Предучилищна за 5-годишните

  • 23 757
  • 144
  •   1
Отговори
# 105
  • Sf
  • Мнения: 978
Аз пък като тръгнах на училище /на 6 години/ можех да чета и да смятам до 10. Това ми изигра лоша шега, но чак в 5-ти клас, защото не се научих да внимавам в час. Беше ми скучно и си четях книжки, които държах под чина. Имах амбициозна баба, която ме учеше на всичко ваканцията преди поредния клас, ама само до 4-ти. Все пак беше начална училищна педагогика. И първия срок на пети клас като завързах едни тройки и четворки разбрах, че така няма да стане и е нужно усилие от моя страна. Затова реших, че няма да уча детето си предварително. Каквото знаеше преди първи клас се дължеше на нейните желания и питанки и предучилищната. Опитваше се да срича, знаеше всички букви, можеше да смята до 20 /макар и с грешки/. По-голямата част от съучениците и спокойно сричаха, а 2-3 четяха гладко. В края на първи клас всички можеха да покрият нормите за четене. Сега в четвърти има 2 деца, които още се затрудняват с гладкото четене на непознат текст, с едното работи логопед, за другото - не знам.
Лично мен повече ме интересува друга част от подготовката за първи клас - доколко детето е самостоятелно, може да се грижи за себе си и вещите си, доколко може да се концентрира и задържа вниманието си, доколко може да общува с връстници, ей такива неща. Четенето и смятането ще го усвои, все пак има програма, която си се следва. В първи клас ми се иска да наблегна на създаването на навиците за прочитане на урока и как се учи самостоятелно, а в края му и през ваканцията - любовта към книгите, желанието да седнеш и да прочетеш книжка.

  202uu

Tsv, много хубаво си го написала. Споделям всичко казано.

За любовта към книгите - има ли някакви специални начини? Как се научава едно дете да обича книгите? С голямата не успях да го постигна, въпреки че й четях от ранна детска възраст и поне до втори клас.

# 106
  • Мнения: 10 547
Моето дете отиде в първи клас, усвоило материала и за началото на втори. Но си седи и до сега /вече е трети клас/ тихо, кротко, внимава и слуша с интерес. Просто си е такова, писарушка по душа и надарено с умението винаги да извлича по нещо ново дори от добре познатото.
Аз бях обратното на нея- беше ми скучно, но не защото четях и смятах, а защото ученето у нас, ми се стори по-тъпо от онова, което бях видяла преди това, в ПУ на друго място. А и децата ми бяха скучни. Аз съм родена в началото на годината. Тръгнах на училище на 7 години и 9 месеца, а имах съученици родени през юни следващата година.
Та, за мен си е до характер.

А и като иска и може как да го спра? Ето, сега си зная какво да направя с малкото- на училище на 6.

Последна редакция: ср, 15 яну 2014, 09:56 от Касита

# 107
  • Мнения: 8 283
Всичко си е толкова индивидуално...
И аз можех да чета, пиша, смятам като тръгнах в първи клас. И аз си четях книжки тайничко под чина, това в часовете по четене само. И въпреки това пак си ми беше интересно в училище. Когато станах 4-5 клас не ми е станало по-трудно. Винаги ми е било лесно и много интересно в училище по всички предмети. Аз наистина учех с огромно желание и без някаква принуда отвън. По-скоро се чудех и не можех да си обясня защо на другите не им е интересно и не им се учи Thinking
Ама, ей на, сега се оказва, че на големия ми син хич не му е интересно да чете, без значение, че може да го прави добре. Сигурно в бъдеще ще се окаже, че и други неща няма да са му особено интересни.  Sad

# 108
  • в здрача
  • Мнения: 2 208
Именно, индивидуално е. То го виждам и по своите деца, толкова са различни едно от друго по характер, независимо че ги бъркаме по снимките на една и съща възраст. И всеки си преценява точно за своето дете и след време бере плодовете от собственото си обучение и възпитание. Лошото е само, че няма как да се предвиди дадена линия какви резултати ще даде за в бъдеще.

Основното, което лично аз застъпвам като линия на поведение е, че има време детето да се научи на всичко стига да има желание, а моята роля е да събудя това желание. Как се решава според индивидуалния темперамент и интереси на детето и възможностите на родителя.

За любовта към книгите - има ли някакви специални начини? Как се научава едно дете да обича книгите? С голямата не успях да го постигна, въпреки че й четях от ранна детска възраст и поне до втори клас.
Моята голяма госпожица не си задържаше вниманието като малка. Аз и четях, а нейното дупе не стоеше на едно място, дори не знам дали ме слушаше. Към 5-тата и година открих че се заслушва в приказки за животни и издирих такива. Чак тогава успях да въведа четенето на приказка преди заспиване и то само за една година, после предпочиташе просто да си говорим. В първи клас се беше зарибила по комиксите от други деца и искаше да и ги чета, а аз отказвах - чети си сама. И сама си ги четеше. На мода бяха тогава едни Уич. В края на първи клас по предложение на класната им закупихме общо книжка за подарък - една от задължителната литература - басните на Езоп, ако не се лъжа. Кратки и за животни, та и харесаха и за един месец ги прочете и отказа повече да чете. Искаше само да играе. Да, ама в худ. гимнастика където ходеше треньорката държеше всеки следобед да починат 2 часа - време за хапване и четене. Тогава и казах, че за награда ще я запишем в библиотеката. Това се оказа добро попадение, защото в книжарниците си избираше все книжки за оцветяване, а в библиотеката нямаше такива. Чакала съм я повече от час да си избира книжки от там, но поне схванах какви са и интересите. И така важно е книгата да е интересна. След като разреших да изгледа първата серия на Хари Потър /даваха я по телевизията/ си намери книгите в библиотеката и макар да не са за нейната възраст нямах нищо против да ги изчете. В момента  чете книга за тийнове - фентъзи поредицата на Рик Риърдън. Още е на първата книга и си я чете на таблета. За Коледа получи енциклопедия за митовете и си я изчете с кеф още през ваканцията. А този бог го знам от Юги, а този пък е баща на Пърси...

Малката пък слуша само приказки за принцеси. Другите са тотално безинтересни. Та на всеки според интересите.  Иначе тя много повече си стои на дупето и слуша с интерес, пита, занимава се. 

# 109
  • София
  • Мнения: 7 673
Не ги знае /само няколко/, но не го намирам за нужно на този етап. Има време да ги научи.  Peace
Нито аз съм можела да пиша и чета, преди да тръгна на училище, нито мъжът ми, нито някое от големите ми деца.
Остави тебе и мъжа ти.Нещата доста се промениха от едно време.Дъщеря ми като тръгна на училище(преди 8 години) беше едно от малкото деца,които не можеха да четат!Смятай!Повечето деца в 1-ви клас вече могат да четат!Това означава,че знаят всички букви и сричат!Така,че смятам да подготвя и сина ми.Лека-полека разбира се без да насилвам нещата,просто да започнем по-отрано.
И точно на този етап е време да започнем! Peace
Все пак имам и четвъртокласник и мога да преценя, за себе си.  Peace Ти постъпИ, както сметнеш за добре за твоето дете.  Peace
Лично мен повече ме интересува друга част от подготовката за първи клас - доколко детето е самостоятелно, може да се грижи за себе си и вещите си, доколко може да се концентрира и задържа вниманието си, доколко може да общува с връстници, ей такива неща. Четенето и смятането ще го усвои, все пак има програма, която си се следва. В първи клас ми се иска да наблегна на създаването на навиците за прочитане на урока и как се учи самостоятелно, а в края му и през ваканцията - любовта към книгите, желанието да седнеш и да прочетеш книжка.
Прекрасно казано. Подкрепям.  Hug

# 110
  • Мнения: 3 675
Здравейте.Тази тема представлява интерес и за мен и ще я следя с удоволствие.На есен детето ми ще бъде за първа година предучилищна в училище.Притеснява ме факта, че никога не е била на градина и сме я гледали у дома.Към днешна дата знае цялата азбука наизуст, може да чете буква по буква от вестник или списание, но имаме затруднения с оцветяването и писането по контур, по линия, изобщо с държането на химикал правилно.Опитвам се да я занимавам със същите неща/купувам й книжките Приятели на Анубис/, които другите деца учат в градината, за да не изостава в това отношение.
Може ли да ми кажете какво конкретно правят 5 годишните, казаха ми, че пишат ченгелчета и букви, та това като че ли ще я затрудни, но ще се научи с времето.Важното е, че има желание да ходи, което е добре.
Виждам, че обсъждате също уменията на децата в първи клас.От познати стигам до извода, че учителите предпочитат децата да ги знаят нещата предварително, а после само да надграждат вече наученото в градината или предучилищната.

# 111
  • Sofia
  • Мнения: 9 789
Някой знае ли къде е публикуван проектът на новия Закон за предучилищно и училищно образование? Изрових нета и намирам само това
http://parliament.bg/bills/41/202-01-20.pdf
а то е доста старо, не знам дали е това което трябва.

# 112
  • в здрача
  • Мнения: 2 208
5 годишните в нашата група в ДГ се учат да познават буквите, да разпознават къде в дадена дума има определена буква, учат цифрите и кое по-голямо, по-малко 3 е повече от 2. Самите букви децата изписват на няколко реда в обикновена тетрадка и това е нормално. Учат се да изписват елементи от ченгелета, т.е. да очертаят къщичката на охлюва. Такива ми ти работи.    

И аз навремето чувах какви ли не работи, ама реалността се оказа съвсем различна. При това избрах училище, не класен ръководител, а днес казах на класната на голямата, че съжалявам, че малката не е набор 2007 и не тръгва сега първи клас, че да си избера да бъде и при нея.  

# 113
  • Мнения: 572
Здравейте,
Аз от доста време Ви чета, и днес вече реших да се разпиша.
Ние сме 2ра група в ДГ и учим по Моливко. От другата уч. година 2014/15 съм я записала в 150 ОУ в нашия квартал, при г-жа Пъневска. Там Предучилищна група е една за 5 и за 6 годишните. Това не ме притеснява, защото госпожата е страхотна е в клас са само 20-22 деца и има възможност да им обърне внимание. Повече ме тревожи, че не знам кой ще я поеме в първи клас. Трябва да проверя учителите на сегашния 2ри клас, демек на бъдещия трети от 2014/15 уч. г.  И ми се струва малко не постижимо не съм сигурна, ще проуча нещата и ще видим. Ако някой има инфо за началните учители в 150 ОУ в София кв Дружба  Hug
Благодаря предварително  Hug

# 114
  • в здрача
  • Мнения: 2 208
Повече ме тревожи, че не знам кой ще я поеме в първи клас. Трябва да проверя учителите на сегашния 2ри клас, демек на бъдещия трети от 2014/15 уч. г.  И ми се струва малко не постижимо
Имаш време, най-рано април догодина ще се подават заявленията за първи клас /за децата, които са предучилищна в училището/ и тогава се записва името на желания преподавател, а една година е доволно много време за проучването. 

# 115
  • Мнения: 572
Повече ме тревожи, че не знам кой ще я поеме в първи клас. Трябва да проверя учителите на сегашния 2ри клас, демек на бъдещия трети от 2014/15 уч. г.  И ми се струва малко не постижимо
Имаш време, най-рано април догодина ще се подават заявленията за първи клас /за децата, които са предучилищна в училището/ и тогава се записва името на желания преподавател, а една година е доволно много време за проучването. 

Да предполагам че е така  Hug

# 116
  • Мнения: 10 547
Не дейте изпада в истерия.  Simple Smile
За мен учителят Х е прекрасен човек и педагог, за други трима не ставал бил за нищо. И обратното.

# 117
  • София
  • Мнения: 9 519
Не дейте изпада в истерия.  Simple Smile
За мен учителят Х е прекрасен човек и педагог, за други трима не ставал бил за нищо. И обратното.
да, важно е учителя да си пасне с детето - страхотния учител може да не е такъв точно за вашето дете и да е страхотен за всички останали 20 деца например  Peace

# 118
  • София
  • Мнения: 2 132
Зравейте,
Има ли такива, чиито деца са ходили две години на градина и след това са записани на предучилищна. Моето дете посещава ДГ . Много съм доволна от педагозите, но мястото , където се намира градина е отвратително, дотолкова , че изкарах шофьорска книжка, за да я водя и да не ми се налага да минаваме пеша в района.  Намерих училище с целодневна група,  подала съм документи и по всяка вероятност ще я приемат и то заедно с приятелката ѝ от квартала. Училището ми харесва- бих я оставила и в 1-ви клас там, учителката много я хвалят... Единствено ме притеснява, че до столовата се стига през общ коридор с другите ученици(ОУ е), но предполагам ще е организирано някак това. Дъщеря ми също вече иска на училище да ходи, не иска в градината, но аз ( и си се чудя на себе си сега като ви пиша) все още имам някакво колебание. Да не би все пак в градината да е по-добре...да не пропускам нещо...Та как смятате- къде е по-добре да ходят в предучилищна децата- в училище или градина?
п.п. Касита,  знам че ти имаш точно такъв опит, ако имаш нови впечатления , моля да ги споделиш.

# 119
  • в здрача
  • Мнения: 2 208
Общия коридор обикновено е никакъв проблем. Междучасията в училището на голямата са така времево организирани, че предучилищната не се засича нито с първи клас, нито с по-големите ученици, както и първолаците не се засичат с никого, виж от втори клас нагоре са заедно като междучасия, но вече са "гърмяни зайци". Принципно всяко училище само си разпределя вътрешната организация, но малките /т.е. до втори клас/ не ги пускат сами да се разхождат из училището.
Голямата ми дъщеря беше на градина и после я записах предучилищна в училище, сега с малката отново следвам същия път /подала съм документи в желаното училище/.

Общи условия

Активация на акаунт