За нуждата от нова образователна парадигма

  • 19 615
  • 500
  •   1
Отговори
  • Мнения: 1 161
Всички вие виждате, че сегашната система на образование на младите е безнадеждно остаряла. Тя отразява един материалистичен бездуховен модел, който докара човечеството до ръба на най-голямата духовна криза в историята му. Образованието не може да помогне, докато не отреди подобаващо място на духовното. Преподаването на научни дисциплини, които са непромокаеми за нещата, отиващи отвъд материалното, т.е. за основните принципи на съществуването ни, не е в състояние да образова човека, и, като следствие от това, не може да бъде полезно за обществото.

Нужна е радикално нова парадигма, не просто да разкрасим старите училища, да подменим черните дъски с екрани, а учебниците - с таблети. Едно истинско училище трябва да ЗАПАЗИ и развива вътрешния свят на детето: неговата фантазия, интуиция, връзката с природата и цялата заобикаляща го вселена. Уроците трябва да се изнесат там, където е най-привичната за човека среда: природата. Логическото мислене, математиката и др. трябва да навлязат чак към 9-10та година, когато в детето се развива логиката, а дотогава да се работи изключително върху вътрешния му свят. Защото детето се ражда в мълчание, то мълчаливо съзерцава, възприема и разбира света, далеч по-съвършено от нас. И не е нужно да го лишаваме от това.

Но ние, хората сме загубили тази вътрешна тишина. Вместо нея са ни научили, пак в същите училища да МИСЛИМ, СМЯТАМЕ, РАЗСЪЖДАВАМЕ - подменили са естествената ни интуиция с разум, а тишината с един безкраен умствен бъртвеж, който не ни оставя нито за миг. И докато отново не станем деца и не потънем във техният безмълвен свят на простота, красота и тишина НИЕ НЯМА ДА ГИ РАЗБЕРЕМ. И неминуемо ще ги тъпчем в килийките на задушните човечарници, наречени училища, далеч от природата, както правим със самите нас. И ще ги насилваме да виждат света през нашите очи, с нашия ум, погребвайки вътрешния свят на фантазиите и мечтите.

Но най-страшното е, ако питате мен, че създателите на учебните програми и учебниците са хора, които отдавна са умрели за детския свят. За тях мечтите и фантазиите са вятърничави и несериозни неща. Тези хора не вярват, че знанието може да дойде и отвътре, безмълвно. Тези хора не вярват, че мисълта има сила да лекува, да влияе на събития и да твори нови. Детската душа за тях нищо не им говори. Затова системата днес е такава -детето отива в училище да му бъдат вменен вкочанен старчески светоглед на света, да бъде научено от някой друг КАКВО ДА МИСЛИ, а не КАК ДА МИСЛИ.

Колкото и крайно и радикално да ви звучи, но днешното училище изнасилва децата. Да, кара ги, още от първи клас да захвърлят своя естествен покой, фантазия и светоглед. Приравнява всичките с един аршин. Учи детето да познава цифрите, но не и собственото си тяло. Учи да различава подлог от сказуемо, но не и да различава полезните и вредните за тялото му храни. Пълни главата му с излишни знания. Създава среда за егоизъм чрез съревнование и съперничество.

В училището на бъдещето преподавателите ще са като децата. Не вдетенени, а притежаващи всичките качества на едно дете - интуиция, фантазия, игривост, любознателност, желание непрестанно да се учи. Само такъв учител би разбрал детето и би му отдал това, от което то има нужда. Природата ще е класната стая на детето. Там то ще учи нагледно живата математика и биология. Трудът пък ще го облагородява. Нима е толкова трудно? Ето вижте и кажете сами:



Ще има занимания в които децата ще помагат на свои другарчета или животни - така се облагородява детската душа. Ще се учат на медитация и да използват силата на мисълта си за благо - молитва, медитация, съзерцание - с тези инструменти, а не с оръжие, ще постигнем мир и просперитет на Земята. Ще разкрият лечителските си дарби, така че да могат да помагат на другите. Ще се учат да разпознават лечебните треви, гъби, минерали... Ще има часове за визия, за мечтаене. Та нали всичко започва с визия...

Има нации, които го правят. И са се съхранили хиляди години. Да вземем пример от индианците маи и какво правят ТЕ за своите деца.

A защо не и от англичаните:



Е? Ще заложим ли здравите семена? Ако искате да видите една просперираща България, една здрава и мъдра нация научете децата си да ценят и обичат живота, да се доверяват на интуицията си, да се опират на вярата.

# 1
  • Мнения: 6 365
Мен ме обвиняват, че съм платен трол, ама не знам, днес ми изглежда, че имаш силен ден. Нещо квота ли са ти дали?

Сериозно, живееш извисено и хармонично, обаче сред основните ти дейности е тролене на сайт за мами.

Нищо, поне си екзотика.

# 2
  • Мнения: 20 002
Видеото е страхотно, спор няма. Браво на тази детска градина! Дано повече градини последват примера й.

Людмиле, синът ти вече не е ли първи клас? Интересно ми е в какво училище ще го дадете или ще го обучавате вкъщи?
Доколкото знам, ходи на детска градина. Значи все пак си отчел необходимостта от социален живот.

Образователната ни система безспорно има много недостатъци и е нужна промяна. Не съм убедена обаче, че трябва да се развива в посока медитации и някои от примерите за маите.

Последна редакция: ср, 20 май 2015, 09:56 от Пролетен дъждец

# 3
  • Куциндрел
  • Мнения: 25 080
Людмиле, в това училище ли учи сина ти?

Не всички ги дърпа аграрното... Crazy

# 4
  • Мнения: 1 161
Видеото е страхотно, спор няма. Браво на тази детска градина! Дано повече градини последват примера й.

Людмиле, синът ти вече не е ли първи клас? Интересно ми е в какво училище ще го дадете или ще го обучавате вкъщи?
Доколкото знам, ходи на детска градина. Значи все пак си отчел необходимостта от социален живот.

Образователната ни система безспорно има много недостатъци и е нужна промяна. Не съм убедена обаче, че трябва да се развива в посока медитации и някои от примерите за маите.
Привет. Това, което съм писал в статията отразява цялостното ми виждаме за образователната система днес. Възхитен съм от това, което маите правят за децата си - имам и двата им учебника, изпрати ми ги приятел от Гватемала.

Самуил ходи в предучилищна в Търново при една прекрасна учителка и изкара там две години. Но след това дойде време за първи клас. Само една среща с бъдещата му учителка ни беше достатъчна, за да решим, че той няма да учи в системата. Не че жената не ни хареса, но от разговора разбрахме, че тя е длъжна да следва изцяло материала, който й се спуска отгоре, без отклонения. Тя имаше свои оригинални помагала и методики за образование и работа с деца, но със съжаление каза, че употребата им е забранена със закон.

Впуснахме се на дълга обиколка из страната в търсене на алтернатива. Намерихме различни такива училища, срещнахме се с различни хора и накрая взехме решение. Една година бяхме на домашно обучение, а после се преместихме да живеем на новото място. Методиката на обучение е близка до тази на проф. Лозанов.

Последна редакция: ср, 20 май 2015, 12:35 от Людмил

# 5
  • Куциндрел
  • Мнения: 25 080
Предполагам, че това училище е частно....

И какво - изоставихте къщата в гората и започнахте да живеете като обикновения човек?

# 6
  • Мнения: 1 161
Предполагам, че това училище е частно....

И какво - изоставихте къщата в гората и започнахте да живеете като обикновения човек?
Да следваш идеите си понякога иска жертви - по-малкото се жертва в името на по-голямото. Образованието и развитието на детето е по-важно в момента от нашите идеали, пък и не бих казал, че сега е по-различно - пак сме в къща, в едно хубаво село заобиколено от слънчогледови и пшенични поля, с голяма река, имаме градина по-голяма дори, а почвата е истинска мечта - чернозем с пясък. И да, пак събираме дърва от гората Simple Smile

Последна редакция: ср, 20 май 2015, 14:32 от Людмил

# 7
  • Куциндрел
  • Мнения: 25 080
Предполагам, че това училище е частно....

И какво - изоставихте къщата в гората и започнахте да живеете като обикновения човек?
Да следваш идеите си понякога иска жертви - по-малкото се жертва в името на по-голямото. Детето е по-важно в момента, пък и не бих казал, че сега е по-различно - пак сме в къща, в едно хубаво село заобиколено от слънчогледови и пшенични поля, имаме градина по-голяма дори, а почвата е истинска мечта - чернозем с пясък. И да, пак събираме дърва от гората Simple Smile


А частно ли е училището?
Щото не знам държавни училища където има разчупени системи на преподаване...
Не можахте ли да "излъжете" системата и да обучавате детето си у дома по системата на  МОН?

# 8
  • Мнения: 1 161
Предполагам, че това училище е частно....

И какво - изоставихте къщата в гората и започнахте да живеете като обикновения човек?
Да следваш идеите си понякога иска жертви - по-малкото се жертва в името на по-голямото. Детето е по-важно в момента, пък и не бих казал, че сега е по-различно - пак сме в къща, в едно хубаво село заобиколено от слънчогледови и пшенични поля, имаме градина по-голяма дори, а почвата е истинска мечта - чернозем с пясък. И да, пак събираме дърва от гората Simple Smile


А частно ли е училището?
Щото не знам държавни училища където има разчупени системи на преподаване...
Не можахте ли да "излъжете" системата и да обучавате детето си у дома по системата на  МОН?
За наше учудване училището е държавно  Shocked ама леко модифицирано, така, леко извън системата... Wink Оказа се, че може, с малко мерак...

У дома пробвахме една година, но детето пак е само...

Последна редакция: ср, 20 май 2015, 14:49 от Людмил

# 9
  • Мнения: 5 259
Може ли информация за това училище извън системата? Адски сериозно ме вълнува.
Може и на лични!

# 10
  • София
  • Мнения: 1 128
Буквално всяко изречение от първия пост в темата може да бъде разфасовано, но едва ли си струва усилието, тъй като този тип проповеди и патос обикновено са съпътствани с активен отказ на вникване в каквато и да било различна, рационална гледна точка.
Пък в основата стои един въпрос с кратичка формулировка: това, което цивилизацията и технологиите са ни отнели повече ли е от онова, което са ни дали? И отговорът май не е еднозначен.
Не знам откъде се взеха тези теории за ученето чрез вглеждане в себе си и мълчание, за едва ли не сакралните вътрешни знания на децата, за логическото обучение чак след деветгодишна възраст? И каква е крайната цел на идилията от клипчето - всички ще се занимават с аграрни дейности? Ще си гледат царевичния кър, вглеждайки се междувременно и в себе си, за да изкопаят вродената си философска дълбочина, която гадната цивилизация е накърнила?
Изобщо, модата за отглеждане на деца в саксия от този тип е твърде крайна реакция на недостатъците на съвременните образователни системи.

# 11
  • Мнения: 1 161
Може ли информация за това училище извън системата? Адски сериозно ме вълнува.
Може и на лични!
пиши ми на лични

# 12
  • Мнения: X
Хм , впечатли ме не друго , а изказването за индианците и какво правили те за своите деца ..
Живял си в Америка ,нали? И знаеш какво е останало от културата на индианците и какви постижения имат те през вековете ?

Техните деца са в супер незавидно положение . 80 % от тях статистически са в системата в някой период от живота им и са под агитката на социални грижи в приемна грижа, домове /институции или в домове за юноши заради безхаберието, алкохолизма, неглижирането, сексуалното / домашното насилие, дрогата и зависимостите на родителите им .
Вярно са свободни електрони; ходят като диваци с дълги коси и къде облечени и къде не по улиците, карат колела и дишат трева за успокоение преди сън .
Точно с тях ли намери примери да даваш?!

# 13
  • Мнения: 1 161
Хм , впечатли ме не друго , а изказването за индианците и какво правили те за своите деца ..
Живял си в Америка ,нали? И знаеш какво е останало от културата на индианците и какви постижения имат те през вековете ?

Техните деца са в супер незавидно положение . 80 % от тях статистически са в системата в някой период от живота им и са под агитката на социални грижи в приемна грижа, домове /институции или в домове за юноши заради безхаберието, алкохолизма, неглижирането, сексуалното / домашното насилие, дрогата и зависимостите на родителите им .
Вярно са свободни електрони; ходят като диваци с дълги коси и къде облечени и къде не по улиците, карат колела и дишат трева за успокоение преди сън .
Точно с тях ли намери примери да даваш?!
Да, точно тях. При мен идва на гости човек, който живее в Гватемала, той ми донесе и учебниците по които се учат децата, които съм публикувал. Надявам се да си ги погледнала. Той подробно ми разказа за тях, за живота, обичаите им. Те имат съвсем различна ценностна система, която е неразбираема за нас, но това не значи че е за осъждане. Те пазят традиции, които при нас отдавна са забравени, ценни традиции, които тук изтъргувахме в името на "демон-крацията"

# 14
  • Мнения: 321
Изгледах филма. Страхотен е! Да разбираме децата и да ги уважаваме!
ЧЕСТИТ ПРАЗНИК ДЕЧИЦА!!!ЧЕСТИТ ПРАЗНИК И НА ТЕЗИ ,КОИТО СА ЗАПАЗИЛИ ДЕТЕТО  В СЕБЕ СИ!!!
 Joy Joy Joy Joy Joy Joy

Общи условия

Активация на акаунт