Дислексията – какво знаем за нея? -Колко хора са запознати

  • 8 479
  • 127
  •   1
Отговори
  • Мнения: 960
Здравейте пиша тук защото съм страшно възмутена всеки втори напада без да попита защо .И нарочно написах КОЛКО с главни букви защо мн малко хора са запознати .Дори има родители който не предполагат че децата им имат дислексия това не се лекува не болест
има мн материал даже и тестове за установяване .Никой не знае колко струва и колко тежко е да а пише правилен текст един дислетик .А пък ако му се присмеят това е още по голяма болка.Ако имам грешки съжалявам

http://medipop.eu/?p=1959

Последна редакция: пн, 08 сеп 2014, 10:25 от tatqna89

# 1
  • Мнения: 1 788
На много хора усмтвеният им багаж не достига особени висоти.
Стига само за първичното и елементарното.
От там нататък, просто липсва всякаква мисъл и усет.
Понякога е до възпитание, а някои просто толкова си могат.
Малко хора са запознати с дислекцията. И като цяло малко хора са запознати с много неща, за които последните 15-20 години започна да се говори. Желязната завеса не беше само за стоките от запада, при някои сериозно е спряла и умственото им развитие.  Peace

# 2
  • Мнения: 960
Да мн хора мислят дислексия това е болест или мн си неграмотен или тъп мн др неща съм чувала по свой адрес

# 3
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
А трябва ли да съм запозната?

# 4
  • Мнения: 7 848
Доста хора за запознати! Смея да твърдя и даже и най - закостенелите възрастни даскалици в училищата ги просветиха що е то.

tatqna89, ако става дума за теб, заповядай тук:

http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=698550.0

Познавам такъв човек, живял във времето, когато различните са ги биели с пръчка в час и т. н. и в онова общество, когато не можеше да си различен. Много трудно му е било. Успял да превърне дефекта в ефект, както се казва и винаги обръща нещата откъм веселата им страна. Опитай. Нищо не губиш. Чувството му за хумор го спасява и до сега, когато например размени цели букви при четене и др. подобни.

Успех!  Peace И не се поддавай на лоши мисли, а за невежите - ще се въздържа.

А трябва ли да съм запозната?

Задължително е за теб!!!!!!!!!!


# 5
  • Мнения: 960
А трябва ли да съм запозната?
ами ти ще кажеш дали трябва

# 6
  • Мнения: 960
Доста хора за запознати! Смея да твърдя и даже и най - закостенелите възрастни даскалици в училищата ги просветиха що е то.

tatqna89, ако става дума за теб, заповядай тук:

http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=698550.0

Познавам такъв човек, живял във времето, когато различните са ги биели с пръчка в час и т. н. и в онова общество, когато не можеше да си различен. Много трудно му е било. Успял да превърне дефекта в ефект, както се казва и винаги обръща нещата откъм веселата им страна. Опитай. Нищо не губиш. Чувството му за хумор го спасява и до сега, когато например размени цели букви при четене и др. подобни.

Успех!  Peace И не се поддавай на лоши мисли, а за невежите - ще се въздържа.

А трябва ли да съм запозната?

Задължително е за теб!!!!!!!!!!



Хах мн познато и при мен се получава така  дори и цифри  .Хубавото е че сме мн положителни хора.И възприемаме като шега докато не ни засегнат заради това

# 7
# 8
  • Мнения: 1 124
Включвам се като запозната с дислексията  от обща култура Peace
 tatqna89, огромна част от хората са с безкрайно ограничени познания не само по този въпрос.

# 9
  • Мнения: 7 848
Ако 89 означава годината ти на раждане, поне се радвай, че си завършила училище  Grinning

На 25 години вече не свикна ли? Спокойно и горе главата.  Пиши в тази тема, която дадох по- горе. Там всички са много позитивни, разбрани и отзивчиви....

Наскоро четох, че само дислекцията е около 300 и няколко вида, за някои е трудно четенето, за други изписването на правилното място букви, за трети смятането Много ми се стори  Shocked

# 10
  • Мнения: 1 463
Големият ми син е с дислексия. В първи клас беше през далечната 1997г. Само аз знаех за дислексията. В училище учителките не бяха чували. Психиатърката от детския център, която даде диагнозата, ни насочи към училищния логопед. Той пък нищо не се наемаше да направи.
Сега вече има много хора, който знаят какво е дислексия и центрове, където помагат.
Да, много родители не предполагат, че детето им има дислексия.

# 11
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
А трябва ли да съм запозната?
ами ти ще кажеш дали трябва
Защо аз да казвам? Ти питаш дали съм запозната. Аз не знам дали трябва да съм запозната.
В каква връзка питаш?
Ако някой пише неграмотно, оправданието не винаги е дислексия.

# 12
  • Мнения: 960
ами няма еднаква дислесия.да на 25 съм свикнах почти но има и хора който ме дразнат

# 13
  • Мнения: 960
А трябва ли да съм запозната?
ами ти ще кажеш дали трябва
Защо аз да казвам? Ти питаш дали съм запозната. Аз не знам дали трябва да съм запозната.
В каква връзка питаш?
Ако някой пише неграмотно, оправданието не винаги е дислексия.
пише колко а не дали си запознат

# 14
  • Мнения: 1 463
Да, дислексията е различна при различните хора.
Ти обърна ли се за помощ към психотерапевт?
Да, хората не разбират. Не са се сблъсквали с проблема. А той си съществува. И когато на тебе самия ти е трудно, осъзнаваш, че не се справяш както другите, допълнително ситуацията се напряга от неразбирането и подигравките, а също и обвиненията на  някои хора от обкръжението ти.

# 15
  • Мнения: 960
Да, дислексията е различна при различните хора.
Ти обърна ли се за помощ към психотерапевт. Да, хората не разбират. Не са се сблъсквали с проблема.

то не  е за терапевт а логопед да ходих като малка щом спреш и всичко се губи а цял живот да ходиш

# 16
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
....
А трябва ли да съм запозната?

Задължително е за теб!!!!!!!!!!
Учителите не сме оторизирани да поставяме диагнози. Ние си имаме ДОИ, които трябва да изпълним. Ако някой има СОП, то не е моя работа да го определям като такъв, а си карам по изискванията за моята длъжност. В този смисъл, не съм длъжна да познавам всички видове диагнози на СОП.


....
пише колко а не дали си запознат
Не знам колко? Никой не знае колко. Темата може да се затвори, ако само това е въпросът!

# 17
  • Мнения: 7 848
Защо аз да казвам? Ти питаш дали съм запозната. Аз не знам дали трябва да съм запозната.
В каква връзка питаш?
Ако някой пише неграмотно, оправданието не винаги е дислексия.

Срамота!!!!!! Лиляна, срамота!  Shocked Ако  съм учител и питам какво е това,  ще се махна от темата, ако нямам възможност да се запозная в момента! Жалко, имах друго мнение за теб! Не винаги грамотното писане е критерии за всичко в тоя живот. Мислех те, че си от развиващите се и новатори в професията си.

Остани си във формулите по математика и физика и не мърдай нито сантиметър от тях.

# 18
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
....
Срамота!!!!!! Лиляна, срамота!  Shocked Ако  съм учител и питам какво е това,  ще се махна от темата, ако нямам възможност да се запозная в момента! Жалко, имах друго мнение за теб! Не винаги грамотното писане е критерии за всичко в тоя живот. Мислех те, че си от развиващите се и новатори в професията си.

Остани си във формулите по математика и физика и не мърдай нито сантиметър от тях.
Изобщо не ме е срам, Биляна. Аз не съм питала какво е това, а дали съм длъжна да го знам. Има разлика. Обвиненията и последвалия поток от възмущение е безпочвено, защото новатор в моята професия не означава да си лекар или диагностик някакъв. Жалко за прибързания ти извод, не знам дали имаш дислексия, но не разбра какво питам.

# 19
  • Мнения: 1 463
Да, според ДОИ е така. И аз ги спазвам.
И също съм учител.
Но пък съм се сблъскала директно с това, какво е да имаш дете дислектик.
Сега вече има СОП.
А преди нямаше.
Казвам, че е за психотерапевт, защото чувствам, че се е фрустирала.
Големият ми син въобще отказва да ползва услугите на каквито и да било центрове за помощ при дислексия. И може би, с право!
Както ти казваш, няма полза след известно време. А парите са доста!!!  На мене ми искаха нещо от рода на 1000-1300лв. Rolling Eyes

# 20
  • Мнения: 960
Това е задъжение на учителите особено по БГ.Нали за това учите педагогика и не случайно само нов български обръща внимание на такива студенти .Срамота само от изказването ти .Ако не можеш да опознаеш ученика си как да ти поверят цял клас >И защо да се затваря темата защото не си правали  .Точно затова сме така защото никой не се отваря за новото  

# 21
  • Мнения: 960
....
Срамота!!!!!! Лиляна, срамота!  Shocked Ако  съм учител и питам какво е това,  ще се махна от темата, ако нямам възможност да се запозная в момента! Жалко, имах друго мнение за теб! Не винаги грамотното писане е критерии за всичко в тоя живот. Мислех те, че си от развиващите се и новатори в професията си.

Остани си във формулите по математика и физика и не мърдай нито сантиметър от тях.
Изобщо не ме е срам, Биляна. Аз не съм питала какво е това, а дали съм длъжна да го знам. Има разлика. Обвиненията и последвалия поток от възмущение е безпочвено, защото новатор в моята професия не означава да си лекар или диагностик някакъв. Жалко за прибързания ти извод, не знам дали имаш дислексия, но не разбра какво питам.

Тоя път не те разбрах на края .И никой не пита какво е а дали си запознат ,има разлика .Не  не си длъжна да знаеш всичко .Но точно като преподавател ме учуди реакцията ти .И грубия тон .Ай хора като теб мн ме огорчавам особено с неграмотността не към писането а към незнанието когато някой разбере че имам дислексия -ох лекували се това не болест за да се лекува.Извинявай предварително ако съм те обидила

# 22
# 23
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
tatqna89, аз те попитах нещо, ти ме прати сама да си отговарям. Защо? Защо не ми отговори на въпроса, защо трябва да съм запозната? Тонът ми във въпроса как разбра, че е груб?
И не, не е задължение на учителите. И не, не се учи това по педагогика. С чиста съвест те уверявам, че не съм длъжна като учител да съм запозната и ако някой ученик допуска еднакви грешки при различните видове изпитвания, то ще получи съответната оценка, независимо дали има или няма дислексия.

# 24
  • Мнения: 960
tatqna89, аз те попитах нещо, ти ме прати сама да си отговарям. Защо? Защо не ми отговори на въпроса, защо трябва да съм запозната? Тонът ми във въпроса как разбра, че е груб?
И не, не е задължение на учителите. И не, не се учи това по педагогика. С чиста съвест те уверявам, че не съм длъжна като учител да съм запозната и ако някой ученик допуска еднакви грешки при различните видове изпитвания, то ще получи съответната оценка, независимо дали има или няма дислексия.
отговорих ти темата е    КОЛКО хора са запознати  а не длъжен си

# 25
  • Мнения: 7 848
Никой не те кара да диагностицираш, Лиляна. За това си има психолози, но като учител - ако попиташ дете и най - вече виждаш, че му е трудно да обясни защо 250 гр. сирене е равно на четвърт сирене би трябвало най- малкото да ти светне лампичката, ако изобщо имаш такава.....

И тук аз спирам да пиша по темата, защото заради такива като теб, дето не им трябва да знаят...... Или поне ще премина добрия тон.


Няма смисъл да се хабя! Да живей образУванието ни.

А после нека се вакайме защо я има Атанаска от Павликени.

С на- добри чувства към авторката и големи дози успех, желая!

# 26
  • Мнения: 960
tatqna89, аз те попитах нещо, ти ме прати сама да си отговарям. Защо? Защо не ми отговори на въпроса, защо трябва да съм запозната? Тонът ми във въпроса как разбра, че е груб?
И не, не е задължение на учителите. И не, не се учи това по педагогика. С чиста съвест те уверявам, че не съм длъжна като учител да съм запозната и ако някой ученик допуска еднакви грешки при различните видове изпитвания, то ще получи съответната оценка, независимо дали има или няма дислексия.
ай да добавя моля те запознай се защото мн деца заради такива преподаватели не успяват аз поне бях добра по математика и физика .Дете с дислексия му трябва повече време принципно .А особено  как то каза еднакви грешки значи има проблем

# 27
  • Мнения: 960
Никой не те кара да диагностицираш, Лиляна. За това си има психолози, но като учител - ако попиташ дете и най - вече виждаш, че му е трудно да обясни защо 250 гр. сирене е равно на четвърт сирене би трябвало най- малкото да ти светне лампичката, ако изобщо имаш такава.....

И тук аз спирам да пиша по темата, защото заради такива като теб, дето не им трябва да знаят...... Или поне ще премина добрия тон.


Няма смисъл да се хабя! Да живей образУванието ни.

А после нека се вакайме защо я има Атанаска от Павликени.

С на- добри чувства към авторката и големи дози успех, желая!


мерси мила сега може би ме разбра защо побликувах темата въпреки всичко че има подобна  .Така затова си имаме образувателна система на ниско ниво

# 28
# 29
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
...
отговорих ти темата е    КОЛКО хора са запознати  а не длъжен си
Колко отговора получи за Колко хора са запознати? Николко? Добре тогава - така ще те попитам, дано дислексията не е проблем да ме разбереш - защо ти е да знаеш колко хора са запознати?

...А особено  как то каза еднакви грешки значи има проблем
Може да има проблем, но не съм аз човекът, който да го открие, диагностицира и реши.

Билян@, може би разбираш повече от мен педагогика и методика на обучението по математика и си наясно по-добре от мен какво трябва да прави един учител. Моля тогава, обясни, ще те изслушам с удоволствие и ще си водя записки даже.

# 30
  • Мнения: 1 124
Необходимо (да не кажа задължително)  е учителите да са запознати с диагнозите на децата със СОП.Включващото обучение изисква от директорите да назначат със заповед в началото на всяка учебна година екип за подпомагане на децата (ЕПОВ) в училища  и ДГ където има деца със СОП, а такива има, защото тяхно право е да посещават масово училище/ДГ. Един или няколко от членовете на този ЕПОВ са учители от училището/ДГ, не ресурсни учители, не логопеди, а учители от масовото училище.
Друг е въпроса, че дислексията не е СОП, но учителят е редно да е запознат, за да знае как да работи с дете с този проблем., по ДОИ и т.н.От учителя не се изисква само да оцени детето, а да го научи, да се съобрази с неговата индивидулност когато подбира формите и методите си на работа.

# 31
  • Мнения: 960
...
отговорих ти темата е    КОЛКО хора са запознати  а не длъжен си
Колко отговора получи за Колко хора са запознати? Николко? Добре тогава - така ще те попитам, дано дислексията не е проблем да ме разбереш - защо ти е да знаеш колко хора са запознати?

защото масово хората дори не знаят какво е 90 % .Дори хора който се водят за интелигентни .А за отговора Аз си ги получавам .

# 32
  • Мнения: 9 905
т.е. ако някой пише "побликувам" и "образувателна система", той е дислексик, а не неграмотен, така ли?

# 33
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Сега да видим, дали аз съм разбрала правилно - искаш да знаеш колко хора са запознати с дислексията, защото знаеш, че 90% не я познават? Какъв е смисълът на такъв въпрос, ако правилно съм разбрала това:
....
защото масово хората дори не знаят какво е 90 % .Дори хора който се водят за интелигентни ...


т.е. ако някой пише "побликувам" и "образувателна система", той е дислексик, а не неграмотен, така ли?
И аз това искам да разбера, особено за неправилната употреба на "й".

# 34
  • София, Младост 2
  • Мнения: 8 374
Аз съм учител (начален курс) и макар че не съм завършила педагогическа специалност (филолог съм), съм запозната с дислексията най-общо, правиха ни семинари по въпроса и според мен е наложително учителите да са наясно и да знаят какви признаци може да насочват към такъв проблем.

Съгласна съм с Лиляна само за това, че учителите не са специалисти и нямат право да поставят диагнози - но често точно учителите са първите хора, които обръщат внимание на тези неща и насочват родителите да потърсят мнение на специалист и съответната помощ за детето. В класа ми има две деца с дислексия - и точно заради настояването на нас като учители родителите ги заведоха за формална оценка. Съответно сега си имат документ и благодарение на това ползват някои облекчения - напр. повече време за изпълнение на задачи (защото четат бавно и трудно), по-едър и четивен шрифт на изписване на задачи, индивидуални устни обяснения на задачи и т.н.

Наложително е учителите да са запознати с тези неща, то си е част от професията и твърде много засяга работата ни. А ако даден учител смята, че с всички деца в един клас се работи еднакво и кой както може, така да се оправя... не мисля, че това е добър учителски подход. Поне при нас се изисква индивидуален подход, диференциране на работата с различните ученици и т.н. - независимо дали имат дислексия или не.

# 35
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Аз съм учител (начален курс) и...
А аз съм гимназиален учител. При нас децата влизат с изпити. И ако са преминали успешно изпита, значи няма да е проблем да се справят с останалото. Нямаме деца със СОП.

# 36
  • Мнения: 3 760
Имам лека дислексия, която се проявява само при писане - заменям беззвучни със звучни съгласни; отворени със затворени гласни... Проявява се когато съм под напрежение или съм уморена. При силна умора/стрес, започвам да пиша с анаграми или с откровено безсмислени буквени комбинации. С четенето нямам проблем, така че редактирам.
Всъщност не мога да чета на маймуница - получавам силно главоболие. Изписването на английски/френски и т.н. думи на кирилица няма подобен ефект  newsm78

Всички приятели и познати, пред които съм споменавала за проблема си, са малко или много запознати. Повечето смятат, че дислексията винаги е комплексна  (затруднения при смятане, четене и писане), но знаят, че не е болест.

# 37
  • Мнения: 960
Точно само хора който имат познати се запознават .А колкото да изпити точно защото не им се дава шанс на такива деца мн от тях нямат развитие .На времето за това не кандидаствах след 7 а направо след 8 и изпуснах шанса си за езиково гимназия .

# 38
  • Мнения: 337
Е, какъв шанс да се даде по отношение на изпити?

# 39
  • Мнения: 3 760
Повече време за справяне с изпитния материал, например.  Peace

Татяна, моето впечатление е, че доста хора са малко или много запознати с дислексията. По-скоро малко, но все пак знаят това-онова.

# 40
  • Мнения: 960
шанс в България няма почти никакъв .

# 41
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Повече време за справяне с изпитния материал, например.  Peace
...
Имат го.

# 42
  • Мнения: 641
Аз за първи път разбрах за дислексия преди четири години , когато в класа ми дойде момче с дислексия.Майката не сподели, че детето има някакъв проблем.Накарах го да чете, а детето започна да плаче,видях,че и не пише в часовете.Тогава попитах майката и разбрах за дислексията.....
Веднага започнах да търся информация в нета.Намерих сайт, в който можеше да се поръчват материали (книжки) и си поръчах.Не бях доволна от ресурсната учителка, тъй като даваше на ученика да прави препис, а бях прочела, че не се препоръчва.
В часовете му давах да работи с уч. тетрадки от по-долен клас, за да се справя.За съжаление учителят много малко може да отделя внимание в учебните часове на децата със СОП,а ресурсният има много малко часове за отделните деца.
Не мисля, че детето има заболяване.Намери си приятелчета от класа.
Дори и доста момичета го харесваха, тъй като визуално е много красиво момче и добре играе футбол.

  
 

Последна редакция: нд, 07 сеп 2014, 17:03 от cream_

# 43
  • Мнения: 960
да едното компесира др 

# 44
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
cream, да разбирам ли, че си се самообразовала от нета и си отхвърлила методите на специалист?
Няма лошо, но не мисля, че е много правилно.

# 45
  • Мнения: 641
Лилянa, как разбра, че съм отхвърлила методите на специалист?
Точно методите на специалисти четях в нета, които ми помогнаха да работя с детето, когато имах свободни часове. Интересувах се и от работата на ресурсната, търсех помощта на психоложката.

# 46
  • София
  • Мнения: 62 595
....
Срамота!!!!!! Лиляна, срамота!  Shocked Ако  съм учител и питам какво е това,  ще се махна от темата, ако нямам възможност да се запозная в момента! Жалко, имах друго мнение за теб! Не винаги грамотното писане е критерии за всичко в тоя живот. Мислех те, че си от развиващите се и новатори в професията си.

Остани си във формулите по математика и физика и не мърдай нито сантиметър от тях.
Изобщо не ме е срам, Биляна. Аз не съм питала какво е това, а дали съм длъжна да го знам. Има разлика. Обвиненията и последвалия поток от възмущение е безпочвено, защото новатор в моята професия не означава да си лекар или диагностик някакъв. Жалко за прибързания ти извод, не знам дали имаш дислексия, но не разбра какво питам.

Не е задължително да си диагностик или лекар, но е ако не задължително, то е силно препоръчително да се знае, защото е често срещано при учениците. Ти водиш часове на големи учченици, а те вече си знаят. Не всички са регистрирани като деца със СОП, но пак са с някое проявление на дислексията. Достатъчно е да обърнеш внимание на ученика. Неграмотноостта е различна от дислексията. Дислексиците правят някои специфичнии грешки, и при тях рядко нещата са само в писането. Мъни е дала много хубав пример със себе си - отворени/затворени, звучни/беззвучни. неграмотният няма да изяде половината букви. Би трябвало МОН да прави обучения, ако ли не учителят сам да се заинтересува. Дори не е от новаторство, а по необходимост, все пак човещина, с деца се работи.

Татяна, съжалявам, но в момента не се държиш като зрял човек, а като дете на 10 години, което се тръшка, че не го разбират, вместо да положи усилия да напредне. Само да ти кажа, при сериозно отношение от страна на самия човек, винаги се намира пътека и разбиране от околните. В университетите също проявяват разбиране по време на изпити и занятия, стига да се види, че човекът отсреща да си каже. С годините и най вече със съзряването, младежите с дислексия развиват стратегии за справяне и не се сърдят на целия свят. Аз така и не разбрах какво искаш. не може и всее логопедът да е виновен, защото се иска постоянсство от ученика, а и за -айсет години се научава как да свежда проблемите до някакво приемливо състояние.

Мъни, стана ми много  интересно това с изписването на това с английския и кирилицата. Може ли да дадеш пример? Също и пример за маймуницата.

# 47
  • София
  • Мнения: 62 595
Е, какъв шанс да се даде по отношение на изпити?

от няколко години при изпитите след седми клас се удължава времето за децата, също и могат да имат право някой да им прочете условията на задачите (не да им подсказва или да им ги решава). Но трябва детето да има документ и да е подадена молба специално за изпитите.

във вузовете се взема предвид. Студентът може да се изпитва устно, защото четенето и писането ще им отнеме твърде много време. Също и могат да им се удължава срокът за предаване на есета и курсови проекти. Или на доброволни начала им помага друг студент. Така или иначе хората с дислексия повече се насочват към специалности, които не искат много четене и писане, а други изобщо подминават математиката. За всеки има място под слънцето.

Последна редакция: нд, 07 сеп 2014, 17:58 от Andariel

# 48
  • Мнения: 960


Татяна, съжалявам, но в момента не се държиш като зрял човек, а като дете на 10 години, което се тръшка, че не го разбират, вместо да положи усилия да напредне.


Това не го разбрах  но няма значение

# 49
  • София
  • Мнения: 62 595
Кое точно не разбра? че се тръшкаш как нямало бъдеще и как хората не знаят за дислексията? Мисля, че много добре ме разбра, но се правиш на разсеяна.

# 50
  • Мнения: 960
не казах това а казах че хора с дислексия по трудно се развиват .Мен лично са ме карали да редактирам писмо писано от мен по имейла .и много ме заболя

# 51
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 350
Няма ли квоти за прием на деца със СОП при кандидатстване след 7 и 8 клас?

# 52
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Няма ли квоти за прием на деца със СОП при кандидатстване след 7 и 8 клас?
Няма и не би трябвало да има. Имат удължено време за работа.

Лилянa, как разбра, че съм отхвърлила методите на специалист?
...
Аз така разбрах думите ти:
....Не бях доволна от ресурсната учителка, ...

# 53
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 350
Няма ли квоти за прием на деца със СОП при кандидатстване след 7 и 8 клас?
Няма и не би трябвало да има. Имат удължено време за работа.
Дава ли им се възможност да работят по втори модул?

# 54
  • София
  • Мнения: 62 595
има май, но за тежки диагнози като епилепсия и пр. Не съм сигурна, но тези деца влизат отделно, извън бройките на общо основание. Има там нещо с ТЕЛКове. Не зная подробности. За дислексиците зная, че имат право на изпитите от повече време и помощ зза условията. Но не и квоти.

Татяна, хората не са длъжни да знаят, а ти няма как да им се сърдиш. Те получават едно писмо, което не отговаря на изискванията. За служебни такива дори не ми се отваря дума, защото там просто не трябва да има грешки. Винаги можеш да помолиш някой да ти редактира писмото или ти сама да го прегледаш. Много често с възрастта и годините дислексиците се научават да си редактират. Те дори в момента, в който започнат да си четат собственото написано, си виждат доста от грешките. Да, трудно е, но с мрънкане и тръшкане нищо няма да постигнеш. При теб така са се получили нещата, че трябва двоен труд. Това е положението - труд и постоянство. Вече не си дете, този проблем го имаш цял живот, така че се налага да се справяш, ако искаш да вървиш напред. Или да започнеш в началото на всяко писмо да пишеш "аз съм с дислексия, затова допускам много грешки при писане", но едва ли ще ти е приятно.

# 55
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Няма ли квоти за прием на деца със СОП при кандидатстване след 7 и 8 клас?
Няма и не би трябвало да има. Имат удължено време за работа.
Дава ли им се възможност да работят по втори модул?

Всеки има право да работи по втори модул. Няма причина за отказ.

# 56
  • София
  • Мнения: 62 595
мисля, че им се дава възможност за втори модул. Децата със СОП са отделени в други стаи и за тях часовникът тече различно. Много е важно квесторите да са инструктирани и децата сами да си настояват и да следят да им се спазват правата.

# 57
  • Мнения: 960
има май, но за тежки диагнози като епилепсия и пр. Не съм сигурна, но тези деца влизат отделно, извън бройките на общо основание. Има там нещо с ТЕЛКове. Не зная подробности. За дислексиците зная, че имат право на изпитите от повече време и помощ зза условията. Но не и квоти.

Татяна, хората не са длъжни да знаят, а ти няма как да им се сърдиш. Те получават едно писмо, което не отговаря на изискванията. За служебни такива дори не ми се отваря дума, защото там просто не трябва да има грешки. Винаги можеш да помолиш някой да ти редактира писмото или ти сама да го прегледаш. Много често с възрастта и годините дислексиците се научават да си редактират. Те дори в момента, в който започнат да си четат собственото написано, си виждат доста от грешките. Да, трудно е, но с мрънкане и тръшкане нищо няма да постигнеш. При теб така са се получили нещата, че трябва двоен труд. Това е положението - труд и постоянство. Вече не си дете, този проблем го имаш цял живот, така че се налага да се справяш, ако искаш да вървиш напред. Или да започнеш в началото на всяко писмо да пишеш "аз съм с дислексия, затова допускам много грешки при писане", но едва ли ще ти е приятно.
Да така е но човека който го направи знаеше .А й не винаги има кой иначе моля,и на никой не се сърдя .А просто се дразня че в България има такъв стереотип .В чужбина гледа по др начин на хората с дислексия .Ай какъв телк това не болест

# 58
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 350
Няма ли квоти за прием на деца със СОП при кандидатстване след 7 и 8 клас?
Няма и не би трябвало да има. Имат удължено време за работа.
Дава ли им се възможност да работят по втори модул?
Всеки има право да работи по втори модул. Няма причина за отказ.

Значи работят, но няма квоти за тях. Не е справедливо.

# 59
  • Мнения: 960
моля пуснах темата не да се карате и да изкарвате дислексията като болест и недъг .

# 60
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 350
Дислексията придружава някои заболявания. Това е и причината някои хора да не могат да си представят, че може да си дислектик и без да си с диагноза. Не се палИ, Татяна!

# 61
  • Мнения: 960
Дислексията придружава някои заболявания. Това е и причината някои хора да не могат да си представят, че може да си дислектик и без да си с диагноза. Не се палИ, Татяна!
Не се паля няма как да ми развалят настроението .Те първа разбрах най -хубавата новина за една жена.
само ме дразнят стериотипите в България

# 62
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 350
Те първа разбрах най -хубавата новина за една жена.
И тя е...?  Flutter

# 63
  • Мнения: 960
Те първа разбрах най -хубавата новина за една жена.
И тя е...?  Flutter
EFP

# 64
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
 tatqna89, ти различаваш ли буквите "и" и "й"?

...
Значи работят, но няма квоти за тях. Не е справедливо.
Защо не е справедливо? Имат възможност да си покажат знанията и заради дислексията им удължават времето.
Ако ги пуснат без изпит, тогава нямаше да е справедливо.

# 65
  • Мнения: 960
tatqna89, ти различаваш ли буквите "и" и "й"?
зависи принципно да  но ми се случва да ги обръкам и ?

# 66
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 350
Честито, Татяна bouquet

Удълженото време за работа обезсмисля квотите, а децата със СОП кандидатстват на общи основания. Разбрах.

# 67
  • Мнения: 960
Ами аз до сега само в нов български съм чула да се прави компромис

# 68
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
tatqna89, ти различаваш ли буквите "и" и "й"?
зависи принципно да  но ми се случва да ги обръкам и ?
Защото забелязвам, че ги бъркаш само там, където ги бъркат неграмотните. Останалите пъти поставяш "и" съвсем на място.
Затова бих ти препоръчала да не ползваш винаги дислексията като извинение.

# 69
  • Мнения: 960
tatqna89, ти различаваш ли буквите "и" и "й"?
зависи принципно да  но ми се случва да ги обръкам и ?
Защото забелязвам, че ги бъркаш само там, където ги бъркат неграмотните. Останалите пъти поставяш "и" съвсем на място.
Затова бих ти препоръчала да не ползваш винаги дислексията като извинение.
ами не я ползвам да се извиних  с нея до сега

# 70
  • Мнения: 641
Не мисля, че трябва да гледаме само от нашата си камбанария. Ние не знаем,какви усилия са необходими при хората с дислексия. Работила съм с такова дете и виждах страданието му, че не е като НАС.....
Лиляна,не бях съгласна с ресурсната учителка, тъй като в нейния час ученикът единствено правеше препис на текст. След като започнах да се интересувам от работата й си промени методиката ( доскоро ми беше сърдита), то и тя нямаше опит и май взаимно се учехме.

Последна редакция: нд, 07 сеп 2014, 18:49 от cream_

# 71
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
....
ами не я ползвам да се извиних  с нея до сега
Ами каза, че не си успяла да кандидатстваш в езикова гимназия.
Каза за някакво писмо.
Темата, заради която пусна тази, също беше със забележки за грамотност и ти каза, че някои хора имали дислексия.

# 72
  • Мнения: 1 463
Е, ама много я нападате! Личи си, че има проблем, че е фрустирана. Защо трябва да се напада такъв човек, а още повече - да се обвинява, че нарочно кръшка, не иска да учи и че е неграмотен!!!
Тази пролет ходих в един център за подпомагане на дислектици (нали имам син, който е дислектик, нищо, че завърши средното си образование и започна да учи висшеV и оттам ми казаха, че дислексията не може да се оправи, а само да се научи човек да живее с нея.
Да се приспособи! Това го твърдяха пред мене специалисти!
Учителите в училище посещават курсове за СОП, където се дават общи сведения за различните отклонения. Но знаем, че системата у нас е тромава и не работи. Няма ресурсни учители.
Няма връзка между ресурсния учител и преподавателя.
Например, обучавах ученичка със СОП. Никой не се яви през цялата година, за да ми обясни какво точно е заболяването и как да пиша оценикте. Аз се съветвах с майката на момичето. Но не може да се счита, че това беше компетентно и обосновано. Т.е.- сспециалистите ги няма никакви!  Децата със СОП са оставени на самотек. Малките, може би, не, но голеиите - определено ДА!
Казвам го от позициите и на майка, и на действаща учителка.

# 73
  • София, Младост 2
  • Мнения: 8 374
Аз съм учител (начален курс) и...
А аз съм гимназиален учител. При нас децата влизат с изпити. И ако са преминали успешно изпита, значи няма да е проблем да се справят с останалото. Нямаме деца със СОП.

Това не е вярно във всеки един случай. Децата с дислексия понякога се справят чудесно на изпитите - във форума имаше поне няколко деца с дислексия с добри резултати, когато синът ми кандидатстваше, а и отделно съм работила с едно момиченце с дислексия, което впоследствие успя да влезе в 91 НЕГ. И предвид че дислексията не се израства, проблемите им си продължават - въпросното момиче определено имаше сериозни проблеми с правописа, които си персистират и на бг, и на останалите езици, които учеше. Факт е, че с порастването се научи да редактира - но е факт и че се изискваха много усилия и време за това. Така че е важно учителите и в горен курс да са наясно с тези неща и поне да им дават повече време за коригиране и редактиране, ако се види, че имат нужда от това.

# 74
  • Мнения: 960
не кандидаствах заради изпита по БГ

# 75
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Аз съм учител (начален курс) и...
А аз съм гимназиален учител. При нас децата влизат с изпити. И ако са преминали успешно изпита, значи няма да е проблем да се справят с останалото. Нямаме деца със СОП.

Това не е вярно във всеки един случай. ...
Кое от това, което аз съм казала не е вярно, Хедра?
Аз не съм казала, че не могат да се справят с изпитите. А че който се справи с тях, ще може да се справя и занапред в училище.

не кандидаствах заради изпита по БГ
Защо? Нямаш необходимите знания?

# 76
  • Добрич
  • Мнения: 1 148
Лиляна, удоволствие ли ти доставя да нападаш по-слабите? Нейна си работа, на Татяна, защо и как. Теб защо това те вълнува? Може да бъдеш и по-мека в изказа си, нали?. Интелигентна жена си ...уж

# 77
  • Мнения: 960
Аз съм учител (начален курс) и...
А аз съм гимназиален учител. При нас децата влизат с изпити. И ако са преминали успешно изпита, значи няма да е проблем да се справят с останалото. Нямаме деца със СОП.

Това не е вярно във всеки един случай. ...
Кое от това, което аз съм казала не е вярно, Хедра?
Аз не съм казала, че не могат да се справят с изпитите. А че който се справи с тях, ще може да се справя и занапред в училище.

не кандидаствах заради изпита по БГ
Защо? Нямаш необходимите знания?
не нузния успех заради правописа той играе огромна роля  а преди 15 години малко хора обръща внимание

# 78
  • Мнения: 1 463

[/quote] не нузния успех заради правописа той играе огромна роля  а преди 15 години малко хора обръща внимание
[/quote]
Да, абсолютно съм съгласна.
Изпитала съм го с големия си син. Обяснявах на учителките в начален курс, обяснявах на учителките в среден курс - е, нищо!
Те не бяха и чували за дислексия.
А от детския център, където ни диагностицираха, не можеха нищо да направят. Нямаше нормативна уредба.

# 79
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
....не нузния успех заради правописа той играе огромна роля  а преди 15 години малко хора обръща внимание
Благодаря, разбрах. Всъщност те разбрах още в самото начало, но ти твърдиш, че не се извиняваш за правописа с дислексията, а всъщност точно това правиш.

Лиляна, удоволствие ли ти доставя да нападаш по-слабите? Нейна си работа, на Татяна, защо и как. Теб защо това те вълнува? Може да бъдеш и по-мека в изказа си, нали?. Интелигентна жена си ...уж
Кой е по-слаб? Татяна твърди нещо тук, аз искам да ѝ покажа, че всъщност не е съвсем права.
Тя ни обвинява, че не сме запознати с дислексията и затова я обвиняваме в неграмотност. А всъщност не само дислексията в случая е причината.

# 80
  • Добрич
  • Мнения: 1 148
Рзабрах те още първия път. Затова казах, че може да си по-мека в изказа си. Както направи сега в това обяснение. Мисля, че вече и Татяна схвана какво се опитваш да намекнеш.

# 81
  • Мнения: 960
 Татяна твърди нещо тук, аз искам да ѝ покажа, че всъщност не е съвсем права.
Тя ни обвинява, че не сме запознати с дислексията и затова я обвиняваме в неграмотност. А всъщност не само дислексията в случая е причината.
[/quote]
 Ти май др работа нямаш ок за теб съм неграмотна не ми пука  не те познавам .И само се моля  да не си учител отдавна .И ти си тая а дето на пада но се тая бъди си права за себе си

# 82
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Значи само аз трябва да съм мила и добра, mpetkova, а виж какво получавам в отговор - нямала съм друга работа, нападала съм я. Задавам въпроси по темата, която тя повдига.
Татяна просто си търси някой да ѝ е виновен, търси да обвини някого.

# 83
  • Мнения: 337
Добре, Татяна, съфорумки по-назад писаха, че за деца с дислексия и други подобни проблеми времето на изпити е удължено, че на студентите им дават възможност за устно изпитване и консултации. Какво повече искаш да се направи? А и ако си 89-ти набор, какво се присети за кандидатстването ти след седми клас? Та то е било преди сума време. Съгласна съм, че има проблеми в системата на образованието, но в случая ми се струва, че се търсят единствено оправдания и нищо друго. Има ли желание, макар и трудно се намира начин.

# 84
  • Варна
  • Мнения: 6 341
От днешните учители понякога се очаква прекалено много! Извън познанията им по специалността. Confused


# 85
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Стейси, учудващо този път разсъждаваш в правилна посока.
Но темата не е за учителите, а колко хора са запознати. Така и не разбрах, защо хората трябва да са запознати?
Всеки има някакви причини да не се справя в едно или друго нещо, трябва ли всеки да знае причините на всеки?

# 86
  • Варна
  • Мнения: 6 341
Лиляна, стига де! Laughing
Кога съм размишлявала в неправилна посока? Sunglasses

Просто според мен от учителите се очаква много, в случай, че си трябват специалисти. Всички ще бъдат по-добре така, но важното е да се разбере. Peace И да има къде и кой да работи качествено с деца с проблеми.
Темата може да стане доста щекотлива, но аз да си кажа-ако имам дете с определен проблем, бих искала с него да работят специалисти, да има специално училище със специалисти, а не учители в основното.

# 87
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Лиляна, стига де! Laughing
Кога съм размишлявала в неправилна посока? Sunglasses

....
Честно си признавам, очаквах в твой стил да заемеш защитна позиция, но не откъм учителите.

# 88
  • Мнения: 3 031
Татяна, в предишната ми работа наехме едно момче с дислексия. Сменяше местата на буквите понякога, например вместо "врата" пишеше "варта". Абсолютно всичко, което пишеше на компютър, било то документ, и-мейл или нещо друго, пишеше на Word с проверка на правописа, след това копи и пейст. За важни документи винаги молеше някой колега да провери дали всичко му е ок. Никой не му е отказвал помощ, защото много се стараеше. Ти можеш да правиш същото Peace

# 89
  • Варна
  • Мнения: 6 341
Заемам защитна позиция, когато преценя, че ми се иска и трябва! Според мен, разбира се.
Много жалко, за предното ти мнение. Ама като не четете с разбиране, това е.

# 90
  • Мнения: 960
 smile3501 се тая казах дадох пример колко сме изостанали .па вия си ме нападайте не ми пука .даже ще спра и да редактирам скоро

# 91
  • Мнения: 960
Татяна, в предишната ми работа наехме едно момче с дислексия. Сменяше местата на буквите понякога, например вместо "врата" пишеше "варта". Абсолютно всичко, което пишеше на компютър, било то документ, и-мейл или нещо друго, пишеше на Word с проверка на правописа, след това копи и пейст. За важни документи винаги молеше някой колега да провери дали всичко му е ок. Никой не му е отказвал помощ, защото много се стараеше. Ти можеш да правиш същото Peace
аз го правя но не може всеки път подиграват ми се

# 92
  • Мнения: 25 742
Изчетох темата и се замислих дали и колко от съучениците ми двойкаджии навремето може да са имали дислексия. Вярно, не бяхме чували даже думата в онези времено, но... Някак си знаехме кой от по-трудно справящите се имаше някакви вътрешни причини и кого просто го мързеше да учи. Даже съвсем малко дете може да различи дали някой негов съученик се старае, труди, но има някакви затруднения при усвояването на материала, и дали не получава само двойки, защото набляга на ритането на топка, вместо на четене на уроците например.
Андариел по-нагоре спомена за някои признаци, по които може да се разпознае човек с дислексия, но много не ми стана ясно - как един неспециалист може да различи дислектика от обикновения неграмотник?
Ако е съученик - ясно, вижда се дали и колко учи, но когато вече сме възрастни и общуваме само виртуално?

Татяна, в предишната ми работа наехме едно момче с дислексия. Сменяше местата на буквите понякога, например вместо "врата" пишеше "варта".

Ако това е признак за дислексия, значи и аз имам такава. Много често оплитам пръстите при писане и размествам буквите. Или натискам съседен клавиш. Все съм си мислела, че е от бързане и някакъв бъг във веригата мозък-пръсти. Не знаех, че това може да бъде дислексия. Когато пиша ръкописно рядко го допускам. Всъщност, има ли човек, който не прави такива грешки?

# 93
  • Мнения: 2 674
Познавам съученик на щерката, който има сериозен проблем и няколко пъти намеквах на майката (медицински работник) да потърси помощ от специалист.

Зададена е следната домашна работа: Подредете във възходящ ред - 91, 93, 94, 90. Неговият отговор беше нещо от типа: 94, 90. Съвсем не разбира какво се пита и каква логика се търси в задачата.

Намеквах, намеквах и взех, че спрях, защото аз ще излезна виновна както винаги, че едва ли не го наричам глупав. Техен проблем е. Детето има проблем с разбирането и той ще се задълбочава с времето. От училището преподаватели нееднократно обръщат внимание на трудностите, които изпитва детето, а майката тропа с краче и твърди, ами той не е глупав. Да, наистина, не е, но има фактор, който го спира от развитие.

Писането му на думи е някакъв абсолютен кошмар. Изпитва огромно затруднение при спелуването. Трябва буквално да гадаеш коя дума се опитва да изпише.

Последна редакция: нд, 07 сеп 2014, 21:45 от Цонна

# 94
  • София
  • Мнения: 62 595
Дислексията придружава някои заболявания. Това е и причината някои хора да не могат да си представят, че може да си дислектик и без да си с диагноза. Не се палИ, Татяна!

Не е така. Дислексията е самостоятелен синдромокомплекс. Това не е болест, нито придружава заболявания. Объркването идва от това, че има два подхода при категоризиране на дислексията. единият е по философията на медицината и затова се говори за симптоми, синдроми и диагнози, и хората го възприемат като болест или недъг. Другият подход е свързан с поведенческите и обучителните идеи и затова се говори за обучителни трудности или специфични обучителни трудности.  Хората с дислексия са с напълно нормално физическо, психическо, интелектуално и пр. развитие. При тях просто по отношение на четенето, писането (някои включват и смятането) заедно или поотделно, нещата са по-различни и те имат трудности при преработката на иформацията, която позволява човек да се ограмоти. Мозъците им са съвсем наред. Затрудненията не изчезват напълно, но с упорита работа се свеждат до някакъв възможен индивидуален минимум. Имам колеги с дислексия, които успешно завършиха университет, и то специалности с много четене и писане. Трудно им е било в училище, но са работили с логопед и с родителите си, и  са се справили. Един с един хората с дислексия не си приличат. Лично аз подозирам, че всеки от нас има някакви близки до дислексичните особености прояви, но са почти незабележими или сме се научили да се справяме с тях.

Да, често срещано е точно така да става - децата с обуучителни трудности виждат, че не се справят, лепват им се етикети "мързелив" и така стават трабълмейкъри и двойкаджии. Затова трябва да се прави скрининг още от предучилищна възраст, да бъдат обхванати възможно най-много деца. Поне сега има възможности за работа, родителите и специалистите повдигат въпроса.

# 95
  • Мнения: 3 031
Татяна, в предишната ми работа наехме едно момче с дислексия. Сменяше местата на буквите понякога, например вместо "врата" пишеше "варта".

Ако това е признак за дислексия, значи и аз имам такава. Много често оплитам пръстите при писане и размествам буквите. Или натискам съседен клавиш. Все съм си мислела, че е от бързане и някакъв бъг във веригата мозък-пръсти. Не знаех, че това може да бъде дислексия. Когато пиша ръкописно рядко го допускам. Всъщност, има ли човек, който не прави такива грешки?
Без коректор допускаше по 10-ина подобни грешки в няколко изречения. След бърз прочит не намираше грешките, т.е. прочиташе грешната дума като вярна. По тази причина и програмата за корекции много му помагаше; когато подчертае дума като грешна, се вглеждаше в нея и виждаше, че наистина е разменил местата на буквите.

Последна редакция: пн, 08 сеп 2014, 09:16 от Coco-colo

# 96
  • Мнения: 2 237
С оромна изненада открих, че това понятие е еквивалентът на Legasthenie. Не само, че познавам, а и двама от тях са с невероятни успехи в сферите, които работят.. Единият дори носи три академични титли пред името си. Бях останала с впечатлението, че може да се тренира и в голяма степен превъзмогне.

Сетих се за случка от детството. Единият от тях много трудно се е научил да чете, но паметта му било толкова добра, че карал майка си първо да му прочете текста и после симулирал в клас. Разбрали са чак на девет (трети клас), че човекът повтаря запомненото. Това му умение адски го е тласнало напред по-късно.

Последна редакция: нд, 07 сеп 2014, 22:54 от Ли Лу

# 97
  • София
  • Мнения: 62 595
Сменят местата на букви, на цели срички. Проблеми при струпаните съгласни - половината ги изяждат. Подменят визуално сходни, особено ръкописни, а при четене и печатни.

# 98
  • Мнения: 3 760
Андариел,
Цитат
Мъни, стана ми много  интересно това с изписването на това с английския и кирилицата. Може ли да дадеш пример? Също и пример за маймуницата.

не съм в състояние да прочета нито един по-дълъг пост написан на български, но с латински букви.
Мога да се справя с:
Zdravejte, az sa6to sum saglasna s 4oveka pisal predi men  Peace

Ще ми е по-лесно ако е написано така:
Zdraveite, az s`shto s`m s`glasna s choveka, pisal predi men  Peace

Но не съм в състояние да прочета цяла страница текст, написан по този начин, без значение дали е с еднотипна транслитерация и каква е тя. Поне не и без да прибегна до болкоуспокоителни...

Обратният вариант:
Хелоу, Айм вери глед ту сии ю...

Никакви проблеми нямам и не знам защо.

Тъй като основният въпрос в темата беше "колко хора са запознати с дислексията", да споделя впечатления - госпожите в градината на дъщеря ми, класната й в училище (нямам ударено и, да ме прощавате  Embarassed), училищният психолог - наясно са и (до колкото сме обсъждали проблема) знаят как да работят с такива деца.

Иначе и аз съм убедена, че част от съучениците ми със слаб успех имаха такъв тип нарушения.
Споделям мнението на Андариел, че в някаква степен, дислексията присъства у почти всекиго.
Как`Сийке, писането на машина/клавиатура, тъй като е с 2 до 10 пръста, съвсем логично води до повечко разместени букви от обичайното  Laughing

П. С. От тази тема научавам, че са въведени улеснения за дислектиците в училище и това много ме радва!
Малко повече толеранс и разбиране от страна на околните и от дефект ще се превърне в обикновена особеност...   bouquet

# 99
  • Мнения: 9 798
С огромна изненада открих, че това понятие е еквивалентът на Legasthenie. Не само, че познавам, а и двама от тях са с невероятни успехи в сферите, които работят.. Единият дори носи три академични титли пред името си. Бях останала с впечатлението, че може да се тренира и в голяма степен превъзмогне.

Сетих се за случка от детството. Единият от тях много трудно се е научил да чете, но паметта му било толкова добра, че карал майка си първо да му прочете текста и после симулирал в клас. Разбрали са чак на девет (трети клас), че човекът повтаря запомненото. Това му умение адски го е тласнало напред по-късно.
И аз така бях научила учебника за първи клас наизуст и всички мислеха, че мога да чета. Не знам дали в крайна сметка ми е било по-трудно да се науча да чета. Със сигурност паметта е компенсирала донякъде проблема с писането.
Доколкото знам, някои от проблемите са от това, че мисълта тече много по-бързо отколкото ръката може да пише. Въпреки, че знам правилата на всички езици, които говоря, ела да видиш какво става като започна да пиша. Откакто има спелчекъри животът стана лесен Simple Smile

# 100
  • София
  • Мнения: 62 595
не е от ръката, а от главата!  Wink

# 101
  • Русе
  • Мнения: 657
Един от любимите ми автори от тийн годините е болен от тежка форма на дислексия. Разправя, че в училище са го докарвали до сълзи от подигравки. Това в САЩ. Но с помощта на добра учителка се е влюбил в книгите, а после с много собствени усилия и постоянност постепенно израства до професионален писател, при това - богат, с множество фенове по света, а книгите му са издадени на десетки езици.

Именно в тежки ситуации се извисява човешкият дух. После стигнах до заключението, че неговият не струва много поради личните му ценности, но постигнатото не може да му се отрече!

# 102
  • Най-сетне у дома
  • Мнения: 911
Много интересни неща казва Andariel  за дислексията. Аз имам доказана с тестове дискалкулия и то в такава степен, че тестуващите се учудиха как изобщо съм завършила. Не знам как учителите работят с това, навремето на такива като мен им казваха или "не им върви математиката", или "мързеливи". Нямаше как да ме обвинят в мързел, защото бях отличничка по всичко, което не включваше числа. Математиката и химията обаче бяха ад. Пускаха ме по милост, заради цялостната ми репутация на отличник.

Иронията е в това, че синът ми е математически гений, съвсем сертифициран. Освен това, може да запомни с лекота поредица от 20 символа (повече не сме опитвали) и решава задачки за разтоварване. А се разтоварва от това, което на мен ми е силната страна - говоренето и обличането на концепции и преживявания в думи. Той има проблем с преработката на информация, която постъпва чрез слуха. Сега си пада по едно Любче в детската градина и репетираме вкъщи какво ще й каже, когато иска да се хванат за ръка, да разбере на колко е години, да й подари играчка (негово решение, ето как любовта прави мъжете щедри  Laughing). Изразяването му е мъка страшна, прави го еднакво зле и на български, и на литовски  ooooh! Вземаме мерки, разбира се, има голям напредък.  

Не знам дали обучителните затруднения зачестиха или преди просто не са ги диагностицирали, но наистина нарастват лавинообразно, не е някаква "модерна" тенденция. (Андариел, какво казва нАуката за рязкото им повишаване?) Недопустимо е в днешно време учител да няма понятие поне от общите признаци за обучителни затруднения.

# 103
  • София
  • Мнения: 62 595
Ми, тя, и нАуката не знае! А и едва ли е критично важно да се разбере точно на какво се дължи, при положение, че така или иначе трябва да се работи с децата, за да се научат да се справят.

 Аз съм склонна първо да приема идеята, че много деца навремето са били изпуснати, защото не е имало достатъчно събрана критична маса данни и хора, които да обърнат вниманние на тези проблеми. Едва през последните сигурно сто-двеста години е въвведено масовото ограмотяване на населението, логично е за това кратко време да не може да се съберат и анализират достатъчно данни, че да се излезе с непоклатими изводи. А и навремето повече е бил важен ръчният труд, (то и сега в по-голяма част от света е така, дори в многонапреднали страни хората са повече работници в завода и се разписват и четат само фиша за заплатата), така че и да не се научи едно дете да чете, пише и смята добре, няма да остане гладно, а ще стане работник във фабриката или ще си кОпа земята и животните. Обаче сеега твърде много се свързва бъдещето на децата с грамотността и математиката, защото те са пътят към по-високото образование и квалификация. Писмената реч е твърде важна и колкото и Стив Джобс да се опитва(ше) да реши проблема откъм гледната точка на дислексик, то пак нуждата от ужасно много четене и писане остава.
Другото, за които искам най-субективно да кажа е, че според мен не се обръща достатъчно внимание на децата откъм усвояване на родния език, което по-късно като се комбинира с дефицит при ограмотяването, и работата цъфва и връзва. Хората казват, че по правило поне половината от децата с проблеми в езиковото изграждане и усвояване, после преливат в групата на дислексиците. Другата половина са си съвсем добре с усвояването на езика, и просто имат проблем или с писането, или с четенето, или с математиката. Затова колкото повече се работи с детето езиково, толкова по-добре. Мисля си, че дори едно дете да си има леко "заложби", те по-леко ще се компенсират докато тръгне в училище. най-малкото ще е усвоило граматиката, ще е натрупало речник, ще има и добър говор, ще има добра моторика, ще знае и повече за света. Да разкаже една серия от любимата анимация пак е упражняване на езика, а ако има и кой да го "поправя" при постояване на изреченията или изглаждане на грешките, пак ще вървят нещата. Дори в училище да се появи проблем с ограмотяването, ще станат по-леки нещата.
Това го казвам най вече като  лично мнение. Учените ще има още да се карат за причините,  и едните, и другите, и третите, все ще са прави.

# 104
  • Мнения: 25 742
Недопустимо е в днешно време учител да няма понятие поне от общите признаци за обучителни затруднения.


Мисля, че има разлика от учител до учител. Ако е завършил педагогика с нещо си, би трябвало да е учил дефектология или нещо от този сорт. Но ако е завършил нещо си с допълнителен педагогически профил, може и да си няма понятие от тези неща.
Например има разлика дали е завършил НУП с английски или е завършил английска филология и работи като учител.

# 105
  • София
  • Мнения: 62 595
Това първо трябва да е грижа на образователната система откъм квалификация на кадрите. В днешно време не може хабер да си нямат от най-често срещаните обучителни трудности, а да са педагози. Най-малкото трябва да учат дидактиика или не помня как се казваше за учителите, не съм много наясно там. Вярно, че психолозите не са логопеди, ама училищните педагогически съветници да не дремят и само да се ограничават до разрешаване на конфликти в коридора, а да обърнат малко внимание на учителите по тези проблеми. Ако едно дете е добре с езика и всички предмети, а му куца математиката, то очевидно не е до мързел или неискане, а до неможене. Тогава учителката по математика и химия, че и физика е добре да изпитват повече устно, за да разберат дали и доколко ученикът е схванал идеята на урока, а не дали е сметнал правилно нещо. В краен случай да има възможност да ползва калкулатор. Учителите си обменят информация за учениците, познават ги, така че човек дори да не е специалист, може логически да вдене, че има нещо не съвсем наред, а не че детето е мързеливо.

# 106
  • Мнения: 2 237
Той има проблем с преработката на информация, която постъпва чрез слуха.

Да знаеш, че отивам да ти ровя в постингите! Hug
Благодаря, че писа в тази тема.

# 107
  • Мнения: 2 674
Кадри има, но родителите търсят кусури в преподавателите. Ама учителката не го е научила да пише и да чете! Странно ми е, че не виждат, че детето им не може да възприеме информацията. Всички тези модерни думички като дислексия и дискалкулия са описани още миналия век като явления в литературата. Най-много ми е жал за децата, защото времето минава и те затъват вместо да им се помогне.

# 108
  • София
  • Мнения: 62 595
Те са описани, но за да има ефект, трябва да се натрупа критична маса от случаи, информация, т.е. да мине една критична точка, която да доведе като резултат учителите да бъдат поне запознати, ако не обучени, в детските градини и предучилищните да се прави нещо като профилактика чрез наблюдаване и обследване на децата. Все пак,  дислексия може да се каже  в края на първи и началото на втори клас, но не това е важното - да е сложена диагноза, трябва да се работи. До края на учебната година се изчистват обичайните трудности и грешки при ограмотяването при основната част от първолаците.
Не всеки родител може да се усети. Важното е да е готов да се вслуша в това, което му казват учителите. Личните лекари първо трябва да забележат проблеми в езиковото развитие, после са учителите и възпитателите в яслите и градините, едва накрая идва учителката в първи клас. Тя вече бере "плодовете".

Последна редакция: пн, 08 сеп 2014, 14:44 от Andariel

# 109
  • Мнения: 2 237
Цонне, те повечето виждат децата си вечер, когато са уморени. Дори и от градина масово ги прибират при нас в пет. Ако пък е семейство с два и три езика, казват: "трябва му време да проговори, е, и?!" Ти добре си казала на това майче, а то как реагира? И аз съм обръщала внимание на такъв проблем веднъж, реакцията беше: свръхамбициозна съм и "децата не можели при мен да бъдат деца". Е, като не си намериха училище- защото при нас има изпит за основното училище и учебното заведение е в позицята да си избере децата; направо смениха площадката и не идват вече на нашата. А можеше доста информация наготово да почерпи от някои там, ама на. Не и се сърдя, де, всеки се справя със страховете си по свой начин. Според мен обаче детето губи ценно време.

# 110
  • Мнения: 2 674
При нас съвсем обикновени учители регистрират такива отклонения от нормата. Критичната маса е натрупана, ама не може да си като щраус с главата в пясъка и да твърдиш, че всичко е наред (говоря специално за примера с нашия познат). Дано намерят начин да се справят с проблемите си.

# 111
  • Мнения: 295
Темата ми стана интересна и започнах да я чета. Аз съм с дислексия, поставих си диагнозата сама, в доста късна възраст, когато прочетох повече информация за "заболяването". Радвам се, че през 1989та година не е имало информация за дислексията, защото въпреки, че имах трудности в 1ви клас аз се научих да се справям и то доста добре, без да ми бъде лепнато така модерното СОП (специални образователни потребности) напоследък. Все още ми е трудно да чета на глас, но вече никой не иска от мен това. Все още разменям думи, букви и цифри когато чета и пиша, но правя проверки и нямам никакви проблеми в професионалното си развитие. Просто за да си свърша работата отделям по 5 мин. за проверка. Всички трудности се преодоляват ако си достатъчно упорит, а поставянето на диагноза може да бъде извинение за някой, който просто го мързи.

# 112
  • София
  • Мнения: 62 595
не можеш насила да му дадеш. А и страхът е много голям в главата на родителя. Страшно е да си мислиш, че детето ти не е като другите, че нещо не му е наред. Особено като чуваш отвсякъде успокоителните реплики "ще го израсте", и то на всичко отгоре такива реприки ги казват педиатрите и личните лекари. Тук вече не става въпрос за дислексия, но пак е важно, защото трябва да се хване още в ранна възраст.

# 113
  • Мнения: 9 798
При нас правиха обследване и дъщерята я бяха сложили в групата за деца с проблеми без да знаят, че е триезична. Видях теста, беше отговорила идеално, но на език, който учителката не говори.
Казвам го, защото разбирам родителите, които отказват. Много трудно взех решението да я запиша за работа с логопед. Страх ме беше да не и сложат етикет.
То пък я отписаха, нямала проблем.

# 114
  • София
  • Мнения: 62 595
Това в чужбина ли? Питам, защото не зная тук да има групи за проблемни деца. Това с етикетирането е гадно. Особено ако по някакъв начин системата бута детето по един път, а отрязва достъп до други отбивки или от магистралата.

# 115
  • Мнения: 2 674
Ти добре си казала на това майче, а то как реагира?

Взе частни учители, смени няколко броя вече. Повече задачки по математика и писане. За съжаление детето не може да обработи информацията, но тя си мисли, че това е заради неспособността дори на частните учители да го научат да решава задачи за втори клас. Спрях да говоря за това, само я слушам как се мъчи и оплаква. Клатя съчувствено глава, защото каквото и да кажа тя ще се обиди, и я разбирам.

# 116
  • Мнения: 2 237
Алудра, детайлите са важни, именно. Детето, ако владее поне един език, става дума за незнание на другия език, а не проблем с възприемане, говор и изразяване. Това невъзприемане прави впечатление и в други сфери, не само в една. Наблюдателното око според мен на около три години може да види разлика. Особено както в случая със Сауле примерно, детето е невероятно добро в други сфери и надминава връстниците си, а в тази една нещо боксува.

Във вашия случай е станало така, че по-добре един ненужен час при терапевт в повече, отколкото без никакъв. В много обаче педагогът се страхува от реакцията на родителя и си мълчи. Според мен първото е по-удачно и поне можеш да си сигурна, че им пука. Simple Smile

Андариел, при нас за група в градина не зная как стои въпросът, но този вид класове се наричат Integrationsklasse и са желани от много родители и на деца без проблеми, защото работят на много интересен принцип. Примерно две деца с проблем- в слуха, говора или друг плюс 13 деца без особености, но работят с двама учителя, единият от тях е със специално допълнително образование. В нормалния клас са 25-30 с една учителка. Виждате сами разликата.

# 117
  • Мнения: 9 798
Това в чужбина ли? Питам, защото не зная тук да има групи за проблемни деца. Това с етикетирането е гадно. Особено ако по някакъв начин системата бута детето по един път, а отрязва достъп до други отбивки или от магистралата.

Не, в българско село. Аз малко набързо писах. Просто два пъти в седмицата имаше занимание с логопед, само че не индивидуално занимание, а в група. Събираха всички деца с проблеми и наведнъж:).

# 118
  • sofia
  • Мнения: 8 946
Взе частни учители, смени няколко броя вече. Повече задачки по математика и писане. За съжаление детето не може да обработи информацията, но тя си мисли, че това е заради неспособността дори на частните учители да го научат да решава задачи за втори клас.
На някои деца им трябва повече време (решени задачи, диктовки, разкази), за да усвоят материала.
Поне големият ми син е така.
Тази година ще е в 5-ти клас и просто не знам как ще се справя, най-вече заради ограничението във времето за усвояването и упражняването на дадени неща.

Отделно го има и психологическия момент, че самото дете, виждайки че не се справя като другите почва да си мисли, че е тъпо. Ако някой "любезен" учител затвърди това му мнение, губи мотивация изобщо да полага усилия.

# 119
  • София
  • Мнения: 62 595
ахааа, така стана ясно.

# 120
  • София
  • Мнения: 62 595
Саммо да уточня нещо, което бях забраввила. Да, както каза една потребителка назад (не ми се връща да търся името, извинявам се), има и връзка с други проблеми. Те да сва вида дислексия - първична и вторична. При вторичната тя е резултат от интелектуални, неврологични, двигателни и пр. проблеми и заболявания, и те могат да доведат до проблеми. Аз имах предвид само първичната, когато на детето всичко му е в норма, а затрудненията са с писмената реч.

# 121
  • Мнения: 1 943
Лично аз подозирам, че всеки от нас има някакви близки до дислексичните особености прояви, но са почти незабележими или сме се научили да се справяме с тях.

Абсолютно  Peace
Давам за пример себе си - имам проблем с въвеждане на цифри. Знам какво трябва да въведа и после сама се изненадвам от резултата. Не питайте колко пъти съм си блокирала дебитните карти и съм пускала аларми  Embarassed Наистина е досадно, ако не гледам внимателно какво правя или не съм автоматизирала въпросния код - задължително бъркам, виждайки какво съм въвела ми трябва време да осъзная грешката. В първия момент си ми изглеждат нормално. Вече всичките ми пин-кодове са на база разположението на цифрите на конзолата, а не на самите цифри. Същото е и като пиша - на компютър, на ръка - всякак. Даже в рождената ми година разменям често 2 цифри.

Едновременно с това обаче нямам дислексия, или поне не такава, каквато трябва да бъде според книгите - чета от 4 годишна, смятам. Нямах проблем и с математиката, освен с някои абстрактни алгебрични величини, но май почти всички сме имали неприятности с тях. Само не ми давайте да въвеждам цифри на ръка  Crazy

# 122
  • Мнения: 1 341
Дъщеря ми има дислексия.
Учителките, които са работили по една или друга форма с нея всички до една казват, че е невероятно умна и амбициозна. При нея проблема се състои в това, че тя изключително е блокирала на ниво писане и четене на чужд език. Нито приема, нито предава! Предала се е! Проблемът ми е много сериозен, защото тя чак трепери като стане въпрос за английски език. И вече е намерила оправдание в диагнозата дислексия. Благодарение на сугестопедичния метод на обучение малко от малко успя да се отпусне, но проблемът си е все още на лице и си е сериозен. Казвам сериозен, защото по английски осезаемо изостава, а тя осъзнава, че въпреки усилията, който полага резултата е почти нищожен.
Ще се радвам дислексици да споделят опита си в тази насока и да ми дадат посока как да се справя с този проблем.

# 123
  • Мнения: 960
Много интересни неща казва Andariel  за дислексията. Аз имам доказана с тестове дискалкулия и то в такава степен, че тестуващите се учудиха как изобщо съм завършила.
Къде си ходила  за тестовете  .аз пък по математика и физика бях добре за разлика от БГ.

# 124
  • Майничка
  • Мнения: 12 625
Evjeni, не си споменала на каква възраст е дъщеря ти, но в дългосрочен план, за нея ще е по-лесно, ако я насочиш към италиански език. При него, като цяло, каквото се изговаря, това се и пише. А като й дойде самочувствие, че не е неспособна по отношение на чужд език, тогава ще бъде по-уверена и с английския.

Иначе, за преодоляване на негативизма по отношение на английския, бих те посъветвала да я насочиш към преподавател, който да се занимава с нея най-вече разговорно. Постепенно да се въведат клипчета, аудио-книги, печатни издания и едва тогава - писане. Много важно е и да си даде сметка, че езикът най-вече е средство за комуникация, а след това всичко останало, т.е., един чужд език би следвало не да е просто цел, а да обслужва интересите й, да й позволява да търси и намира информация и контакти за неща, които я интересуват.

И разбира се, да свикне да ползва предимствата на компютъра по отношение на правописа. Laughing

Голямата ми дъщеря е с дислексия, слава Богу, поне не се впряга, когато не й се получават много добре нещата. Английският език в училище също й е мъка, но е осъзнала, че от четене и слушане с разбиране хваща тройка, а нататък - колкото-толкова (обикновено четворка Mr. Green). Сигурно я разнасят по правописните теми в разни англоезични форуми, което не й пречи да си пише в теми по интереси. Комуникира и с доста кореспонденти от различни страни, някои са англоезични, при други нивото на некомпетентност е равно или по-високо от нейното, ама се разбират някак.

# 125
  • София
  • Мнения: 8 673
Аз също имах огромни проблеми с английския и така и не успях да се отърся през всички ученически години. Не знам всъщност как завърших.
В 10 клас започнах италиански и бях гения на класа, беше ми изключително интересен, успявах да схващам правилата, зависимостите.
Иначе по отношение на английския се оправих, когато сама поисках като възрастен човек да го науча. Частни уроци, мила учителка, която не ме гледа странно ми абсурдните въпроси. Все още не успявам да схвана някои неща, но ми е далеч по-лесно.
Имах съученичка със затруднения в писането, учителката ни по БЕЛ няколко пъти говори с родителите и, но не мисля, че са потърсили някакво разрвшение. Разместваше букви, някои ги изпускаше  често липсваха части от думата или ги пренасяше в следващата дума. Много трудно и се разчиташе, аз често и помагах да си пише текстовете и ги проверявах. Сега.учи нещо свързано с кино и снимане, не помня точната специалност. Но доколкото съм виждала написани от нея неща(във Фейсбук например) има подобрение, но все още си стоят някои проблеми.

# 126
  • Мнения: 1 341
Леле, влезнах да търся нещо в темата и видях какво ми е написала Gargamela
Без да съм го чела съвета ти, за което се извинявам съвсем случайно попаднахме на учителка по английски, която само разговорно учи с нея. Резултат е поразителен, направо уникален. Детето на тест в края на годината има 6 при 3 на входящ тест.
Та съм оцелила без да знам твоята вярна формула. Определено работи. За италианския, определено ще помислим за втори език, ако се наложи
благодаря

Искам да вВи попитам нещо. Понеже отидох при Матанова да ни даде сл бележка, че детето има дислексия, за да задействам процедурата за ресурсен учител и опаааа... изведнъж се оказа, че детето нямало дислексия... думи нямам просто. Докато ходехме там на логопед детето имаше проблеми, но сега след 1 година ... и като разбра, че ми трябва такава бележка ... нямало дислексия... думи нямам. То няма по–хубаво от това наистина да няма, но е факт за съжаление. Проблемите си ги имаме
Та, къде да отида, за да я диагностицират и да ни дадат такава бележка? От къде да започна?

# 127
  • Мнения: 1 328
Здравейте,
попадна ми информация за Мисловни карти, вижте в Гугъл за какво става дума.. има програмки, с които могат да се правят такива карти. Наподобяват онези, които някой беше правил за урок на детето си с глаголи-движение... само това си спомням, но явно върши работа подобно нещо.

Общи условия

Активация на акаунт