За нуждата от нова образователна парадигма

  • 19 615
  • 500
  •   1
Отговори
# 30
  • Куциндрел
  • Мнения: 25 080
Дано да е успял да се впише в средата.
Училището е задължително за ходене, няма нищо общо с вписване и социализиране.
А и социализирането на едно дете трябва да започне много преди 1-ви клас.

# 31
  • София
  • Мнения: 62 595
А в седми клас нищо чудно да се бори за СМГ.
Мисля, че имаш някаква сериозна фиксация. Не всички хора са болни на тема СМГ, но явно това е много трудно за проумяване.

Не знам кое е това яко учене, което започва след 5-ти клас. Като гледам матурите по математика за седми, ситуацията е трагикомична. Ако това са великите постижения на перфектната ни образователна система, то няма по-добра илюстрация за пари и усилия, хвърлени на вятъра.

Творите родители не са те държали в изолация и ти лесно си свикнал с новото, Людмиле.
Няколко пъти беше споменато, че Самуил ходи в училище с други деца, играе с тях следобед, изглежда се разбират. Като че ли изолация има предимно във вашите представи Simple Smile
Или всички деца, които растат извън София, са в изолация?

Фиксация аз нямам, а вземам предвид характеристиките на Людмил, които той публично е разказал. Като цяло децата приличат на родителите си, включително синовете следват бащите си, а в един момент бащите искат синовете им да имат техните постижения. Колкото и Людмил да се опъва и живее като дауншифтър, биографията му си остава все една и съща, а оттам и коренът на мисленето. С десет години дауншифване не можеш да изтриеш трийсет-теририсет години  детство и съзнателен живот. Людмил е висококвалифициран именно в област, свързана с математиката. Мислиш ли, че ще пожелае след няколко години синът му да е само с дрелката в ръце или с лопатата да кОпа? Самият Людмил много ще се промени до времето, когато синът му стане седми клас, дотогава и детето ще се промени покрай контакта с връстниците си, и всичко от "стария живот" ще избие с пълна сила.  Самото дете много ще повлияе от връстниците си, особено в пети-шести клас, когато започне лекинко с пубертета. Людмил е амбициозен, просто в момента амбицията му е в дауншифтването, но след години вероятно ще се промени заради детето, защото ще иска синът му да е успял, и понеже на никого няма да му дреме за картофите на нивата, успялостта може да се окаже в СМГ.

да допълня - Людмил пише за поемане на семейния бизнес. Семеен бизнес се върти И с образование, а не с тройка по математика. На маите или какви бяха там учебниците няма да му помогнат на детето да върти бизнес. Освен ако л`юдмил не е решил да държи здраво тефтера със сметките и ключа от касата, а синът му само да бачка с дрелката.
Отделно синовете възстават срещу бащите си, та нищо чудно за детето през побуртета точно отхвърлянето на дауншифтърския модел и семейния бизнес да са начинът.

Последна редакция: чт, 04 юни 2015, 15:00 от Andariel

# 32
  • Мнения: 20 002
Андариел, като цяло съм съгласна с теб. Няма как да се знае дали децата ще поемат нашия път, а най-добре е да изберат свой собствен.
С някои от идеите на Людмил по тази тема не съм съгласна, но точно пък за държавното училище не виждам нищо "извън пътя" по вашите критерии Simple Smile
Че то всички, които са записали децата си в кварталното неелитно или пък селско училище, където пишат ченгели и смятат до 20 цял първи клас, ги пиши бегали. Както и тези, които са завършили училища по метода на Лозанов още по Татово време. Тук има съфорумки от такива училища.

Последна редакция: чт, 04 юни 2015, 15:26 от Пролетен дъждец

# 33
  • София
  • Мнения: 62 595
Това не са моите критерии. Детето му вече е в системата, и както виждаш Людмил не е посмял да го затвори на хоумскулинг. Сегашното им раздвижено училище ще е до края на четвърти клас. От пети клас нагоре няма такива училища, най-малкото защото вече е друга образователна степен и по всеки предмет има отделен учител. Вече не е учителката-квачка, която може да си прави експерименти, защото основната идея на началното образование е на финала децата да са ограмотени поне за тройка. А тепърва в пети клас няма да го затвори вкъщи. Людмил не е глупав като онази кукувица, дето беше в Родопите ли, къде беше, със скандала с олимпиадата. При него дауншифването е бизнес, а бизнесът иска образован наследник.
Моите деца също бяха в кварталното училище, после си кандидатстваха на общо основание с другите деца за гимназия.

# 34
  • Мнения: 14 651
Имам усещането, че ужас от образователната система изпитват най-вече родителите на деца, които още не са стигнали училищна възраст или пък са в първи клас. От гледна точка на родител с петокласник мога да кажа, че нищо толкова безобразно и страшно няма в образователната система, нито пък в училището като институция.
Много ме дразни идеята на всички деца да се гледа като на малоумни и да се настоява методите за малоумни да се внедрят за всички, дори за тези, които си се движат съвсем добре с материала и го усвояват.
Ако виждам проблем, това е липсата на достатъчно качествени учители и на заинтересованост от страна на родителите. Когато учителите са си на мястото, децата учат по-лесно, разбират по-пълно преподаденото и дисциплината им е добра. Когато имаш истерична и леко проста лелка за учител, става това, от което всички се страхуват - вкъщи майката или бащата трябва да преподават наново (за да коригират грешното произношение на думите по английски примрно), а ако и майката и бащата ги мързи, няма никаква надежда за напредък.
Освен това тая картинка в началото с орязването на мислите е тъпа - гаранция давам, че този с нестандартната мисъл и пъргавия ум няма да спре да мисли, а просто ще се научи какво трябва да отговори, за да има 6. Не е особено приятно, но е много лесно и със сигурност децата не излизат оскатаени от образователната система. Ако някой твърди нещо друго, му препоръчвам да ходи на психотерапевт, явно проблемите са си негови.

# 35
  • Sf
  • Мнения: 977
Имам усещането, че ужас от образователната система изпитват най-вече родителите на деца, които още не са стигнали училищна възраст или пък са в първи клас. От гледна точка на родител с петокласник мога да кажа, че нищо толкова безобразно и страшно няма в образователната система, нито пък в училището като институция.

От гледна точка на родител с вече завършило дете - да, изпитвам ужас от образователната система.

Когато детето беше в 1 клас никакъв ужас не съм изпитвала, бях много оптимистична и ведра, че няма ненаучени деца и въпреки мненията на други родители около мен, нещата не могат да са толкова черни. Могат. Образователната ни система е една руска рулетка, радвай се, че при теб не е гръмнала.

# 36
  • Мнения: 24 467
Като майка също на по- голямо дете, в случая- в девети клас и още едно- във втори, аз също изпитвам ужас от образователната система у нас и най- вече от това, дали и какво ще ни се падне от лотарията след ІV клас с малкия.
И аз бях прекрасно положително настроена през първите четири години с големия ми син, заредена с вяра и оптимизъм, които само за няколко месеца в V клас бяха разбити на пух и прах. В училище с подбор, при това. И не само аз останах така разочарована и направо отвратена. 
И не ме мързи, напротив. Лично избутах и кандидатстване след ІV и такова, след VІІ клас с положителни резултати. Лично бутам и малко дете с дисграфия, също с добри резултати. Докато и работя и изкарвам хляб.
А мисленето е процес, който наистина може да се убие или да се канализира по убийствен начин. Зависи кой се е заел със задачата и какви методи ползва.
...
Людмил, желая ви успех и на вас и на детето.
За мен нужда Е налице, но няма перспективи тя да се удовлетвори у нас. В начална степен има шанс. Късмет- човек просто може да попадне на учител.
За по- нагоре не съм убедена.  Peace
При всички случаи намирам, че след като шансове за положителна промяна у нас няма, то поне хората следва да могат да избират по- свободно форми на обучение и измежду различни типове училища. Не всички са с обувки № 38 дамска номерация, все пак. И унификацията следва да отчита някои чести различия.

Последна редакция: пт, 05 юни 2015, 12:05 от Judy

# 37
  • София
  • Мнения: 62 595
Не изпитвам ужас от образователната система, защото зная, че може и да е по-лошо. Досега каквато и реформа да е правена, тя е само рИформа и нищо добро не е донесла. Гледам да взема каквото е положително от системата и да компенсирам това, което не е добре. Цялото прехласване позападняшките, свободни и прочие системи е само повърхностно. Достатъчно е човек да чуе реалните проблеми на родители с деца в чужбинските прехвалени системи, за да разбере, че все трябва да си е на мястото като родители да бута. Това е положението - в Германия буташ, за да го разпределят в гимназия, за да има бъдеще. В САщ също буташ за добро училище. Навсякъде се бута. Системата даром на никого нищо не дава.

Колкото до съвременните уж разввижени образования, те също подрязват мислите, но по друг фасон, примерно триъгълен. Въпрос на време е родителите, почитатели на такива системи да изтрезнеят от пуберския си максимализъм.

# 38
  • Мнения: 20 002
Аз имах първокласничка тази година и силно се надявам да не се сблъскваме с отвратителните черти на системата. Така че гледам по-скоро оптимистично, отколкото ужасено засега Simple Smile Всъщност най-много ме плаши това да не научат децата да мислят. Понеже съм учила и в България, и в западна страна, това е най-фрапантната разлика, която съм видяла. У нас се набляга на развиване на теми, на учене на конспекти почти наизуст, а не толкова на решаване на задачи, казуси, правене на презентации и т.н.

Янечек, ако си чела някои от темите за сугестопедия, децата, учили по тази система още като е бил жив Лозанов, са били много по-напред с материала . Не знам как е сега в училището на Людмил.
Андариел, сугестопедията обаче не е западняшка система  Twisted Evil
Естествено, че родителят трябва да си е на мястото. Заинтересованите едва ли очакват да хвърлят детето в училище по цял ден и там да го направят човек без никакво тяхно участие.

Последна редакция: пт, 05 юни 2015, 12:37 от Пролетен дъждец

# 39
  • София
  • Мнения: 62 595
Сугестопедията е надценена. Зная какво е сугестопедия, чела съм написаното от Лозанов, лично си имам копие, изчела съм всичко от кора до кора, така че няма как да ме "хванеш" с грозни емотикончета с червени очи. Няма как да добиеш ново знание и умение без да използваш насочено внимание и съзнателно учене. Дори децата, колкото и да изглежда "естествено и без усилия". Винаги има усилия, но то не се вижда.

# 40
  • Мнения: 14 651
Ужасяваш се, Джуди, ама като гледам, не си хукнала из горите, където децата ти да сглобяват кутии за кълнове пред насълзените ти от умиление очи, ами ги буташ съвсем целенасочено точно в тази ужасяваща образователна система, че и още след 4-ти клас.
Ама той и Людмил ще се усети, че гадна-негадна, по-добре да си в нея, вместо да тропаш с краче, да казваш, че образованието не струва и затова ще си оставиш детето в някое смотано училище без зор, за да не му стане квадратна мисълта. Досега не съм видяла и един родител, който да си отстоява докрай романтичните пориви от детскоградинската възраст и да бутне образователната система, напротив - и уроци плащат, и тичкат да подават заявления в срок, да разнасят бележки за точки от олимпиадата и си изгризват ноктите от притеснение преди изпитите.

# 41
  • София
  • Мнения: 62 595
А и не зная такива като Людмил да са си изгорили удостоверенията и дипломите за придобитите степени на образование и да се пишат... да речем, с начално образование, поне колкото да личи, че са грамотни.

И, да Джуви приказва едно, но всъщност върши точно обратното. На нейните думи относно образованието отдавна не вярвам.

# 42
  • Мнения: 14 651
Най-малкото, когато имаш диплома за инж. специалност, каквато Людмил има, спокойно можеш да правиш кутии за кълнове, но ако може да правиш само кутии за кълнове, как ще разбереш каква ти е мечтата Wink

# 43
  • Мнения: 24 467
Ужасяваш се, Джуди, ама като гледам, не си хукнала из горите, където децата ти да сглобяват кутии за кълнове пред насълзените ти от умиление очи, ами ги буташ съвсем целенасочено точно в тази ужасяваща образователна система, че и още след 4-ти клас.
...
То и детето на Людмил учи в училище, не в гората.  Simple Smile
А на хората им е по закон забранено у нас да ходят по горите така. Лично аз няма как да не спазя закона. Надявам се само той да се промени така, че да мога да избирам между поне няколко модела.
Доколкото схванах темата и авторът иска това. А не децата да ходят по горите.
И не прочетох тук някой да защитава идеята децата да могат да правят само кутии за кълнове. С подобни твърдения темата излишно се изкривява.

...

И, да Джуви приказва едно, но всъщност върши точно обратното. На нейните думи относно образованието отдавна не вярвам.

Няма какво да се вярва или да не се вярва, когато не се обсъждат факти, а се излагат лични мнения по конкретни въпроси.  Simple Smile
Подобни твърдения са общи, безсъдържателни, безпочвени и затова- напълно безсмислени.

# 44
  • София
  • Мнения: 62 595
Фактите си говорят, Джуди, ти сама си ги писала! Пък можеш да наричаш написаното от мен както си щеш. Би било чудно да реагираш по друг начин.

С моделите в образованието е като с моделите на обувките - всеки сезон модата се сменя, но при всички случаи обувката продължава да е обувка и да има минималните необходими елементи като прототип и функция. Пък, тази година е сабо, догодина е джапанка, по-догодина е ботуш.

Общи условия

Активация на акаунт