Математици стоят готови за помощ по задачи нови

  • 74 312
  • 747
  •   1
Отговори
# 675
  • София
  • Мнения: 1 659



Не мога да опиша колко е прекрасно, че откривам такова място с такива хора, които оказват помощ в математиката pro bono за хора като мен /разбирай без математическо мислене/.

Моля:
Задача 15 от кенгуруто за 1-ви клас.

http://math-bg.com/?page_id=165

Има отговори, но не разбирам...

Благодаря предварително!

Дадено:
1 слива = 1 ягода + 1 череша
1 слива + 1 череша = 2 ягоди

Към първото равенство добавяме по една череша от двете страни на знака = (т.е. слагаме по
една череша в двете блюда на везната). Равенството се запазва:

1 слива + 1 череша = 1 ягода + 2 череши
Но ние знаем, че 1 слива + 1 череша = 2 ягоди =>
2 ягоди = 1 ягода + 2 череши => ако махнем по една ягода от двете страни на везната, равенството
ще се запази, т.е.
1 ягода = 2 череши
Това новополучено равенство използваме, за да намерим колко тежи една слива, измерена с
череши:
1 слива = 3 череши
От тук 1 ягода + 1 слива = 5 череши

# 676
  • Мнения: 390
Безкрайно благодаря, звучи логично, но моят ум не е устроен така и макар обяснена добре...

Ако наистина децата в 1-ви клас могат да решат тази задача без помощ, те за мен са направо гении! Искрена съм!
Сигурна съм, че има такива деца, иначе не би имало и такива задачи, нали... Mr. Green

# 677
  • София
  • Мнения: 5 551
 nizza, ако едно дете реши тази задача и в първи клас, това не значи непременно, че е гений!

Ако едно дете има усет за математика и го запишете на курс в МГ и ако започне яко решаване на задачи от съответното ниво ( малко след това, ще се покаже, дали детето има афинитет към математика, заложби, които биха могли да се развият), ще усетите и разберете, че тази задача  не е за надарени деца.

# 678
  • София
  • Мнения: 7 673
nizza, ако едно дете реши тази задача и в първи клас, това не значи непременно, че е гений!

Ако едно дете има усет за математика и го запишете на курс в МГ и ако започне яко решаване на задачи от съответното ниво ( малко след това, ще се покаже, дали детето има афинитет към математика, заложби, които биха могли да се развият), ще усетите и разберете, че тази задача  не е за надарени деца.
Само родителите трябва да са надарени, децата по-добре се справят.  Wink
Бая се препотих, докато я измисля.
Аз я реших така:
1 С + 2 Я = 2 Ч + 1 С + 1 Я /събиране на двете части на уравненията, но на кръст/
==> Я=2 Ч
В долното равенство от условието замествам Я с 2 Ч, а С с Я + Ч т.е. с /2 Ч + Ч/ и става общо 2 Ч + 3 Ч = 5 Ч.
Ама нито я обясних добре, нито мисля, че може да се реши така от първокласник.

# 679
  • Мнения: 390
  bouquet

Много е възможно пак да прибягна до помощ. Математиката, особено логическата й страна, колкото и универсален език да е, не е моето поле на изява. Добре, че има хора като вас!

# 680
  • Мнения: 6 274
Ганис, ако имаш възможност би ли хвърлила едно око н 24-та задача от състезанието Румен Грозданов - качени са в седмокласната поща.  Опрями се разстоянието от  D  до  PC и лицето на трапеца. Въртях, въртях... и не мога да я измисля. Praynig

# 681
  • София
  • Мнения: 5 551
Ганис, ако имаш възможност би ли хвърлила едно око н 24-та задача от състезанието Румен Грозданов - качени са в седмокласната поща.  Опрями се разстоянието от  D  до  PC и лицето на трапеца. Въртях, въртях... и не мога да я измисля. Praynig
Гери, от лицето на равнобедрения и правоъгълен ВСР=>РС=СВ=8.
<АВР=15, <РСD=75.
Разглеждаме триъгълник CDP; <PCD=15=>височината към хипотенузата е 1/4 от хипотенизата (ОЗ)=>височината (разстоянието) е 2.

МВР е равнобедрен правоъгълен и разстоянието от М до РВ е медиана и височина=>1/2РВ=4.

# 682
  • Мнения: 1 132


Контролно за определяна на отбора на СМГ / 7-ми клас за ПМС 2014.

Ant12, супер си.

# 683
  • Мнения: 980
Ето една на пръв поглед лесна комбинаторна задача, която спокойно може да бъде дадена на състезание като ПМС от 5-ти до . . . клас.

Задача: Ще наричаме L – триомино фигура, получена от квадрат 2×2, от който е изрязано едно ъглово квадратче 1×1 (т.е. 3 квадратчета 1×1, подредени във формата на прав ъгъл). Разполагаме с квадратна дъска 12×12, разделена на квадратчета 1×1 и 48 на брой L – триоминa. Започваме да поставяме L – триомината върху дъската, така че всяко да покрива точно 3 квадратчета 1×1. Колко най-малко L – триомина можем да поставим, така че да не можем да поставим нито едно повече, без то да се застъпва с някое от вече поставените, или да излиза извън дъската?

Първоначалната тактика за тази задача е сравнително проста: във всяко квадратче 2×2 трябва да има
поне 2 покрити квадратчета 1×1, т.е. поне (12×12) : 2 = 72 квадратчета 1×1 трябва да са покрити, за което ще са ни нужни 72 : 3 = 24 L – триомина. Сега трябва да покажем такова покритие с 24 L – триомина и сме готови.  

Обаче вчера час и половина си боядисвах квадратчета в Exel, но не намерих такова покритие с 24 L – триомина. Намерих с 25, но пък не мога да докажа, че това е минималния брой.

Други членове на фамилията също се пробваха, но резултатите им са още по-рехави.

P.S. Не мога да вмъкна табличката от Еxel с 25 L - triomina, за да покажа как става с 25. 

Последна редакция: пн, 17 мар 2014, 22:33 от Ant12

# 684
  • Варна
  • Мнения: 4 295
Моля за помощ за тази задачка от ЕК. Как се обяснява?

В един месец се случили 5 понеделника.В този месец е невъзможно да има:
5 съботи/5 недели/5 вторника/5 среди/ 5 четвъртъка

# 685
  • София
  • Мнения: 1 659
Моля за помощ за тази задачка от ЕК. Как се обяснява?

В един месец се случили 5 понеделника.В този месец е невъзможно да има:
5 съботи/5 недели/5 вторника/5 среди/ 5 четвъртъка


С остатък при деление на 7.
Максималният брой дни в месеца е 31.
31:7 = 4 ост. 3 => имаме 4 седмици и най-много още три дни, които са част от пета седмица.
След като има 5 понеделника, те могат да са част от поредица от максимум три дни
събота неделя понеделник вторник сряда, т.е. не може да има 5 четвъртъка.

# 686
  • Варна
  • Мнения: 4 295
Кармела,благодаря ти!  bouquet

# 687
  • някъде ... тук ...
  • Мнения: 8 723
Моля за помощ какво означава думата "поне" в следната задача за 7ми клас:
Намерете стойностите на х, за които:

в)изразът (4х+1)2-2х(8+3х) е поне -1.

останалите подточки на задачата са с по-голям и не по-голям и са ясни.

# 688
  • Мнения: 984
според мен:
изразът >= -1

# 689
  • някъде ... тук ...
  • Мнения: 8 723
Спорим си с ученика. И аз така разсъждавам. Така ще го пише, пък ще видим....

Общи условия

Активация на акаунт