Как е организирано Целодневното обучение за малките ученици в други държави?

  • 12 382
  • 112
  •   1
Отговори
  • Мнения: 1 119
Здравейте мами,

Преди близо две години, Сдружение "Настоящи и бъдещи майки", благодорение на вас направихме проучване за тежестта на ученическите чанти в други държави. Благодарение на вашето включване, както и на мамите в България сме на път и в България да се въведет норми за тежестта, както и да се предприемат редица други мерки Hug- олекотяване на учебниците, електронни учебници и др. Ако някой от вас се интересува от подробности- ще изпратя всичко направено от нас с удоволствие.

Сега ни предстоят други не малко важни проблеми- обсъждаме Концепцията на МОМН за въвеждане на основни реформи в образованието. За съжаление се сблъскваме с реалността и не виждаме как всички чудесни идеи в БГ образование, заложени в концепцията ще се осъществят.
Но всъщност ние родителите от СНБМ се опитваме да съберем информация, какво представлява/как е организирано/ Целодневното обучение в началните класове в други държави?. Смятаме, че по начина по който то е организирано в БГ, ефектът върху учениците не е добър. Базата предполага предимно стоене зад чиновете. До обяд се учи, следобяд има занималня в която се подготвят за следващия ден. Условия за спорт няма.
Имаме нужда от актуална информация и дори и снимки на това, как изглеждат стаите на малките ученици.
Ние вярваме, че трябва в БГ да има промяна в начина на организация на целодневното обучение, но трябва да убедим в това и управляващите.


Последна редакция: сб, 14 май 2011, 13:13 от Fanni

# 1
  • Мнения: 258
Мога да кажа как е при нас, Учебните занятия започват в 8.25, в 11 ч. се хапва плод,обяд- супа от училище,имам предвид приготвена, сандвич от вкъщи. Следва игра в двора на училищео,мисля около час време. Следобедните занятия продължават до 15.25 ч.всеки ден,изключая сряда, когато са до 12 ч. Веднъж месечно ги водят на плуване,винаги в сряда, когато са до обяд. Месечно поне веднъж водят децата или в паркове, или разходка из града,поседно в Акватопия. Чантите не тежат, всичко си стои в чина в училище, вкъщи се носи една папка, в която е ахендата на детето- в нея еописано всико за седмицата,съощения до родител се изпращат почти всеки ден, представляват съобщения за предстящо събитие,рекламни брошурки. Домашни има по 2в седмицаа,решавае на зачи, дават ги на бял листА4, никакви обемни тетрадки. Писмените домашни-2 пъти седмично- тетради-не тежат. Книги, учебници не се носи вкъщи.  С това се надявам да съм била полезна.

# 2
  • Мнения: 3 371
мога да коментирам и двете форми, но няма да го направя, защото ми е омръзнало да се конфронтирам.

# 3
  • На остров
  • Мнения: 13 498
И аз не виждам смисъл от такава съпоставка и съм сигурна, че темата ще се превърне в спор както обикновено..едва ли това, което е в една държава е приложимо в друга, възможностите, нуждите и традициите навсякъде са различни и не на последно място нагласата на болшинството родители...примери безброй за това

# 4
  • Мнения: 3 932
Кебек, Канада

Преди и след часовете са на ''детска градина'' (за предучилищна и 1-ви клас) от 6ч30-8ч20 и от 15ч20-18ч30, това за улеснение на работещите родители. Плаща се по 7$ на ден за удоволствието. часовете започват в 8ч20 с 1 mеждучасие от 15 mин до 11ч45, седобяд от 13ч до 15ч20 пак с едно mеждучасие, отделно, нуждаещите се иmат ''поmощ за доmашните'' всеки следобед.
3 пъти в седmицата иmат физическо (1ч30), а отделно и йога или др. спортове по избор на сиmволична цена по 2 пъти седmично (45mин) напр. йогата е на цена 19$ за цялата учебна година) Предиmството на тези избираеmи спортове е, че са в учебно вреmе и не се налага разкарване (водене и взеmане) от страна на родителите.
Сутрин, в mеждучасията и след часовете децата са навън, освен при особено тежки клиmатични условия (предиmно дъжд или силен вятър, ниската Т не се брои за фактор), така 80% дори и от виmния сезон децата са навън, което mен лично mе стряскаше в началото, но се понесе изклУчително добре от детето mи (сега 1 клас).
В непосредствена близост до училището иmа ледена пързалка, която се използва пълноценно през зиmата, също училището предоставя шейни на непързалящите се.
От две години иmа една училищна инициатива ''trottibus'' (mного успешна), която цели да се увеличи придвижването пеша на учениците , придружавани от доброволци, децата се придвижват до училище като се присъединяват къm колоната от деца, която следва точно определени mаршрути. Децата получават светлоотразителни жилетки и индивидуални ''крачкоmетри'', с които се разхождат гордо из улиците.
Около 1 път mесечно водят децата (срещу суmата от 5-25$) на различни спортни или увеселителни центрове, аквапаркове, пързалки (според сезона) като предварително правят проучване за всяко излизане на родителският интерес. Досега не е иmало анулирано ''излизане''
Дано съm била полезна, ще добавяm ако се сетя нещо друго.

# 5
  • Мнения: 11 513
За Германия - учебните часове почват от 8 ч и са до 12,35.
Имат две големи междучасия от 20 мин, в които имат възможност да тичат и вилнеят по двора, в който има достатъчно катерушки, пързалки и въртележки. В тези междучасия могат да хапват. Закуска си носят от къщи, няма павилиончета за продажба на снаксове и други боклуци.
В нашата провинция има дори програма за обучение по здравословно хранене, която се поема от здравното министерство, като включва веднъж седмично големи порции прясно нарязани плодове за всички деца от класа.
За сигурността на децата сутрин преди училище и след последния звънец се грижи специален регулировчик от общината, който пази на пешеходната пътека на главната улица до училището. Спира движението с палка и пази, докато минат децата. Никой от шофиращите не напира, не бибитка, изчакват мирно и кротко.
За децата, които остават на занималня в училище, има специална зала, в единия кът могат да обядват, в другия кът могат да си пишат домашните. Има двама учителя и няколко родителя от училищния актив. До миналата година се плащаше, но от тази година министерството на образованието (на провинциално ниво) поема разходите.
Обяда се осигурява от кетъринг, но е доста приличен като вкус и здравословност. Само той се плаща.
Осигурен е престой до 16, 30 ч.
Сутрин могат да бъдат доведени деца по-рано - от 7 часа примерно и биват оставяни в същата зала, наблюдават се от двама учители, до идването на останалите деца и започването на учебния процес.
Ето  снимки от учебните им стаи

DSC_2251-2 von Arwen Abendstern auf Flickr


Ich bin ein (b)Engel von Arwen Abendstern auf Flickr

Последна редакция: сб, 14 май 2011, 19:39 от Вечерница

# 6
  • Мнения: 1 119
Искам да добавя, че пуснах тази тема, защото в БГ искат да въведет задължително целодневно обучение за малките ученици.Идеята е като родители да си кажем мнението и по-точно, че в БГ училищата наистина нямат необходимата база за това нововъведение. Много често заради двусменния режим на обучение ще се налага детето да ходи  в едно училище сутрин и в друго на занималня следобед и то само защото ще е задължително. Всеки клас има по една учителка, а следобед е възпитателка. В същото време постепенно затварят училищата за деца със СОП и ще ги интегрират в общите училища. Това означава една госпожа да работи с 26 деца  едновременно сред които и деца със специфични потребности.  Затова с интерес ви чета Hug

Идеята не е да даваме предложения за промени и да копираме организацията, а да уточним какво се разбира под Целодневно обучение- няма еднозначно определение. Защото МОМН искат да въведет тези неща именно защото в другите държави е така-ние не искаме това защото Базата в училищата е несравнима. Даже като гледам снимките, може би те ще помогнат също за сравнение. За да покажем че нещата не могат да са copy-pase

# 7
  • Мнения: 575
Дания:
Училището е безплатно, но занималнята се заплаща. Има възможност да се избира: сутрешна, преди започването на учебните занятия и/или следобедна, след учебните занятия. Наричам я занималня, но всъщност е "игралня". Време, през което децата предимно играят/спортуват. Голямото улеснение за родителите на малките ученици, които биват "охранявани" в училище  до завършването/и започването на  дългия работен ден на родителя. По желание е, не е задължителна. За децата се грижат възпитатели, а не учители. И не са много на брой.

# 8
  • Мнения: 7 171
Искам да добавя, че пуснах тази тема, защото в БГ искат да въведет задължително целодневно обучение за малките ученици.Идеята е като родители да си кажем мнението и по-точно, че в БГ училищата наистина нямат необходимата база за това нововъведение. Много често заради двусменния режим на обучение ще се налага детето да ходи  в едно училище сутрин и в друго на занималня следобед и то само защото ще е задължително. Всеки клас има по една учителка, а следобед е възпитателка. В същото време постепенно затварят училищата за деца със СОП и ще ги интегрират в общите училища. Това означава една госпожа да работи с 26 деца  едновременно сред които и деца със специфични потребности.  Затова с интерес ви чета Hug

Идеята не е да даваме предложения за промени и да копираме организацията, а да уточним какво се разбира под Целодневно обучение- няма еднозначно определение. Защото МОМН искат да въведет тези неща именно защото в другите държави е така-ние не искаме това защото Базата в училищата е несравнима. Даже като гледам снимките, може би те ще помогнат също за сравнение. За да покажем че нещата не могат да са copy-pase


Предполагам, че все някой от Вашата организация говори английски. Мога да ви дам линк към министерството на образованието в Онтарио (в анада различните провинции си имат различни правила).
http://www.edu.gov.on.ca/eng/

Накратко: Децата започват училище на 4 години. Първите  две години са "предучилищна" - JK & SK. Доскоро бяха дообяд или през ден; от миналата година въведоха целодневно обучение но не навсякъде все още. От първи клас нагоре са по цял ден. Започват около 9 и приключват около 3.25 зависи от училището). Имат три почивки, едната по-дълга на обяд. Не всички училища предлагат  топла храна, но някъде има. Често има и плодове за общо ползване по програма от министерството отпускат парите или от кметсвото. Имат задължително мисля по 20 минути на ден физическа активност. Малките не седят през цялото време на чинове; за най-малките има кръгли маси и имат килим за стори тайм.  

Целодневно обучение означава че учат сутрн и следобяд, а не че имт занималня следобяда. Обикновено по-трудните предмети (език, математика, науки) са сутрин, а останалите (физическо, музика,  рисуване) - следобяд.

Има лимит на броя деца (до 22 в клас). Имат една основна учителка (или 2 ако са в имържън програма), помощник-учители и допълнителен персонал за работа с децата със специфични потребности. Често има и родители-доброволци които помагат (зад. документ от полицията, че нямат досие и мед. документ, че имат необходимите ваксини). И тук има bеfore & after school   организирно на местно ниво не училлищно и е възможо да е в друго училище, но извозват с автобус).

# 9
  • Мнения: 3 880
Ще споделя за началното училище в Германия и то само за първи клас и то само за една определена  провинция Simple Smile Има разлика както между различните провинции, така и от училище до училище.
Значи целодневното училище в първи клас е по желание (тази година се посещава от над 50% от децата), безплатно е, плаща се само за стол, но и той е по желание. Децата, които са записани на целодневното трябва обаче да го посещават редовно, т.е. не е като в занималнята- днес мама е свободна и детето няма нужда да ходи следобяд- съвсем нормални задължителни занятия са си.
Часовете започват в 8:05, класовете са смесени (т.е. няма само целодневен и полудневен клас), през първо междучасие закусват в стаята, а през следващото излизат навън да се движат. На обяд след нормалните часове "целодневните" деца се водят на обяд и в 13:30 започват следобедните занимания. В първи клас няма следобедни часове- пишат се домашните и после имат кръжоци- спорт, приложни изкуства, музика и игри (по-горните класове имат по-големи разнообразия от към кръжоци). Свършват в 15:05 часа. Това е от понеделник до четвъртък, в петък са всички до обяд. Стаите на целодневното училище са отделно от класните стаи- по-разчупени са, има стаи за игра, стаи с маси и т.н. Там не ги делят стриктно на паралелки, а според това кой ще пише домашни и кой ще ходи на кръжок.
От втори клас нагоре имат по един целодневен ден задължително за всички, с нормални часове следобяд, останалите 3 дни пак по желание. Говори се, че от 2012/13  ще стане задължително за всички.
Да спомена за персонала, че не са всички учители- има доброволци разни и хора от общината да помагат на педагозите.
Отделно от целодневното има и занималня- тя се плаща според часовете (може до 14:30, 16:00 и 17:00 часа) там обаче е чиста забавчница- пазят ти детето само и го занимават колкото да не му е скучно, няма никакво учене.

# 10
  • ENGLAND
  • Мнения: 4 163
Англия:
Задължително целодневно обучение за целия начален курс. ( в секондарито също е целодневно). Децата започват училище, ресепшън клас, т.е целодневно на 4 навършени години до 1 септември. Училището сутрин започва в 9.00 и завършва в 3.15 или 3.30. Часовете са по 1 астрономически час, сутрин имат само 10-15 мин. почивка ,задължително всички излизат навън, предлага се тост с маргарин, който се заплаща. Друга закуска нямат. Обедната почивка е 1 час, обядват в училишен стол, всяко училище задължително има стол. След  обяда, в останалото време са навън, само при силен дъжд влизат вътре. Следобедните занимания започват в 1.30 до 3.30 с една 10 минутна почивка, пак навън. Сутрин или следобед срещу заплащане се дава мляко или плод. Пвилиони или магазинчета около училищата няма, то и не може да се излезе от училище, оградени и заключени отвсякъде са.
Сутрин се провеждат заниманията по математика и литература, а следобедите са за наука или отделни теми. Но това е комбинация между даване на някакви знания за природата и човека и трудово, рисуване и някакви подобни дейности. Два пъти седмично имат и по 1 час спорт.
По цял ден са в една стая, с изключение когато са в друга група и част от децата се местят за определен час в друга класна стая или коридора. Тук е нормално да има масички в коридора и там да се работи с група деца. Няма отделни помещения за почивка. В класните стаи винаги около дъската има мокет или нещо подобно и особено малки прекарват доста време на мокета, учителя обяснява нещо, показва на дъската, децата слушат. Когато се пише пишат на маси.
Началното образование е 7 години, училищата са само начални, рядко се среща, и то частно, и със секондари. Разполагат със супер база, смарт борд свързан с лаптопа на учителя, доста образователни сайтове, заплащани от училищата, библиотека. Всички пособия и материали се дават от училището безплатно, нямат учебници в начален курс.  В по-горните класове може да се дават и домашни , но за не повече от 10 мин. работа в къщи.
Децата  един клас са до 30, но може и 11-12 да са. С тях работи един учител и един помощник учител. Децата се разпределят по 6-7-8 в групи в зависимост от знанията и се работи с всяка група отделно.
За работещите родители са организирани преди и след училище клубове, гледат децата, срещу заплащане.
Целодневното обучение е удобно за родителите, но не и децата. Следобедите малките направо спят на килима, а по-големите се чудят ка да отбият номера и по-бързо да им мине времето. По принцип следобедите са с малко повече свобода за децата, възлага им се задача и те работят. Това, че почти нищо не се учи следобедите е бял кахър.
И ще си позволя да напиша моето мнение за целодневното обучение като начален учител работил и в България и в Англия. В началото в България бях учител и на 6 годишни с целодневно обучение, когато спяха на обед, та имам и от там представа за нещата.
Според мен целодневното обучение не трябва да е задължително, макар че българските деца тръгват на 7 години на училище. Който има възможност нека взема детето си наобед и следобед да се позанимава с него, или баби, или детегледачки. За тези родители, които работят по цял ден да се организират занимални следобед, учител да се занимава с тях за домашни, а и да организира някакви активита. Но за тези деца да се създаде подходяща база, да имат стая или кът за почивка на обед, да са по-малки групи, до 20 деца за да им обърне учителя повече внимание, да имат и база за игри. Но задължителното целодневно обучение сега е жестоко наказание за малките деца и тук в Англия, и това което искат да направят в България.
Това са снимки от училището , в което работя в момента. Съвсем ново, открито 2009 година, еко строителство, с невероятна материална база. Но има и много но-та отнасящи се до организация, програми , учители.
http://entertainment.webshots.com/album/580190145DFjDFN
Ако имаш въпроси или неясноти с удоволствие ще ти отговоря.

# 11
  • Калгари, Канада
  • Мнения: 1 393
Сина ми е на 5 години и от септември ще е пред училищна към самото училище. Там ще е по 3 часа на ден. Имахме избор за сутрин или след обяд. Тук обикновено това е първото ниво в у-ще, което се нарича Kindergarten, след него е първи клас /до 4-ти клас са в едно у-ще, после го сменят/

За да го запиша разгледах доста училища, сега ще изброя общото м/у тях:
1. Всички започват сутрин около 8:15 - 8:45 и приключват около 3:15 - 3:45 след обяд /това е от първи до четвърти клас/.
2. Имат обувки за вътре, специално място - шкафче или отделение, в което си оставят якето и външните обувки; това може да е в самата стая или в коридора.
3. Всеки ден/или всеки втори ден имат спорт за около 30 мин. - водят ги в салона и там тичат, правят упражнения и разни игри, понякога имат стена за катерене, играят хокей или футбол. Там се правят и училищните концерти, от едната страна на салона има завеса и зад нея на по-високо ниво е сцената.
4. Имат музикална стая, в която ходят 2 или 3 пъти в седмицата пак за около 30 мин.
5. Първи клас имат килимче в самата стая и там имат "време за приказка", сядат, учителката чете и говорят по приказката после.
6. Малките по-скоро са на малки столчета около кръгли маси, и после се местят на по-голями такива, целта е да се работи в група - така рисуват, пишат и т.н. Учителката ги наобикаля и отделя на всяко дете внимание. Заложено е на обучение чрез игра и практика, не на варианта да се пише и учи до назубряне, нямат домашни /Тук е момента да спомена, че в нашия град има и училища с чинове и по-стабилно учене и домашни - в което и ние записахме детето/
7. Децата са около 18-22 на брой.
8. Участието на родителите е желателно, някой училища дори задължават родителите да ходят. Родителите могат да помагат в класната стая, да наблюдават децата докато обядват, да ходят като придружители на екскурзиите и т.н.
9. Обяда се носи от вкъщи, държи се много да няма ядки заради алергични деца, обикновено няма микровълнова - понеже децата са малки и е опасно да не се опарят, разлеят яденето и т.н.
10. Преди или след обяда се излиза навън да потичат в двора на у-щето, където има задължително катерушки, пързалки и учителка, която ги наблюдава и/или родител доброволец.
11. В най- добрия случай ядът в класната стая /обикновено за малките там има и мивка/, в лошия - ядът във физкултурния салон на пейки.
12. Преди и след у-ще има домове/детски градини, където родителите могат да оставят децата и съответно детегледачката или служителя там да ги заведе и да ги вземе от у-щето.  за децата идващи от вкъщи има рейсчета по райони или родителите ги карат и взимат.
13. През деня се редуват различни неща за да не им е скучно на децата и за да не се схванат на едно място.
14. Сега е много модерно всяка класна стая да има смарт борд и имат.
15. Ходят до библиотеката също и в някой у-ща имат приятелче от 4 клас, с което заедно харесват книга и по-голямото я чете на по-малкото дете, обикновено най-малките имат и книжки в самата класна стая
16. Имат достъп и до компютри, в някои у-ща - всеки ден.
17. Ходят поне веднъж годишно на еднодневна екскурзия /понякога е до Зоологическата градина, понякога до музей, различни места обикновено в самия град/
18. Домашни, ако има се пращат на листа в папката, с която детето ходи на у-ще, през нея родители и учители си пращат съобщения.

За съжаление нямам снимки от първа ръка, ето тук може да видите достатъчно:
http://www.google.ca/search?q=kindergarten+classroom+photos& … =1280&bih=664
Може да зададете на google: first grade classroom photos и да видите още.

Последна редакция: пн, 16 май 2011, 04:30 от mamamia

# 12
  • Мнения: 481
А Австрия началното училище е от 08ч00 до 12ч00 и 2 дни в седмицата до 13ч00.
Имат няколко междучасия, като второто междучасие е голямо - прекарват го навън.
Все родител дава на детето си закуска- а срещу заплащане получават от училище всеки ден, мляко или МОЛКЕ ( това май на български се казва суроватка)
Всеки четвъртък децата получава здравословна закуска - един от родителите трябва да занесе за целия клас - редуваме се
 За работещите родители има занималня - там децата обядват и пишат домашни.
Аз въпреки че работя предпочитам детето ми да ходи на детегледачка след училище отколкото на занималня.

# 13
  • Мнения: 1 119
Благодаря на всички, че споделяте Simple Smile
Забелязях, че родителите се включват по различни начини в училищния живот. И тук възнамеряват да ни включват вече, обаче нещо не се получава. Идея има да се създадат обществени съвети, които да участват при разпределението на бюджета, във формирането на училищни политики.  Дано се получи.
Задавам си въпроса, защо всъщност се случва така, че в БТ родителите не желаят да участват активно в училищния живот- това пък да носят закуски за всички деца или да са доброволци в часовете- как се организира. Аз и да искам да участвам по този начин- няма да ми позволят. Тук не можеш да влизаш в училище и още повече в клас, ако не си предупридил предварително директора точно кога ще го направиш, а храна да внасяш за всички- не е разрешено ако тя няма сертификат. Интересно мие- явно има някакви здравни и училищни изисквания, които са по-добре разписани, както и ролята на родителите в образованието.

# 14
  • Bristol
  • Мнения: 9 455
Дорет, добре е описала за Англия. Аз само като родител мога да напиша, ходя като доброволец, когато мога. Отначало помагах само като ходеха по екскурзии извън училището, придружавах децата. После се включих и в обучението. Родителите ни викат само следобед от 1:30 до края на учебния ден 3:30. Обикновено се събираме двама родители. Докато децата си майсторят разни неща по масичките, ние привикваме по някое дете и се занимаваме с него по 10-15 мин, четене или смятане. Като предварително учителката ни е дала с какво да занимаваме децата. Нищо ново не ги учим, само упражняваме неща, които учителката ги е преподавала.
Има и родителски комитет, които често се занимават с организиране на партита, благотворителни мероприятия. Но честно да си призная, не знам какви са им правомощията  Thinking
Всеки в училището не може да влезе, вратите са заключени. Трябва да са те повикали, за да ти бъде даден достъп до сградата. Ако просто си отскочил, за да донесеш нещо на детето, което е забравило в къщи, не те пускат. Оставяш го на рецепцията с бележка за кое дете в кой клас.
Редовно се организират дни, в които родителите могат да присъстват в часовете на децата, както и да обядват заедно с тях в стола, да играят с децата в обедната почивка в двора на училището. Училището обявява кой ден ще прави такъв открит урок, родителите подават заявка за участие. Не се събират много родители, защото много от тях работят или имат бебе. Обаче училището ни залива с писма и брошури на тема, колко важно е активното участие на родителите в училищния живот на децата. Последно бяха цитирали някакво проучване, където установили, че децата, чиито родители активно участват в училищния живот, показвали по-високи академични резултати и тн и тн Wink

Общи условия

Активация на акаунт