Средищните училища се задължават да осигурят възможност за целодневно обучение

  • 18 403
  • 225
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 24 467
Как информация по-точно, Judy?

Ох, писах вече каква-
180 милиона ми звучи като да искат всички.

А от тъй общата постановка от сайта не става дори ясно чии са точно средствата, по каква програма кой ги отпуска и как се планира харченето им.

Ни журналистите проверяват, ни самите държавни структури дават нужната информация.

# 46
  • Мнения: 10 547
Питаш: "чии са точно средствата" - на ЕСП по ОП " Развитие на човешките ресурси 2007-2013"

"по каква програма кой ги отпуска и как се планира харченето им" финансиране, отчетност, мониторинг, публичност, обществени поръчки, документация

Какво повече търсиш като информация? Отдавна, мисля, съм отговорила на питанията- кой, по коя програма и как ще финансира.

# 47
  • Мнения: 24 467
Темата е от вчера и никой в нея нищо не е обяснил до тук, нито дал конкретна информация. Дотук бе преразказ на неясни източници. 
Все се чудя- като се задава въпрос защо не се направи най- простото- да се отговори, вместо да се върти и суче "Има информация". Нали това питам- къде и каква е.

Програмата е 2007-2013 г. Тук става въпрос за различен период 2011-2014 г.
Някой тук зададе въпроса, защо ще се организира за 180 млн. лв. половин ден престой на деца в тъй разнородна възраст- 6-14 години.
Лично за мен би било интересно да видя въпросните "детайли", които били разгледани на конференцията, за която пише в сайта на Министерството, какви са.

Цели, като например:
 
"3.1.2.2. Повишаване качеството на образователно-възпитателния процес в средищните училища чрез:
а) насърчаване развитието на ключови компетентности, творчески способности и умения за живот, необходими на учениците в съвременното общество;
б) създаване на възможности за успешно преминаване в следващ клас, и в следващ етап или степен на образование и ограничаване рисковете за отпадане от училище поради затруднения в усвояването на учебното съдържание;
в) подобряване материалната база на средищните училища с оглед осигуряване на подходяща образователна среда за провеждане на целодневна организация на учебния процес."

"3.1.2.3. Преодоляване на диспропорциите в степента на образованост на учениците от закритите и преобразуваните училища чрез:
а) създаване възможност за общуване и опознаване между деца от различни социални, етнически и културни общности;
б) създаване възможност за развитие личността на ученика в мултикултурна и конкурентна среда чрез специално подбрани дейности, включени в целодневната организация на учебния процес;
в) повишаване мотивацията на учениците, учителите, и на заинтересованите страни от прилагане на модела „целодневна организация на учебния процес”."

за мен остава неясно как ще се постигнат. Такива общи приказки има дори в сегашното ни законодателство и проектите за ново.
Интересно е за какво ще се дадат тези 180 млн. лв.
Не е интересно с какви разходооправдателни документи ще се признават разходите- много ясно с какви, има цял ЗСч. и постановление в тази връзка не е нужно. Целта на разходваните средства е интересна, но не зададена по почина на общ закон, от който от глава "Цели и задачи" на практика не ти става ясно конкретно какви са те.

# 48
  • София
  • Мнения: 1 084
Момичета, не се карайте.

Така представена, идеята наистина не звучи зле. Аз подскочих от изначалната преформулировка, защото ми прозвуча зловещо - да не са взели модела на Китай, където децата са просто постоянно на училище - от сутрин до вечер, а резултатът е недоразвити психически, физически и емоционално хора (в масовия случай, разбира се). Но в същия Китай нещата поне са уредени по изключителен начин, а учителите имат по-малко часове, но пък са на разположение през целия ден и вършат страшно много неща за децата. Като добавите най-високото заплащане в бюджетната сфера и виждате качествената промяна, до която стигна Китай. Това дойде чрез образование.

Аз се чудя защо не се организира обществена дискусия, а се правят неща на парче? Къде е визията, къде е поставянето на проблеми?

# 49
  • Мнения: 24 467
Занда, лично аз не се карам, питам, понеже ме интересува. И понеже съм виждала лично как се наливат пари и после се иска връщането им. А в образованието все пари няма, та как да не се интересува човек как и защо се харчат.
Как да дискутираме обществено, като ето, на мен не ми е ясно, например, какво конкретно се предлага да се направи. Някой обсъждал някъде някакви "детайли" /според официалния сайт/, но какви...

В Китай как са на училище, между впрочем?  Simple Smile

# 50
  • София
  • Мнения: 1 084
Ето ти цяла статия по въпроса Wink

http://china.edax.org/?p=2015

# 51
  • Мнения: 8 993
Мен като цяло ме "кефи" визията на управниците за образованието.
Проблем според тях е това, че децата прекарват малко време в училище, за мен пък проблем е това, че си губят и малкото време, което прекарват там.
И че има безброй теми за деца в училищна възраст, в които се разгарят спорове на двете крайности, и в крайна сметка се стига до това, че образованието на децата ни е "късмет", "Бог да ги пази", "Не си случил на училище" и подобни.
Всъщност визия и цели може и да имат, но причините за упадъка на образованието хич не са им ясни, а оттам и начините за преодоляването на проблемите.

# 52
  • Мнения: 10 547
Проблемът е, че не са ориентирани дали да влагат в твоето дете или да прилагат още и още хватки за задържане на ромчетата в училище. И ще предпочетат вторите по простата причина, че след няколко десетилетия първите ще са малцинство. А кой го е грижа за малцинствата?

# 53
  • София
  • Мнения: 62 595
ами, да ти кажа, в сравнение с това, което хич няма да е розово занапред, направо се чувствам късметлийка! Нашите деца може да са от последните набори, които все още ще имат учители от старата школа, които са грамотни и опитни. Сегашните бебета няма да имат този късмет, и като нищо ще ги учат хора, които пишат НОЙ и "на съпругът ми", а "Раковски - с малка буква булевард", както се пее в една песен.

# 54
  • Мнения: 599
Какво лошо има в целодневното обучение, не мога да разбера. Ако разбира се, не е разделено на учебни часове - занималня, като сега.
На децата ще им е по-интересно и няма да са толкова натоварени, ако нещата се смесят + спорт, извънкласни мероприятия ....
Да не носят по-тежки раници от самите тях и всичко свързано с ученето, да става в у-ще, а не като се прибере, наново да се почват домашни с родителите.
От моя опит със сина ми, съм с впечатления, че вкъщи се учи много повече, отколкото в у-ще. И неща, които не е разбрал, не са ангажимент на учителя, а на родителя. Това трябва да се промени.
Взима се нов урок по някой предмет и по-късно през деня се правят упражнения по него в у-ще, а не във вид на домашно вкъщи.

# 55
  • Мнения: 8 993
Проблемът е, че не са ориентирани дали да влагат в твоето дете или да прилагат още и още хватки за задържане на ромчетата в училище.

Права си, но ако проблемите не се анализират в дълбочина и не се търсят причините за тях, то полезен ход нямат.
Дали влагат в моето или не, вече е все тая, на фона на цялото останало нищоправене в държавата, не е образованието това, което ще задържи детето ми в тая държава, то е неговият трамплин за навън.
Ако предпочетат да влагат вместо в моето дете в ромчетата, процесът на изнасяне просто ще се случи по-бързо и по-масово.
Лично мнение.

sunny day, на мен ми е интересна каква ще  е ползата за децата в прогимназиален курс от целодневното, в средищни училища, където училищният автобус има разписание и щеш- не щеш, седиш в училище докато те вземат. Ако стане целодневно, то ще е задължително за всички, защото децата няма с какво друго да се приберат.

# 56
  • Мнения: 1 204
ами, да ти кажа, в сравнение с това, което хич няма да е розово занапред, направо се чувствам късметлийка! Нашите деца може да са от последните набори, които все още ще имат учители от старата школа, които са грамотни и опитни. Сегашните бебета няма да имат този късмет, и като нищо ще ги учат хора, които пишат НОЙ и "на съпругът ми", а "Раковски - с малка буква булевард", както се пее в една песен.
Не знам за бъдещите учители, но ние родителите станахме енциклопедии по всичко. Особено по БГ граматиката, която никога не съм смятала за приоритет в живота си. След второто дете смятам, че ще мога да си сменя професията  Joy

# 57
  • София
  • Мнения: 10 221
Аз, макар че се  постарах да прочета темата, пак не разбрах- от догодина дъщеря ми, която ще е второкласничка, задължително ли ще е по цял ден на училище?
Ето това току що  прочетох, че класната и си е поставила на страницата във ФБ:
http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2012-05-15&article=409888
Интересно- миналата седмица на родителската среща стана ясно, че във втори клас за всички шест класа ще има само един клас занималня. Това ще рече , че училището осигурява сао 36 места за деца в занималнята. А децата са в шест класа п 23 , тоест около 135. Дадоха по 6 заявления на клас, ще класират децата по доходи на родителите- на занималня ще ходят най-бедните, образно казано.
И как тогава ще бъде въведено целодневното обучение в нашето неелитно Люлинско училище идея нямам!

# 58
  • Мнения: 14 651
"3.1.2.3. Преодоляване на диспропорциите в степента на образованост на учениците от закритите и преобразуваните училища чрез:
а) създаване възможност за общуване и опознаване между деца от различни социални, етнически и културни общности;
б) създаване възможност за развитие личността на ученика в мултикултурна и конкурентна среда чрез специално подбрани дейности, включени в целодневната организация на учебния процес;
в) повишаване мотивацията на учениците, учителите, и на заинтересованите страни от прилагане на модела „целодневна организация на учебния процес”."

Т.е. дайте да държим и умните по цял ден в училище, за да затъпеят и те. Не е особено честно - отново пренебрегваме едни деца заради други.
Най-отговорно твърдя, че умните деца нямат какво да правят в училище до 7-ми клас включително и това е истината - само си преседят там, поне преседяват половин ден. Единствената логична цел на такъв проект е децата да прекарват възможно най-много в инстутуции и възможно най-малко в семействата си. Да нямат шанс за индивидуално развитие.
Няколкото тъпи извънкласни занимания в училище са жалки и смехотворни. Който иска детето му наистина да се развива, търси сериозни школи и клубове.
Нещо това правителство много силно взе да бърка задължението на държавата със задължаването на хората. Много ми омръзна отвсякъде да ме замерят с това задължително, а най-много ми омръзна да наричат принудата насърчаване или мотивация.
Аз лично не се успокоявам, че сега не е задължително. Нищо не пречи след още някоя година да се "види", че моделът е "добър и работещ" и тогава да стане задължително за всички.

# 59
  • Мнения: 599
Айдеее, пак се почна с "умните"  ooooh!

Общи условия

Активация на акаунт