Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Професионално ориентиране за младежи - онлайн консултации с Ели Мантовска

  • 25 699
  • 54
  •   1
Отговори

Анкета

Моля, посочете отговора, който важи за Вас:

Опции:

* Гласуването приключено: нд, 28 фев 2021, 15:09

# 45
  • Мнения: 30
Надявам се септември да мога да споделя подобен опит за моето дете, което получи разрешение от инспекцията на труда, за трудов договор.

Поздравления! Пожелавам опитът да е полезен и да остави отлични спомени у младия човек. И Ви очаквам със споделен пример и похвала.

# 46
  • Мнения: 30
Започвам инициатива за интервюта с вдъхновяващи млади хора и как са направили своя професионален избор.

Споделям първото интервю с млад човек, който разказва как е избрал своето професионално поприще. Дима е на 19 години и вече работи по призванието си.

https://5pod5.com/profesionalno-orientirane-za-mladeji/dmitrii-kamenskii/

Ето този съвет от Дима силно ме впечатли:
Цитат
Не мисли, че няма да се справиш. Майка ми винаги казва «никой няма да направи това, както ти го правиш». Да, можеш да не си най-добър, но никой освен теб няма да бъде теб. Не си задължен нищо в този свят да правиш най-добре. Полагай усилия и бъди себе си. Това е по-важно.

Ако познавате млад човек (14-25 години), който би искал да се включи в инициативата и да вдъхнови връстниците си, ще се радвам да ми пишете на лични.

Коя част от споделеното впечатли младите хора около Вас най-силно?

Последна редакция: ср, 16 юни 2021, 16:21 от Ели Мантовска

# 47
  • Мнения: 804
Чудесна история!
В контекста на тази и друга тема във форума, свързана с образованието, повече министри и учители трябва да прочетат по-дол Ив цитат от това “признание” на Дими:
Силно, ясно, крещящо за помощ!!!
Кое от изучаваното в училище ти помогна да се ориентираш професионално?
Нищо. Абсолютно нищо, изучавано в училището, не ми помогна. Повечето учители са отдавна намразили децата и работата си, не са готови към промени и иновации, всичко ново ги плаши. Не могат да възприемат учениците си като хора и личности.

Разбира се, не всички. В моето училище имах страхотни учители по история и литература, които са ми дали много в постигане на сигурност в собствените сили.

# 48
  • Мнения: 30
Здравейте! Предлагам на Вас и децата Ви следващото интервю от поредицата. 17-годишната Рая споделя за стажа, избора какво да следва и кой й е помогнал:

  https://5pod5.com/profesionalno-orientirane-za-mladeji/ra … eva/   


С ключова дума #вдъхновение може да намерите интервютата на сайта.

Ще се радвам да споделите Вашето мнение. А ако познавате млад човек, който би искал да се включи, ще съм благодарна да пишете.

    # 49
    • Мнения: 30
    Здравейте! Надявам се, че се наслаждавате на лятото!

    Бих искала да споделя едно видео като тема за разговор и размисъл, с или без децата (за съжаление, няма субтитри на български език, има на над 20 други езика).

    Как да отгледаме успешни възрастни:

    https://www.ted.com/talks/julie_lythcott_haims_how_to_raise_succ … ut_over_parenting

    Какво мислите?

    # 50
    • Мнения: 336
    Здравейте,

    Дъщеря ми е 9 клас и не може да реши към каква професия да се насочи. Има афинитет към езиците, психологията и философията и иска да работи нещо свързано с това да помага на хората, но няма силен интерес към нито една професия.
    Какво бихте ни препоръчали, за да се насочи по-конкретно и да има време да избере подходящи профилиращи предмети.

    Последна редакция: вт, 13 юли 2021, 21:51 от linskia

    # 51
    • Мнения: 30
    Здравейте!
    Благодаря за въпроса.

    За избор на профил в последните години в гимназията сме обсъждали и преди, затова няма да се фокусирам върху тази част.

    Относно стесняването на опциите:

    Това е процес, който ще се развива нормално в следващите 1-2 години.

    Ето някои стъпки, които да обсъдите с дъщеря Ви:
    - нека в рамките на 4-5 седмици се самонаблюдава и си записва кога е усетила вълнение да научи повече по дадена тема или е изпитала удовлетворение от нещо, което е направила. Може да си отбележи с ключови думи или с 1-2 фрази (разговор с Мария: помогнах на Мария, каза, че се е почувствала по-добре след разговора ни; Пост в социалните мрежи: кучетата виждат само в сиво, любопитно ми беше да науча повече) и какви умения или склонност е упражнила. Това упражнение може да правим и ние, за да центрираме кое е важно за нас. Дъщеря Ви може да го повтаря в следващите години, когато изпитва съмнения или колебания
    - в края на периода ще има много храна за размисъл, може дори да се очертаят конкретни действия и сфери, които й се отдават и/или я мотивират
    - така очертания модел може да се опита да сравни с изискванията/характеристиките на дадени професии (примерно, осъзнала е, че често обяснява на по-малкия си брат нещо понанглийски език и той предпочита тя да му разясни, пред кой да е друг член на семейството —> може да разгледа повече за педагогика и преподаване на чужди езици)
    - след това или паралелно може да провери какви специалности има в сферите, които я интересуват и сте изброила по-горе и да се запознае с професиите и предизвикателствата (напр преподавател на различни възрасти, психолог или терапевт, преводач, специалист Човешки ресурси, логопед и др). Това може да стане в разговори с познати на подобни позицио или с търсене в Интернет (посочила съм източници в предните постове)
    - поканете я да поговори с по-големи от нея младежи: как те са избрали какво да учат, кое е било разковничето. Това се надявам да я поосвободи от тежестта на избора, която понякога може да е много демотивираща младия човек и дори да го стопира да действа
    - предложете й да си представи, че пита близките си (или действително да ги попита) по какъв повод биха казали: “Ех, добре, че беше ти, та да … (помогнеш/кажеш/направиш и т.н.). Така ще научи за силните си страни и за призванието си в очите на другите
    - може да й предложите различни онлайн въпросници (като вече споменатите в темата - личностни профили или за кариерно оривнтиране). Бележка: тези въпросници не претендират за пълна точност, тъй като типизират, което може да служа единствено като повод за размисъл и само-анализ, а не тясно и точно профилиране
    - нека помисли и каква професия би си измислила сама под формата на метафора. Може да го направите и като семейна игра. Целта е всеки да разкаже каква е мечтаната му работа чрез въображението. Може вместо думи, да се нарисува, апликира от списания и брошури - според предпочитанията. Целта е отново да се освободим от тежестта на избора, а и да предизвикаме подсъзнанието да ни подскаже още нещо.
    - поканете я и да си представи как се чувства на 29 години в края на един изключително успешен работен ден: на кого ще се обади, за да отпразнува, как ще отпразнува, какъв би бил поводът за този успех и т.н - отново използваме въображението, за да освобидим напрежението и да търсим някои отговори, които са в самите нас
    - ако в училището й има кариерен консултант или психолог, може да си насрочи разговор. В някои грядове има кариерни центрове, които също предлагат услуги за учащи
    - и както вече стана ясно, аз съм голям привърженик на стажовете за ученици, защото именно така младежите придобиват работни навици и научават повече за себе си като част от екип и организация. Ето например възможност за човек с хуманитарни интереси: https://azcheta.com/az-cheta-praznuva-15-i-rozhden-den-i-tarsi-svoite-stazhanti/

    Ще съм благодарна да споделите дали Ви е било полезно и какво е предприела дъщеря Ви. Вашият споделен опит ще е полезен и за други хора тук, сигурна съм.

    Последна редакция: ср, 14 юли 2021, 23:59 от Ели Мантовска

    # 52
    • Мнения: 30
    Здравейте!
    Една от поканите, които винаги отправям към младите хора, с които работя е да помислят каква е метафората за идеалната им работа, призвание, роля в живота

    В петък се навършиха 70 години от първото издание на "Спасителят в ръжта" от Дж. Д. Селинджър. Там съм срещала една от най-силните метафори за роля в живота:

    Цитат
    “Както и да е, аз все си представям малки деца да си играят на някаква игра в една голяма нива с ръж. Хиляди деца, а наоколо няма никой – никой голям човек, искам да кажа – освен мене. А аз стоя на ръба на някаква шеметна пропаст. И каква ми е работата? Да спасявам всяко дете, което тръгне към пропастта – искам да кажа, ако то се е затичало и не вижда накъде отива, аз да изляза отнякъде и да го спася.
    Ето, това бих правил по цял ден. Просто ми се иска да бъда спасителят в ръжта. Знам, че е лудост, но ей на, това е единственото нещо, което наистина ми се иска да бъда.”

    В тази връзка Ви каня да споделите тази метафора с младежите около Вас и да ги поканите да помислят за своя.

    Какво споделиха те?

    # 53
    • Мнения: 336
    Благодаря за чудесните идеи!

    # 54
    • Мнения: 30
    Здравейте!
    Ето нещо интересно по темата за професионалното ориентиране и за по-малките деца (8+ години) от #Музейко:

    https://www.muzeiko.bg/bg/news/detail-specialna_programa_za_deca … ad_8_g_-3787.html

    Среща с метеоролог-океанолог:

    Цитат
    В този специален ден ще ни гостува доц. д-р Елисавета Пенева, ръководител катедра „Метеорология и геофизика“. Научните ѝ интереси са: Динамика на атмосферата и океана, физическа океанография, регионално климатично моделиране, климатична изменчивост. Ще разкаже как се става специалист  метеоролог, как протича един работен ден и още много интересни неща.

    Общи условия

    Активация на акаунт