Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Отговори
  • www.bg-mamma.com
  • Мнения: 882
В настоящата ситуация ежедневието ни е подвластно на правилата на поведение, наложени вследствие пандемията от новия #коронавирус. Животът продължава, сякаш обичайно, но начинът, по който всичко се случва, е съвсем необичан. Децата „ходят“ на училище от кухненската маса, майките са „в офисите си“ от дивана в хола, а бащите провеждат срещите си от спалнята – кога сме очаквали, че ще ни се случи всичко това?

Шеговития тон настрана - наложително е да намерим нови #хитрини и #трикове, с които да навигираме в настъпилата ситуация, за която нямаме предварителна подготовка.

Всеки ден възникват нови въпроси:

•   Как да се справим финансово в този критичен момент?

•   Как да общуваме по време на криза?

•   Как да поддържаме добър тон с близките у дома?

•   Какви са правилата на етикета, когато трябва да работим дълго време дистанционно?

•   Как да се храним разнообразно, като едновременно съблюдаваме какво е полезно за имунната ни система, което няма да навреди на семейния бюджет?

(и не на последно място)
•   Как да съхраним женствеността и настроението си в това време, което ни поставя под стрес и тежки изпитания?

На вашите въпроси в консултативната тема през всеки работен ден в интервала от 9 до 10 ч. ще отговаря Ана Динкова.


Ана Динкова

Ана Динкова е #експерт по корпоративни #комуникации с над 15-годишен професионален опит. Съосновател е на trinitix – агенция за дигитален #маркетинг. Участва в организацията на първите TEDxMladostWomen конференции у нас.

Започва кариерното си развитие в неправителствения сектор – в Атлантическия клуб в
България. Заема различни отговорни позиции в няколко големи български и международни #корпорации, сред които Райфайзенбанк (България) ЕАД и Първа инвестиционна банка.

Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“ с магистърска степен по „Политология“ и специализация по „Международни отношения“ в същия университет. Следва и „Международно право“ в – Institut international des droits de l’homme René Cassin, Страсбург. „Комуникации и публична реч“ в Laboratorio internazionale della comunicazione, Италия. „Комуникации и военно-граждански отношения“ в The Laster B. Pearson Canadian International Peacekeeping Training Centre, Канада.

В #trinitix работи за различни проекти на компании като UniCredit Bulbank, FOX Networks Group, Mr. Bricolage, Forum Film, Bulgaria Air, Sofia Independent Film Festival и др.

#Автор е на свободна практика, като в годините пише за сп. Cosmopolitan, води рубриката „Бизнес етикет“ в сп. „Икономист“, има авторски рубрики за Webcafe, а от 2019-та е част от екипа на първата wellness #телевизия у нас – WNESSTV.


Темата е част от социалната инициатива на BG-Mamma "Специалистите говорят".
Ако се нуждаете от #консултация в друга сфера, вижте всички #специалисти, които са се включили в кампанията ТУК.


#СпециалиститеГоворят #ЗаедноВкъщи


Правила на консултативните теми във форума

Последна редакция: чт, 23 апр 2020, 16:27 от BG-Mamma™

# 1
  • София
  • Мнения: 24 671
Ето ви първи казус - мъжът ми по цял ден работи и говори по телефона. Не ми дава да чистя покрай него. Какво да правя?

# 2
  • Мнения: 15
Добрите обноски в ситуация на глобална пандемия

Благодарение на covid-19 можем (поне временно) да се сбогуваме с някои правила на етикета, които са били изграждани и поддържани десетилетия, а в някои случаи – столетия наред. Как обаче да бъдем #любезни, като пазим както своето, така и здравето на околните? Как да се държим с околните и как да продължим да работим, спазвайки правилата на етикета днес? Ето някои насоки:

Здравето преди всичко
Във време, в което на глобално ниво ни съветват да спазваме социална #дистанция е съвсем уместно да поставим здравето като най-важен приоритет и така да регулираме както своя професионален, така и своя социален живот. Това означава, че много срещи могат да се проведат #виртуално, да бъдат телефонни разговори или дори e-мейли.

Кихане и кашляне
Най-добре е това да се случва в хартиена кърпичка за единична употреба, която след това да бъде изхвърляна. В случай, че нямаме така под ръка, можем да кихнем или да се изкашляме в сгъвката на лакътя си или в шал – ако имаме такъв, но в никакъв случай не и в дланите си, с които след това ще докосваме повърхности, които докосват и други хора.

Ръкуването за поздрав
Ако допреди няколко седмици ръкуването беше първата стъпка на доброто впечатление, то днес настояването за ръкуване може да бъде спокойно възприето като признак на лошо възпитание. Заменете ръкуването само с повдигане на ръка и/или леко кимване с глава – това също са галантни жестове за поздрав. Ведра усмивка към поздрава също помага.

Размяна на визитни картички
Тъй като няма как да знаем кой е заразен и колко време коронавируса може да живее на различните повърхности, днес – редом с ръкостискането, размяната на визитни картички вече не е наложителна. Достатъчно е да размените личната си контактна информация по електронна поща.

Прегръдки и целувки
Въпреки, че дори в България възприехме прегръщането и целуването по бузите – така типично за французи, италианци и испанци, като признак на близост и приятелство – днес този вид поздрави също са в графа лоши обноски. Спазвайте #дистанция и не позволявайте да навлизат в личното ви пространство – поне докато не секне опасността от зараза! След няколко месеца всички ще можем отново да се прегръщаме при среща, но до тогава – пазим както себе си, така и другите.

Галене и докосване на малки деца
Съществува дебат от години дали е проява на лошо възпитаниe, когато някой непознат докосне или погали чуждо дете – особено по лицето или ръцете, които децата непрестанно лапат. Днес категорично това е проява не само на лошо възпитание, но и на безотговорност. Всеки #родител е в абсолютното си право да направи забележка на всеки, който иска да докосне детето му.

Носенето на ръкавици и маски
Това е преди всичко въпрос на личен избор, особено във време, в което усещането за спокойствие е изключително важно за психическата стабилност на мнозина. Не се подигравайте и не бъдете саркастични към избора на околните, независимо какъв е той. Днес можем да останем с ръкавици в затворено помещение, независимо дали са латексови или кожени – ако това ни кара да се чувстваме по-защитени.

Споделяне на храна и напитки
Въпреки, че ресторантите и баровете са затворени и социалните контакти е желателно да бъдат ограничавани, на някои се налага да общуват по служебни или неотложни личи поводи. В подобни ситуации споделянето на храна и напитки и крайно нежелателно. Всеки е редно да ползва лични чинни, чаши, прибори за хранене и салфетки. Временно се налага да забравим и за наздравиците, заради докосването на чашите.

Важните работни срещи
Приоритетите ни днес са разместени и ако вчера нашите #началници, колеги, #бизнес партньори и клиенти щяха да се засегнат, ако предложим да отменим физическата среща и да направим конферентен или видеоконферентен разговор – то днес всички би следвало да оценят такова предложение като високо отговорна постъпка. Прехвърлете в дигиталното пространство всичко, което можете от физическия си работен живот – това ще улесни всички и ще ви предпази от излишни контакти.

Отмяна на важни лични събития
#Сватби, кръщенета, годежи… много са важните събития от личния ни живот, които ще се наложи да отложим за по-добри и спокойни времена. Изпратете писма, мейли или се обадете лично както на всички поканени, така и на всички подизпълнители, за да ги уведомите за решението си да отмените или промените датата на събитието. Колкото по-бързо действате, толкова по-добре за всички.

Всички вещаят големи и коренни #промени след края на тази #епидемия, дано междувременно съумеем да запазим човечността и вежливостта си, защото една усмивка, едно „Моля“, „Заповядайте“ или „Благодаря“ – не струват нищо, а могат да променят към по-добро както нашето, така и настроението на околните.

#СпециалиститеГоворят #ЗаедноВкъщи

Последна редакция: чт, 23 апр 2020, 11:49 от Редактор**

# 3
  • Мнения: 15
Ето ви първи казус - мъжът ми по цял ден работи и говори по телефона. Не ми дава да чистя покрай него. Какво да правя?

Здравейте,
Преди години, когато с моя партньор започнахме да работим заедно стартирахме директно работа от вкъщи и имах същия казус. По мои наблюдения мъжете (за жалост) приемат твърде често като даденост всичко свързано с домакинската работа, в това число почистването и подреждането на работното пространство.
Това, което ми помогна беше определянето на график – кои дни и в кои часове се чисти и подрежда – в случай, че по някаква причина не може да ми бъде осигурено времето за чистене – подрежда и чисти сам, както работното си място – така и целия хол (работните ни бюра с а в хола).
Моят съвет е да се опитате да създадете график, така че да не си пречите взаимно.

# 4
  • Мнения: 48
Здравейте,

Аз винаги съм имала възможност да работя от вкъщи и съм се възползвала основно когато ме притиска срок или имам нещо много важно, което предполага дълбока концентрация, каквато не мога да постигна в офиса. Като цяло, винаги съм била по-продуктивна при работа вкъщи.

От началото на карантината обаче се налага да работя всеки ден, по цял ден, само вкъщи (както и при повечето хора, които имат лукса да работят в сфера, която го позволява).  Първите 10 дни всичко вървеше чудесно - запазвах рутината, отмятах доста работа.

От седмица насам обаче не мога да се концентрирам за повече от 15 минути, нямам желание да работя, върша само най-наложителното и ми е адски гузно, но в същото време не мога да се мотивирам. Вместо това използвам времето си да готвя, чистя, планирам и ровя в интернет, но продуктивността ми страда!
Имам чувството, че ако трябва накрая да направя равносметка какво съм свършила в работно отношение, ще ме е много срам...

Моля ви да ме посъветвате как да си възвърна мотивацията и концентрацията без да страда психиката ми до края на това извънредно положение...

# 5
  • София
  • Мнения: 24 671
Аз също много лесно губя мотивация за писмените задачи.

# 6
  • Мнения: 15


Home office: какво научих през 10-те години, в които работя вкъщи

Последните 10 години работя основно от вкъщи и днес, в периода на социална изолация за мен не е никакъв проблем да продължа да го правя, но забелязвам, че за мнозина това представлява на само предизвикателство, но често е абсолютна трудност. Всъщност да работиш вкъщи може да бъде изключителна възможност, защото при правилно менажиране на времето и разпределение на задачите ще имате много повече свобода за различни занимания и хобита.

Уверете се, че имате всичко необходимо
Това е най-най-основната част: уверете се, че още преди да започнете имате всичко, необходимо: от подходящо място за работа, през бърз интернет и компютър/лаптоп до слушалки, тефтери, химикалки… Когато се погрижите да имате всичко нужно предварително ще имате усещането, че сте наистина на работа, а не сте седнали временно да проверите мейлите, набързо.

При нужда и в зависимост от инфраструктурите, които ползвате в рутинната си работа, направете всичко възможно да имате дистанционен достъп до сървъри и системи, които ползвате обичайно. Облаците са идеален алтернативен начин да споделяте файлове и документи с колегите си, без да се налага да ги „размятате“ непрестанно като приложения към мейли.

Осигурете си удобно място – по възможност с удобен стол и хубава дневна светлина.

Не подценявайте рутината
Фактът, че имате достъп до компютъра си 24 часа в денонощието може да ви подведе и да се окаже, че се разсейвате много повече от обичайното и всъщност вършите много по-малко работа, отколкото бихте свършили в офиса. Задайте си часове за работа по същия начин, по който го правите в офиса, включително предвидете време за обяд и почивка за чай и кафе – седенето дълги часова наред пред монитора на компютъра са пагубни.

Преподредете задачите по приоритет и спешност
Тези дни работното темпо е променено и доста често задачи, които са били спешни миналия месец са изместени от съвсем други – дайте си малко време, за да реорганизирате работния си процес спрямо сегашната ситуация. При нужда обсъдете с колегите си новите приоритети и срокове, както и самите работни процеси.

Фиксирайте часовете за телефонни разговори и видеоконференции
Научете се да внимавате колко време прекарвате в разговори, защото често се отнасяме в разговори и вместо няколко минути – неусетно минава час. Допълнително положението се усложнява, когато вместо да съберете няколко души на среща се налага да проведете разговори поотделно с всеки – в подобни ситуации заложете на видеоконферентните срещи или на мейли, като не пропускайте да отбележите начало и край на разговорите и видеочатовете и да заложите ясни крайни срокове на поставените задачи.

Установете ред в дома си
Твърде често, работейки от вкъщи, в домашно облекло, семейството и децата ни не възприемат това, което правим с нужната сериозност. За това се опитайте да направите график за часовете, в които работите, водите телефонни или конферентни разговори и имате нужда от тишина и спокойствие. При нужда започвайте работа малко по-рано, докато останалите все още спят, така че да имате нужното спокойствие.

Научете се на отчетност
Това е необходимо както пред самите вас, така и когато работите в екип и всички работят дистанционно, в различен ритъм. Научете се да си задавате срокове за изпълнение на различните задачи, както и да следите кой как се движи с изпълнението за задълженията си и при нужда да оказвате съдействие. Една споделена в облак таблица върши чудесна работа, като веднъж в седмицата можете да правите видеоконферентна среща с колегите си и да минавате подред през различните задачи. По този начин всеки ще може сам дас е отчете със свършената работа, както и да се прави brain storm за общите задачи.

Научете се да свършвате работа на време
Казвам го от опит – има дни, в които се отнасям и прекарвам по над 12-15 часа на бюрото, а вечерта съм изключително изморена и въпреки това трябва да преборя умората, за да свърша останалите си домакински и майчини задължения. Не правете тази грешка, защото имате нужда от почивка. Научете се да уважавате собственото си време и не забравяйте да уважавате това на останалата част от хората, с които работите.

Използвайте допълнителното свободно време за себе си!
И това го казвам от опит – никой няма да забележи, ако прекарате 2 часа повече в чистене и подреждане, нито ще има кой знае колко големи благодарности, ако преизпълните работните задачи за деня.
Използвайте времето, което обикновено прекарвате в пътуване за/от работа във време за вас самите: спортувайте, медитирайте, четете, правете каквото ви доставя истинско удоволствие, защото в този период на изолация и несигурност психическото и емоционалното натоварване са много повече, отколкото в обичайното ни ежедневие.

#СпециалиститеГоворят #ЗаедноВкъщи

Последна редакция: чт, 23 апр 2020, 11:50 от Редактор**

# 7
  • Мнения: 15
Здравейте,

Аз винаги съм имала възможност да работя от вкъщи и съм се възползвала основно когато ме притиска срок или имам нещо много важно, което предполага дълбока концентрация, каквато не мога да постигна в офиса. Като цяло, винаги съм била по-продуктивна при работа вкъщи.

От началото на карантината обаче се налага да работя всеки ден, по цял ден, само вкъщи (както и при повечето хора, които имат лукса да работят в сфера, която го позволява).  Първите 10 дни всичко вървеше чудесно - запазвах рутината, отмятах доста работа.

От седмица насам обаче не мога да се концентрирам за повече от 15 минути, нямам желание да работя, върша само най-наложителното и ми е адски гузно, но в същото време не мога да се мотивирам. Вместо това използвам времето си да готвя, чистя, планирам и ровя в интернет, но продуктивността ми страда!
Имам чувството, че ако трябва накрая да направя равносметка какво съм свършила в работно отношение, ще ме е много срам...

Моля ви да ме посъветвате как да си възвърна мотивацията и концентрацията без да страда психиката ми до края на това извънредно положение...

На този въпрос вероятно би могъл да отговори и психолог – можете да пишете и в темата на Детелина Стаменова.

Истината е, че в тази ситуация, в която ни липсва всякаква алтернатива на съзнателно или на подсъзнателно ниво приемаме нещата като крайни и неизбежни, даже често като тежки задължения. Не можем да се видим с приятелки, не можем да се разходим, не можем да си облечем хубавите рокли – давам съвсем семпли примери, всеки има нужда и прави различни неща, разбира се, за дас е разнообразява.

Ако кажа, че и аз не се разсейвам или, че и моят Муза на вдъхновението не си е взела почивка – ще излъжа. В моя конкретен случай вдъхновението и мотивацията, уви, не работят. При мен работи дисциплината – както за изпълнението на работните задачи, така и за спорта вкъщи – давам като сравнение.

Последните дни промених малко работния си режим и сутрин преглеждам всичко, което не съм свършила предходните дни, както и това, което ми предстои за деня и правя план, в чието начало слагам най-най-досадните неща (започвам деня изяждайки жабата, едни вид, ако правилно си спомням цитата от Марк Твен).

Другото нещо, което се старая да правя е да има реалистичен план за действие – първо в началото на седмицата правя списък с всички задачи, след което се опитвам да ги разпределя както по дни, така и да видя кой къде и как би могъл да ми помогне.

Последните 2 седмици започнах да оставям „срещите“ – т.е. разговорите и видео-разговорите за края на деня, защото ми прави впечатление, че хората имат склонността да се отнасят във времето и предпочитам да съм отметнала важните и спешни неща преди двучасово среща, след което знам, че ще бъде уморена и ще ми бъде трудно да се съсредоточавам.

И за финал – когато имам нужда да се разсейвам, го правя пълноценно – без да се замислям колко работа бих могла да отметена в този момент, защото по този начин нито се разсейвам – т.е. съзнанието ми не си почива пълноценно, нито съм продуктивна по-късно, защото някъде в мислите ми нон-стоп е имало едно гласче, което ми е шептяло да се стегна и да подхвана работните задачи. Всъщност тук спортът играе основна роля – трудно ми е да се фокусирам върху мейлите, които имам да напиша, докато правя функционална тренировка.

Успех!

# 8
  • Мнения: 15
Аз също много лесно губя мотивация за писмените задачи.

Рискувам да се повторя, но както и в предходния отговор – при мен мотивацията често не работи, залагам на дисциплина.

Опитвам се да си създам стегнати навици и да разпределям времето, като тъй като тези дни писането е в пъти повече заради всички мейли и чатове, които прекалено много хора възприемат като средство за смислена комуникация ми отнемат много, много часове.

Започнах да изключвам социалните мрежи и дори да „излизам“ от мейлите за по няколко часа на ден, за да имам спокойствието и свободата да пиша съсредоточено.

Другото нещо, което много ми помага е да чета добре написани статии и хубава литература – това ме зарежда и ми вдъхва вяра, че някак този период ще мине и ще се справим.

# 9
  • Мнения: 15


„Да“, „Моля“, „Ало“ или етикетът на телефонния разговор

Мобилните телефони, в условия на социална и физическа дистанция, са едно изключително полезно средство за комуникация, които в същото време могат да бъдат и изключително досадни – най-вече благодарение на незнанието или нежеланието на техните собственици да се научат да ги ползват правилно. Ето и няколко съвета, с които да избегнете множество неудобни ежедневни ситуации, както в професионалния, така и в личния ви живот:

Спецификата на сегашната ситуация:
Предвид факта, че на някои от нас се налага да превърнем домовете си в учебни стаи и изнесени офиси, се очаква всички да се съобразяваме повече едни с други. Определете часове, които са подходящи за вашите телефонни разговори и уведомявайте всички, с които имате нужда да говорите, че сте на разположение в определени часови пояси – например от 10:00 до 12:00 часа или от 16:00 до 18:00 часа.

Информирайте както колегите и бизнес партньорите си, така и семейството си кога сте заети с разговори, първите, за да знаят кога е удобно да говорят с вас, вторите, за да знаят кога е добре да се съобразяват с вас и да пазят тишина.

Вие контролирате телефона, не той вас:
Научете достатъчно добре всички функции на мобилния си телефон и ги използвайте по предназначение в подходящите моменти. Незнанието как да намалите звука на телефона си, когато той звънне по средата на вечеря или семейно време за игри и филми – не е адекватно извинение на съзнателен възрастен човек, още по-малко приемливо е „забравих“! Както семейството ви е добре да се съобразява с вас, така е добре и вие с останалите, за да не се стига до излишни моменти на напрежение.

Внимавайте как говорите:
Не използвайте груби и вулгарни изрази, независимо от ситуацията, особено пред децата си!

Говорете тихо:
Дори в момента да не се намирате на публично място или да работите в офиса, а да сте вкъщи – не е нужно да ви чуват и съседите.

Връщайте пропуснати обаждания:
Ако по една или друга причина телефонът ви е бил с намален звук или сте били в ситуация, в която не можете да проведете разговор – върнете обаждане възможно най-скоро или пратете съобщение с извинение, че не можете да разговаряте в момента и в какъв по-късен час ще бъде удобно да говорите.

Поздравявайте:
„Ало“ е най-неутралното обръщение, с което можете да отговаряте на обажданията. В случаите, в които виждате изписано името на обаждащия се, можете директно да започнете със „Здравей“ или „Здравейте“ в зависимост от тона на общуване.

Когато се обаждате на човек, когото не познавате лично – винаги се представяйте с име и фамилия и длъжност, когато става дума за служебни разговори.

Мястото на телефона не е на масата за хранене:
Избягвайте да слагате телефона си на масата по време на хранене, въпреки че много често холните и кухненските маси денем са офиси – когато се храним на тях можем да си дадем малко почивка от телефоните. В случай, че очаквате спешен разговор – предупредете семейството си за това и когато телефонът ви позвъни, се отдалечете от масата, за да проведете спокойно разговора си, без да пречите на останалите.

Внимавайте със съдържанието на съобщенията:
Както трябва да се внимава с личните разговори, следва да се внимава и със съдържанието на съобщенията, защото те могат да бъдат лесно запаметявани или препращани на трети лица.

В днешно време телефоните са много повече от средство за говорене и изпращане на съобщения. Имайте предвид, че всички правила по-горе, важат с пълна сила и за използването на социални мрежи, четене на мейли или използване на приложения и мобилни игри.

#СпециалиститеГоворят #ЗаедноВкъщи

Последна редакция: чт, 23 апр 2020, 11:52 от Редактор**

# 10
  • Мнения: 15


Нетикет – как да бъдем вежливи във виртуалното пространство

Нетикетът е този набор от правила за поведение, които засягат нашето поведение в онлайн средата. Предвид спецификата на настоящата ситуация, в която ни се налага да общуваме основно използвайки средствата за дигитална комуникация, ето няколко насоки как да бъдем сигурни, че няма да направим някоя грешка в комуникацията и поведението си.

Не забравяйте, че общувате с хора
Не забравяйте, че всичките ви мейли, съобщения и коментари – както личните, така и публичните, в крайна сметка ще бъдат прочетени от един или повече хора, които имат чувства и изпитват емоции, които не искате да засегнете.

Дръжте се така, както искате останалите да се държат с вас
Поведението ни онлайн следва да отразява поведението ни в реалния живот. Ако предпочитате в реалния си живот да изграждате положителен имидж и околните да имат добро отношение към вас, се опитайте да направите същото и с онлайн действията си. Златното правило „Дръжте се така, както искате останалите да се държат с вас“ е валидно както в ежедневието, така и онлайн присъствието ни.

Никога не изпращайте в мейл или не публикувайте в пост думи, които не бихте казали в очите на някого
Понякога интернет ни дава усещане за сигурност и сякаш гарантира убежище на незнайни смелчаци, които скрити зад прякори и скрити зад анонимността на екранните си персони си позволяват ужасяващи грубости, а понякога и заплахи и вулгарности. Не се превръщайте в безсърдечен хейтър. Също така внимавайте как овладявате поведението си в служебната комуникация – независимо, че някой колега ви е ядосал или някой от клиентите ви нервничи – не забравяйте, че ако казана дума е хвърлен камък, то всичко някога написано в дигиталното пространство може да бъде запаметено, да бъде скриншотнато – накратко: остава да живее вечно!

Не занижавайте стандартите си на поведение
Това, че разменяте няколко изречения, набързо в мейл или в чат с колега, не е оправдание за това, 4e pi6ete на латиница или още по-зле – на маймуница! Пишете грамотно, на кирилица и се опитвайте да се изразявате също толкова добре, колкото и в реалния живот и разговорите по време на срещи, например. Придържайте се към общите правила на доброто възпитание, поздравявате и при нужда спазвайте любезното обръщение и пишете на Вие.

Проявявайте уважение към времето на останалите, както и изисквайте другите да уважават вашето време. Това, че имаме достъп до телефоните си 24/7 не е повод да водите работен чат в 23:00 часа, например.

Старайте се мейлите, които пращате да са също толкова съдържателни, колкото биха били и реалните ви разговори по време на среща и да съдържат нужната информация, правилно приложената документация и т.н.

Дръжте се така, както искате останалите да се държат с вас
Тъй като днес всички сме много по-често онлайн, неизменно клиентите и партньорите имат повече въпроси, на които не винаги е възможно да се отговоря своевременно, за това можете да създадете Q&A (от questions & answers = въпроси и отговори) или FAQ (frequently asked questions = често задавани въпроси) секции на вашите сайтове и при нужда да давате линк, за да може всеки да намери отговор на въпроса, който го касае.

To, Bc, Cc
Бъдете внимателни до кого адресирате мейлите си, както и кога отговаряте до всички копирани в кореспонденцията и кога само до тоз, изпратил мейла. Също така внимавайте със съдържанието и изпращането на поверителна информация и документация, до която само ограничен брой хора от екипа ви имат достъп. Често от невнимание се допускат грешки, които може да се окажат фатални.

Добър ден и довиждане – не забравяйте поздравите
По същия начин, по който поздравявате когато влизате в сутрин в офиса си или си взимате довиждане, когато си тръгвате – е редно всеки мейл да има поздрав в началото и в края.

#СпециалиститеГоворят #ЗаедноВкъщи

Последна редакция: чт, 23 апр 2020, 11:52 от Редактор**

# 11
  • Мнения: 15
Социалните мрежи: лично пространство или част от публичния ни имидж



Социалните мрежи днес играят още по-важна важна роля в ежедневните комуникации и служат като допълнителни канали за създаване и споделяне на съдържание и за осведомяване. Сякаш COVID - 19 ни направи още по-големи потребители, консуматори и създатели на съдържание онлайн.

Социалните мрежи са важни както за нас, отделните потребители, така и за големите корпорации и дори за медиите: скъсяват дистанцията, комуникира се лесно, директно, бързо – практически само с един смарт-телефон сме свързани с целия свят. Някои хора обаче пренебрегват нуждата да прилагат добрите си обноски и във виртуалното пространство, а други дори не осъзнават, че съществува етикет за онлайн комуникация.

Начин на писане и изразяване: това правило е валидно за всички (официални, корпоративни и личните профили) и е редно да се прилага във всички социални мрежи. Писането на кирилица винаги е за предпочитане (освен ако не се поддържа чуждоезичен профил или такъв, който таргетиране международна аудитория), използването на книжовен, граматически правилен език винаги откроява създателя на информация и помага допълнително за поддържането на добър публичен имидж. Избирането на подходящи изразни средства е важно, когато искаме да достигнем до правилната аудиторията. За фен-страница на екшън-филм може да се позволи употребата на умерен уличен жаргон и разговорни изрази, но официалната страница на дадена институция или публична фигура е редно да се придържа към формален тон и да води официална комуникация с потребителите.

Не смесвайте бизнеса с удоволствието: много хора създават профили в различните социални мрежи, за да следят определени теми свързани с личните и професионалните им интереси, популярни личности, новини за текущи събития и т.н. Други създават профили, за да споделят лична информация с близки и приятели. Недейте да смесвате „жанровете“. Ако в профила си споделяте информация относно работата си и бизнес-интересите си, свързвате се с колеги, партньори и  хора от вашата професионална сфера, би било нелепо да споделяте и снимки на плажа от семейната ви почивка, романтичното пътешествие с половинката ви до Париж или рождения ден на дъщеря ви. Добре е да профилираме присъствието си онлайн и да използваме различните социални мрежи за различни цели.

Ето и накратко основното разпределение на водещите социалните мрежи:

Facebook – можете да използвате за общуване с приятели и хора, с които бихте общували свободно в извънработното си ежедневие, като споделяте повече лична информация, впечатления от места, услуги, събития, пътувания, статии с линкове към външни сайтове и т.н.  

Twitter – е изключително практичен и полезен, ако искате да бъдете винаги добре осведомени. 140-те символа задължава хората да мислят бързо и да пишат стегнато, като по този начин се избягва излишното разточителство. Тази социална мрежа е подходяща за следване на информационни канали, медии, различни бизнес-ориентирани профили, корпорации, които споделят информация за продукти и услуги и специалисти от различни сфери, които споделят не само личния си опит, но и полезна информация от бранша.

Instagram – е прекрасно място за създаване на визуални дневници и за разказване на истории с един кадър. Подходящ е както за лични профили, така и за бизнес профили, като особено популярни са модните и beauty, гурме, фитнес, фотографски и туристически ориентираните профили.

LinkedIn – е професионалната социална мрежа, където е добре да се поддържа стегнат бизнес тон на комуникация и може свободно да се създават нови контакти с професионалисти от собствената или друга работна сфера.

Как да бъдете максимално ефективни в личната си бизнес-комуникацията онлайн? Следвайте тези насоки:

Не споделяйте излишно лична информация – помнете, че нещо постнато онлайн често никога не може да бъде напълно заличено.

Внимавайте с качването на изображения – редица социални мрежи следят за качването на забранено съдържание, като имат практика да деактивират профили поради качването на вулгарни, обидни или дори голи снимки.  

Спазвайте добрия тон, не обиждайте, не ругайте и не накърнявайте чуждото достойнство.

Внимавайте с отварянето на съдържание – често тестове от типа „Разбери какво казва за теб Ванга“ се използват за събиране (а понякога и препродаване) на личната информация от профила на потребителя. Понякога зад определени линкове се крият вируси, които могат да заразят не само личния ви профил, но и да застрашат сигурността на вашите приятели и последователи в социалната мрежа.

Спазвайте хигиена на общуването – така както внимавате с кого се сприятелявате в реалния живот, правете и онлайн. Внимавайте теми коментирате и какъв език използвате.

Не прекалявайте със споделянето – споделянето на 10 линка, 5 снимки и 3 статуса в рамките на 10 минути е спам и затормозява всички, които виждат създаденото от вас съдържание.

Фокусирайте се върху качеството, не върху количеството – ако искате да споделите информация за ресторант, пътешествие или друго преживяване, което ви е впечатлило с вашите приятели – можете да го направите успешно, като споделите една или до 3-4 снимки, не е нужно да качвате цели фото-албуми или да поствате статус на всеки 5 минути (освен ако не сте спортен коментатор и гледате мач на живо).

Проверявайте източните си – дадена информация може да звучи много атрактивно, скандално или вдъхновяващо, но може да се окаже, че няма никаква информационна стойност. Проверявайте източниците и информацията, която споделяте, за да не олекнете в очите на вашите приятели и последователи.

Внимавайте при тагването на хора – както в постове, така и на снимки, защото може те да не одобряват тези ваши действия и да не желаят да присъстват активно в социалните мрежи.

Не прекалявайте със закачките и хумора – ако не искате да се превърнете във виртуалния придворен шут, внимавайте с количеството смешки, вицове и забавни клипове, които споделяте.

Не пропускайте да използвате чат-функциите – Facebook, Twitter, Instagram и LinkedIn имат опции за изпращане и получаване на лични съобщения. Когато искате да коментирате нещо лично с конкретен човек или специфична група хора, използвайте чатовете, вместо да водите публични дискусии на профилите си.

Подбирайте внимателно профилните си снимки – снимка на плажа може да е подходяща за профила ви във Facebook, където поддържате връзка само с близки приятели, но в никакъв случай не е адекватна за профила ви в LinkeIn, където е редно да имате професионална снимка в бизнес-облекло.

Старайте се да създавате съдържание, от което след време няма да ви бъде срам, както и такова, което да не засяга интереса или чувствата на трети лица. Не забравяйте, че все повече работодатели имат практиката да проверяват профилите на кандидат-служителите си, както и на хората, които работят в компаниите, за да добият по-пълнокръвна представа за хората. За това социалните мрежи отдавна не са лична територия и изцяло лично пространство, а се превръщат все по-активно в част от публичния имидж, който градите и поддържате – старайте се да бъде толкова добър и впечатляващ, колкото сте и вие на живо!

Последна редакция: чт, 30 апр 2020, 18:35 от Ана Динкова

# 12
  • Мнения: 15
Социалните мрежи и личната ни репутация: 5 стъпки как да изградим перфектен професионален имидж онлайн



Факт е, че последните два месеца всички прекарваме много повече време онлайн. Друг въпрос е дали количеството време, прекарано в мрежата и най-вече в социалните мрежи, носи някакви истински качествени подобрения, които могат да ни послужат. Много малка част от хората умеят да поддържат професионалния си имидж и да се възползват от предимствата, които социалните мрежи предоставят: от възможността да се свържеш с професионалисти от дадена работна сфера от цял свят, да споделяш информация по определена тематика или да създаваш съдържание, което да бъде полезно и интересно на потенциални партньори, клиенти и дори бъдещи работодатели. Т.е. много малко хора целенасочено поддържат личната си онлайн репутация и изграждат имидж на специалисти и професионалисти.

Ето как с тези 5 лесни стъпки всеки може да подобри своето онлайн присъствие.

Подберете правилните платформи
Изберете в коя социална мрежа какво поведение искате да имате и заложете на изграждането на личния си бранд. LinkedIn е подходящ за създаване и поддържане на професионални контакти, Twitter позволява да се следят интересни теми, личности, корпоративни профили и новинарски сайтове, Facebook може да остане „лична зона“ за обуване с приятели и семейство, Instagram и Pinterest са идеални, ако работата ви е свързана с красиво визуално съдържание, каквито са сферите на модата, туризма или кулинарията, например. Не смесвайте работата с личния си живот и разграничавайте потоците от информация: служебните теми не бива да се смесват с личните.

Правилните снимки
Визуалната информация се възприема най-лесно и бързо, като така трябва да внимаваме какви снимки използваме за профилни в социалните мрежи. Най-добре е да запишем час за професионална фотосесия при фотограф, специализиран не само в портретната фотография, а който знае как да направи добри кадри според основните правила на бизнес етикета за корпоративна снимка. Не изглежда сериозно, ако в LinkedIn сме използвали снимка от фирмено парти, от плажа или друго място, което не е типично за работното ни амплоа.  Внимавайте и с количеството снимки, които споделяте в социалните мрежи от семейни събития, пътешествия и т.н. ако държите да споделяте снимки с приятели и роднини във Facebook, спрете да ползвате профила си там за професионални цели, а контактувайте само с приятели.

Точните думи
Подобно на снимките, начина по който списваме информацията за себе си е ключов. Придържайте се към неутрален и професионален тон, без излишни „изхвърляния“ като guru или influencer, например – оставете останалите да са погрижат за похвалите, например бивши колеги, работодатели и партньори в LinkedIn могат да напишат препоръка за вас.
Стремете се да използвате правилен и книжовен език, избягвайте да пишете на латиница, освен в случаите, в които не пишете на чужд език. Придържайте се винаги към темите на разговор и внимавайте да не влизате в излишни онлайн спорове, които могат да накърнят репутацията ви. Спазвайте винаги добрия тон, особено когато градите имидж на професионалист и пишете/коментирате публично.

Придържайте се към споделянето на полезна и качествена информация
Ако споделяте статия или новина, проверявайте източника и достоверността на новината. Избягвайте да споделяте прекалено често информация, особено в работно време, освен ако работата ви не изисква създаване на текстове или друг вид информационни материали по определени теми. Изградете си имидж на специалист в конкретна сфера, като коментирате и давате премерено професионалното си мнение според личната ви експертиза, като взимате винаги предвид и чуждите гледни точки. Присъединете се към групи и форуми, в които хора от вашия бранш обменят идеи и споделят интересна информация и изградете своя мрежа от онлайн контакти.

Създайте собствено онлайн портфолио
Създайте собствен уебсайт или блог, в които да споделяте повече за вашата работа, проекти и експертиза. Можете да създадете красиво онлайн портфолио, което лесно да споделяте в социалните мрежи, групи и форуми и по този начин хората ще знаят как най-лесно да стигнат до вас и да намират повече информация за работата ви. Отделете достатъчно внимание, за да съберете нужните визуални материали и да попълните внимателното секцията за себе си: с какво се занимавате, какви са интересите ви, какъв опит имате.
Интернет ни дава свободата не само да използваме и споделяме цялата налична информация, но и да бъдем създатели на такава или куротори на съдържание – това може да се отрази изключително благоприятно на нашата бъдеща кариера и да затвърдим позициите си на експерти в дадена област.

Последна редакция: чт, 30 апр 2020, 18:36 от Ана Динкова

# 13
  • Мнения: 22 582
Много полезна тема.
Ана Динкова, благодаря! Purple Heart

Последна редакция: пн, 18 май 2020, 15:56 от Редактор**

# 14
  • Мнения: 15
Много полезна тема.
Ана Динкова, благодаря!:purple_heart:

Здравей, Денси,
Радвам се, че намираш темата за полезна.
Ще се радвам да ми дадеш насока какво още мислиш, че може да бъде полезно, както и ако имаш конкретни въпроси – да ми ги зададеш.
Поздрави и надявам се до скоро,
Ана

Общи условия

Активация на акаунт