Белгия - 27

  • 140 770
  • 795
  •   1
Отговори
# 780
  • софия
  • Мнения: 30 426
Обаждаме се на телефон и говорим с тях. Всеки път се извиняват, разбират, че ситуацията е неприятна и накрая нищо.
Заинатила съм се, че няма да платя наема преди 15.10. Не смея да закъснявам след това, за да не нарушавам аз договора.

# 781
  • Мнения: 5 597
За телефона разбрах, а физически офис имат ли? Бих отишла да им кажа, че това е недопустимо.

# 782
  • софия
  • Мнения: 30 426
Оххх, ама ние сме тук. Ще ходим чак другия месец. Иначе имат - https://www.stayc.be/contact-us
В началото приех, че може да има проблем, въпреки че те трябва да са го установили преди да дават под наем. Опитахме да сме кооперативни, разбиращи, изчакахме, но днес вече ми е прекипя. Уж смениха частта, уж проблемът беше при всички и се оказва, че не е така. Стаята под нейната изобщо не са имали проблем някога. Най-тъпото е, че преди водата на душа е била хладка и тя криво-ляво последния път се къпа (с голяма къдрава коса е). Сега вече била студена, а и навън е студено. Трябва да търси бързовар, но това е безумно. Няма място за кофи и легени. В кухнята всъщност има топла вода. Не знам каква е системата.

Последна редакция: нд, 05 окт 2025, 17:41 от zvаnchе

# 783
  • Мнения: 4 790
Много стресираща ситуация. Ще е трудно и мудно да се реши проблемът. Явно е значителен.
Да се заплашва наемодател и да не се плаща наем не е опция. Колкото и трудно в момента, опитай да запазиш самообладание и да действате внимателно.
Белгийското законодателство е много гъвкаво и услужливо към наемодателите, затова си позволяват подобно неглижиране.
Всичко наистина само по мейли. Няма смисъл да се ходи до офис и от тел. разговори.
Да се поиска намаляване на наема обаче е опция (докато не се реши проблемът). Реално, мястото сега, а и за дълъг период вече, не отговаря на минималните стандарти за обитаемост (включващи отопление и достъп до топла вода) и наемодателят нарушава задълженията си.
Подкрепям идеята ти да се свържете със социалната служба на вашия университет. Вярвам, че има правни съветници или съюзи, които да ви помогнат, предоставяйки безплатна правна помощ.

Крайна стъпка е да се свържете с:
Bruxelles Logement (Service Inspection Régionale du Logement https://logement.brussels/fr).
Те могат да проверят дали имотът отговаря на минималните стандарти и могат да издадат предупреждения, глоби и въобще да съдействат адекватно.
Засега е най-важно ясно да се адресира проблемът. Повече дипломация, настойчивост и колкото и да е трудно – търпение при комуникацията с наемодателя.
Съжалявам за създалия се казус и да знаеш, че е добре дошла на гости!

# 784
  • Мнения: 20 431
Това с неплащането на наема даже не го обмисляйте. Образуването на дела и отсъждането по гражданско-правни казуси е светкавично. И за разлика от вас, които ще се чудите какво да правите, те вече са го играли.

Не мисля, че има с какво да ги принудите да отстранят повредата по-бързо. Това, на което имате право, е да развалите договора, без да дължите неустойки, ако след разумен срок не отстранят повредата. Какво е разумен обаче, е субективно, особено сега в началото на отоплителния сезон, когато да намериш майстор, може да отнеме и месеци. И разбира се, търсенето на ново жилище и местенето са си за ваша сметка.

Ето тази служба се занимава с казуси по жилищата, които се наемат - https://be.brussels/fr/propos-de-la-region/structure-et-organisa … -du-logement-dirl. Може би от тях може някакво съдействие да се получи.

Може да изпратите до фирмата- наемодател lettre recommandée, с което да официализирате оплакването до тях. Може да приложите и мейла в него, за да фигурира и в него, че сте сигнализирали вече за проблема. Въпреки че имейлите се признават по граждански дела, все още препоръчаните писма се приемат с повече респект. Ще е сигнал за тях.

Иначе проблемът с отоплението и топлата вода е често срещан в Брюксел. Водата е отвратително варовита и ако нямат монтиран омекотител, газовите котлета се развалят много бързо, а връзки и тръби се запушват.

# 785
  • софия
  • Мнения: 30 426
Дори и не ми е минало през ум да не плащам наема. Ще го направя във възможно най-крайния ден.
Благодаря отново за адекватните съвети. Днес пусках отново мейл. Ще им звъним и по телефон утре. Писах и през контактната форма на фирмата (StayC), защото явно те са делегирали на друга да отговаря за общежитието (Jackey). Яко спам направих.

Майстор мога да намеря, но те имат такъв, на когото се плаща да отстранява повредите и проблемите в сградата (handyman 😁). Не бих си позволила да го викам и карам да прави нещо, че после ние ще излезем виновни.

Последна редакция: нд, 05 окт 2025, 21:09 от zvаnchе

# 786
  • Мнения: 4 790
Подкрепям идеята за препоръчано писмо, което да е твърдо, но любезно. Съвсем официално то ще съобщи и обобщи ситуацията, която е особено проблемна и де факто е сериозна от правна гледна точка.

Дефектът е съществувал от първия ден на влизане в обекта, така че жилището не е предоставено в обещаното състояние.

Въпреки обещанията при сигнал за проблем, ефективен ремонт не е извършен и въпреки че са запознати с казуса, той продължава повече от месец. Хубаво е да се изтъкне, че освен дискомфорт, липсата представлява сериозна заплаха за здравето и нормалното ползване на имота. Може да се позовете на законовите задължения на наемодател да предаде жилище в добро състояние за предназначението му (член 1719 и сл. от Гражданския кодекс, както и Регионалната наредба за жилищното настаняване в региона Брюксел-столица).
Нека не звучи като заплаха, а като официално уведомление, че ако не се предприемат действия в рамките на 10 дни от получаването на препоръчаното писмо, ще бъдете принудени да отнесете въпроса до компетентния съдия, за да поискате намаляване на наема, обезщетение за щети или дори прекратяване на договора за наем поради тяхна вина.
И нещо оптимистично за финал, че вярвате, че ще направят всичко възможно, за да спазят законовите си задължения по договор и че ще успеят да компенсират причиненото до момента неудобство.

Скептична съм, че ще отстранят повредата за 10 дни, но поне е възможен консенсус за наем с —50%.

# 787
  • Мнения: 5 597
Струва ми се, че е по-важно да отстранят повредата, отколкото да намалят наема. Аз бих настоявала за това или за преместване в друга стая, очевидно има такива с топла вода и парно.

# 788
  • Белгия
  • Мнения: 363
Преместването е добра идея. Щом дават ключове за празни стаи с топла вода, защо направо не дадат такава стая за постоянно?

# 789
  • Мнения: 4 790
Вероятно общежитието е пълно и не е възможно преместване.
Забравих да напиша, че затварянето на „билета“ не ги освобождава от отговорност.
Ако ремонтът не е извършен, те остават отговорни — дори и да са го „отбелязали като решен“ в системата си.

# 790
  • софия
  • Мнения: 30 426
Как се изпраща препоръчаното писмо? Може ли по мейл или да го изпратя с куриер? Може ли да е от мен или трябва да е от адвокат? Имате ли препоръка за белгийски адвокат, с когото да се свържем онлайн?

Бих предпочела да оправят проблема. Ако има останали стаи, те са на партера и не са ок. Не мога и да си представя местенето след това, което изринахме миналия месец (доста мърляво беше), а и вече отпуск не остана да отида за ново местене.

Последна редакция: пн, 06 окт 2025, 06:12 от zvаnchе

# 791
  • Мнения: 20 431
Звънче, сигурно може и от България да се прати препоръчано писмо, но ще пътува повече време. Най-добре през техните b-post. Тя не може ли да отиде до офис на b-post и да го пусне? Това е важен и често използван метод за комуникация в Белгия (по договорни отношения), добре е и тя да знае как става. Да види къде ѝ е най-близкият офис на b-post, ако няма чисто бял плик за писмото, ще трябва да си купи - за съжаление, там не продават на бройка, ще трябва да си купи пакет, но тъкмо ще има и за други поводи. Ще каже, че иска да изпрати lettre recommandée и ще ѝ обяснят какво и къде да попълни. Може и с обратна разписка (avis de réception), може и без, ще има проследяващ номер и при двете опции. Обикновено се получава на следващия работен ден, въпреки че последното ми такова писмо пътува 3-4 дни. Струва 10-на евро (с обратна разписка - малко над). В пощата има указание как да попълни белия плик. Долу вдясно на гърба се попълва получателят (име и под него адрес), по средата на малката част (затварящата плика) се попълва подателят (име и адрес). И отделно ще трябва да ги попълни на едно картонче за препоръчаното писмо, което ще ѝ дадат на място. Служителите на b-post са услужливи и обикновено прехвърлят на английски, ако някой се затруднява.

Май може и онлайн да го генерираш и само да се отиде до кутия да се пусне, но не съм пращала така и не съм сигурна как става. https://www.bpost.be/fr/envoyer-lettre/envoyer-recommande

Няма нужда да е от адвокат по принцип. Това е официално уведомление.

# 792
  • софия
  • Мнения: 30 426
Супер!
Да, има удобен b-post. Дори има профил там. Връщахме пратка с тях, когата бяхме. Наистина момчето беше много любезно.
Днес ще подготвя писмото и утре ще го пусне.
Нямам думи, с които да изкажа благодарността си за безценната помощ, която винаги давате ❤️

# 793
  • Мнения: 4 790
Нещо подобно да е, но ако някой се сеща какво може да се добави, да даде знак:
Скрит текст:

Името и фамилията ѝ
адрес
Пощенски код и община
À l’attention de име на наемодател/агенция
адрес на наемодател/агенция

пк и община
Написано/съставено… местоположение…, на дата…

Objet: Mise en demeure – Absence de chauffage et d’eau chaude depuis le début du bail
Madame, Monsieur,
Je me permets de vous adresser la présente par courrier recommandé afin de constater et de dénoncer une situation particulièrement problématique.
Depuis le jour de mon entrée dans le logement situé (адрес на имота), le (начална дата на договор), il n’y a ni chauffage ni eau chaude dans l’appartement. Ce problème a été signalé immédiatement et mentionné dans l’annexe de l’état des lieux. Vous l’avez vous-même constaté et reconnu.
Malgré vos promesses de réparation et l’ouverture d’un ticket dans votre système, la situation perdure depuis plus d’un mois. Le problème n’a pas été résolu et je continue à vivre sans chauffage ni eau chaude, ce qui constitue une atteinte grave à la salubrité et à la jouissance normale du logement.
Conformément à vos obligations légales de délivrer un logement en bon état de servir à l’usage auquel il est destiné (art. 1719 et suivants du Code civil, ainsi que l’ordonnance régionale sur le logement en Région de Bruxelles-Capitale), je vous mets en demeure:

De procéder dans un délai de 10 jours à compter de la réception de ce courrier à la remise en état effective du système de chauffage et de production d’eau chaude.

De reconnaître qu’en raison de l’absence totale de chauffage et d’eau chaude depuis le début du bail, je suis en droit de réclamer une réduction proportionnelle du loyer ainsi qu’une indemnisation pour le préjudice subi.

À défaut de régularisation rapide, je me verrai contrainte de saisir le Juge de Paix compétent afin de faire valoir mes droits, y compris une diminution de loyer rétroactive, des dommages et intérêts et, si nécessaire, la résolution du bail à vos torts.

Je vous invite à me confirmer par écrit, dans les plus brefs délais, les mesures concrètes et la date exacte de réparation.
Dans l’attente de votre réponse, veuillez agréer, Madame, Monsieur, l’expression de mes salutations distinguées
Подписът ѝ
Име и фамилия

И само да добавя, че може да се включи и това за намалението на 50% от наема, но може и да се остави място за преговори.
Лично аз бих го вметнала.
В случая не вярвам да тръгнат да се пазарят, защото с препратките към законовите пропуски, цитирайки членове 1719+ следващите от Гражданския кодекс и Брюкселската жилищна наредба, се казва ясно на наемодателя, че това не е просто въпрос на комфорт и неудобство, а нарушение на закона.
Имате две правни основания: гражданско договорно право и регионално жилищно право.
Ако се стигне до Juge de Paix (където също на този етап не е нужен адвокат), съдията веднага ще признае тези препратки.
Също така, те много добре схващат, че няма как тази повреда да се фиксира за 10 дни, щом досега не е била. Не биха искали да ескалира положението.

Последна редакция: пн, 06 окт 2025, 10:28 от Аня

# 794
  • софия
  • Мнения: 30 426
Прекрасни момичета, идвам тихо да споделя, за да не урочасам нещата и с надежда да е трайно: детето откри топлата белгийска вода  (и парно) 😊
Изплашиха се брюкселчани, ей!

Отново благодаря (слабо казано, но няма друга дума) за огромната и безрезервна помощ, съвети и подкрепа, които ми давате ❤️

Доп. Момичето през една стая от нейната страна, на нейния етаж няма. Обаче и тя има ключ от друга стая 🙃Ходила е преди малко да я пита. Каква е тази система не знам.
Дъщеря ми вчера е видяла жена от фирмата и ѝ е върнала ключа от онази стая, в която бяха настанили толкова бързо някой, че не бяха имали време да ги предупредят. И жената сложила ключа в общата пощенска кутия, от която почти всички имат ключ. Странни хора са брюскелчани. Не мога да кажа, че разбирам.

Последна редакция: вт, 07 окт 2025, 17:59 от zvаnchе

Общи условия

Активация на акаунт