Обазование тук, образование там.(USA)

  • 18 137
  • 213
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 50 972
Цитат
Баща ми в настоящето пак да бе мотивиран, това, което е свършил навремето не би го свършил сега. С настоящата система това е невъзможно. Няма как баща му да слезе от небето и да хване тепърва да му обяснява задачи. Обаче учителката му навремето е могла и го е сторила. И не под формата на платени уроци и курсове. Направила го е в редовните часове. Направила го е и с трите му сестри.

Чакай малко. Ако те разбирам правилно, в онази система учителките са обяснявали и разяснявали на всяко дете задачите и са ги упражнявали с тях, така ли?  Ама ако е така, защо само твоят баща е станал декан, а останалите не са? Whistling Ако беше само въпрос на система, трябваше всичките му съученици да станат учени Wink

От цялата тази работа си мисля, че баща ти е имал талант и акъл и си е схващал задачите в час без да има нужда някой да му обяснява вкъщи, и затова е успял. И сега има деца, които нямат нужда някой да им обяснява задачи. Щерка ми не е гениална и въпреки това не се налага да и обяснявам каквото и да е по математика. Не, че и мога де Confused И на практика не решава задачи у дома. Домашните си била написвала в училище. Вкъщи решава задачи от състезания понякога, като е на кеф. Та предполагам, че така е било и с баща ти.

# 76
  • Мнения: 24 467
Очевидно са си свършили работата така, че не е имало нужда от платени уроци и учене вкъщи.     Grinning
Един станал декан, друг- инженер, трети- лекар. Защо всички да станат непременно едно и също?
Въпросът е ясен- ни един не е плащал, за да го "доучват".
Сега да се върнем на това имагинерно понятие- "средното ниво". Там основната маса няма "талант". Значи за да добие едно сравнително качествено знание трябва да си плаща? Трябва да има по една майка вкъщи? Трябва да се лиши от брат и сестра, че иначе натоварването и с домакинска работа, и с професия, и с обучение иде доста? Защо това не се прави в останалия по- нормален свят? Как там не се плаща масово, не се учи основно вкъщи, а резултатите са по- високи? Говорим за масовите резултати, за тях иде реч. Те са проблемът.
Е, ако ще е тъй и аз съм "за" домашното обучение- да се признае по закон и да не ни губят времето в едно училище, от което, без друго, види се полза особена няма. Освен ако не е "елитно". Ама не за елитните си говорим тук.

# 77
  • Мнения: 50 972
Очевидно са си свършили работата така, че не е имало нужда от платени уроци и учене вкъщи.     Grinning
Един станал декан, друг- инженер, трети- лекар. Защо всички да станат едно и също?
Въпросът е ясен- ни един не е плащал, за да го "доучват".

Първо, и сега някои деца влизат без уроци. Което подкрепя тезата ми за потенциала на баща ти.
И второ, доучването по уроци не е за да се навакса с материала, а за да се надгради достатъчно за да се издържи изпита. Ходенето по уроци е свързано с наплива от кандидати, а не с нивото. Защото нивото и системата са еднакви за всички. Дори днес да е по-зле, то е по-зле за всички. Значи не това е причината за уроците.

П.П. Като казваш, че не е имало нужда от учене вкъщи, предполагам нямаш предвид, че вкъщи не са се писали домашни и не са се учили уроци? А само, че не е имало нужда някой да му обяснява, нали?

# 78
  • Мнения: 24 467
Абе тук основният проблем не е "влизането", а придобиването на знания и умения в училище от масата деца. Те придават облика на нашето образование. Които не целят да надграждат, а просто не успяват да вдянат основното, а това основното следва да получат в училище. Обаче държавата го връчва в дълг на родителите. А това поведение нейно, мотивирано в предходните ми постове, е смехотворно да се предполага, че ще се получи, пак при масата. То не се и получава, де.

Домашното, вече го писах, не е за първоналачно научаване, а за затвърждаване на вече наученото, а последното следва да се прави в клас. Както е в белия свят. Там, където ученето, разбирането на основния материал не е занимание за избрани в извънучебно време. Не мама тепърва да обяснява що е то скорост и време и какво отношение имат към пътя или как се намира къде да поставиш точно пълния член. Вече поясних подробно по- преди.

# 79
  • Мнения: 50 972
И аз мисля, че се въртим в кръг. Кой каквото казал - да не доскучаваме.

# 80
  • Мнения: 9 959
И аз съм писала, че според мен причината за частните уроци е друга. Дори учителите да имат високи заплати и мотивация, децата не са еднакви. Едни овладяват материала бързо, други не насмогват и на средното темпо. Затова се поддържа средно ниво, което е по силите на повечето деца, но за някои е трудно, а за други безинтересно. Именно последните са двигателят на стремежа за елитни училища - стремят се да се съберат в такъв състав, че учителят да може да вдигне нивото, а децата масово да му насмогват. Да, ама родителите на децата от средата не са съгласни техните деца да са обречени и плащат за уроци, та децата им да настигнат добрите. Тогава и добрите тръгват на уроци, за да не бъдат настигнати. И надпреварата тръгва. И в резултат кандидатите са много повече, отколкото са местата в елитни училище. В интерес на истината, кандидатите са много повече и от децата, които реално имат качества да учат в елитни училища. Ако  не беше така нямаше да има проблем - щеше да има десет немски гимназии и за всяко дете щеше да има място. И то май има толкова, ама елитни са само първа и втора немска ( ако вземем за пример  София). Останалите не са на ниво, защото децата с големи способности са влезли в първите две и в другите влизат деца с по-лоши данни, мотивация и пр.
Обаче за да може от толкова много кандидати да се отсее елитът се налага изпитите да са трудни. И според мен изпитите не са върху неизучаван материал, а върху неупражняван. А материалът не е упражняван, защото повечето деца не са успели да се справят с по-основните неща и не се е стигнало до тънкостите. Учителите просто не могат да упражняват най-трудните задачи, защото тогава ще си говорят сами, или с 1-2 деца.

Иначе съм съгласна, че елитът после се изнася, че няма средно ниво и пр. Но не виждам как това може да се оправи, при положение, че потенциалното средно ниво не иска да се напъва. Предложението децата да повтарят е много рационално, но обществено неприемливо. Същите родители, които иначе искат добро образование, ще се вдигнат на бунт, ако хлапето им повтаря. Точно по същата причина и матурите (иначе много добра идея) станаха пародия. Първата година се направи опит с високо ниво и какво стана? Тръгнаха вопли и петиции да се повиши административно балът ooooh! Обществото не иска да му се казва истината, а предпочита да го залъгват с високи оценки за малки знания. Затова все повтарям, че основната причина да ни е ниско образованието е липсата на истинско търсене на високо ниво. Точно и примерът с баща ти сирак е много показателен - който иска, ама наистина, успява. Но трябва мотивация. Никоя система не може да се пребори с мързела и апатията.

Иначе, честно казано, до сега не съм забелязала материалът в училище да е чак пък толкова труден. Моето дете почти не го виждам да учи. Само по някога си говорим по история, физика и химия. И почти винаги нещата се свеждат до увеличаване на обема над този в учебника, за да станат нещата разбираеми. Защото прекаленото сбиване води до липса на разбираемост. 

Абе, Черна станция, ти да не си колежка? Все така ми се струва, но ти не си признаваш... Rolling Eyes Иначе няма откъде да се светнеш за истината, трябва да си "вътре" и да гледаш какво става, откъде ще се сетиш иначе? Е, ще си признаеш ли? Heart Eyes
П.П. Иначе няма какво да допълня към наблюденията ти.... newsm78

# 81
  • Мнения: 50 972
Абе, Черна станция, ти да не си колежка? Все така ми се струва, но ти не си признаваш... Rolling Eyes Иначе няма откъде да се светнеш за истината, трябва да си "вътре" и да гледаш какво става, откъде ще се сетиш иначе? Е, ще си признаеш ли? Heart Eyes
П.П. Иначе няма какво да допълня към наблюденията ти.... newsm78

Тц, не съм. Само си упражнявам графоманските наклонности Peace

# 82
  • Мнения: 24 467
Нека тук всеки е такъв, какъвто иска. Grinning  Важно е дискусията да е приятна, интересна, а дай Боже и ползотворна!

# 83
  • Bristol
  • Мнения: 9 455
Сега да се върнем на това имагинерно понятие- "средното ниво". Там основната маса няма "талант". Значи за да добие едно сравнително качествено знание трябва да си плаща? Трябва да има по една майка вкъщи? Трябва да се лиши от брат и сестра, че иначе натоварването и с домакинска работа, и с професия, и с обучение иде доста? Защо това не се прави в останалия по- нормален свят? Как там не се плаща масово, не се учи основно вкъщи, а резултатите са по- високи? Говорим за масовите резултати, за тях иде реч. Те са проблемът.
Този проблем с допълнителните занятия го има по цял свят! Просто в по-богатите държави до сега не е било необходимо да си над средното ниво, за да имаш приличен стандарт на живот. Затова и не се напъват много. Но ако искаш да излезеш от средното ниво и не си от талантливите, също има частни уроци и родители да те подбутват в къщи  Money

# 84
  • Мнения: 24 467
Интересно ми е например ти на какви частни уроци пращаш детето и защо? Кога го правят това родителите, от кой клас? С каква цел, поради какви причини? В кое училище във Великобритания /основно и средно/ се кандидатства с изпит, какво обхваща той и налага ли посещаването на допълнителни уроци? А при кандидатстване за ВУЗ прави ли се и за какви ВУЗ-ове в страната е нужно?
/Гледам аватара, затова питах за Великобритания, извинявам се, ако съм в грешка./
Понеже аз имам друга информация за там, та ще ми е интересно да науча конкретика от други хора.
Благодаря предварително.

# 85
  • Bristol
  • Мнения: 9 455
Judy, не е така разпространено вземането на частни уроци както в България, но определено го има. Има школи, които са популярни в цялата страна, например Kumon, която е американска по принцип, Explore Learning и други подобни. При тях се набляга основно на математика и английски.
На 11 години децата сменят училище, отиват в гимназии. Болшинството се насочват към кварталните училища, но има селективни гимназии, точно както в България, те не са тясно профилирани, като математическа, езикова или техникум. Отделно някои избират частни гимназии, ако там покажеш висок успех на изпитите, имаш шанса да учиш безплатно или да ти направят голяма отстъпка в таксата. За тези училища си има отделен изпит, който включва математика, английски, науки, тест за интелигентност. Наричат се 11+ exams. В училище правят подобна подготовка по математика, английски и науки, но  не и тестовете за интелигентност. Да не говорим, че за селективните училища нивото от училище определено не е достатъчно. Около година преди изпита децата започват подготовката с частни учители, има и школи към селективните училища.
Следващите важни изпити са GCSE, на 16 години. Пак си има подготовка за изпитите, която се провежда в училище. Но ако детето не е талант, определено си трябва контрол от родителите и допълнителни занятия. Синът ми след 2 години ще полага тези изпити. Аз се занимавам с него по математика. По малко помагаме с баща му за науки, но по английски, френски и история сериозно съм се замислила, дали да не плащаме за частни уроци. Въпреки, че последната година преди тези изпити уж не се взема нов материал, а само се преговаря стария и се подготвят за изпит  Thinking За А* си мечтая, но определено трябва да хване А, ако има желание да продължи да учи в добър университет (не просто кой да е университет), а той твърди че има  Thinking GCSE изпитите ти дават основата за A levels (на 18 години), които вече са официалните изпити за университет тук. Казват, че ако изкараш А или още по-добре А* на GCSE, нямало да имаш проблеми да се представиш добре за A levels. Но аз за сега съм на вълна GCSE и нямам много информация за А levels, не знам как седи положението с частните уроци там  newsm78
И аз си мислех, че тук никой не ходи на частни уроци, че се учи, разбира и затвърждава материала в училище, но след 10 години, като родител на ученик в Англия, а и имах късмета да се запозная с хора с изключително талантливи деца, определено мога да твърдя, че ако детето няма дарба, а искаш да е над средното ниво, трябват допълнително занимания извън училището. Дали ще е родител, школа, частен учител, зависи от финансовите възможности на семейството.
В пълна сила това се отнася и за предмети като спорт, изкуство, музика, не може да се разчита на училището само. Трябват допълнителни занятия, време след училище не само за децата, но и за родителите, които влизат в ролята на частен шофьор, бръм на тук, бръм натам  Crazy и разбира се финанси.
Разбира се и без допълнителни занимания детето може да продължи в някой университет, пък дори и да не учи в университет. Ако не е мързеливо и на средно ниво, ще може да си намери добра работа. Поне до сега е било така. Сега с тази криза, намирането на работа започва да става по-трудно, а конкуренцията по-голяма.

# 86
  • Мнения: 24 467
...ако детето няма дарба, а искаш да е над средното ниво, трябват допълнително занимания извън училището. Дали ще е родител, школа, частен учител, зависи от финансовите възможности на семейството.
В пълна сила това се отнася и за предмети като спорт, изкуство, музика, не може да се разчита на училището само. Трябват допълнителни занятия, време след училище не само за децата, но и за родителите, които влизат в ролята на частен шофьор, бръм на тук, бръм натам  Crazy и разбира се финанси.
....

Даровити са изключително малко деца.
У нас се ходи повсевместно по школи и частни уроци- талантливи /защото изпитите само талант не искат/, просто зубрачи, тройкаджии, всякакви. Едни- за висока оценка, други- за усвояване на минимума, т.е. за едната тройка на матурата.

Какви са профилите на училищата?

Ти, самата, водиш ли детето на уроци извън училище?

А какъв е видът на изпита в средните и основните училища за прием /ако има такъв/?

"За тези училища си има отделен изпит, който включва математика, английски, науки, тест за интелигентност."
Интересува ме- за прием се полага това кумулативно, а не разделно- т.е. за едно училище се полагат няколко изпита, нали? Т.е. този подбор подсигурява в малко по- голяма степен влизането на наистина качествените ученици в тези училища? "Науките" са нещо като химия, физика, география?

Питам различни хора за конкретни неща, които ме интересуват лично, но мисля, че отговорите ще свършат работа и на други хора, които четат различните теми. Полезно е да се обмени опит.
Личните занимания вкъщи, ако са достатъчни, приемам за напълно нормално и за тук и за навсякъде. С уговорката, че не включват първоначално научаване и разбиране на иначе задължителен материал.

Последна редакция: пн, 20 дек 2010, 16:13 от Judy

# 87
  • Мнения: 50 972

У нас се ходи повсевместно по школи и частни уроци- талантливи /защото изпитите само талант не искат/, просто зубрачи, тройкаджии, всякакви. Едни- за висока оценка, други- за усвояване на минимума, т.е. за едната тройка на матурата.


Е, чак пък толкова не съм забелязала. На уроци ходят децата в 7 клас, защото тогава се кандидатства за профилирани гимназии. Ходят всички, защото меракът е много по-голям от местата в наистина добрите училища и липсата на уроци може да те остави под чертата. На Запад просто няма чак такъв наплив за елитно училище и затова нещата минават по-спокойно. Може да има и уроци за изпитите във ВУЗ (едно време имаше), но като гледам как приемат в днешно време с тройки, сигурно на уроци ходят само малка част от децата, които се целят в най-желаните специалности. И тук уроците са следствие от разликата между търсене и предлагане. Разбира се, деца ходят на уроци по езици, защото в училище нивотопросто е ниско.
Но да се твърди, че децата ходят на уроци ей така, за усвояване на минимума, ми се струва пресилено. Освен ако не са много разсеяни и демотивирани, не мога да си го представя.

# 88
  • Bristol
  • Мнения: 9 455
Даровити са изключително малко деца.
Абсолютно. Талантливите деца, за които споменах, не знам дали е талант съчетан с допълнителни занимания или само допълнителни занимания. Но родителите просто не са оставили нещата на училището.
Какви са профилите на училищата?
Няма профили или поне аз не съм забелязала, хем синът ми ходи в квартално училище с профил изкуства  ooooh! Може би при по-големите да се забележи профилирането. Както ти казах, още много има да уча за тукашното образование, а и то непрекъснато се променя. Особено сега консерваторите както имат нови свежи идеи  Laughing
Ти, самата, водиш ли детето на уроци извън училище?
Спортът и изкуствата броят ли се, защото няколко пъти попадах на теми във форума, как трябвало да се премахнат оценките по тези предмети  ooooh! Shocked Никога не е ходил по английски и по математика.
А какъв е видът на изпита в средните и основните училища за прием /ако има такъв/?

"За тези училища си има отделен изпит, който включва математика, английски, науки, тест за интелигентност."
Интересува ме- за прием се полага това кумулативно, а не разделно- т.е. за едно училище се полагат няколко изпита, нали? Т.е. този подбор подсигурява в малко по- голяма степен влизането на наистина качествените ученици в тези училища? "Науките" са нещо като химия, физика, география?
В началните училища няма. Основното напрежение е за гимназиите или така наречените 11+ exams. Там си е цял бизнес  Money Точно както кандидатстването след 7ми клас в БГ. Само където в Англия не е толкова масово. Било е масово преди години, но лейбърите са отменили това кандидатстване, не било равноправно, явно много народ е плащал за частни уроци Wink и са въвели кварталните училища, които приемат според района, където живееш. То и това излезе, че не е справедливо, защото този път се бъркаш по дълбоко не за уроци, а за къща в правилен район  Laughing Останали били само частно субсидирани селективни училища. От известно време започнаха да се появяват селективни училища, финансирани от общините. А консерваторите май ще си поставят за цел да ги увеличат. Много мога да пиша по въпроса, но се опасявам, че ще ви отегча, защото това не е ежедневието ви, пък и не е вашият проблем. Та, точно може би защото тези селективни училища в момента не са много, съответно някак не се чува за тях. Имам познати, които си пращаха децата на изпити в  такива училища. Някои успяха, други не, всички преди това си плащаха за частни уроци, иначе е безсмислено. В едно от училищата за едно място са се борили почти 20 деца! Нали се сещаш, че с подготовка от кварталното училище няма как да блеснеш при такава конкуренция. По Channel 4 даваха много интересен филм, за кандидатстване за стипендия в Harrow, през какво точно минават децата  Rolling Eyes Изпити от сутрин до вечер, но това вече е прекалено краен и по-скоро единичен пример.
Училищата сами определят изпитите си, имат свобода да решават. Науки е силно казано специално при 11 годишните, но да, покрива материал от химия, биология и физика, не е популярен избор за изпит, между другото могат да вмъкнат някой или друг въпрос.
По-интересни са Verbal Reasoning и Non-Verbal Reasoning тестовете. Тях в кварталните училища определено не ги упражняват  Crossing Arms

А каква е твоята информация за тук, стана ми интересно  Laughing И пак да подчертая, частните уроци не са масово явление, но ако искаш да се откроиш от средното ниво и да попаднеш в по-специалните училища, а не кварталните гимназии, не можеш да се разминеш с тях  Peace

Последна редакция: вт, 21 дек 2010, 02:42 от Merry

# 89
  • Мнения: 24 467

У нас се ходи повсевместно по школи и частни уроци- талантливи /защото изпитите само талант не искат/, просто зубрачи, тройкаджии, всякакви. Едни- за висока оценка, други- за усвояване на минимума, т.е. за едната тройка на матурата.


Е, чак пък толкова не съм забелязала. На уроци ходят децата в 7 клас, защото тогава се кандидатства за профилирани гимназии. Ходят всички, .....

Да, де. Нали това пиша- ходят всички или почти, а не "ходят във всеки клас". Което е ненормално и отразява едни големи дупки в нашенската система. Матурата по математика, да речем, като задължителна и моряща голямата част от децата, които не се занимават редовно и в специализирано училище, кара родителите им да търсят въпросните услуги поне за едната тройка. За изборната матура не търсят- там такива "разчитат" на географията, както се видя.   Laughing

Мери, естествено, че спортът и изкуствата не се броят. Говоря категорично за наложителност на частни уроци по основни предмети, като математика и език. Не говоря за кръжочна дейност и занимания по интереси заради самият интерес на детето, а поради нужда от такива.     Simple Smile
Точно "бизнес" е думата у нас и той спъва /нарочно/ образованието, като ползва хората, занимаващи се с него. Поне при вас се "прави" нещо или се дава такъв вид. Тук, явно, хората са решили, че дори не следва да си дават този труд.

Аз се интересувам от системите в САЩ, Канада и Великобритания. Личен избор просто. Нито един познат и в трите държави не ползва такава "услуга" и не се занимава с преподаване у дома си, защото, споделят, не са чувствали необходимост. Нямам такива с деца в частни училища, за тях нямам никаква информация. Но те и не ме интересуват лично. Имам и такива с големи деца /Канада/, учещи вече в университет в избрана специалност. Влизането не е проблем, но то и тук не е.







Общи условия

Активация на акаунт