Дъщеря ми не иска да учи, как да постъпя?

  • 25 098
  • 384
  •   1
Отговори
# 210
  • София
  • Мнения: 62 595
Силните страни са много хубаво нещо, но уловката е, че човек се развива цялостно, не става само със силните страни. Приемам условно това за силни-слаби страни. За мен е мързел и немарливост от страна на родителите да се фокусират само там, където е лесно. Зная защо го правят - защото и на тях така им е лесно, няма нужда да се морят да правят нещо. Но за децата това е като да орязваш страничните клони с идеята, че ще дървото ще порасне на височина. Да, ама това дърво трябва да даде плод, не само да ресте на височина, затова най-плодородните дървета се култивират по-кичести, а не по-високи, защото на повече клончета ще цъфнат и ще узреят повече плодове. Това пак образно казано, сега, не ми се занимава да отговарям на примери за кореноплодни или други. Когато се развиват всички качества на едно дете, тогава му се дават и повече възможности да научи, да може и да се развива в бъдеща. За да стане утре лекар, му трябват всички фундаментални науки, но ако сте забелязали, най-известните и най-продуктивните лекари (и не само, и за инженерите важи, и за писателите и т.н.), са силни в много неща, включително в изкуството, в езиците и т.н.  Ако сте забелязали, зъболекарите не само са добри като лекари, но са и с много точна ръка, често рисуват. А е можело майка му на един бъдещ зъболекар да каже "ха, за какво му е да учи химия и физика, не ги разбира, но пък, гледай колко хубаво рисува, ще го правим художник" - и така увисва една възможност за това дете, то дори няма да може да я помирише, когато дойде време да търси университет. Колкото повече развити "силни" и "слаби" страни има едно дете, толкова по-голям избор ще има като порасне, а в днешно време и в бъдещето хората все по-често ще се преквалифицират, те няма да сменят работа, те сменят професии. Богатият избор дава свобода. Но за да се стигне до този богат избор трябва да се работи по всички направления.

# 211
  • Мнения: 11 141
Анди, да ти кажа нещо, което ти не споделяш: За да порасне едно дете и за да стане професионалист в каквато и да е сфера, не е достатъчно и необходимо условие само и единствено родителите да му дишат във врата нон стоп.
Иначе за себе си мога да кажа, че съм седяла до детето си всяка вечер до края на шести клас и сме писали и съм проверявала домашни по всички възможни предмети. За в бъдеще не знам как ще е.
Платила съм скъп курс за догодина по бел и мат, матурата ще я видим в последствие.
От всичко до тук, което съм напривила и за двете си деца, мога да кажа, че най-голям резултат съм видяла от шестте години посещаване на Училища Европа  за курс по английски за големия син, защото говори английски в момента по-добре от мен /аз и в чужбина съм била/ и посещение на обикновена детска градина за малкия, ведно с всички активности, които плащам там. Аз моите деца кой знае на какви неща не мога да ги науча. Не ме е срам да си го кажа. Просто учителите са си професионалисти, а аз съм майка.

# 212
  • Мнения: 51 109
В 7 клас моята дъщеря въобще не знаеше какво иска. И други деца са така. Затова настоявах за добър бал, с който да влезе в добро училище. Може би в 11 клас ще видим как ще са профилите. Има време.

Именно, целта е когато осъзнаят какво искат, да имат избор, а не да са си затворили вратите заради небрежност на ранен етап.

# 213
  • Мнения: 17 108
Рокстар, Андариел, много сте прави, че има доста деца, че и родители, които не знаят какво иска и до 12 клас. Андариел, съгласна съм, че детето трябва да има избор, особено, ако не е ориентирано от малко и няма ясна цел, която да преследва. И все пак не всяко дете ще стане лекар или икономист. От 15 години работя в сферата на професионалното образование и поне в нашия град доста родители търсят "престижното", защото е модерно - икономика, IT сектор, туризъм. В тези професионални гимназии се влиза най-трудно, с висок бал, който в много случаи е достатъчен и за езикова гимназия или математическа. В същото време в града има дефицит от майстори. Имам познат човек, който се занимава с ВиК и отоплителни инсталации. Работи и в събота и неделя. Във фирма работи, има много работа, повече от добри доходи (2000+ лв месечно), но няма желаещи да се учат на занаят сред младите. Паралелки като ВиК и Пътно строителство трудно ще съберат желаещи изобщо, да не говорим за мотивирани млади хора. А хляб има и там, ама работата е "тежка", "мръсна", "непрестижна"...
Абитуриенти на ПГСАГ след това продължават медицина или кинезитерапия, рехабилитация и т.н. неща, които нямат нищо общо с интериорен дизайн и геодезия да речем. Ако тези млади хора бяха наясно със себе си, нямаше ли да е по-добре да завършат в паралелка с разширено изучаване на биология и химия?
Искам да насоча детето си към дадена професия или професионална област, съответно от пети клас ще търся паралелка с разширено изучаване на определен предмет. В конкретния случай, за моето дете това ще е по-добрият вариант. И да успея, и да не успея да я преместя там след четвърти клас ще продължи с частните уроци по предмета.
Има и резервен вариант, но за него ще стане ясно едва 7-8 клас, когато започне да изучава биология и химия и видя как се справя по тези предмети. Самото дете не знае какво иска за сега, т.е е от децата, които ще бъдат насочвани от родител.

# 214
  • София
  • Мнения: 44 518
Между другото, аз въобще не настоявам за всестранно развитие. Да, напълно осъзнато прилагам тактика "мързелив родител". Например, дъщеря ми сама си намери уроците по математика за 7 клас. Сама се записва и отписва на каквото желае. Пък каквото стане - такова.

# 215
  • София
  • Мнения: 62 595
Кристина, по някакъв начин ти си направила това, което трябва, за да могат децата ти да вървят напред - намерила си курс, на който децата се подготвят. И аз моите ги записах в седми клас на курс за кандидатстване, защото хората си знаят работата - да подготвят децата за кандидатстване. Но на курса детето или има домашно, или няма - хората осигуряват това, което е нужно от тяхна страна. От моя страна е останалата част от ролята на възрастния - да зная, че всяка събота отиват на курс с написано домашно и прочетени материали, които са им дали. Така че не е кеш-енд-кери - плащам и чакам да ми дадат едно обучено дете, а аз нищо не правя, защото плащам.

Тук си говорим за училищно образование, но се сещам и за един случай на мои близки, който е относно университет. Преди много години девойката учеше някакво инженерство някъде из чужбините. Родителите са инженери. Започва да има проблем с успеваемостта по математиките там и за да си изясни нещата, всяка вечер или през вечер имаха с баща си по скайп разговори, частен урок, само дето този урок го водеше баща й безплатно. Никога не е стоял за тях въпросът дали е смешно, дали е срамота или не - има момичето нужда от помощ и я получава.

# 216
  • Мнения: 1 153
Мама Ру, няма да разберат, колкото и да се пънем да пишем. Целта е ясна - на всяка цена да се влезе в елитно училище. Имам позната, завършила такова. Записа децата си в също, до 7ми клас е. Мотивът ѝ беше същия - елитно е, аз съм го завършила. Да, ама ти си без висше, безработна, работила като сервитьор. Като я питах каква ѝ е ползата от елитното училище, мълчи. Друга, едва говори български, детето ѝ пък никак (не са чужденци), на въпроса ми как детето ѝ ще учи в това училище, като дори езика не знае, се опули. В нашите две "елитни" училища след 7ми клас и това до седми, почти не се чува българска реч. Не говорят на английски, немски, руски или испански Simple Smile Българския говорят с акцент, ама са елитни. Пушат, говорят на висок глас. Живея до едното. Като минавам от там, деца барабар с учителите си пият кафето и пушат, говорят си на техния език. Благодаря от този "елит". В неелитните два класа на дъщеря ми също имаше такива деца. Но говорят български без акцент и, ако не са имената, няма и да разбереш. Все още в класа ѝ никой не пуши. Учителите са добри, много се постараха при ДО, въпреки, че гласа им не чухме. Започнаха го на 16.03. с пълната програма и часове от 45 минути, започваха си в 8 часа. За разлика от елитните, които започваха в 10 и имаха по 30 минути час. Всеки ден имаха тестове като този, който пуснах по всички предмети, дори физическо. По рисуване рисуваха и изпращаха рисунките по имейла. Правиха проекти, които представяха, правиха модел на орган по биология. До 31.06. включително имаха часове и правиха тестове, елитните приключиха по-рано и на 29. 06 още им раздадоха бележниците, нашите ги получиха тази седмица. Ми, нека не е в елитно училище. Благодаря. Ще има хубава специалност, която може да продължи и във висше, търсена е, а може и частно да си работи.  И е една и съща, където и да отиде по света. Тя искаше друго, но го нямаше миналата година, има го тази, пак в икономиката Sad Късмет, родила се е по-рано.  Писах го и преди това. Нагледала съм се на нещастни хора учещи и работещи нещо, което родителите искат. Могат да станат много добри в професията си, но не са удовлетворени. Всяко дете трябва да има право на избор. Защото има разлика между "Ако искаш да учиш това" и "За да учиш това". Както и да е. Накрая всеки трябва да е щастлив и удовлетворен в своята си кочинка. Щом го е постигнал, всичко е ОК.

# 217
  • София
  • Мнения: 62 595
Тея, наистина ли толкова ти бодат очите елитните училища и смяташ, че всичко е заради тях? Докато дойде време да се мисли за гимназия са минали 7 години училищно образование и още 7 години преди това  - 14 години, в които това дете се е развивало и е продукт на родителите си и на техните виждания.
Май много държиш да се самоубедиш, че завършилите елитни гимназии са пълен провал. Гали ти ушите и ти капе мед по сърцето, нали?

# 218
  • Мнения: 17 108
Андариел, в някои региони, Тея го написала, децата, които завършват седми клас говорят едва- едва български. Какви знания имат те и на какъв език ги обучават в училище? Как си вземат изпитите след 7 клас? Тея го е написала защо не й е било цел детето й да влезе в "елитно" училище в нейния град - детето й българче щеше да попадне в среда, в която 90% от учениците говорят на майчиния си език, а не на български. Ако и учителите им преподават на майчин език става мазало. А как се явяват на ДЗИ тези "елитни" не знам изобщо. Защото и аз работя с такива ученици, ясно ми е нивото им.
Та елитното в София и "елитното" в Кубрат да речем, са две мноооого различни неща.

# 219
  • София
  • Мнения: 62 595
А къде гледа РУО в тези градове?  Едва ли никой никога не е подавал сигнали.
Отделно, в темата изобщо не коментираме точно този тип училища.

# 220
  • Мнения: 17 108
Какво РУО? Та нали в РУО и на чело на града са хора от този етнос и партия?
И да, не коментираме в тези градове и области, просто аз знам в кой град/ област живее Тея и какво визира. Понеже не всеки от пишещите го знае, я нападнахте за избора й за нейното дете.

# 221
  • София
  • Мнения: 62 595
Изборът й за нейното дете няма нищо общо с тези училища. Тея като цяло има такова отношение, и дори да живееше на пъпа на София, където в радиус от две-три спирки с ГТ се намират поне 4 елитни гимназии, тя пак щеше да си ги твърди същите неща, защото навремето не е научила математиката.

# 222
  • Мнения: 17 108
Андариел, позволи ми да не съм съгласна тук.
Нашият начин на мислене и ценностна система се повлияват до голяма степен от средата в която растем и живеем като възрастни.
Ако виждам, че "елитните" МГ и ЕГ в моя град са пълни с деца от малцинствата, които не говорят и български като хората, ако ще най-гениалният математик да отглеждам няма да допусна кракът му да припари в тази среда, по-скоро ако ми е важно именно такъв тип училище ще се огледам за такова в друга област, ако ми стиска на Д-то, разбира се. Понеже познавам лично Тея и дъщеря й, бих казала, че те и двете нямат готовност за такова решение - детето да отиде да учи на друго място и да е на квартира/ общежитие. И съм убедена, че детето ще получи стабилни знания там, където учи, а после ще има всички шансове за развитие, където и да реши да се насочи.
Професионалните училища съвсем не са лош избор, дават добра общообразователна подготовка + професионална такава и съвсем не затварят врати за реализация нагоре и прием в различните университети.

# 223
  • София
  • Мнения: 62 595
Тея да седне и да научи математиката - да се изправи срещу Голиат и да го пребори. Човек като си влачи някакви неща, те му объркват нагласата.

# 224
  • София
  • Мнения: 44 518
А в София, между другото, професионалните училища са много пренебрегнати, изпадат в трета дивизия и едвам събират паралелки.
Всички са - момичетата - в езиковите, момчетата - в ИТ или СМГ.

Общи условия

Активация на акаунт