Математически турнири - 30

  • 84 539
  • 740
  •   1
Отговори
# 630
  • Мнения: 24 467
dima1 ти вече обясни, но явно така става на практика. На теория има значение не само решените задачи, а и времето за което са ги решили. Ясно са описали кой е по-напред в класирането спрямо време и точки. Даже по видове задачи. Пише точно и колко процента ще са наградените. По тази логика, би трябвало не всички получили определен брой точки да получат медал. Затова се чудим ние, които за първи път се сблъскваме с това състезание. Явно вие знаете какво става на практика. В детската академия всички ги държаха час и не са записвали кой колко време е решавал. Явно няма значение.

А аз дадох на предходната страница също друго обяснение, което ми се връзва повече с оповестения регламент и промените около грипната ваканция.  Simple Smile
При нас си се пише времето и на двата кръга до сега. Моят си е бързак, та по време и на шах е почти винаги пръв, даже когато играе с големите.  Grinning Слава Богу, че това не е водещото, обаче. Той дори не знае, че е имало и фактор "време" в това състезание, но за него е по- добре такива неща да не му се казват...
Знаем си точките, но чакаме цялото класиране, за да разберем ще има ли за нас медали и от този кръг или ще ни прескочат. Сега сме се справили дори по- добре от есента, но то зависи и останалите как са се справили. Каквото и да е- задачите са хубави. 
Лично на мен задачите от това състезание са едни от тези, които ми допадат най- много- математически, изобщо не опират до сметки само, но няма и хлъзгави условия, които човек може да си ги разбере както му дойде и откъдето се губи изобщо за мен състезателния елемент и смисълът. Има и доста задачи със свободен отговор, което лично аз тача твърде много. Аз пък не харесват тип Кенгуру, където тотото е на макс.

Последна редакция: чт, 12 фев 2015, 15:06 от Judy

# 631
  • Мнения: X
Хитринките и уловките трябва да са в замисъла на задачите, не в премълчаване на част от условието (както в задачата с бръмбара).

Абсолютно!  Peace

Не знам дали видяхте колко е добър преводът на сърбите, те също са провели олимпиадата в Белград.
http://mathbaby.ru/sites/default/files/olimpiada2015_1klass_srpski.pdf
Украинският също: http://mathbaby.ru/sites/default/files/olimpiada2015_1_kl_ukr.pdf
А българският превод все едно е с гугъл транслейт, или е направен от някой, който е разбрал само част от думите и които е разбрал, тях е написал. Дано догодина се постараят повече!

За Математика без граници и аз не знаех, че е за време и казах на моя да си проверява бавно и спокойно задачите. Благодаря ви, че споделихте, ще го имам предвид за следващия кръг.

# 632
  • София
  • Мнения: 17 652
На мен по принцип ми харесват повече задачите с уловки и двусмислици в условията - т.е. логическите задачи, задачите с хитринки. От тях ми се струва, че ще имат повече полза децата в последствие н(е, и геометричните / стереометричните задачи по-нататък) отколкото от чисти изчислителните - за последните, в крайна сметка, има калкулатори. Но ако не се справят добре с формалната логика... никога няма да могат, примерно, да програмират.И тук е мястото да отбележа колко много ми хареса - и не само на мен - определението на Жас, нашите ги готвят за бакалии... Много точно попадение беше.

И сега в качеството си на програмист да ви кажа, че най-сложното изчисление, което ми се налага да правя лично - на ум или на хартия - е броене. В някои случаи е броене по степените на 2-йката, ама пак си е броене. Другите сметки ги прави компютъра - ама как да си наглася цялостната логика на програмата, как да организирам  циклите, променливите, масивите, как да минимизирам времето и обема, компютърът няма да ми каже.


Аз мисля, че има нужда и от състезание с задачи като в Математика без граници. Не са съвсем чисто пресмятане, без уловки и липса на логическо мислене, но не са и толкова как да кажа засукани. А доколкото прегледах предните години тестовете за випуска на моето не срещнах задача с двусмислие в условието, условията са ясно и точно формулирани. И половината задачи са без избираем отговор и съвсем не леки.
Иначе на мен като за по малките деца /понеже наблюденията са  върху такива / най ми допада Иван Салабашев.

А, аз говорех по принцип, не за конкретното състезание - не съм му гледала задачите, не мога да се изказвам.
На Салабашев тази година погледнах задачите обаче - за 4ти клас - понеже се обсъждаха тук, ами, хич не бяха изчислителни и да, и уловки си имаше, и хитринки. И точно затова ми харесаха...

# 633
  • София
  • Мнения: 17 652
На мен по принцип ми харесват повече задачите с уловки и двусмислици в условията - т.е. логическите задачи, задачите с хитринки. От тях ми се струва, че ще имат повече полза децата в последствие н(е, и геометричните / стереометричните задачи по-нататък) отколкото от чисти изчислителните - за последните, в крайна сметка, има калкулатори. Но ако не се справят добре с формалната логика... никога няма да могат, примерно, да програмират.И тук е мястото да отбележа колко много ми хареса - и не само на мен - определението на Жас, нашите ги готвят за бакалии... Много точно попадение беше.


Постингът ти е провокация към някои разсъждения:
- Задачи с двусмислици в условията изобщо не трябва да се допускат. Уловки за тези, които не четат и не вникват е ОК, но не и двусмислици. Хитринките и уловките трябва да са в замисъла на задачите, не в премълчаване на част от условието (както в задачата с бръмбара).
- За да четеш и пишеш първо трябва да знаеш азбуката. Азбуката на математиката е смятането и затова всички (и русначета, и китайчета, и американчета) минават първо през бакалските сметки. После някои деца минават на горно ниво, други не. Няма начин българското масово образование да е ориентирано към високото ниво, при положение, че много деца не се справят и с нивото за бакали. Високото ниво се тренира в школи и специални училища и е за тези, на които им е по силите. Затова не бива да се сравнява нашето масово образование с подготовката на русначета със заложби в математиката.
- Сметки не се налага да се правят в живота, но знаеш ли например, че ако зададеш на няколко калкулатора сметката " 5 + 3*8=" ще изкараш различни резултати?  Та най-малкото за да се сетиш какво смята калкулаторът и дали не те подвежда е добре да владееш и бакалските сметки Wink

Не мисля, че има смисъл да се прави състезание с бакалски сметки - така, както ми се вижда безсмислено да се прави състезание за разпознаване на букви в училищна възраст - макар разпознаването им да е необходимо предварително условие. И изобщо, идеята за масовост в тези състезания... какъв е смисълът? Да си докажем колко сме "всички"? Ясно е, че едно дете има талант за рисуване, друго - за пеене, за танцуване... за математика - какъв е смисълът да се състезават в това да са еднакви? Всяко дете може да рисува човечета с клечки за крака и ръце - и се умиляваме от това, докато са малки, но на състезание по рисуване, дори за малки деца, се очакват малко по-сериозни умения.

В задачата с бръмбара проблемът беше в превода, не в задачата.
Под "двусмислици", за да използвам същата дума, която беше преди това употребена, имах предвид не некоректни условия, а по-скоро капани.

# 634
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Бакалските сметки освен верни са и бързи. Оборот гони човека и не иска опашката да се заседява. Та не съм много съгласна, че всеки го умее понеже включва и бързина и съобразителност в същността си на практика. Аи  на 18 понякога не се знае таблицата за умножение, какво остава за хватки.

И още едно нещо пропускаш - има много състезания с лесни задачи, но с труден период от време за решаването им. Там като не можеш да смяташ, няма много полза от останалите таланти.

# 635
  • Мнения: 5 177
Реално "Математика без граници" си е блиц турнир , макс 3 мин на задача  Mr. Green

# 636
  • Мнения: 51 111
Не мисля, че има смисъл да се прави състезание с бакалски сметки - така, както ми се вижда безсмислено да се прави състезание за разпознаване на букви в училищна възраст - макар разпознаването им да е необходимо предварително условие. И изобщо, идеята за масовост в тези състезания... какъв е смисълът? Да си докажем колко сме "всички"?

И аз не мисля, че има смисъл. И съм противничка и на масовите състезания, и на състезанията преди 3-4 клас. Но в случая ставаше дума за това какво учат децата, не на какви задачи се явяват. И аз писах относно обвинението, че у нас готвим децата за бакали, а не за състезатели. Ми то навсякъде е така с масата.

В задачата с бръмбара проблемът беше в превода, не в задачата.
Под "двусмислици", за да използвам същата дума, която беше преди това употребена, имах предвид не некоректни условия, а по-скоро капани.

ОК, не споря от къде е дошъл проблемът. Но го имаше.

# 637
  • Мнения: 1 782
П.П. Използвам този постинг и за друго - не съм чувала за състезание, на което да се дава предимство за по-бързо решаване на задачите. Има ограничено време за всички, има даже и блицтурнири, но от там нататък всички, които са се вместили във времето, се състезават само с решенията си, а не с това кой е предал 5 минути по-рано.

А за такова, което раздава Lenovo таблети, вместо грамоти на победителите чувала ли си?
Аз не бях чувал нито за времеви фактор, нито за таблети, но това не попречи на хлапето да се обзаведе с таблет преди месец точно заради фактора време Simple Smile

# 638
  • София
  • Мнения: 17 652
Бакалските сметки освен верни са и бързи. Оборот гони човека и не иска опашката да се заседява. Та не съм много съгласна, че всеки го умее понеже включва и бързина и съобразителност в същността си на практика. Аи  на 18 понякога не се знае таблицата за умножение, какво остава за хватки.

И още едно нещо пропускаш - има много състезания с лесни задачи, но с труден период от време за решаването им. Там като не можеш да смяташ, няма много полза от останалите таланти.


На мен тези състезания за скорост ми се струват тотално безсмислени. Никаква мисъл, само рефлекси - ами по-добре да отиде на състезание по картинг...
А за бакалските сметки в бакалията - както и да смяташ, няма да ускориш касовия апарат. А той без друго ти дава резултата. Верен.

# 639
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Рефлекси? Смятането е повече от + и - за мен. А в картинга колко мисъл има не знам дали си се замисляла.

ПП Бакалските сметки ги прави бакалина, не апарата му.

# 640
  • София
  • Мнения: 17 652
Е, да, ама тогава се сдобива и с глоба от Данъчните.

# 641
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Kati, хайде да не спамим. Касовият апарат не е калкулатор. Точно в бакалията не. Неумелите лзкалкулатор, умелите смятат по бакалски Simple Smile После фискалния бон отделно.

# 642
  • Мнения: 2 246
В Търново например на КМС също отчитат фактор време, колкото до Математика без граници мисля, че регламентът важи за всички кръгове не само за финалния - в класирането на ОУ "П.Р.Славейков", гр. Варна напр. резултатите са в 3 графи: общ брой точки, точки от свободните отговори и време, обаче гледам, че при резултатите от другите изнесени класирания няма такава разбивка; отделно на едно място ми направи впечатление половинки точки - някакви резултати 7,5?!?

Ние още си чакаме резултатите... аз пък имам други съмнения - дали "квесторите" са били достатъчно акуратни при записване на часа на предаване предвид че по-голямата част от явяващите се ходят на курсове при тях, а външни деца като моето могат да бъдат ощетени умишлено. Освен това състезанието го провеждаха на конвейер - като почнат от сутринта и до вечерта няколко тура, като едната от "квесторките", докато чакахме реда си за участие, си позволи да коментира колко били трудни задачите, което според мен е недопустимо.

# 643
  • Мнения: 2 246

Не знам дали видяхте колко е добър преводът на сърбите, те също са провели олимпиадата в Белград.
http://mathbaby.ru/sites/default/files/olimpiada2015_1klass_srpski.pdf
Украинският също: http://mathbaby.ru/sites/default/files/olimpiada2015_1_kl_ukr.pdf
А българският превод все едно е с гугъл транслейт, или е направен от някой, който е разбрал само част от думите и които е разбрал, тях е написал.

Много е вероятно да са превеждали през гугъл - самият факт, че не е съобразено, че бръмбърът пълзи - изречението започва с "пътува", а после продължава с "тича".

Както и да е, ще чакаме следващите бисери Simple Smile

# 644
  • Мнения: 24 467
В Търново например на КМС също отчитат фактор време, колкото до Математика без граници мисля, че регламентът важи за всички кръгове не само за финалния - в класирането на ОУ "П.Р.Славейков", гр. Варна напр. резултатите са в 3 графи: общ брой точки, точки от свободните отговори и време, обаче гледам, че при резултатите от другите изнесени класирания няма такава разбивка; отделно на едно място ми направи впечатление половинки точки - някакви резултати 7,5?!?


При нас точно в Търново на Великденско ни зачитаха и време. За мен има смисъл. На първо място, разбира се, са броят верни задачи, а при равен резултат, пак е смислено- времето, за което си ги решил.
И при нас на Математика без граници са такива графите. И от двата ръга до сега.

Общи условия

Активация на акаунт