
Отговори
# 6 735
  • Мнения: 19 046
Скрит текст:
Скрит текст:
Скрит текст:
Rosita

Tи също ли
имаш роднини на държавна служба, които да ти уреждат експресно бакиите, търговете, обществените поръчки, съдебните и полицейски дела
да ти осигуряват назначения на подходящо топло място за мъжа, детето, племенника,
да ти прикриват явен конфликт на интереси в служби, търгове, дела

дали си на заплата 6000, докато живееш в жилище, което горният и долният етаж са платили с 6 милиона, а ти си платила 600 хиляди
дали караш лично БМВ, зачислено примерно в пожарната,
или живееш в общинско жилище на социален наем, докато ходиш на почивка с личната си яхта

дали имаш 1/2 от къща на село и стар опел, а  банка Х ти е отпуснала 10 кредита без обезпечение

Защо те възмущава да се публикува ВЯРНА информация?
С каква цел?

Сериозно ли питаш?
Да, и ще ти дам пример.
https://trud.bg/a/articles/%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8- … D0%BA%D1%83%D0%B1
Една истина, която се използва срещу човека и цели да манипулира общественото мнение.

Е, какво лошо има в това да се знае? Кандидатът за софийски кмет не е кой да е.
Ако се окаже, че жена му се е развела с него заради това, тогава да пледира за вреди.
Няма лошо да се знае, но когато това "знание" води до манипулация - настоява още веднъж лидерите на ПП и основно на ДБ да преосмислят кандидатурата на Терзиев, защото е компрометирана и е подигравка с десния електорат и жертвите на комунизма. С тази съмнителна кандидатура те реално рекетират и изнасилва десния избирател в София, е меко казано непочтено.
Затова е добре да има закон, който да не позволява истини да бъдат използвани с непочтени цели /удари под кръста/, но да не бъде и категорична цензура.
Та затова ми беше въпроса за целта, тя не е маловажна.

# 6 736
  • Мнения: 16 535
Темата нали е да си каже всеки мнението, не знам защо ме започнахте сякаш аз съм автор на законопроекта - интересуват ме правните аргументи и коментирам само тях, дадох и конкретни примери за това какво би ме накарало да се почувствам донякъде "удовлетворена" - ако мога така да се изразя, когато/ако за мен публикуват лична информация, след което настъпят неблагоприятни последици за мен и осъдят автора за престъплението.
Но спирам по темата, все ми е едно вече.

Законопроектът не е оттеглен от НС, а само от гледането му днес, няма и как да се оттегли, след като е приет на първо гласуване в комисия - може да не се подкрепи при гласуването в зала, когато депутатите гласуват с "против" и "въздържал се" и така да го отхвърлят.
ако съм чела актуалния ПОДНС, то може преди първо гласуване.

# 6 737
  • Мнения: 11 533
Скрит текст:
Сачева сутринта каза по БТВ, че законът няма да се приеме в този вид - това е добре. Още вчера казах, че не става в този вид, но по същество ми допада, защото искам да се носи предвидената наказателна отговорност за публикации за личния ми живот, които ме засягат, и може да имат или имат неблагоприятни последици за мен. Не съм политик, разсъждавам къто юрист.

Сирос, не е "НПК" законът, "НК" е, но няма значение, те си приличат Simple Smile.

Аз се учудвам, че юристи в темата - дори адвокати, не вземат отношение, все пак правото е над политиката - за мен.

Скрит текст:
Diorela, не разбрах въпроса ти за бащинството, ти нали знаеш как се установява?

Моето мнение е, че така предложен, текста в НК влиза в колизия с други конституционно гарантирани права и противоречи на свободата на словото и правото на информация, под предлог защита на лични права. Самата Конституция е уредила в кои случаи има ограничение на правото на информация. По същността си, текста представлява цензура, изрично забранена от Конституцията. А в този смисъл е противоконституционен.

Цитат
https://www.parliament.bg/bg/const
Чл. 39. (1) Всеки има право да изразява мнение и да го разпространява чрез слово - писмено или устно, чрез звук, изображение или по друг начин.
(2) Това право не може да се използва за накърняване на правата и доброто име на другиго и за призоваване към насилствена промяна на конституционно установения ред, към извършване на престъпления, към разпалване на вражда или към насилие над личността.

Чл. 40. (1) Печатът и другите средства за масова информация са свободни и не подлежат на цензура.
(2) Спирането и конфискацията на печатно издание или на друг носител на информация се допускат само въз основа на акт на съдебната власт, когато се накърняват добрите нрави или се съдържат призиви за насилствена промяна на конституционно установения ред, за извършване на престъпление или за насилие над личността. Ако в срок от 24 часа не последва конфискация, спирането преустановява действието си.

Чл. 41. (1) Всеки има право да търси, получава и разпространява информация. Осъществяването на това право не може да бъде насочено срещу правата и доброто име на другите граждани, както и срещу националната сигурност, обществения ред, народното здраве и морала.
(2) Гражданите имат право на информация от държавен орган или учреждение по въпроси, които представляват за тях законен интерес, ако информацията не е държавна или друга защитена от закона тайна или не засяга чужди права.

В мотивите към законопроекта четем, че:
Цитат
"Предложените видове и размери на наказанието по чл. 148б са предназначени да изключат състава от приложното поле на института на освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание за извършено престъпление."
Справка тук https://www.parliament.bg/bg/bills/ID/166655

С това ясно се разбира целта на новата норма, да се приравни на тежките престъпления, в които няма маловажен случай. Няма да коментирам некадърния текст като правна норма, липсата на степени на нарушение, на вина, квалифицирани състави и т.н. Прави впечатление, че клеветата се оказва много по-маловажно престъпление от това да публикуваш достоверна информация за връзки на депутат или магистрат с криминалния свят. А това не е така, според нормите на морала.
Изпъква намерението под страх от сурово наказание, да се затворят устите на журналисти и на обществото, вкл. и за оповестяване на криминални връзки на политици, магистрати и т.н. Т.е. това е тотално накърняване на правото на обществото на информация, съответно е противоконституционен текст.

Не на последно място, текста е в противоречие и с решения на КС. Практиката на КС в това отношение, винаги е била недвусмислена и поставя обществения интерес и правото на информация над личните права, особено на публичните личности, които не се ползват със същата степен на защита, както на тези на обикновения човек.

Тълкувателно решение №7/1996 на КС
https://www.constcourt.bg/bg/act-1816
Цитат

I. Разпоредбите на чл. 39, 40 и 41 от Конституцията на Република България утвърждават като основни права на личността правото свободно да се изразява и разпространява мнение и правото да се търси, получава и разпространява информация.

Тези разпоредби защитават правото на личността на свободна изява на нейните същност и достойнство като равнопоставен участник в социалната общност. Същевременно те гарантират възможността на всеки да се информира за заобикалящата го действителност, а на обществото - условия за неговото съществуване и развитие в съответствие със създаденото вследствие свободната размяна на мнения обществено мнение.

Тези функции на правата по чл. 39, 40 и 41 от Конституцията ги определят като същностни за индивидуалното и общественото развитие. Те стоят в основата на демократичния процес и съдействат за неговото функциониране както по отношение на демократичния способ за образуване на предвидените в Конституцията органи, така и за осъществяването на контрол върху тяхната дейност.

Прокламирането на тези права от Конституцията и тяхното пълноценно упражняване е във връзка с редица други основни права на личността и конституционни принципи, каквито са достойнството на човешката личност (чл. 4, ал. 2), свободата на мисълта и свободата на съвестта (чл. 37, ал. 1), политическият плурализъм (чл. 11, ал. 1).
...............
III. Отделните права, предоставени от разпоредбите на чл. 39 - 41 от Конституцията, задължават държавата да се въздържа от намеса при тяхното упражняване.

Ограничаването на тези права е допустимо с цел охраната на други, също конституционно защитими права и интереси, и може да става единствено на основанията, предвидени в Конституцията. Не се допуска ограничаването им със закон на други, извън посочените в Конституцията основания.

При налагането на тези ограничения органите на законодателната, изпълнителната и съдебната власт са длъжни да държат сметка за високата обществена значимост на правото да се изразява мнение, на свободата на средствата за масова информация и на правото на информация, поради което ограниченията (изключенията), на които тези права могат да бъдат подлагани, се прилагат ограничително и само за да осигурят защита на конкуриращ интерес.
....................
IV. Наред с правото на всеки свободно да изразява мнение и да го разпространява чрез различни способи в чл. 40, ал. 1 от Конституцията се прогласяват свободата на печата и другите средства за масова информация, както и забраната на цензурата.

Изричната забрана на цензурата отразява принципа, според който е недопустима каквато и да е намеса в дейността на средствата за масова информация от страна на държавните органи - както чрез официално институциализиране на средствата за въздействие, така и чрез неформални способи.

Решение №8/2019 на КС
https://www.constcourt.bg/bg/act-6655
Цитат
Като подчертава, че неприкосновеността на личния живот (чл.32, ал.1 от Конституцията и произтичащите права) е водещо рестриктивно основание, съдът приема широко разбиране на „личен живот“ и го отнася в един комплекс от интереси заедно с тайната на кореспонденцията и неприкосновеността на жилището (съответно чл.33, ал.1 и чл.34, ал.1), които са все конституционно защитени права. Посочва се, че те също не са абсолютни и както свободата на изразяване и информация подлежат на ограничаване. Съдът разграничава информация, която се отнася към интимната сфера на човека (личните данни са носител на информация) от тази, която се прави публично достояние в контекста на обществения дебат. Изложеното позволява да се приеме за настоящия случай, че правото на неприкосновеност на личния живот е поставено в основата на правото на защита на личните данни, което е в съответствие с еволюиралото разбиране в европейския правен контекст.

ПС Извинявам се за чаршафа, но намирам цитираните текстове за важни, затова не ги слагам в скрит текст. Нека да се виждат ясно.

Последна редакция: пт, 10 окт 2025, 17:02 от Diorela

# 6 738
  • Мнения: 8 828
ако съм чела актуалния ПОДНС, то може преди първо гласуване.
Да, чела си актуалния ПОДНС - чл. 81, но мина първото гласуване във водещата комисия вчера, сега предстои първо гласуване в зала от всички народни представители. Но защо да го оттеглят, несериозно звучи - нека чрез гласуване да го отхвърлят, така ще видим позицията на всеки.

Иначе това е разпоредбата:
Чл. 81. Вносителят на законопроекта може да го оттегли до започване на първото гласуване, а след това – само с решение на Народното събрание.

# 6 739
  • Мнения: 16 535
Предполагам, че въобще няма да влезе в зала, защото ще търпят още подигравки за това нефелно нещо.

Пак среднощно правосъдие, пак съдия джуджанка.

# 6 740
  • Мнения: 8 828
За качеството на законодателния процес не може и дума да се отваря - закони, писани на коляно, на нощна лампа, в движение и така нататък, жалко е ... Но то от такъв материал какво да ни е законодателството.

# 6 741
  • Мнения: 11 533
ако съм чела актуалния ПОДНС, то може преди първо гласуване.
Да, чела си актуалния ПОДНС - чл. 81, но мина първото гласуване във водещата комисия вчера, сега предстои първо гласуване в зала от всички народни представители. Но защо да го оттеглят, несериозно звучи - нека чрез гласуване да го отхвърлят, така ще видим позицията на всеки.

Иначе това е разпоредбата:
Чл. 81. Вносителят на законопроекта може да го оттегли до започване на първото гласуване, а след това – само с решение на Народното събрание.

Не трябва ли да държим сметка и за систематичното място на конкретния текст в нормативния акт?
 
Чл. 81 се намира в глава Глава осма - ВНАСЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНE НА ЗАКОНОПРОЕКТИ И ДРУГИ АКТОВЕ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ, а не в главата , регулираща работата и раглеждане от комисиите.
Текста е непосредствено след регулацията на първо и второ гласуване в зала.
Освен това текстовете, отнасящи се до комисиите не говорят за първо гласуване от комисия, а за разглеждане и доклади.
Терминът "първо гласуване" се отнася за гласуване в зала от НС.

ПС Не се заяждам, изказвам личното ми мнение.

Последна редакция: пт, 10 окт 2025, 17:23 от Diorela

# 6 742
  • Мнения: 11 533
Току що в Лице в Лице, депутатът Йордан Иванов, каза, че е проверил преди малко, законопроектът на Александър Рашев от ИТН, точно както каза и Росита,  не е изтеглен от деловодството.

Хайде да видим, ББ каза, че ще го изтеглят.

# 6 743
  • Мнения: 8 828
ако съм чела актуалния ПОДНС, то може преди първо гласуване.
Да, чела си актуалния ПОДНС - чл. 81, но мина първото гласуване във водещата комисия вчера, сега предстои първо гласуване в зала от всички народни представители. Но защо да го оттеглят, несериозно звучи - нека чрез гласуване да го отхвърлят, така ще видим позицията на всеки.

Иначе това е разпоредбата:
Чл. 81. Вносителят на законопроекта може да го оттегли до започване на първото гласуване, а след това – само с решение на Народното събрание.

Не трябва ли да държим сметка и за систематичното място на конкретния текст в нормативния акт?
 
Чл. 81 се намира в глава Глава осма - ВНАСЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНE НА ЗАКОНОПРОЕКТИ И ДРУГИ АКТОВЕ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ, а не в главата , регулираща работата и раглеждане от комисиите.
Текста е непосредствено след регулацията на първо и второ гласуване в зала.
Освен това текстовете, отнасящи се до комисиите не говорят за първо гласуване от комисия, а за разглеждане и доклади.
Терминът "първо гласуване" се отнася за гласуване в зала от НС.

ПС Не се заяждам, изказвам личното ми мнение.
Чл. 72. (1) Постоянните комисии разглеждат законопроектите не по-рано от 72 часа от получаването им от членовете на съответната комисия, освен ако комисията реши друго.

(2) При разглеждането на законопроекта на първо гласуване водещата комисия, преди да го обсъди по същество, извършва проверка за съответствието му с изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и на този правилник и при наличие на несъответствия препоръчва на вносителя чрез председателя на Народното събрание да го приведе в съответствие в 7-дневен срок от уведомяването на вносителя. В този случай срокът по ал. 3 спира да тече.

(3) Докладите по законопроектите се представят на Народното събрание от водещите комисии за първо гласуване не по-късно от два месеца от тяхното внасяне и се публикуват незабавно на сайта на водещата комисия на интернет страницата на Народното събрание.


Че направо се притесних, че нямало първо гласуване в комисия..., а си има. Не разглеждат доклади комисиите, както си написала, а изготвят доклад, който съдържа данни от обсъждането и гласуването на съответния законопроект. После този доклад се чете в залата и по него гласуват депутатите, така е и при второто гласуване.
А иначе е написано така - "преди първото гласуване", без да се уточнява къде, за да има вратичка за оттегляне. Според мен, разбира се!

Последна редакция: пт, 10 окт 2025, 17:43 от Rosita

# 6 744
  • Мнения: 11 533
Ааа, не съм казала, че комисиите разглеждат доклади, а казах това:
"текстовете, отнасящи се до комисиите не говорят за първо гласуване от комисия, а за разглеждане и доклади"

Освен това, болднатия текст не означава, че самите комисии имат пъвро гласуване по смисъла на закона, а означава разглеждане на законопроекта от комисия, подготовката му и изготвяне на доклад за първо гласуване в зала.
Условно може и да е прието да се казва за разглеждането в комисия първо и второ, но това е за идентифициране на коя фаза е законопроекта в зала. Това е процес и гледането от комисия е част от него. Както е при сложните фактически състави в административното право. При комисиите няма първо и второ гласуване.  Според мен. Ама нашето НС може да си тълкува правилника както си иска. Викаме му автентично тълкуване.

Така, че спирам да споря, ще станем досадни с тези чисто юридически спорове. Simple Smile

Бойко каза, че ще го оттеглят, неговите хора не били прочели както трябва. Той не говори за всяка оповестена публично информация, а че с ИИ се правят фейкове. Топката е в ИТН, да видим как ще реагират.

https://btvnovinite.bg/bulgaria/bojko-borisov-govorih-sas-slavi- … uvame-s-raja.html
Цитат
„Говорих със Слави Трифонов сутринта, за което му благодаря. Той ми каза, че ще изтеглят промените в Наказателния кодекс, защото има текстове, които и той, и ние не ги приемаме.“

Това каза в Народното събрание председателят на ГЕРБ Бойко Борисов. „Толкова по този въпрос“, добави той.

Предполагам, че не са го прочели както трябва. Сега ги прочетоха, както трябва. Толкова бързо стана (внасянето за обсъждане на законопроекта – бел. ред.), че сутринта вникнах в нея. Има неща, които би могло да се поправят или да им се намери ред за действие. Изкуственият интелект използва лицата ни и прави отвратителни неща. Това не е правилно. Би могло на публични с лица с изкуствен интелект да не могат да направят, че се целуваме с Рая Назарян. Това правилно ли е за нашите семейства, за нашите приятели?“, коментира Бойко Борисов.

„Това е нещо, което бих подкрепил, но не и шест години затвор. Само солени глоби“, добави още той.

Последна редакция: пт, 10 окт 2025, 18:11 от Diorela

# 6 745
  • София
  • Мнения: 5 264
Не знам как може да се намерят хора, които да защитават този абсурден закон. Този закон е в ущърб на свободата на словото. Хич не е за пазенето на личния живот на хората, а за прикриване на кражбите и опасните връзки на политиците.  Заблуда е, че ще защитава нашите лични данни. На никого не му пука лунна соната с кого се вижда, какво приказва и така нататък, но виж за един политик, от когото зависи пряко нашия стандарт на живот, ще е добре да се знае, че се среща с мутри и как продава националния интерес на лични срещи с чужди политици, за да свалят санкции на негови шефове.

# 6 746
  • Мнения: 19 131
Най-странното в случая е, че този закон е идея именно на ИТН, при уславие, че в нея членуват сценарист и журналист - хора, които са си изкарвали прехраната именно с подобни неща, преди изобщо да помиришат НС.

# 6 747
  • Другата България
  • Мнения: 42 367
Някой може ли да ме осветли кои/какви/по-скоро чии снимки трябва да НЕ се оповестяват, за да се занимаваме с такива нелепици за пореден ден?
Да ни занимават по-скоро?
Извинявам се, ако сте писали, нямам кога да връщам назад.

Последна редакция: пт, 10 окт 2025, 19:29 от Merri_An

# 6 748
  • Мнения: 16 535
На голите депутатки от ИТН или пък на предстоящи нови снимки. Гадая 😀

# 6 749
  • София
  • Мнения: 5 264
Някой може ли ад ме осветли кои/какви/по-скоро чии снимки трябва да НЕ се оповестяват, за да се занимаваме с такива нелепици за пореден ден?
Да ни занимават по-скоро?
Извинявам се, ако сте писали, нямам кога да връщам назад.

Например, ако си журналист и видиш някой прокурор да речем бай ти Гошанката, който отдавна е извън мандата си, но продължава да заема поста си, да се здрависва с хора, познати повече с прякорите си на валути да речем с Жоро Юана, в някое столично заведение. Проблемът ще си ти, ти ще лежиш, а не прокурорът срещащ се с мафиоти. Grin

Общи условия

Активация на акаунт