Как да подпомогнем речевото развитие на детето? Консултирайте се с логопед!

  • 42 667
  • 208
  •   1
Отговори
# 180
  • София
  • Мнения: 8 226
Здравейте, по-скоро не се забелязва умора,  енергичен е. Дали се дължи на бустера, не зная. Конкретно с детски ендокринолог не е правена консултация, изследвани са витамини и Д, и Б12 (в доста по-малка степен от Д-то) бяха занижени. Не зная дали има връзка, но е проблемен на заспиване, особено вечер. Трудно заспива, неспокоен сън.

# 181
  • Мнения: 89
Здравейте, по-скоро не се забелязва умора,  енергичен е. Дали се дължи на бустера, не зная. Конкретно с детски ендокринолог не е правена консултация, изследвани са витамини и Д, и Б12 (в доста по-малка степен от Д-то) бяха занижени. Не зная дали има връзка, но е проблемен на заспиване, особено вечер. Трудно заспива, неспокоен сън.
Здравейте,  милинка!
По-скоро би трябвало да се пуснат изследвания за хормонални нива. В практиката ми съм се сблъсквала с подобен случай и е вероятно оттам да е забавянето. Затова бих Ви препоръчала консултация с ендокринолог. Има някакъв проблем и трябва да се открие. За съжаление, не мога да дам друг съвет.  
Поздрави!

Последна редакция: вт, 07 яну 2025, 15:45 от Рaдост

# 182
  • София
  • Мнения: 8 226
Благодаря за отговора и насоката!

# 183
  • Мнения: 1 848
Здравейте, ще се радвам ако ми дадете насоки.
Ще започна по-отдалеч. Момчето ми е на 2.10 в момента. Първите съзнателни думи започнаха на 1.3г - мама, тате, да и имитиране на животни. Така продължи доста дълго време, като постепенно добави още бебешки думи. Тъй като се бях притеснила ходи няколко пъти на логопед, но го спряхме тъй като се разболя, а после не искаше да съдейства. Тогава вашата колежка ни даде насоки и ни посъветва след няколко месеца пак да се върнем. За нея, нямаше голямо изоставяне в речта и то само в експресивната, тъй като много разбира. Тогава каза че с възприятието е много по-напред от очакваното.
На 2.3 г. започна да говори изведнъж с изречения, като с времето се осъвършенства. В момента говори, разказва, умело борави с времена и родове (като бърка понякога), може да проведем смислени диалози. Задава въпроси от типа на какво е това, какво правиш/режеш/гледаш/четеш и тн. От скоро задава въпроси и "защо".
Мисля че е важно да спомена и че все още използва биберон-залъгалка за заспиване. Работим по отстраняването му.
По насоките, които имахме - научи се да духа свещ, сапунени балони, глухарче; пие от чаша без чужда помощ, а на 9м се научи да пие от сламка. Бутилка с биберон е ползвал, много малко, тъй като е кърмен. По мое мнение, не е много сръчен и фината моторика чак сега му се подобри. Справя се отлично с храненето с прибори, дори и течна супа. Твърдите храни предпочита с ръка, но умее и с вилица, без проблем.
Забелязах обаче, че не успява да произнесе някои звуци.
1. Звук "Х" който според мен е сравнително лесен. Замества го с "Ф". Например "фора", вместо хора, "форо", вместо хоро. В името си също има х, което не казва. А пък "хавлия" си го произнася, но някак завалено.
2. Звук "В", които заменя със "С", но не винаги. По-често е когато е в края на думата. Например когато казва трите си имена в едното го казва -ос, а другото правилно -ов. В самото начало пък пропускаше звука В във всички думи.
3. Звука "Р" - за него знам че е рано, но все пак. Казва го правилно доста често, малко по-меко обаче.

Благодаря за отделеното време и внимание!

# 184
  • Мнения: 18
Здравейте госпожо Славчева.Преди известно време откриха на дъщеря ми оптична дислекциа.Това оправя ли се с времето и как. Благодаря предварително

# 185
  • Мнения: 89
Здравейте, ще се радвам ако ми дадете насоки.
Ще започна по-отдалеч. Момчето ми е на 2.10 в момента. Първите съзнателни думи започнаха на 1.3г - мама, тате, да и имитиране на животни. Така продължи доста дълго време, като постепенно добави още бебешки думи. Тъй като се бях притеснила ходи няколко пъти на логопед, но го спряхме тъй като се разболя, а после не искаше да съдейства. Тогава вашата колежка ни даде насоки и ни посъветва след няколко месеца пак да се върнем. За нея, нямаше голямо изоставяне в речта и то само в експресивната, тъй като много разбира. Тогава каза че с възприятието е много по-напред от очакваното.
На 2.3 г. започна да говори изведнъж с изречения, като с времето се осъвършенства. В момента говори, разказва, умело борави с времена и родове (като бърка понякога), може да проведем смислени диалози. Задава въпроси от типа на какво е това, какво правиш/режеш/гледаш/четеш и тн. От скоро задава въпроси и "защо".
Мисля че е важно да спомена и че все още използва биберон-залъгалка за заспиване. Работим по отстраняването му.
По насоките, които имахме - научи се да духа свещ, сапунени балони, глухарче; пие от чаша без чужда помощ, а на 9м се научи да пие от сламка. Бутилка с биберон е ползвал, много малко, тъй като е кърмен. По мое мнение, не е много сръчен и фината моторика чак сега му се подобри. Справя се отлично с храненето с прибори, дори и течна супа. Твърдите храни предпочита с ръка, но умее и с вилица, без проблем.
Забелязах обаче, че не успява да произнесе някои звуци.
1. Звук "Х" който според мен е сравнително лесен. Замества го с "Ф". Например "фора", вместо хора, "форо", вместо хоро. В името си също има х, което не казва. А пък "хавлия" си го произнася, но някак завалено.
2. Звук "В", които заменя със "С", но не винаги. По-често е когато е в края на думата. Например когато казва трите си имена в едното го казва -ос, а другото правилно -ов. В самото начало пък пропускаше звука В във всички думи.
3. Звука "Р" - за него знам че е рано, но все пак. Казва го правилно доста често, малко по-меко обаче.

Благодаря за отделеното време и внимание!

Здравейте, FrozenBubble!
Много внимателно прочетох поста Ви и смятам, че детето Ви се развива съвсем в норма. Звуковете, които Ви притесняват, явно ги има и са в процес на автоматизация. За дете на тази възраст си е в реда на нещата. За "р" е ясно, че е много рано. Просто му дайте още някой месец, за да си завърши автоматизациите.
Поздрави!

Последна редакция: пт, 10 яну 2025, 11:02 от Рaдост

# 186
  • Мнения: 89
Здравейте госпожо Славчева.Преди известно време откриха на дъщеря ми оптична дислекциа.Това оправя ли се с времето и как. Благодаря предварително

Здравейте, kati17!
Оптическата дислексия, и изобщо всяка разновидност на дислексия, не се лекува, а се тренира. При оптическата специално се започва с работа по архитектурата на буквата и постепенно се стига до попълване на оптическите модели на думите. Истината е, че деца с такива проблеми в повечето случаи при работа с логопед стават едни от най-добрите в клас. Тоест успеваемостта им е много висока при правилния подход.
Поздрави!

Последна редакция: пт, 10 яну 2025, 11:03 от Рaдост

# 187
  • Мнения: 3
Здравейте, имам момченце на 1г.5м. Това което ме притеснява е ,че не иска да говори. Казва само "па-па" на патенцето и от време на време "ба"на батко си. Разбира всичко и изпълнява всякакви команди, обръща се, когато го извикам по име, изключително игриво дете. На този етап не виждам нещо притеснително в поведението му, но това че не иска да каже първите думички ме безпокои. Не гледа тв и телефон, непрекъснато му говорим, но без резултат. Когато поиска нещо и посочи не му го даваме веднага. Моля за съвет как да му помогнем да започне да говори.Благодаря!

Последна редакция: пт, 10 яну 2025, 14:55 от Sis9090

# 188
  • София
  • Мнения: 7 783
Здравейте,

Имам близначки на 4г 4м. Говорят много, проговориха рано, имат богат речник. Четем им много книжки от малки, познават повечето букви, някои ги пишат. Гледат филмчета по около 15-30 мин на ден. Сглобяват лего, пъзели, мозайка, пишат по малко, рисуват все по-прецизно, играят с малки елементи без проблем - с фината моторика смятам, че са добре.

Едната говори доста правилно, другата обаче затваря всички съскащи съгласни, тоест С изговаря като Ш, З - като Ж, Ц - като Ч. Доскоро не й правех забележка, мислех, че ще го израсте, сега като й направя забележка - повтаря правилното, но след секунди започва да говори както си знае - шъшкащо, бързо и непрекъснато.
Необходимо ли е да се консултираме с логопед? На каква възраст би трябвало да се изчистят тези звуци? Бихте ли ми препоръчали упражнения, които да правим заедно с нея?
Благодаря предварително!

# 189
  • Мнения: 89
Здравейте, имам момченце на 1г.5м. Това което ме притеснява е ,че не иска да говори. Казва само "па-па" на патенцето и от време на време "ба"на батко си. Разбира всичко и изпълнява всякакви команди, обръща се, когато го извикам по име, изключително игриво дете. На този етап не виждам нещо притеснително в поведението му, но това че не иска да каже първите думички ме безпокои. Не гледа тв и телефон, непрекъснато му говорим, но без резултат. Когато поиска нещо и посочи не му го даваме веднага. Моля за съвет как да му помогнем да започне да говори.Благодаря!
Здравейте, Sis9090!
На година и половина проговарянето се случва лавинообразно. Вероятно Вашето детенце показва също как правят животните и използва неговите си думи за други неща. Всичко това се брои за дума, когато е насочено към нещо конкретно. В тази възраст не виждам какво повече можете да направите. Изчаквате и наблюдавате още няколко месеца.
Поздрави!

Последна редакция: вт, 14 яну 2025, 13:13 от Рaдост

# 190
  • Мнения: 89
Здравейте,

Имам близначки на 4г 4м. Говорят много, проговориха рано, имат богат речник. Четем им много книжки от малки, познават повечето букви, някои ги пишат. Гледат филмчета по около 15-30 мин на ден. Сглобяват лего, пъзели, мозайка, пишат по малко, рисуват все по-прецизно, играят с малки елементи без проблем - с фината моторика смятам, че са добре.

Едната говори доста правилно, другата обаче затваря всички съскащи съгласни, тоест С изговаря като Ш, З - като Ж, Ц - като Ч. Доскоро не й правех забележка, мислех, че ще го израсте, сега като й направя забележка - повтаря правилното, но след секунди започва да говори както си знае - шъшкащо, бързо и непрекъснато.
Необходимо ли е да се консултираме с логопед? На каква възраст би трябвало да се изчистят тези звуци? Бихте ли ми препоръчали упражнения, които да правим заедно с нея?
Благодаря предварително!
Здравейте, delisardeli!
Няма какво да чакате. Задължително консултация и започване на работа с логопед. Детенцето има нужда от артикулационна гимнастика и помощ да автоматизира правилно звуците.
Поздрави!

Последна редакция: вт, 14 яну 2025, 13:13 от Рaдост

# 191
  • Мнения: 41
Здравейте Heart Детето ни е на 13 месеца. Казва ма-ма,га-га,ба-ба, но на бебешки не осъзнато. Отговаря на името си,но не всеки път. Издава звук като" Кххх",особено при радост. Не сочи предмети ,и не казва ,,Чао" ,или "Дай" Все още не ходи,пълзи много и вече се изправя сам на кошара. Не реди сам рингове и кубчета. Обича да се заиграва с любима играчка светеща и танцуваща. С нас играе ,но не всяка игра. Всеки ден показваме животни и звуци.Имаше екранно време, което от 10 дни е абсолютно спряно.Благодаря Ви !

# 192
  • Мнения: 89
Здравейте Heart Детето ни е на 13 месеца. Казва ма-ма,га-га,ба-ба, но на бебешки не осъзнато. Отговаря на името си,но не всеки път. Издава звук като" Кххх",особено при радост. Не сочи предмети ,и не казва ,,Чао" ,или "Дай" Все още не ходи,пълзи много и вече се изправя сам на кошара. Не реди сам рингове и кубчета. Обича да се заиграва с любима играчка светеща и танцуваща. С нас играе ,но не всяка игра. Всеки ден показваме животни и звуци.Имаше екранно време, което от 10 дни е абсолютно спряно.Благодаря Ви !
Здравейте, Vilqna!
Нищо притеснително не виждам във Вашето описание. Особено имайки предвид , че детето още не е проходило. Редът е първо да се развие моториката (да има прохождане).
Поздрави!

Последна редакция: пн, 20 яну 2025, 10:47 от Рaдост

# 193
  • Мнения: 9
Здравейте! Синът ми е на 2г и 6м. Ще започна отдалеч. Първите си думички (срички) каза на 6м - ба ба, мама, тате, да, не. На 10м вече знаеше как правят някои животни, на колко годинки е, колко голям ще порастне, да пляска с ръце, да маха за здравей и чао, като в този период се отпускаше и да върви лакатушейки се разбира се.  Но На около 1г и 6м /2г изведнъж спря не повтаряше вече нищо, и започна едно бебешко говорене и никаква разбираема дума, когато го питам “кажи мама” както преди той си стиска устата и не желае дори да опита.Аз споделих на педиатъра и за всеки случай проверихме слуха където всичко си беше наред. Говоря му постоянно, играем си заедно харесва му да му говоря гледа ме в устата и тихичко ме слуша, изпълнява заповеди. Доста енергично дете е още откакто проходи. Много обича да реди пъзели и изненадващото е че му трябва веднъж да види пъзела и го запомня вече и няма никакъв проблем да го развали и подреди - доста е схватлив и умен. От 4 месеца вече посещава и ясла там също казват че обича пъзели и игри с вгнездяване. Но толкова добре се опитваше да говори и извендъж…това просто не мога да си го обясня защо..дали говора и прохождането просто съвпаднаха не знам каква е причината. Да добавя че и от съвсем скоро го долавям че поскърцва с зъбки само в будно състояние и при радост или когато не стане на неговото - за секунди го прави, педи предположихме че е защото му излизат последните 2 кътника.
Моля за съвети!
Благодаря ви!

# 194
  • Мнения: 89
Здравейте! Синът ми е на 2г и 6м. Ще започна отдалеч. Първите си думички (срички) каза на 6м - ба ба, мама, тате, да, не. На 10м вече знаеше как правят някои животни, на колко годинки е, колко голям ще порастне, да пляска с ръце, да маха за здравей и чао, като в този период се отпускаше и да върви лакатушейки се разбира се.  Но На около 1г и 6м /2г изведнъж спря не повтаряше вече нищо, и започна едно бебешко говорене и никаква разбираема дума, когато го питам “кажи мама” както преди той си стиска устата и не желае дори да опита.Аз споделих на педиатъра и за всеки случай проверихме слуха където всичко си беше наред. Говоря му постоянно, играем си заедно харесва му да му говоря гледа ме в устата и тихичко ме слуша, изпълнява заповеди. Доста енергично дете е още откакто проходи. Много обича да реди пъзели и изненадващото е че му трябва веднъж да види пъзела и го запомня вече и няма никакъв проблем да го развали и подреди - доста е схватлив и умен. От 4 месеца вече посещава и ясла там също казват че обича пъзели и игри с вгнездяване. Но толкова добре се опитваше да говори и извендъж…това просто не мога да си го обясня защо..дали говора и прохождането просто съвпаднаха не знам каква е причината. Да добавя че и от съвсем скоро го долавям че поскърцва с зъбки само в будно състояние и при радост или когато не стане на неговото - за секунди го прави, педи предположихме че е защото му излизат последните 2 кътника.
Моля за съвети!
Благодаря ви!

Здравейте, Nadiii!
На 2 г. и 6 м. би следвало да има вече фразова реч. Доколкото разбирам, при Вас дори дума няма? Задължително консултация с невролог.
Поздрави!

Последна редакция: ср, 22 яну 2025, 18:05 от Рaдост

Общи условия

Активация на акаунт