Елитните училища - какво ги прави такива?

  • 22 026
  • 217
  •   1
Отговори
# 180
  • Мнения: 24 467
Замислих се и за друга причина, поради която някои /доста/ родители са радетели на идеята за събиране по училища и класове без подбор. Голяма част от тях вероятно способстват за издигане имиджа на училището, в което са пратили питомците си, като "елитно" за собствено успокоение. Не знам реално какво ги ползва това, обаче.
В този случай не е нужно много, понякога не е нужно и почти нищо, за да си най- добрият в класа.  Mr. Green Едно е да се напрягаш в клас, в който поне 90% са пресяти обективно /връзкарите у нас никога няма да свършат, това ми е ясно и залагайки за тях 10% смятам, че подценявам ситуацията, ама нейсе/, съвсем друго е да си в училище /клас/ с изисквания, в пъти под такова с високи и с подбрани предварително по обективен критерий деца.
 
Връщам се на "критерият" за елитност- оценки от ВО.
За мен, както писах, това не е обективен критерий, основно поради липсата на статистика по училища, която се оказа голяма тайна тази година, както и поради неяснотата кой резултат се дължи само на учебна подготовка и кой- на допълнителна, която често се явява и 70-80 % основна. Познавам учители, които споделят, че готвят деца дори от МГ допълнително, вкл. по математика.
Въпреки това, тази година се порових по градове и установих малко отлични оценки /не говоря само за пълни шестици/. Има отличници, включая и пълни, в училище са в диапазона "среден" и "добър" /сред тези, които познавам лично, а съм убедена, че ситуацията не е по- различна в доста населени места/. Погледнах математиката за VІІ клас- задачите не са особено сложни, за мен не се отличават особено от предходни години. За БЕЛ- съвсем. Не знам Стратиев ли ги затрудни, но за мен Алените сърца са и хубав текст, и благодатен за израз на наличната езикова култура.
При една обективност в текущото оценяване отличниците биха се броили на пръсти, пълните почти би следвало да ги няма. В противен случай как да си обясня различието? Говоря за VІІ клас, не за ІV, където "матурите" са смешни.

# 181
  • София
  • Мнения: 62 595
Джуди,
Хайде, кажи, какъв обективен критерий предлагаш за прием в първи клас, че да се осъществи отсяването? Става въпрос за 6-7-годишни деца, за които се предполага, че не знаят предварително да четат и пишат, от различни семейства са, различни традиции и най вече различна степен на физическа, психическа и когнитивна зрялост. Още повече, че в един набор първокласници ще срещнеш деца, които са родени в началото на калентарната година, а други в края, което средно може да даде половин година разлика. Е, ти си майка и виждаш сама по своето дете как се променя за половин година! В тази възраст децата са с различна степен на изявеност на спосообностите, да се опитваш да ги отсяваш е все едно да вземеш една кошница с ябълки, круши, праскови и патладжани. И друго - виждала съм тестове, които преди време, а и сега се използват наа някои места съвсем незаконно като критерий за отсяване. Никой не ти казва, няма описание какво мери този тест, как го мери, а е една манджа с грозде. Никаква обективност няма, защото никой не контролира какво точно става, няма стандарт, няма нищо. Единствено, доколкото зная, е признат тест за училищна готовност, към момента той е единственият критерий, който може да се приложи и се прилага в училищата за първолаците. Той най-общо дава представа за нивото на внимание, реч и категоризиране на обекти, фина моторика.

Затова съм против да се прави категоризиране на децата още преди да са пристъпили училищния праг, защото първо е рано за тяхната възраст, второ няма обективни критерии,трето няма обективни тестове, направени по правилата на добрата практика. Подозирам, че резултатите ще са катастрофални, ще се намери още една вратичка за корупция, за класирания натъмно и изобщо ще е някаква уродлива история.

# 182
  • Мнения: 24 467
Защо гледате на това, като на "категоризация"?
Моята мечта са модулите, знам, че няма да ги видя у нас.
Ако се установи на тест, че детето ми е добро в едни насоки и не дотам добро в други, то бих предпочела да посещава високи нива в модулите по областите, в които е силно и има интерес и не дотам високи в останалите /по Музика, примерно, където няма ни грам интерес, ама е може да е в клас с музиканти, които свирят от пет годишни и не ми е ясно тогава чии интереси обслужват въпросните часове- нито неговите, нито на музикантите, обаче/.
Това не е категоризация, а намиране на подходящото място под слънцето. И не ме плаши, независимо какви са ми децата.
Ако детето промени интересите /ама случва се, моля/, то ще може да промени и нивото на модулите, примерно.
Хипотетично си пиша. У нас няма ни елитно, ни друго обзарование, има една работа, на която ходят едни хора, вземат едни заплати и едни родители пращат едни деца за определена бройка часове. Масово.

# 183
  • София
  • Мнения: 62 595
А какво друго е? Чиста категоризация, защото групираш някакви обекти (в случая деца) по някакви критерии за сходство!
Преувеличаваш и наблягаш на крайните, поради това малковероятни варианти. Малка е вероятността детето ти да попадне в клас от музиканти, защото музикантите са по-скоро изключения. И това за интересите е мноооого относително. Всички науки са свързани, просто няма как да задълбаеш само в едно, да оставиш останалото на никакво или повърхностно  равнище и да очакваш детето да се справи и с дълбокото ниво. А и рискът от ранна специализация е твърде голям в дългосрочен план. А и не мога да разбера какви високи нива в начална степен? Те още се учат да четат и да пишат, да усвояват книжовния език.

# 184
  • Мнения: 1 479
какъв обективен критерий предлагаш за прием в първи клас, че да се осъществи отсяването?
1. Трябва да правим разлика между елитни и обикновени у-ща

За елитните би трябвало да е в сила правилото че се кандидатства без районизацията, но се влиза с изпит, защото такова у-ще има по натоварена програма. С една дума елитното е целоградско/целодържавно а обикновените са квартални.

По този начин ВСИЧКИ деца имат ПРАВО на ИЗБОР !!!

Ако имате будно дете нека се  РАЗВИВА в даденото у-ще без да му пречат по "бавните".  Нека да има този ШАНС на развитие !!  Тъй като тези деца са малко - едно у-ще напълно ще стигне за тях.

На тези които не им харесват изпитите - нека да кандидастват в кварталните у-ща на общо основание. И те имат право на избор - никой не ги задължава.

2. Този изпит е диагностика за готовността на децата в І клас, като част от въпросите са сходни с тези по IQ тестовете. В случая се набляга на  логическото мислене, капацитета на паметта  което е предимство при по натовареното  обучението. Ако тестът е добър, той трябва да се приготвя от специализиране детски психолози, знанията не би трябвало да играят съществена роля.

Моята мечта са модулите, знам, че няма да ги видя у нас.
Благодаря, не знаех термина  по български. Точно по такъв образец учеше дъщерята. Невероятна система !!!

Последна редакция: чт, 16 юни 2011, 11:40 от plamenhk

# 185
  • Мнения: 24 467
Не е категоризация обща със сигурност. Децата не се делят на глупави и умни, а на можещи в определени области и по- малко можещи в други, което си е житейски логично и налично.
И понеже човек се променя, то възможността да повишиш нивото си в една област и да преминеш в друга група също следва да е налична.
Не виждам минуси.
Не клас от музиканти, а клас, в който има такива, както и има и от тези, които не се интересуват. Е, аз не съм в позиция да спирам тези, които са напред. Не съм егоист. Нека си посещават съответния модул и да получат и от училището нещо, а не само да си губят времето в него в тези часове.
Да, за елитни училища /или хайде, класове/ говорим. Общото четене и писане е стандартът, тези, които са по- добри, нека имат шанс, тези, които са под стандарта, нека са в група за допълнително обучение, поне ще имат файда някаква.

Мисля, че "кофти"-то иде от модела ни на мислене, не можем да прием, че сме различни и че са различни и нуждите ни, а когато това ни се покаже, то взимаме, че се обиждаме съвсем безпочвено и придаваме този модел и на децата си.

Черна Станция, защо има характеристики в "а" клас в СМГ? Как ставаше там сформирането на класовете? Според теб полезно ли е? Практически децата нямат ли полза?
хххххххххххххххх

Пламен, аз не знам официално наименование да има у нас, аз така си го наричам. Знам, че не е обществено удобно едно пост- /макар и след 20 години/ социалистическо общество, навикнало с уравниловката, да го приеме и внедри.

Последна редакция: чт, 16 юни 2011, 11:51 от Judy

# 186
  • София
  • Мнения: 62 595
Джуди, това за което ти говориш е специализирано училище, а не елитно! Специализирани училища има и сега - музикалното е от първи клас, училищата по изкуствата, някои математически са от четвърти клас. Там и сега децата се подбират чрез изпит или диагностика, но никой не е отменил или заменил ззадължителните по общообразователна програма предмети за сметка на други. И не знам дали си обърнала внимание, дали си говорила с хора с деца в музикалното или други училища по изкуствата, аз съм говорила и те споделят някои свои изводи и опасения. Накратко, казваха ми, че ако искам твърдо детето ми да става музиикант и цял живот с това да си вади хляба, и че ако съм сигурна, че детето действително няма да иска нещо друго след години, то да го запиша от първи клас. Мотивите им бяха следните - колкото и да се държи за общообразователната подготовка, тя все пак изостава леко, защото акцентът е върху специализираните предмети, и ако след седми клас детето реши да учи в математическата, или някоя езикова, например, ще му е много трудно да се подготви и да навакса.

 Това с модулите може да работи за студентите и то само в някои специалности в университетите, но за малки деца е със спорни резултати. Каква ще е дългосрочната полза за едно дете, което е учило основно математика от първи клас, а по български не може да върже две изречения праавилно? А какво ще стане, когато детето установи, че вече не му се занимава с математика и иска да се преориентира, но няма необходимите минати модули или те са на много ниско ниво? Питам, защото така, както го описваш ти това с модулите, изглежда много примамливо, но само при условие, че детето от 6-годишна възраст е праволинейно, родителите му са улучили на сто процента, няма да го хване пубертата, в който да си мроменя мнението и влеченията, дори способностите и изобщо всички фактори са константа. А в живота не е така.
Не разбирам защо така праволинейно разсъждаваш за неща, които имат твърде много промменливи. Защо музиката, например, да е загуба на време за дете, което не се интересува от нея?

# 187
  • Мнения: 24 467
Никак не говоря за специализирани училища. Говоря за модулно обучение, съвсем различно е. Може и се работи по този начин не само със студенти, но, разбира се, не у нас.
Кой говори за загуба от музиката? Изобщо не си ме разбрала. Не знам за каква праволинейност говориш, след като пишеш не по моите идеи, очевидно.
"Не клас от музиканти, а клас, в който има такива, както и има и от тези, които не се интересуват. Е, аз не съм в позиция да спирам тези, които са напред. Не съм егоист.Нека си посещават съответния модул и да получат и от училището нещо, а не само да си губят времето в него в тези часове. "

Ако децата бъдат приети в МГ и няма модулно обучение по предмети, то си оставаме на горното. Понеже има нива по всички други предмети. Ако детето няма математическа насоченост си седи в общото училище /красота/, където горното важи за всички предмети. Ако детето "не може да върже две изречения правилно", то ще си е в групата с останалите, които също не могат, за да им бъде отделено нужното внимание и то тъй, че да научат, а не да драпат до V клас нечетящи и негармотни и от там да се лъжем, че ще наваксат. И дългосрочната, и краткосрочната полза ще е поне някаква, понеже сега е никаква.
Нали няколко пъти споменахме, че при този принцип има място и за промяна в насочеността.

Защо "родителите" да са "улучили" и това не разбрах.
"2. Този изпит е диагностика за готовността на децата в І клас, като част от въпросите са сходни с тези по IQ тестовете. В случая се набляга на  логическото мислене, капацитета на паметта  което е предимство при по натовареното  обучението. Ако тестът е добър, той трябва да се приготвя от специализиране детски психолози, знанията не би трябвало да играят съществена роля."- Пламен, малко по- горе.

Последна редакция: чт, 16 юни 2011, 14:22 от Judy

# 188
  • София
  • Мнения: 62 595
Психолози, тестове... ама такива НЯМА, Джуди, простоо няма! А и вече е много под въпрос идеята, че тестовете, които мерят логиката и паментта са добра основа за подбор и разделяне на децата по области или предмети, или модули от ранна  възраст. Точно заради изменчивостта на децата и защото тези тестове не са с кой знае каква надеждност, подложени са на много критики. Дори чисто психологически не мисля, че описаното от теб като модулна система е полезна за толкова малки ученици. Става някакво разхвърляне - по един предмет съм в напредналите, по друг в изостаналите, по трети в средното. Не знам за теб, ама аз не бих подложила моите деца на модулно обучение, защото ще е вредно за тях. И то не защото ме е страх, че няма да се справят или защото ме е страх от различността. Просто не искам от малка възраст да ги вкарвам в един много тесен коловоз, в който колкото повечетъпчеш, толкова по-трудно е да смениш посоката. Заложбите им са заложби, те си ги развиват, но предпочитам класическото начално и основно образование, пък да се специализираат в осми клас, тъкмо ще са им се избистрили доняякъде нещата какво искат да учат.

За улучването на родителите имам предвид, че доста често родителите приемат своите амбиции и виждания за способностите и бъдещето на децата си,за такива на децата или за някакво обективно. Нещо като добронамерена родителска слепота за собствените деца. Много е лесно да тласне човек детето си в желата от родителя посока, виждам го още в малките класове с всякакви уроци за СМГ, а детето хабер си няма защо го прави. Или пък напъни за музикалното, без значение дали детето иска.

# 189
  • Мнения: 411
Не съм специалист ,но вероятно съществуват някакви тестове чрез които  обективно да се преценят талантите и заложбите на децата в най ранна възраст -това не знам как точно става .Ако се снабдите с подобен тест ще се радвам да пуснете някой линк ,че и аз да тествам моя дали е достоен за "елитно" училище или да си траем .Все пак теста трябва да измерва способността на детето на заучава нови знания и логическо мислене,а не подготовка за първи клас.Навремето баба ми беше детска учителка и доста правилно преценяваше умните деца .Обикновено преценката й беше правилна и това се потвърждаваше с течение на времето.Значи все пак си личат.
Но напълно разбирам и онази част ,които са против разпределението ,защото както знаем всички в БГ нищо не се прави както трябва и не се доизкусурява достатъчно ,така че винаги ще има влезли "по втория начин" или неправилно оценени.
За мен много по практично и лесно осъществимо е оформяне на класове за напреднали и изоставащи ученици в съществуващите училища, и единично оформяне на училища за надарени деца,в които ще се влиза след труден тест или изпит но по препоръка на досегашния преподавател

Както и да е това е в сферата на моите мечти

# 190
  • София
  • Мнения: 62 595
отидИ в темата за Горна баня и ще видиш какво чудо е! Въпросните тестовве са тъмна Индия, изобщо не е ясно кой какви точки е изкарал, кои въпроси с каква тежест са,  какво става в "тъмната" стаичка. Но това, което най-много ме притеснява и изумява е, че всъщност тези тестове не мерят "спонтанната" (не се сетих за по-точно сравнение) интелигентност, а се иска да хванеш книжките и да си подготвяш детето (ако искаш саама, ако искаш плащай за подготовка), и пак нямаш гаранция колко обективно ще е измерването. Според мен, това, което мерят тези тестове е упоритостта на родителската подготовка, а не способностите на самото дете.  Peace Лично аз не бих доверила детето си на подобни тестове.

Колкото до майка ти, описано е и нещо друго, свързано с познаването. Като цяло хората обичат да потвърждават мнението си, а мнението много влияе на отношението. В този смисъл, ако един учител реши, че едно дете е умно, то той ще се отнася към него като към умно дете, което логично води до по-високи постижения и това дете да затвърди впечатлението за умност. В обратния случай учителят като прецени, че едно дете е глупаво, то той започва да се отнася така към него, и детето понижава или е с ниски постижения, и накрая пак потвърждава мнениеето на учителя за глупавост. Така че, има ги и тези тънки особеености, които не са за пренебрегване.

# 191
  • Мнения: 5 593
Поздравяван ви за темата! Аз съм учител и то начален. За мен тази тема е "болна" "Елитни" училища по закон никъде на се споменават. Такива се самопровъзгласяват и работят повече по рекламата, а не по качествено образование. За съжаление, повечето родители се ръководят от това, кой какво казал за някое училище, а не ходят, не разглеждат , не сравняват, а най- малкото ,от което се интересуват е учителката. Тя е от първостепенно значение за децата от 1 до 4 клас. Много искам да чуете съвета ми. Това е най- важният фактор в процеса образование и възпитание . В БГ мама имаше и друга подобна тема, в която горе- долу се коментираха същите неща. Давам ви конкретен пример. Аз имам висше обр. специалност "начална педагогика". Имам 1 степен, която при нас е най- високата. Най- ниска е 5 степен. Имам звание "Учител на годината" преди 6 г. , "Учител на област...........", преди 5 г.,
Носител съм на грамота "Неофит Рилски" на Министерството на образованието, отпреди 5 г. Носител  съм на грамота  "За високи професионални постижения" на  Инспекторат по образование , град..., от миналата година и  много грамоти от училището за високопрофесионална работа.  Някои от тези награди имат и други учители от града ни, но аз съм единствената, която ги има всичките накуп. Извинете ме, ако ви се стори като хвалба, но го пиша с  конкретна цел. Искам да ви задам въпрос след малко.  Не споменавам населеното място. Но това не е важно. Работя в обикновено квартално училище с прекрасна база, която не я давам за нито едно в града ни, а и не само тук.Твърдя го най- отговорно.  Децата ми имат много награди от състезания, олимпиади, конкурси , извънкласни дейности. Аз имам публикации в специализирани издания. Но училището няма титла "елитно". Ето въпроса ми: според вас аз съм или не съм "елитна" учителка?  Според мен не съм такава, но твърдя, че   съм учителка, която работи с хъс и отговорност към децата. Питам ви, ако сте в моя град "елитно" училище ли бихте избрали или мен - учителка от обикновено училище ?
 Ще ми бъдат интересни вашите коментари.

# 192
  • Мнения: 411
Да ,темата за Горна баня я бях преглеждала ,затова и написах ,че в България всичко се опорочава.
На практика всичко е по-различно.
Благодаря На Гербер 1 за включването .Тук всеки твърди че "елитността " е измишльотина  и няма реално никакво основание за категоризацията на някое училище като такова.

Последна редакция: чт, 16 юни 2011, 15:04 от asya asya

# 193
  • Мнения: 24 467
Психолози, тестове... ама такива НЯМА, Джуди, простоо няма!
Не случайно почнах с това, че знам, че е неприложимо за у нас- няма условия и обществото не го иска, не е готово за такова нещо.
Съгласна съм с Пламен, че такъв тест не може да се спретне от хора, които нямат опит. Обикновен учител не може да се справи. Защото нашата образователна система е наблягала и още набляга на зазубрена информация, а учителите ни не могат да оценят по други критерии, съответно нямат идея как да измерят интелект и мислене.
Хубави са тестовете, но качествено направените.
В тесен коловоз са вкарани децата ни точно сега- нямат възможност за избор, не могат да се развиват индивидуално, докато при този модел, писахме много пъти днес и вчера, има изборност и възможност за преминаване в различни нива.

Точно заради родителите писах, че обществото ни не е готово. За тях посочих, че прехвърлят на децата си едни амбиции, които, ако не са подплатени със заложби, започват да се реализират с нашенското грубо връзкарство. Затова и аз и Пламен пишем за "обективен критерий", "обективна преценка" /не родителска/ и то не за специализирани училища.

"В този смисъл, ако един учител реши, че едно дете е умно, то той ще се отнася към него като към умно дете, което логично води до по-високи постижения и това дете да затвърди впечатлението за умност. В обратния случай учителят като прецени, че едно дете е глупаво, то той започва да се отнася така към него, и детето понижава или е с ниски постижения, и накрая пак потвърждава мнениеето на учителя за глупавост. Така че, има ги и тези тънки особеености, които не са за пренебрегване."
Това е напълно вярно. У нас субективизмът е изместил всякаква обективност във всяка сфера. Затова и оценките от изпити в клас са ми напълно безразлични. Обективното оценяване е само там, където имаме обективен оценител и еднаква задача за всички. Това са особености на конкретни учители.

Гербер, имахме чудесна учителка до ІV клас точно в "неелитно" квартално училище с нелоша база, от която учителка сме изключително доволни и която ще си спомняме винаги с прекрасни чувства. Не знам тя какви квалификации и дипломи има, но по работата, която свърши, съм я оценила максимално. Ако малкото ми дете можеше да е при нея, хич не бих и търсила друга.

Последна редакция: чт, 16 юни 2011, 16:03 от Judy

# 194
  • Мнения: 633
Поздравяван ви за темата! Аз съм учител и то начален. За мен тази тема е "болна" "Елитни" училища по закон никъде на се споменават. Такива се самопровъзгласяват и работят повече по рекламата, а не по качествено образование. За съжаление, повечето родители се ръководят от това, кой какво казал за някое училище, а не ходят, не разглеждат , не сравняват, а най- малкото ,от което се интересуват е учителката. Тя е от първостепенно значение за децата от 1 до 4 клас. Много искам да чуете съвета ми. Това е най- важният фактор в процеса образование и възпитание . В БГ мама имаше и друга подобна тема, в която горе- долу се коментираха същите неща. Давам ви конкретен пример. Аз имам висше обр. специалност "начална педагогика". Имам 1 степен, която при нас е най- високата. Най- ниска е 5 степен. Имам звание "Учител на годината" преди 6 г. , "Учител на област...........", преди 5 г.,
Носител съм на грамота "Неофит Рилски" на Министерството на образованието, отпреди 5 г. Носител  съм на грамота  "За високи професионални постижения" на  Инспекторат по образование , град..., от миналата година и  много грамоти от училището за високопрофесионална работа.  Някои от тези награди имат и други учители от града ни, но аз съм единствената, която ги има всичките накуп. Извинете ме, ако ви се стори като хвалба, но го пиша с  конкретна цел. Искам да ви задам въпрос след малко.  Не споменавам населеното място. Но това не е важно. Работя в обикновено квартално училище с прекрасна база, която не я давам за нито едно в града ни, а и не само тук.Твърдя го най- отговорно.  Децата ми имат много награди от състезания, олимпиади, конкурси , извънкласни дейности. Аз имам публикации в специализирани издания. Но училището няма титла "елитно". Ето въпроса ми: според вас аз съм или не съм "елитна" учителка?  Според мен не съм такава, но твърдя, че   съм учителка, която работи с хъс и отговорност към децата. Питам ви, ако сте в моя град "елитно" училище ли бихте избрали или мен - учителка от обикновено училище ?
 Ще ми бъдат интересни вашите коментари.

За мен сте елитен учител. Но при избора на училище родителите нямат идея кой учител ще поеме детето им, т.е. в кой клас ще бъде разпределено. И ако в началния курс вариантите са 3-4, колкото са паралелките първи клас, по-нагоре неизвестните стават много. Напр. за мен е важно кой ще е учителят по език в 8 клас и ако знаех, това би определило избора ми дали детето ми да е в английска или немска паралелка. Същото е с математиката. Но през юни дори да се добера до неофициална информация, тя е несигурна и може да търпи промени до началото на учебната година в зависимост от много неща. И по-рано писах в друга тема, че не разбирам липсата на мениджърски подход на директорите. Според мен трябва да се рекламират точно чрез учителите. Например - детето Ви ще бъде поето от педагог с 20 години стаж и 4 лауреати на национална олимпиада по БЕЛ. Или - преподавател по математика, от предишния випуск на който има приети 80 на сто с математика. Ше направим всичко възможно учителите по основните предмети да изведат випуска до края, и т.н. А те ми пишат колко часа се учат профилираните предмети, което е протоколна и нищо не значеща информация, след като не знам дали учителят ще направи пълноценни часовете.
Извинявам се за дългия пост.

Общи условия

Активация на акаунт