Образование у дома?

  • 27 429
  • 270
  •   1
Отговори
# 105
  • Мнения: 19 017
Да си го кажа пак, за мен е важно каквото и да правя, децата ми да имат законна диплома за всяка образователна степен, за да са от правна гледна точка равнопоставени с всички останали деца.

Но от изложението на Порумбачанови, както и от разните сайтове не става ясно как този вид обучение /при положение, че не е регламентирано със закон/ се приключва. "Дипломирането" не е обяснено, по скоро се отхвърля като излишно. newsm78
Разбрах, че има независим оценител, но той е помощник на родителите, а не това, което ще узакони постигнатото в рамките на държавните изисквания.

# 106
  • София
  • Мнения: 62 595
И аз останах с това впечатление. Което ми говори, че нещо куца в подхода при конкретното семейство или конкретната система.

# 107
  • Мнения: 106
летисия, това, което казваш за легализацията е страхотно! моля разкажи повече!
иначе не мисля, че трябва да се внимава само с домашното образование, на всякакви хора можеш да попаднеш търсейки всичко. според мен ако решенията се вземат съзнателно и отговорно няма страшно Simple Smile много съжалявам, че твоите близки са пострадали, но не мисля да си прекратявам контактите, които създадох с порумбачанови. за мен те са хора, от които мога да науча доста за структурираното домашно обучение, а за 5те мейла, които сме си разменили до сега не са се опитали нито веднъж да ме индоктринират, пък и аз си имам твърди убеждения, които не променям току-така  Wink  Sunglasses

иначе би било много готино ако примерно след навършване на пълнолетие домашните ученици имат право да държат изпити върху целия изучаван метериал, с които да удостоверяват знанията си и срещу това да получават диплом или някакъв друг валиден сертификат. според мен това е съвсем честно. децата не могат да назубкат за една седмица целия материал, така че това би било едно много справедливо сертифициране. летисия ако можеш да кажеш как го предвиждат твоите познати това легализиране на домашното образование, защото ако трябва домашните ученици всяка година да полагат приравнителни изпити това малко неутрализира идеята за учене без натиск Simple Smile

радостина, именно тази идея е една от основните, които не ми позволяват да пращам децата на училище. другата е времето, което децата ще загубят ако изведнъж им се отнемат 6 часа на ден, в които да изучават неща, дето не са им интересни. третата причина е леко егоистична  Embarassed - на мен ми е адски забавно да учим заедно. нямате си идея колко интересни неща прочетох за цар симеон вчера. неща, които навярно съм учила, но сега гледам с друг поглед. (тук бих помолила п. порумбачанов като историк да препоръча някоя добра книга за учене на история - за мен, не за децата Simple Smile ) на тях аз им разказвам.  разбрах как да им предавам сложни политически взаимоотношения - чрез диалог! хора впечатляващо е Simple Smile като обяснявах за преместването на тържището от константинопол в солун (което се смята за причината за развалянето на взаимоотношенията на бг и византия) смених 100 роли - на алчните елински търговци, на роба, на "важния човек", на император лъв, на цар симеон... всеки казва нещо в различна интонация и с различна гримаса и децата перфектно схванаха защо симеон, който 10 години е учил богословие във византия и който е наричан "полугрък" започва малко по малко да не и се кефи. всичко това ни е адски забавно и на мен, и на децата, и на приятелчетата им, които във втори и трети клас имат толкова домашни, че едва им остава време за игра Sad
 ще е много готино ако тая тема вместо спор кое обучение е добро и кое - не се превърне в тема за ресурси и идеи, с които родителите да обучават децата си. защото много родители, в това число и ти, радостинке  Hug, обучават децата си вкъщи, макар че децата им ходят и на училище. дайте да си даваме взаимно идеи и да се поучим от опита си вместо да спорим за неща, за които не може да се стигне до консенсус.
весел и забавен ден на всички Simple Smile

# 108
  • Мнения: 19 017

защото ако трябва домашните ученици всяка година да полагат приравнителни изпити това малко неутрализира идеята за учене без натиск Simple Smile


Според идеята на "Домашно обучение" не било проблем да се покрият нормативите на образователното министерство, напротив тези критерии са занижени и несъобразени с индивидуалността.
От тук пък възниква въпроса каква е разликата между частен ученик и ученик с домашно обучение?! newsm78
Сайтовете, в които четох излиза, че материала, който вземат в училище за 4 години примерно според индивидуален план може да се сведе до 3 или да се разшири обхвата по различните предмети, особено тези към които детето проявява интерес и му се отдават. Все пак обаче ако детето трудно усвоява дадена дисциплина, то не значи, че не трябва да я учи. Там все пак трябва да има минимум някакъв и не би трябвало да е по малко от този в училище.

Според мен това, което се учи в училище, като обем, степен на трудност, последователност, вид не е за подценяване.   
 



# 109
  • Мнения: 2 567
chatpatka, може да ти е още рано за по "твърдата храна", но и за нея все някога ще дойде време  Simple Smile
Поне ще си имаш едно на ум  Simple Smile

Иначе за легализацията на домашното образование не мога нищо да изнеса публично, защото не съм упълномощена. Може това да навреди, защото всякакви четат из нета. Само си знай, че се работи по въпроса  Simple Smile Не е лесно и може да не стане от днес за утре, но вярвам, че ще стане. Така, вместо да търсиш и да намериш с триста зора училище, където да запишеш детето си като частен ученик, ще си го учиш вкъщи, ще се явява на изпити и ще му се издава диплома. В случая ще се избягва ходенето по училища и търсенето на някой директор, който да ти влезе в положението или да не ти искат сто документа, че детето ти има право на такова обучение. А и право на него ще имат не само деца със специфични проблеми и гений, а всички.

chatpatka, не знам как хората, за които ти говоря предвиждат това с изпитите. Дали е веднъж в годината или чак накрая. Просто не е ставало дума за това. Говорили сме си само за легализацията. Ако ги попитам може и да ми кажат  Simple Smile

Аз ще съм доволна и веднъж в годината да е. Това не е чак кой знае какъв натиск  Simple Smile Моята сега ходи всеки месец. Така, че виждаш, разликата ще е доста по-голяма  Simple Smile А и по-добре всяка година да има приравняване, защото после ще дойде много нанагорно на детето, ако е чак накрая на образованието му.
В Щатите това може и да е възможно, но там нещата са по различни от тук. Обема на изучавания материал е по- малък и е доста по -лесно после да попълниш сто въпроса. Я си представи тук след 12 клас колко и какви въпроса ще трябва да попълни това дете. Сигурно цяла тухла ще са  Simple Smile

chatpatka, аз не разбрах някое от твоите деца вече учи ли си вкъщи? Видях, че още не са в училищна възраст.
Само да те предупредя, защото виждам, че имаш три деца. Тази идея е доста романтична Simple Smile, но някога реалността е друга.
Имам позната с три деца, две от които в училищна възраст и едно бебе. Тя също е избрала този вариант за обучението на децата си и мога да ти кажа, че не и е никак лесно. Едно е да се занимаваш с едно дете, друго с няколко на различна възраст.
Може при американските системи да върви, но тя е избрала нашата си, българска и е доста по- трудно. А е избрала този вариант, защото иска децата и един ден да получат документ за завършено българско образование. Иначе и тя много залита по американските хоумскуларски системи  Simple Smile

Последна редакция: нд, 16 мар 2008, 13:46 от Летисия

# 110
Летисия, дано лобирането за узаконяване на домашното образование в България да не причини ограничения за някои родители и децата им. Родителите, които се заемат с този вид образование обикновено са много отговорни и отдадени на децата си. Затова е добре лобистите да имат все пак предвид, че държавата не трябва да "разрешава", а просто да констатира. Разрешаването предполага правото да забрани, а отношенията между родителите и децата не се обуславят от държавни регулации. Семейството е отделна институция, и както никой не иска разрешение от държавата да спи с мъжа си/жена си, нито иска разрешение от държавата да има дете, не е редно родителите да искат разрешение и да си образоват децата вкъщи. Освен това училищата действат in loco parentis, или от името на родителя, а не обратното.  Виж изследването върху домашното образование, което е на канадския институт "Кейто", и обърни внимание върху връзката между държавна регулация върху домашните училища и средния успех на учениците там.

http://www.homeschoolingbg.com/statiia_2.html

Наличието на много държавни регулации не гарантира по никакъв начин по-високия успех на домашните ученици, нито ги предпазва от провал, но те могат единствено да ограничат избора и възможностите пред родителите и децата. Самата философия на домашното образование е по-различна. Свободата да подбираш предметите и материалите, за да може детето ти да получи максимална учебна полза от тях е един от ключовите компоненти на успеха на тази форма, и ако поради някакви формални съображения тази свобода бъде отнета от родителите, това узаконяване няма да е от голяма полза нито за тях, нито за децата им.

Аз също си уча децата вкъщи; със съпруга ми сме висшисти, имаме един куп дипломи, и когато сме взели решение да си образоваме децата у дома сме обмислили всичко много добре. На този етап не сме се записали в училище, тъй като ползите от това (дипломата), са по-малки от вредите (намаляване на свободата да избираме предметите, отнемане от времето на децата, за да учат предмети заради изпитите). Само за протокола ще спомена, че работя с децата откакто са се родили, голямата по български и по математика е с години напред от връстниците си (по математика - 3 години, по български - 2), по разказвателните предмети съм им дала пълна свобода да четат всякакви матерали (това ще рече история, природознание, география), отделно ходят всеки ден на тренировки, и веднъж седмично на урок по пиано и солфеж. Общуват с доста деца, и на тяхната възраст, и по-големи (практически в компания на много деца се асоциират с по-големите деца), имат приятелчета, които ходят на училище (и дори понякога им обясняват задачите, и им решават домашните), нищо че приятелчетата са четири години по-големи от тях.

И накрая да отговоря на Софиянка, понеже тя беше задала няколко въпроса относно това дали си пускаме децата на естествените за тях места. Софиянке, аз категорично не съм съгласна, че мястото на едно 12-годишно дете е по кафенета и дискотеки. Моите са по-малки, и естествено не ги пускам на такива места. Но и като станат толкова големи, пак не бих ги пускала. Когато се случи нещастието в "Индиго", между жертвите имаше именно такива малки деца. Учудващо е на фона на безотговорността на толкова много родители, които пренебрегват грижите за децата си и ги изоставят, да се критикуват родителите с домашни ученици, заради тяхното отговорно поведение.

 
 

# 111
И една идея по география за ЧатПатка, Порумбачанови и останалите родители с домашни ученици.

Материали: един голям и подробен атлас, интернет, една голяма тетрадка от 100 страници с твърди корици.

Тема: Страните в Европа

Цели: Придобиване на общи знания за страните на европейския континент, усъвършенстване на уменията за самостоятелно търсене и пресяване на информация в Интернет, (упражняване на писане - за по-малки деца).

Реализация: Изготвяте списък от въпроси за страните в Европа (примерно: като се почне от име, площ, население, религия, етноси, парична единица, столица, форма на държавно управление, член ли е на Европейския Съюз, до... историческа личност, културна забележителност, национално ястие и пр.). Въоръжени с този списък, децата търсят информация от атласи и интернет, и отговарят писмено в тетрадката. Една страна на седмица е достатъчна скорост, за да се обхванат страните от Европа за една учебна година. Ако децата са по-големи, може да се увеличи дълбочината на знанията.

Успех!


 

# 112
  • Мнения: 2 567
mama Bobar, лобистите ще си лобират според техните си разбирания. Който иска може да не се съобразява с така узаконеното домашно образование и пак да си кара, както до сега си кара. Не виждам, с какво то би ви ограничило. То няма да бъде насила наложено. Ще е за тези, на които им е по вкуса. То разбира се сигурно няма да е по вкуса на всички, особено на тези дето са винаги контра на държавата и договорките с нея.
Това, че един ден се узакони домашното образование не виждам как ще те накарат да се съобразяваш с него. Както сега не се съобразяваш с държавното, така тогава ще игнорираш и законното домашно.
А, ако искате законно домашно образование по ваш модел не е лошо и вие тогава да предприемете нещо по въпроса.

Ако искаме законно домашно образование няма начин държавата да не го регулира по някакъв начин. Това не значи обаче, че не може да бъде и така както вие го желаете  Simple Smile Хората заели се с тази задача също имат поглед върху изследвания и програми за домашното образование и вярвам ще изготвят нещо качествено и съобразено с истинските идеи на хоумскула.
Не мисля, че сега както са нещата в момента е по-добре. Да се налага да правиш нещо незаконно и да се чудиш кога някой ще дойде и ще те подведе под отговорност, защо нарушаваш законите на страната. Да ти тръсне някоя глоба или да се стигне до нещо още по-гадно.

Последна редакция: нд, 16 мар 2008, 18:04 от Летисия

# 113
Цитат
Все пак обаче ако детето трудно усвоява дадена дисциплина, то не значи, че не трябва да я учи. Там все пак трябва да има минимум някакъв и не би трябвало да е по малко от този в училище.

Не, не, въобще не става въпрос за това, а по-скоро за различно разпределение на учебния материал. Ще се съгласиш, че децата имат все пак 24 часа на денонощие за сън, учене, почивка и пр. занимания. Интересите на децата на една определена възраст (да речем 10 години) съвсем не са еднакви. Едни се интересуват от едно нещо, други от друго. Ако поради някаква външна програма те са задължени да изучават едно определено нещо, и то не им е никак интересно, обикновено изгубват интерес към предмета, а докато са апатични, времето си "цъка", и не може да се върне обратно. Междувременно те нямат време да се отдадат на нещата, към които имат реален интерес. От друга страна, когато родителят определя учебния материал, той знае темите, към които те имат текущ интерес, и може да ги "потопи" в материали, в резултат на което те ще получат знания, които са много по-обхватни от "държавните изисквания за предмета". И за да не звучи твърде абстрактно, ето ти реален пример. Мария се интересува от историята на древните цивилизации. По история за нейната възраст държавните учебници съдържат, обаче, българска средновековна история. Няма смисъл да й се казва: "Сега ще учиш това, а като минат няколко години, тогава ще учиш древна история." След няколко години интересът й към древната история може да е преминал, а междувременно интересът й към българската средновековна история съвсем няма да е горещ. Губи се ценно време, което няма да се върне никога.

Освен това, какво ще кажеш за някои дисциплини като чуждите езици и компютърната грамотност, които рутинно "се претупват" в училищата? За моите деца си избрах фонетична система за изучаване на английски език, с която се научиха да четат на английски добре, и това определено ще им се отрази отлично на тяхната конкурентноспособност. В същото време с ужас установявам, че в държавните училища съвсем са занемарили преподаването на този чужд език (за английския говоря). За две училища (едното селско, другото обаче градско) знам от първа ръка, че не учат децата дори на правилно произношение на думи. Love го четат "лове", December го четат "декембер" и т.н.

# 114
Летисия, видях, че имаш някакви съображения да не споделяш публично информация за опитите за узаконяването на домашното образование. Но може ли да ми съобщиш на лични съобщения? 

# 115
  • Мнения: 2 567
mama Bobar, първо ще се свържа с хората и ще им предам за интереса и тогава ще пиша.

# 116
  • Мнения: 106
да, и аз бих била доволна на годишни изпити, макар че бих предпочела докато децата не станат на 10 да не ги тормозя да се учат да четат и пишат и да смятат до еди-колко си, защото те имат интерес повече към другите, естествените науки. вчера вълната беше история, днес времето е хубаво и учихме биология на двора - намерихме умрял червей и го рязахме  Sick сигурна съм, че скоро ще трябва да се захванем по-систематизирано с обучението, да внеса повече структура, но ще го направя постепенно. иначе го имам като план, като идея. ако можех да избирам бих предпочела да имат изпит на края на основното и на края на средното. така може да се пораздели материала и пак да дава достатъчно свобода.
как ше не са в училищна възраст децата ми бе? големия трябваше тази година да го първокласираме. девойката също трябваше да е предучилищна. само фифчо не е извън закона за сега  Wink да ти кажа, не работя по някаква строго дефинирана система. купувам учебници и работни тетрадки според това, което мисля, че би било интересно за децата, като все пак гледам да се информирам какво се очаква от връстниците им в училище и да наблюдавам различните издателства какво предлагат (Фют са ми абсолютни фаворити). така че не мисля да следвам някаква програма - нито българска, нито джунгатайска. по-скоро мисля сама да си правя отделна програма за всяко дете. и да, знам колко е трудно с трима, всеки с различен интерес и нужди. добре, че това ми е основния ангажимент, иначе се съмнявам, че бих се справила. (жив и здрав и мъжа ми също, че изкарва основните доходи). гледам някак си да им преплитам интересите, примерно линка (колкото и да е невероятно) смята до 20 а тони до скоро можеше само до 10. тя винаги е една стъпка пред него по математика, но много мрази да чете енциклопедии, което пък брат и обожава. та им правя математически състезания за да се стимулира тони да учи задачи, а нея не я ръчкам да чете. ние четем, а тя си рисува при нас. понякога слуша и пита като и стане интересно нещо, друг път пък брат и и разказва какво сме прочели. като идва от него информацията и е по-интересна. за щастие имам известни наблюдения и знам горе-долу какво да очаквам. когато със сестра ми бяхме в началото на пубертета леля ми ни хомскулваше, заедно със собствените и деца, които са малко по-големи от нас. знам, че към нея мога да се обърна за съвет ако срещна трудности в съвместното обучаване на три различни възрасти и характера. за щастие моите деца се обичат и са близки, така че мога да разчитам на това да се учат един от друг.
ние (или поне аз) си мечтаем за още едно бебенце. мисля, че като тони се научи да чете самостоятелно, което го виждам за след 2-3 години ще ми е много по-лесно. ще имам повече време да се занимавам с фифо, който тогава ще започва. смятам, че тони и линка са горе-долу на едно и също ниво и май има нещо вярно в това, че момичетата се развиват интелектуално 2 години пред момчетата Wink та така ги виждам нещата Simple Smile

# 117
  • Мнения: 2 567
Аз видях лентичките, ама съм останала с впечатлението, че голямото ти детенце ще е първи клас сега и затова не знаех какъв опит имаш в тази област. А и мисълта ми беше дали децата са ти в по-голяма училищна възраст, както са на моята позната, че материала става по-сложен и затова и по-трудно. А и както писах тя се придържа към стандартната държавна програма и и идва по нанагорно.
Ако сам си изготвяш твоя, може би е по- лесно и 10 деца да хоумскулваш  Simple Smile Ама като те чакат изпити в края на всеки месец нещата не са най-лесни.
Мен обаче това да има изпити всеки месец ме прави по- организирана. Знам по моята близка, за която писах и която хоумскулва без да е записали детето си като частен ученик и съответно не трябваше да ходят на изпити, как се въртяха по цели дни и нищо не учеха. Нямаха някак стимул. Не си даваха зор като знаеха, че за никъде не бързат. И протакаха нещата до безкрай.
Това определено не е за мен и мисля, че риска детето ми да остане неграмотно е по-голям.


# 118
  • Мнения: 106
тук се е напълнило с интересни мнения....
така е като пиша едно мнение по 2 часа  Laughing
мама бобър, идеята ти за география е много яка!!! запазвам я за другата зима, когато очаквам писането да е се е усвоило повече. може също да се принтват различни картинки със забележителности или други неща характеризиращи дадената държава, така албумът ще стане интересен, нещо, което с гордост да показваш на приятели  Laughing ние сега учим география с помощта на една голяма карта-пъзел, която си направихме - ето я
днес пробвахме идеята на радостинка да учим история играейки "цивилизация". на тони му беше интересно, но нямаше очаквания ефект. те пък в момента, за разлика от децата на мама бобър, май се интересуват повече от българската история. даже я почнахме и в обратен ред, за да се почувстват по-съпричастни. първо разказах как пра-прадядо им маргарит се е бил с турците и оттам назад до хан аспарух... за преподаването по история ми хрумна да направим една много дълга "лента" (може от милиметрова хартия), на която да нанесем хронологично какво се е случило, пак със снимки на съответните владетели и места, за визуално запаметяване. това мисля, че ще поподреди идеите за кой владетел след кой е.
давайте още идеи! аз работя по сайта, в който да ги събираме. днес му приключвам дизайна и като си легнат децата започвам да наливам съдържание.
 Hug на всички майчици добрички Simple Smile
бтв, летисия също е хомскулърка, макар и с различни разбирания Simple Smile мама бобър, чувствай се свободна да я включваш в обръщението Simple Smile

# 119
  • Мнения: 2 567
Тъй като на няколко пъти стана дума за това кое доколко е законно и, че у нас нещата за сега са по-добре, отколкото в други страни, пускам линк към нещо, което може да е интересно.
Отношението на немските власти към хоумскуларите - http://edinni.com/news.php?item.106
От тази гледна точка не трябва да мислим само какви договорки могат да се постигнат с държавата и доколко ще ни изнасят, а да искаме узаконяването по-бързо за да не се стигне до нещо подобно.

Звуча като видна радетелка на хоумскулинга, а всъщност не е така  Sunglasses Привърженичка съм повече на частните училища  Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт