Отговори
# 150
  • Мнения: 620
Според мен проблем в термина "османско присъствие" няма. Ще обясня защо. Те са деца, те не знаят какво точно означава робство, какво присъстствие. Да речем възрастните решават да нарекат едно явление "османско присъствие", детето първо чува думата, не я разбира, в мозъка му се образува ниша, наречена "османско присъствие", то почва да наблюдава с какво е свързано понятието, чете книжки, гледа филми, чува коментарите вкъщи, постепенно  нишата в мозъка се запълва. И тя ще се запълне именно с факти от потока информация, което получава. Ако детето получава само инфо от учебника - в резултат то ще мисли, че "османското присъствие" е вид държавно управление тип Европейски съюз. Ако гледа правилните филми, чете правилните книги и слуша разказите ви, ще мисли за "османското присъствие" именно като за робство, свързано с доста негативи за народа му.
Колкото повече си мисля за филма, толкова повече се убеждавам, че бих позволила на дъщеря ми да го гледа. С мен. За да имам възможност да коментирам всяка от сцените. И да си заравяме главите по възглавниците на дивана заедно Simple Smile.  И да мога да го изключа, ако видя че нервите й не издържат. 

# 151
  • Мнения: 1 492
Според мен проблем в термина "османско присъствие" няма. Ще обясня защо. Те са деца, те не знаят какво точно означава робство, какво присъстствие
И защо да не се нарече робство по същата логика. На нас не ни пречеше, когато на техните години разбрахме, що е то робство.

# 152
  • София
  • Мнения: 1 732
В кои учебници имате предвид- може би за 5 клас, и то зависи на кое издателство са...

# 153
  • Мнения: 620
Според мен проблем в термина "османско присъствие" няма. Ще обясня защо. Те са деца, те не знаят какво точно означава робство, какво присъстствие
И защо да не се нарече робство по същата логика. На нас не ни пречеше, когато на техните години разбрахме, що е то робство.

Да така е. Но учебниците са зле генерално, мен ме ужасяват доста неща. Този термин мога да преглътна и да не наторвам с него нервната си система.   

# 154
  • Мнения: 620
До 20 годишна възраст бях просто гражданин на една огромна държава, имах Родина. След това станах "окупатор" и останах окупатор в учебниците по история на страната, която смятах за моя дом. Бяха потъпкани гражданските и просто човешките ми права. Заради националната ми принадлежност. Затова гледам да съм максимално обективна , когато иде реч за национални, исторически, религиозни и т.н. въпроси, които могат да предизвикат конфликти  между граждани на една и съща страна. Ние всички сме заложници на историите на нашите държави.

 

# 155
  • Майничка
  • Мнения: 13 821
Judy, честит ти рожденик! Да е здрав, весел и късметлия!

Гледам, исторически терминологии нищите. "Османско присъствие" ми е твърде изсмукано от пръстите, звучи като "присъствие на наблюдатели от ООН", т.е., предполага някакъв, макар и фиктивен, суверенитет. Какъв беше проблемът с "османско (или турско) владичество", така и не разбрах. След 200-300 години терминът няма да има никакво значение, ще остане рамката "Възникване, развитие и упадък на Османската империя".

# 156
  • София
  • Мнения: 62 595
Ако правилно си спомням, в едно издание на Енциклопедия Британика за създаване на българската държава е посочена хидяла деветстотин и дванадесета (мисля) година. ТОва от всяка гледна точка означава, че българска държава преди този период е нямало, поне 500 години назад. Та, толкова за османското присъствие.

# 157
  • Мнения: 841
Judy, да ти е живо и здраво момчето!
Честит рожденик и на теб /едва след като аз самата станах майка осъзнах, че това е не по- малко празник на майката  Hug/ На рожденика- много успех в училище и във всичко, с което се е захванал Peace
Това с османското присъствие- ще имат да вземат.   Mr. Green На моето дете нещата  са поднесени като турско робство, и то от доста ранна възраст. Проблем на учителя ще е един ден да го убеди, че турците само невинно са присъствали по нашите земи 500 години. Peace
В петък донесе още 2 шестици /брей-й-й, до тук без петица, респектирана съм Flutter/  Днес ходи на пързалка с шейната от моето дество и ми обясняваше, че един ден неговите деца ще имат реактивни шейни  hahaha Кротичко обясних, че и аз така съм мислила навремето, пък на- ей го 9 годишно магаре с моята шейна, задвижвана или от една човешка сила /мама тегли шейната, малкият варварин се вози/, или в резултат на взаимодействие на разни природни сили /но твърдо не реактивни такива/.

# 158
  • Мнения: 620
Judy, честит ти рожденник, на него всякакви успехи и здраве! На теб - да не престава да те учудва и радва!

И ние езкарахме шейните, далеч не реактивни. Освен една човешка сила в съчетание с природни такива, опитахме и една кучешка, пак става  Laughing

# 159
  • Мнения: 24 467
Благодаря ви, мили дами!
Като че ли гостите се бяха наговорили- синът получи таман три фенерчета- за глава, едно малко и едно по- голямо. Тази сутрин тръгна за училище с малкото, че го слага в джоб. Не че е тъмно. Тази година не успя да спечели приза за най- бързо изядена торта без ръце. Иначе пък направи чудни сандвичи- всичко се омете. Кога стана на девет това животинче! Толкоз е голям, а пак на "пищаци му се играе".
Сега вече се е абонирал за рождения ден на Горги, аз също /нали е през май, така го чакам тоз месец, с "ледено сърце" и повече ръце/.
Снегът е чудесен и се надяваме скоро да не се стопи, само поне едно ей- тъй 5 градуса да качи- няма да му се сърдя. Тази сутрин си отворих стъклото на колата и не можах да го затворя- духаше ми през цялото време по път за работа. Ще гледам на обяд да видя като как се чувства милата.
Събота или неделя се каня да организирам една лека хижичка, малко планинско, с двете шейни- на дете по една и на родител- по найлон.  Grinning

Аз всъщност нямах намерение тук да отварям темата за "присъствието", само за филма споделих, но така тръгна. За мен нещата не са "присъствие" определено и никога не са били, поне до едно "участие" /поне "владичество" управление/ като активна форма на поведение опират, ама нейсе. Добре, че имаме книжки и дядо с дар слово, да разказва.  Grinning  Госпожата не е консерва, даже спорили със сина за акулата- риба и тя се съгласила. Не обичам учители, които като магаре на мост се запъват и само казаното от тях и писаното в учебника важи. След ІV клас обаче ще са цяла тумба учители, та ще има от всякакъв чешит.

Последна редакция: пн, 12 яну 2009, 09:35 от Judy

# 160
  • Мнения: 123
Това с османското присъствие- ще имат да вземат.   Mr. Green На моето дете нещата  са поднесени като турско робство, и то от доста ранна възраст. Проблем на учителя ще е един ден да го убеди, че турците само невинно са присъствали по нашите земи 500 години.
Съгласна съм на 100% с гореказаното.

# 161
Judy честит ти рожденик на патерици! (Като влизам от дъжд на вятър май ми стана навик да ви честита празниците на патерици)
Да ти е жив и здрав и винаги да ти дава поводи да се гордееш с него.  bouquet

За "османското присъствие", робство и т.н, както и да го нарекат не могат да заличат от историята ни един период които е спрял развитието на страната ни с цели 500 години. Не може да се заличи факта, че ако не беше това "присъствие" , "робство" и т.н. страната ни нямаше да бъде такава каквато е сега. Досега не бях се замисляла, че учим детето си да се гордее със страната си, но с нейното минало, разказваме колко велика е била България, но до османското робство. Така, че според мен това какво е ставало  тогава дали било робство  или присъствие или както го наричат още няма значение, то е минало. За мен е важно, че за съжаление то е оказало голямо влияние на развитието на държавата ни след това. И от една велика страна с която се съобразявали всички сме станали страна, която се съобразява с другите.  #Cussing out

# 162
  • Мнения: 11 607
Judy здрав, умен и силен да ти е младежа! Много радост да ти носи!

Ние от днес започваме с 30 мин. по-късно училище и часовете са намалени на 30 мин. Тук е ужасен студ! Като се сложи и неизчистен сняг - картинката става пълна! Втората смяна започва по-рано за да свърши по-рано - в 17ч. Радвам се,че най-накрая някой се сети, че да, в училището може да е топло, но докато се стигне до това топло децата се разболяват! Не всеки има възвожност да си кара детето с кола до училище.......А вчера една позната била до поликлиниката - било пълно с болни деца - повръщане, разстройство, Т и т.н. екстри......Не обичам зимата, въобще!

По въпроса за робството....Да, османско робство е, всичко останало е политика! 200г. византийско, 500г. турско робство........Това е чистата истина! Всичко останало е игра на думи и политика!

# 163
  • Мнения: 841
Вчера, около 21ч.
Аз, с учебник по ЧП в ръка слушам неравния разказ на Третолачев за широколистни и иглолистни дървета. Хвърлям по един поглед към компа, че чакам обаждане.
Светва екранче, че някои иска оторизация, кумя се над мъжкото име, което не предизвиква никакви спомени в мен, но въпреки всичко питам контролното "Познаваме ли се от някъде?" Човекът отсреща любезно ми отговаря "Не се познаваме. Преча ли?" Пиша: "В момента уча по ЧП с големия ми син. Ти как мислиш, пречиш ли?"  Mr. Green Веднага се разкара Joy Явно респектиран от споменаването на ЧП  hahaha

# 164
  • София
  • Мнения: 62 595
Нашият (пу-пу да не му е уроки) онзи ден съвсем сам си научи урока по история, нищо не ме е питал, нищо не ми е разказвал. Горкият, охка, пъшка, мести се от едната стая в другата, а аз само се правех на ударена, че нищо не виждам и не чувам. Вчера беше много доволен, че през целия час на този урок той вземал най-много участие и най-много знаел, защото си знаел всичко, а другите изобщо не искали да вдигат ръка. ВИка ми "абе, мамо, вижда ми се, че тази, нашата държава ту се появява, ту изчезва". Викам му "така е, това е нашата история, пак добре, че все пак държавата се появява".  Laughing

Общи условия

Активация на акаунт