Елитните училища - какво ги прави такива?

  • 22 031
  • 217
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 411
Наистина не искам да обидя никого,но разочарованието ми от досегашното "елитно училище" е факт.Затова като сме тръгнали с примерите да дам и аз моя с класа на сина ми.
Тръгна в силен клас за което не смятам ,че са "виновни " образованието на родителите а таланта и преподавателските способности на началната учителка.Бяха дисциплиниран и великолепен клас.Заслужено и получиха награда"Най-добър клас на годината".Мисля ,че основите за това положи началната учителка,защото родителите по нищо не се отличаваха от родителите в съседните класове.Но само когато застанеш за да посрещнеш детето си след занятия виждаш разлика:в другите паралелки децата излизат бегом размахвайки чанти и крещейки в двора на училището.Нашите строени в две редици а най-отпред госпожата .Винаги носеше топки и въжета за игра.По даден от нея знак всички се организираха в игра докато дочакат родителите си.В другите паралелки цареше хаос.Бях я кръстила "фелдфебела".Тогава ми беше смешно,но сега й свалям шапка.Защо?
Оказа се, че нашия клас с нищо не превъзхождал останалите, а маята я е дала точно тази учителка.До пети клас включително първенци по-всичко.
След това разхлабени от липсата на първата класна -срив.Последни по успех във випуска.
Е, това надявам се е подходящ пример ,че не родителите и генетиката играят определяща роля в процеса на обучение,а качествата на преподавателя да мотивира и обуздае децата.

# 166
  • София
  • Мнения: 62 595
Преместихме децата, ззащото в класа на едното работата много изпростя. Съвсем буквално при това. Невъобразим шум в клас, половинчати наказания с никакъв резултат, което доведе до още по-силно чувство за недосегаемост, псуване за добрутро... Това малко ли е? Не знам при вас как е, но при нашия случай отличниците останали двама, и още двама под въпрос. На моменти съжалявам, че не направих скрита камера за какво поведение става въпрос, за какво изразяване. Започне ли веднъж тенденцията към буквално изпростяване, няма връщане назад.
Изобщо нямах намерение да преглъщам, защото преглъщането щеше да е лош пример за децата и урок по безсилие. Затова намерих училище, в което сега нещата изглеждат по съвсем различен начин - в час е тишина и спокойствие, няма псувни (или поне не са обичаен начин на общуване), децата са свестни и в болшинсството си с нормално поведение и възпитание. А не някой баща като в старото училище да обяснява, че не разбира какво учи синът му по математика в четвърти клас.

# 167
  • Мнения: 10 027
От по-горе написаните мнения може да се направи един извод - за да е елитно едно училище то трябва да има добра среда и добре подготвени учители. Учителите се назначават чрез подбор и ако директорът наистина много държи  училището да бъде елитно налага му се на подтисне желанието си да назначава по приятелска линия и прави честен конкурс.
Какво е нужно за една добра среда? Нужно е да бъдат събрани деца с еднакви цели и възможност да ги постигнат. Средата се разваля, когато едни дечица идват да научат нещо, а други - за да им пречат. Защо едни деца не искат упорито да научат нещо? Най-често защото не разбират почти нищо от това, което им се говори и като на всички деца бързо им омръзва. Училището става бреме, а тези, които разбират, са ненавиждани -зубрачи, подмазвачи и пр. Трябва да се говори на достъпен език в училище, за да може да се предизвика интерес у децата. Но понятието достъпен не е еднакво за всички деца. Значи и децата трябва да бъдат разпределяни по силата на някакъв подбор. Такъв подбор се прави след 7 -ми клас, а преди това само в МГ. Изводът по темата - няма елитни училища преди гимназиалния етап. Който иска детето му да е в подбрана среда, да чете темите на 7-класниците. Частните училища подбират децата на принцип  финансови възможности на родителите, а това не е гаранция, че ще се създаде добра среда. По-вероятно е да се създаде първенюшка среда. На родителите, които ще избират училище за начален и среден курс на обучение може да се пожелае да намерят подходяща според собствените им изисквания среда. Късмет в търсенето!

# 168
  • София
  • Мнения: 20 022

Е, това надявам се е подходящ пример ,че не родителите и генетиката играят определяща роля в процеса на обучение,а качествата на преподавателя да мотивира и обуздае децата.
Комбинация е и от двете. Peace Голямата ми дъщеря от първи до четвърти клас беше също при  строга  учителка, която им даде много добра основа.4 години по-късно същата учителка пое и класа на близначките ми. Жената не се беше променила, пак даваше всичко от себе си, пак изискваше толкова, но  нещата не се получаваха като цяло така добре като с предишния й клас. Паралелката на каката продължи и в прогимназиален курс да държи първенството във випуска, децата бяха амбициозни, имаха изградени навици да учат и след 7 клас показаха завидно добри резултати. Но определено и родителите бяха заинтересовани от това какво се случва с децата им, реагираха своевременно и адкватно при проблеми.Очевидно, че това е една комплексна заслуга на учители, родители и деца. Докато при малките същата тази  учителка срещаше отпор в желанието и усилията си да им даде повече, тъй като имаше вече родители, които недоволстваха, че натоварването било голямо, че материалът бил едикакъв си... Нещата се потвърдиха и от преподавателя по английски, рядък случай на човек, наистина научаващ децата на език в основно училище. Ами срещнах жената навън, малко след приключването на учебната година в края на май и директно я попитах дали и в пети клас ще продължи да преподава на децата ни.А тя ми отговори, че не знае, но предоставят ли й възможност за избор, ще предпочете да не продължи работата си  с тях.Откровено сподели, че не може да се прави никакво сравнение между класа на въпросната начална учителка от преди 4 години и настоящия.. Викала неведнъж  определени  родители да обяснява кое, как и защо куца с детето им - глас в пустиня..Така че няма как заинтересоваността на родителя да не оказва влияние ...

Последна редакция: ср, 15 юни 2011, 16:15 от already detective

# 169
  • Мнения: 55
За всички е ясно, че системата не функционира и за жалост ситуацията се влошава с всяка измината година. За да оцелее едно дете и да се развие е нужен много интелигентен подход от страна на родителя.Няма общовалиден съвет, всеки се спасява по единично.Много е рисковано да се осланяте на етикети за елитност.
Пламен изказва някои очевадни истини, всички ги знаем, проблема е, че тези неща не бива да се казват високо дори във форум. Опасно е да се насажда расова дискриминация, бумеранга се връща срещу нас и децата ни.

# 170
  • Мнения: 411

Е, това надявам се е подходящ пример ,че не родителите и генетиката играят определяща роля в процеса на обучение,а качествата на преподавателя да мотивира и обуздае децата.
Комбинация е и от двете. Peace Голямата ми дъщеря от първи до четвърти клас беше също при  строга  учителка, която им даде много добра основа.4 години по-късно същата учителка пое и класа на близначките ми. Жената не се беше променила, пак даваше всичко от себе си, пак изискваше толкова, но  нещата не се получаваха като цяло така добре като с предишния й клас. Паралелката на каката продължи и в прогимназиален курс да държи първенството във випуска, децата бяха амбициозни, имаха изградени навици да учат и след 7 клас показаха завидно добри резултати. Но определено и родителите бяха заинтересовани от това какво се случва с децата им, реагираха своевременно и адкватно при проблеми.Очевидно, че това е една комплексна заслуга на учители, родители и деца. Докато при малките същата тази  учителка срещаше отпор в желанието и усилията си да им даде повече, тъй като имаше вече родители, които недоволстваха, че натоварването било голямо, че материалът бил едикакъв си... Нещата се потвърдиха и от преподавателя по английски, рядък случай на човек, наистина научаващ децата на език в основно училище. Ами срещнах жената навън, малко след приключването на учебната година в края на май и директно я попитах дали и в пети клас ще продължи да преподава на децата ни.А тя ми отговори, че не знае, но предоставят ли й възможност за избор, ще предпочете да не продължи работата си  с тях.Откровено сподели, че не може да се прави никакво сравнение между класа на въпросната начална учителка от преди 4 години и настоящия.. Викала неведнъж  определени  родители да обяснява кое, как и защо куца с детето им - глас в пустиня..Така че няма как заинтересоваността на родителя да не оказва влияние ...
Ами щом като учителката и училището са едни и същи значи стигаме до това което казах по нагоре,че класа в който ще попадне е шанс.На нас остава да разграничим основните неща -преподаватели,материална база,занимални и т.н.Но определения за което и да било държавно училище като "елитно" в което се влиза без отсявка на кандидатите смятам за безпочвено.

# 171
  • Мнения: 1 479
Прави ми впечатление че постингите са по скоро информативни и реално отразяват ситуацията с началното образование, а аналитичните са много малко на брой.. Най добре е конструиран този на unadaptable, но и той не дава отговор какво трябва да промени държавата във функционирането на у-щата за да се елиминират/минимизират поставените проблеми. От написаното се вижда че някои проблеми са динамични т.е. появяват се по късно, може би с възрастта на децата.
Общото е че проблемите се отрзяват негативно на желаещите да учат деца.

Напълно подкрепям мнението че

определения за което и да било държавно училище като "елитно" в което се влиза без отсявка на кандидатите смятам за безпочвено.

Ако приемем входният изпит като избор на най заслужилите, какво още може да се направи за да се ПОДЪРЖА реално това статукво т.е. да се елиминира незаинтересоваността на някои родители от решаването на проблемите на детето им пречещи на останалите.

# 172
  • Мнения: 411
Всъщност доколкото разбрах темата не е да анализираме "клоаката" на БГ образованието ,а да потърсим има ли наистина елитни държавни училища или те са самозвани такива.Ако има -кои са те?

# 173
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз поддържам мнението, че е важен първо директорът. Ако той е човек на място, който мисли първо за добрата атмосфера за обучение, държи на спазването на елементарни правила на дисциплина и поведение, подкрепя учителите и родителите за подобряване на тази атмоосфера, то нещата вървят. Например, ако директорката в предишното училище по-малко мислеше за бюджета и повече за доброто на учениците, на опашка щяха да се редят родителите пред вратата да си записват децата. В сегашното училище не че децата са на професоори, но има ред и дисциплина, и децата се съобрязават без да мрънкат.

За мен елитно (хич не го обичам това като определение, пресилено ми е) е всяко училище с добра дисциплина и кадърни учители. Двата фактора могат да помогнат на всяко дете, независимо колко е надарено или не, да постигне поне средни стабилни резултати. Ясно е, че в един клас има и по-силни ученици, и по-слаби, това е напълно нормално (защото само отличници в начален и основен курс се превръща в змиярник от амбиции).

# 174
  • София
  • Мнения: 1 654
Авторката да пусне една анкета, да гласуваме за фаворитите си. Като видим печелившите училища ще си отговорим и на въпроса защо са сред избраните...

# 175
  • Мнения: 411
Да, и всяко училище може да стане " елитно " стига да има необходимата стратегия за това.
Като първо децата могат да се разпределят според интелектуалните им дадености и мотивировка в различни паралелки.Така всички ще са сред свои.Класовете да не надвишават 20 деца,а наказания като чистене и боядисване да бъдат използвани като иснтрумент за оправяне на дисциплината.Изпитани и доказали себе си педагози и т.н.Спортни зали ,занимания по интереси.Всичко това не е кой знае какво ,но има нуждата и от известно финансиране от държавата,на която  "горката " образованието в момента й е последна грижа.

# 176
  • Мнения: 10 027
Точно така - целта на темата е да се отговори на въпроса има ли елитни държавни училища или някои са набедени за такива и отговорът е: за начален и среден курс няма такива, защото децата са събрани на случаен принцип. Ако някъде се обособи такъв клас, той е по-скоро изключение, което после трудно се повтаря. За горен курс отговора на същия въпрос е положителен. Елитни са училищата, които събират децата с най-висок потенциал след пресяване чрез изпити.
Отговор обаче какво да направи държавата, за да се реши този проблем, не се наемам да давам, защото смятам, че има още път да извърви обществото, докато узреят някои идеи. Друга пречка са финансови интереси на определени групи. В обозримо бъдеще едва ли ще стане.
Без да ангажирам никого, моята представа за елитно училище се оглавява от средата - деца с еднакви стремежи по отношение на образованието им и изравнени възможности, което ще създаде благоприятна състезателна среда /казвам го в добрия смисъл на думата/. На учителя ще се наложи да се равнява по децата, а ако го мързи - да си ходи. Тъй като децата все още са малки, родителите също трябва да са си на мястото, за да отстояват изискванията по отношение образованието на децата.

# 177
  • Мнения: 1 479
Елитните училища - какво ги прави такива?

С оглед на реалността въпросът е по скоро теоретичен. Как може да има елит без ПОДБОР още повече в ОГРАНИЧЕН от местоживеенето  район ???  Няма какво да търсим, защото както казва една поговорка "трудно ще намерите черна котка в тъмна стая особенно ако там я няма."

За да е едно у-ще елитно освен качествено подбрани ученици и учители трябва да има някаква особеност, с която да привлича допълнително кандидатите. Обилновено за първолаците това са езиците, които при нас се   изучават от първи клас. За предпочитане е училището да е в централната част на града.

Спорът беше да има ли или не ПОДБОР на учениците чрез ИЗПИТ а не съществуват или не елитни държавни у-ща.  Отговорът ми е елитни - не , елитарни вероятно в София

Както виждам НИКОЙ не твърди че такива у-ща има, така че темата е безпредметна за обсъждане в този аспект.

Последна редакция: чт, 16 юни 2011, 10:20 от plamenhk

# 178
  • Мнения: 1 479
Оказа се че "демократичен" подбор за първокласниците  има :  Mr. Green

Критерии:

1) Близост до училището

2) Братче или сестриче в същото училище

3) Завършена подготвителна група в училището

4) Дете на учител или служител в същото училище

5) Деца близнаци и сираци
http://www.moreto.net/novini.php?n=122076

"Приемът на първокласниците в училищата през тази година ще става на базата на събрани точки, подобни на системата за влизане в детските градини, която се прилага в големите градове. Това става ясно от писмо на просветния министър Сергей Игнатов до всички регионални инспекторати по образованието.
По своя преценка школската управа може да избере измежду 5 критерия, подадени от министерството, и да добави към тях свои идеи за отсяване на кандидатите.
Критерият „учителско дете” дава най-голямото предимство при записване наред с критерия „близост до училището”. При записването цели 20 точки в класирането на детето ще носи, щом родител докаже, че работи като учител. Същият бонус се дава за братче или сестриче в същото училище. 10 точки ръководството на 73 СОУ дава и за децата на бивши свои ученици".
http://www.kadedaucha.com/?id=1313&aid=9107

"свои идеи за отсяване на кандидатите", „учителско дете”, "деца на бивши свои ученици"  Mr. Green

Всякакви "шуро-баджанашки" критерии само критерия "акъл" липсва, защото изглежда в училищата  такъв не се изисква .  Mr. Green  И с такива критерии вие търсите елитни у-ща ??? Mr. Green

Сега разбирам защо за боркините изпита  е дискриминация. и не дава "равен шанс" Mr. Green

"Трябва и ние да клъвнем по нещо — казва бай Ганьо, — току-тъй на сухо патриотизъм ... както стоят работите, като откъде може да се удари най-добър келепир?"

Последна редакция: ср, 15 юни 2011, 21:57 от plamenhk

# 179
  • Мнения: 1 479
Почти повярвах на приказките на боркините против дискриминацията, че България е пъпът на демокрацията, което си има и своята историческо обусловеност (от свинар - цар, от овчар - Първи секретар). Да, ама не.  Cry Щом се зарових в интернета на бял свят излезе информация не само за своеобразният "демократичен" подбор  на първокласниците, но и за приемни ИЗПИТИ в близкото минало.!
Ако кажа че в Руското училище, във Варна са приемали  с входен изпит, другарката  Черна станция ще захвърли агрономството - така "убедителна" беше когато ми обясняваше за "семенцата", за "слънцето и  добрата почва", за "сянката и лошата почва".
Проклетите "руснаци" не искали да обучават децата с интелектуален дефицит, а пък  народа много се натискал за натам, явно "дискриминацият" му е харесвала.  Mr. Green
Руското училище най-желано във Варна
http://www.kadedaucha.com/?id=1314&aid=9108
http://varna.dir.bg/news.php?id=8319126

Родители настояват за подбор на първокласници в Руското училище
Според родителите на деца, които вече са ученици във въпросното варненско школо, за да се поддържа традиционно високото ниво на подготовка в институцията, трябва да се запази процедурата, която дава възможност да се подберат децата, имащи не само склонност към езиците и желание за изучаването им, но и възможност да понесат по-голямото натоварване в обучителния процес.
http://www.moreto.net/novini.php?n=21177

Не знам как би реагирала Мая Плисецкая ама нашата агитка явно е проспала този момент , затова "на барикадите" - да не допуснем връщане на миналото!!!
DarkViolet обяснете на родителите на приетите там деца че изпита е "абсолютна ГЛУПОСТ!"  и  че и без руско у-ще нашата страна може да "има добри условия за развитието на един талант". Подкрепете твърдението си със същото промерче което  дадохте на мен - много е убедително !   Mr. Green

Значи "дискриминаторите" като мен определено смятат че децата трябва да постъпват в І клас на елитните у-ща след изпит и без районизация като се разпределят в паралелки според показаните резултати. В зависимост от по-нататъшното развитие на децата да имат възможност да преминават от една паралелка в друга .Сегашната система спъва развитието на умните деца. Те са принудени да търпят ученици, които не знаят защо ходят на училище. Учителят отделя повече време и енергия за слабите ученици, за въвеждане на ред и дисциплина, а не за развитието на способностите и интелекта на тези, които наистина го заслужават..

"Дискриминационно" е такова виждане защото нарушава хармонията на стадото а по сегашният начин по-надарените и по-бързо развиващите се деца изкуствено ще се "вкарват" в средната рамка. Важното е да убиете желанието да учи на такова дете а същевременно да облагодетелствате изоставащите от същия клас - нали и те трябва да влязат в средното ниво!  Grinning  Малко усилия и калъпът е готов.

Злите езици говорят че против изпити са тези които знаят че, децата им не могат да влезнат. А това че корупционната практика ще набере пълна сила , когато няма да има изпит не ги вълнува. Когато има изпит, комисията преценява. И възможността за корупция е по-малка, защото по-трудно се подкупва комисия, при това от учители, които нямат интерес да приемат деца, с които след това ще работят трудно. А сега подборът ще се прави от директора.  Поне сега входната "такса"  Simple Smile е една - за комисия повече се плаща.  Mr. Green

PS. Мнение на директора на руското у-ще Светлан Илиев за отпадането на входните изпити:
Въпрос на журналиста
"- Руското училище беше единственото във Варна, което пресяваше първолаците. След като изпитите бяха премахнати има ли деца, които отпадат от училище, защото не могат да се справят с натоварването?"

Светлан Илиев
"- Определено - да. Според мен това, което беше успяла да постигне покойната г-жа Ставрева, беше чудесно и трябваше да бъде запазено. Но такава е нормативната уредба у нас. Сега се получава друго. Децата започват първи клас, но на някои от тях натоварването им идва много и родителите сами ги местят. Все пак при нас от първи клас се учат два чужди езика. Повече деца отпадат обаче след четвърти клас. Когато в програмата влиза и трети чужд език. Тази година примерно 15-16 четвъркосласници бяха отписани. Родителите преценили, че натоварването им е много голямо и не могат да се справят с материала. Затова на тяхно място бяха приети други деца."
                                              ........................
Без приемният изпит диференцияцията се засилва и за 4 години отпада количество колкото ЕДИН цял КЛАС !!!
Могат ли боркините да си представят нервите, ядовете и стресовете на децата и родителите ДО отпадането на децата ?
А това количество слаби деца как ли се е отразило на темповете на учене на класовете. Какъв е "келепира" от такова образователно буксуване ?

Последна редакция: чт, 16 юни 2011, 11:04 от plamenhk

Общи условия

Активация на акаунт