Как да подпомогнем речевото развитие на детето? Консултирайте се с логопед!

  • 40 213
  • 192
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 85
Пише Вии една много притеснена майка на дете на 2 г.Детето ми е на 2 г и 3 месеца и не казва нищо друго освен мама, баба,ам-ам и бръм бръм на камиончето. Това му е осъзнатото говорене. Има и други срички, но са случайно казани  Детето ми до две годишна възраст отказваше да държи само чаша - давах му течности от шишенце с биберон. След това след като пробвахме всякакви варианти, започна да пие от отворена чаша, но с условието аз да я държа - той ме блъскаше като слагах ръцете му на дръжките. От близо месец пие от неразливаща чаша, но отново със странности - отпива една глътка и я хвърля настрани. После пак я взема. Започва да я въргаля и да клати течността вътре. Сякаш няма особен афинитет към пиенето. Постоянно е  с лигавник, защото текат лиги от устата му.За храненето с лъжица най-после започна да държи лъжицата сам, но иска аз да загребва, а той да я сложи в устата си. Като му я оставя блъска с нея в чинията и не се опитва да загребе колкото и дами показвам.... Имате ли някакви идеи на какво се дължи това. Имало е случаи, в които просто го оставям с купичката и лъжицата и той просто ще трака вътре в нея, независимо колко в гладен. С ръце яде идеално иначе. Близо три месеца вече няма никакво екранно време.

Здравейте, Лилия45!
За Вашия случай единственото, което мога да препоръчам, е консултация с невролог. Има проблем и трябва да разберете какъв е, за да може да се работи с детето. Бих добавила изследване на слуха за всеки случай и консултация с ендокринолог.
Поздрави!

Последна редакция: ср, 20 ное 2024, 12:00 от Рaдост

# 166
  • Мнения: 85
Здравейте Веселка Славчева  ,

Момченцето ни изговаря звук "с" изключително шушкащо. Или поне аз така го чувам.

В момента е на 21 месеца, роден на 4.2.2023.
Все още няма кучешки зъби, което създава пространство между резците и кътниците, и виждам че когато произнася думички като "бус", "пус" (=коте) "яс" (=яке) езикът му се подава в това пространство. (Не живеем в БГ и за момента доминантен е местният език.)

Има ли някакви упражнения,  които можем да правим, или да изчакам да излязат всички зъби, и ако тогава проблемът продължава да потърсим помощ?

Благодаря предварително за отделеното време.

Здравейте,  Lucie_!
Ако бяхте в България, бих препоръчала следното. След 3-годишна възраст консултация с логопед. Състоянието, което описвате, се тренира с артикулационни упражнения и автоматизация. Консултация с ортодонт пак поне на 3 години. На тази възраст, ако има проблем със захапката, дават силиконови трейнъри, с които детето трябва да спи. Ако няма проблем със захапката, препоръчвам тренажори за прибиране на езика. Пак просто се спи с тях. Но работата трябва да е комплексна.
Поздрави!

Последна редакция: ср, 20 ное 2024, 12:01 от Рaдост

# 167
  • Мнения: 1 659
Благодаря много!! Ще наблюдаваме!

Здравейте Веселка Славчева  ,

Момченцето ни изговаря звук "с" изключително шушкащо. Или поне аз така го чувам.

В момента е на 21 месеца, роден на 4.2.2023.
Все още няма кучешки зъби, което създава пространство между резците и кътниците, и виждам че когато произнася думички като "бус", "пус" (=коте) "яс" (=яке) езикът му се подава в това пространство. (Не живеем в БГ и за момента доминантен е местният език.)

Има ли някакви упражнения,  които можем да правим, или да изчакам да излязат всички зъби, и ако тогава проблемът продължава да потърсим помощ?

Благодаря предварително за отделеното време.

Здравейте,  Lucie_!
Ако бяхте в България, бих препоръчала следното. След 3-годишна възраст консултация с логопед. Състоянието, което описвате, се тренира с артикулационни упражнения и автоматизация. Консултация с ортодонт пак поне на 3 години. На тази възраст, ако има проблем със захапката, дават силиконови трейнъри, с които детето трябва да спи. Ако няма проблем със захапката, препоръчвам тренажори за прибиране на езика. Пак просто се спи с тях. Но работата трябва да е комплексна.
Поздрави!

# 168
  • Мнения: 30
Здравейте! Дъщеря ми е на 1г и 7м. Има всички зъби без най-вътрешните кътни, пие от чаша, храни се сама, но ми се струва, че с говора се стопира последните 2месеца. Казва някои думи: мама, тате, баба, дадо, тао (чао), кака, лала (леля), кък(купа), ба(бела), да, не и имитира много животни.  Притеснявам се, че не знам как да й помогна за следващ етап от речта. Не иска да й чета книжки, когато започна и затваря книгата и казва “кай” (край). Иска само да посочва животните и аз да им казвам имената и какви звуци издават. Когато иска примерно вода и само ми сочи с пръст, аз се правя, че не я разбирам и я питам: искаш банан ли? И тя веднага става и отива да си вземе сама, ако трябва ще се качи върху масата, но няма да направи опит да каже думата. И за всичко така, понякога не я разбирам какво иска и ако не успее да се покатери някъде започва да плаче да я вдигна за да си вземе сама. Когато и обяснявам с кратки изречения какво правя ми се ядосва и ми казва  “не”,  да не й говоря повече. Харесва точно определени неща и за всичко друго ме стопира. Обича да слуша музика, телефони и детски не гледа.С жестовете е доста добра. Като пуснем телевизора се заглежда в някои реклами (с дядо коледа, кака или “ба бау”(куче)). Имам чувството, че съм и досадна като започна да я обяснявам нещо. Гледам да съм кратка, принципно не съм от най-приказливите. Също когато играе с нещо не я прекъсвам за да й обяснявам. Не знам как да подходя на този етап. Ако можете да ми дадете някакъв съвет, ще съм Ви много благодарна.

# 169
  • Мнения: 2 552
Здравейте! Имам близнаци на 2,3г , момче и момиче. Момичето до 1,10г имаше около 5 думи и казваше как правят  животните, които казваше , но в момента доста неща казва, прави изречения, знае над 70 животни, части на тялото , плодове и зеленчуци, действия, основните цветове,пее песни. Много обича книжки и почти само с това играе, постоянно разглежда книжки, някой път си ги преразказва по картинка , някой неща ,които е запомнила. Това ми е малко странно, не играе почти с играчки, цял ден само с книжки и пъзели. Това според вас нормално ли е? И с какво да продължавам да я развивам, защото в момента помни всичко и научава всичко много бързо, мисля че трябва да се възползвам от този период максимално.
Момчето до преди месец казваше 7,8 думи само и знаеше как правят животните , в момента започва да се отпуска и да казва повече думи ,като днес чух, че се опитва и изречения от две думи ,но много неразбираемо казва всички думи, пропуска доста от съгласните и ако не показва нещото , докато го изговаря , няма да разбера какво казва. Ходили сме малко и на логопед ,но те са все болни и не се получава. Единствено успях да взема идеи от логопеда ,на какво да ги уча, които  вече се изчерпаха. Според вас трябва ли да се притеснявам за момчето? Как мога да му помогна да изговаря думите по ясно ? Не мога да го накарам да ме гледа в устата докато говоря, всякак опитвах да привлека вниманието му кум устата ми. Тук може би трябва да кажа , че до 1,11г , той не искаше да яде парчета, само пюрирано, задавяше се, ако пробва парче, като цяло е много труден на хранене, направо е кошмарно храненето.  И как да развивам речта му като цяло. При момичето е по лесно , тя е по спокойна , обича образователни карти и учи по лесно ,но с момчето ми е по трудно ,защото трудно го задържам на едно място, отделно аз съм винаги сама с тях , когато играем на нещо , момичето веднага отговаря , а на него сякаш не му се дава шанс , да се опита да отговори. Когато играя с него , без момичето да е покрай нас (случва се изключително рядко) , виждам че се опитва да изговаря доста думи, знае доста животни.  
Двигателно са добре развити, момчето даже е по смело и се катери доста, качват се и слизат  с упора по стълби. Играят с пъзели за загнездване и пъзели до 6,7 части, от картонените.  Още са с памперс , не желаят да седнат на гърне въобще. Ако можете да ми дадете идеи за игри и насоки за развитие , ще ми е страшно полезно. На ясла няма да ходят до пролетта. Опитвам се да нямат екранно време, но се случва да пусна телевизия на няколко дни за малко.

# 170
  • Мнения: 4 159
Здравейте!
Детето ми е на 4,5г.и към този момент има нечуващо се “Л”.
Има ли техники и упражнения, с които да ѝ помогна?

# 171
  • Мнения: 85
Здравейте! Дъщеря ми е на 1г и 7м. Има всички зъби без най-вътрешните кътни, пие от чаша, храни се сама, но ми се струва, че с говора се стопира последните 2месеца. Казва някои думи: мама, тате, баба, дадо, тао (чао), кака, лала (леля), кък(купа), ба(бела), да, не и имитира много животни.  Притеснявам се, че не знам как да й помогна за следващ етап от речта. Не иска да й чета книжки, когато започна и затваря книгата и казва “кай” (край). Иска само да посочва животните и аз да им казвам имената и какви звуци издават. Когато иска примерно вода и само ми сочи с пръст, аз се правя, че не я разбирам и я питам: искаш банан ли? И тя веднага става и отива да си вземе сама, ако трябва ще се качи върху масата, но няма да направи опит да каже думата. И за всичко така, понякога не я разбирам какво иска и ако не успее да се покатери някъде започва да плаче да я вдигна за да си вземе сама. Когато и обяснявам с кратки изречения какво правя ми се ядосва и ми казва  “не”,  да не й говоря повече. Харесва точно определени неща и за всичко друго ме стопира. Обича да слуша музика, телефони и детски не гледа.С жестовете е доста добра. Като пуснем телевизора се заглежда в някои реклами (с дядо коледа, кака или “ба бау”(куче)). Имам чувството, че съм и досадна като започна да я обяснявам нещо. Гледам да съм кратка, принципно не съм от най-приказливите. Също когато играе с нещо не я прекъсвам за да й обяснявам. Не знам как да подходя на този етап. Ако можете да ми дадете някакъв съвет, ще съм Ви много благодарна.

Здравейте,  Bobbyy99!
Мисля, че към момента се справяте повече от добре. Според мен наблегнете на ролеви игри, без да настоявате да говори. Явно изпитва несигурност и в играта вероятно ще се отпусне. Игри от сорта на магазин, лекар, готвач или нещо друго. Вие най-добре знаете кое би било интересно за нея. Всякакви ролеви игри биха били повече от достатъчни.
Поздрави!

Последна редакция: пт, 13 дек 2024, 18:01 от Рaдост

# 172
  • Мнения: 85
Здравейте! Имам близнаци на 2,3г , момче и момиче. Момичето до 1,10г имаше около 5 думи и казваше как правят  животните, които казваше , но в момента доста неща казва, прави изречения, знае над 70 животни, части на тялото , плодове и зеленчуци, действия, основните цветове,пее песни. Много обича книжки и почти само с това играе, постоянно разглежда книжки, някой път си ги преразказва по картинка , някой неща ,които е запомнила. Това ми е малко странно, не играе почти с играчки, цял ден само с книжки и пъзели. Това според вас нормално ли е? И с какво да продължавам да я развивам, защото в момента помни всичко и научава всичко много бързо, мисля че трябва да се възползвам от този период максимално.
Момчето до преди месец казваше 7,8 думи само и знаеше как правят животните , в момента започва да се отпуска и да казва повече думи ,като днес чух, че се опитва и изречения от две думи ,но много неразбираемо казва всички думи, пропуска доста от съгласните и ако не показва нещото , докато го изговаря , няма да разбера какво казва. Ходили сме малко и на логопед ,но те са все болни и не се получава. Единствено успях да взема идеи от логопеда ,на какво да ги уча, които  вече се изчерпаха. Според вас трябва ли да се притеснявам за момчето? Как мога да му помогна да изговаря думите по ясно ? Не мога да го накарам да ме гледа в устата докато говоря, всякак опитвах да привлека вниманието му кум устата ми. Тук може би трябва да кажа , че до 1,11г , той не искаше да яде парчета, само пюрирано, задавяше се, ако пробва парче, като цяло е много труден на хранене, направо е кошмарно храненето.  И как да развивам речта му като цяло. При момичето е по лесно , тя е по спокойна , обича образователни карти и учи по лесно ,но с момчето ми е по трудно ,защото трудно го задържам на едно място, отделно аз съм винаги сама с тях , когато играем на нещо , момичето веднага отговаря , а на него сякаш не му се дава шанс , да се опита да отговори. Когато играя с него , без момичето да е покрай нас (случва се изключително рядко) , виждам че се опитва да изговаря доста думи, знае доста животни. 
Двигателно са добре развити, момчето даже е по смело и се катери доста, качват се и слизат  с упора по стълби. Играят с пъзели за загнездване и пъзели до 6,7 части, от картонените.  Още са с памперс , не желаят да седнат на гърне въобще. Ако можете да ми дадете идеи за игри и насоки за развитие , ще ми е страшно полезно. На ясла няма да ходят до пролетта. Опитвам се да нямат екранно време, но се случва да пусна телевизия на няколко дни за малко.

Здравейте, Lizi!
Ще наблегна на нещата, които се отнасят за момчето. С момичето всичко Ви е ОК. Нея просто я оставете да се занимава с нещата, които са ѝ приятни.
За него, имайки предвид късното захранване и неразбираемия говор, бих Ви препоръчала задължително да включите артикулационна гимнастика. Той е малък и гимнастиката трябва да е изключително под формата на игра. Оплезване, усмивка, хоботчета (издаване на устните напред), бонбонки (с език натискане на бузата отвътре), как прави кончето (специфичния звук с пляскане на езика). Почнете оттам, за да укрепне артикулационният апарат. За логопед е малък и бих препоръчала към 3 годинки да включите колега, който да Ви помогне.
Поздрави!

Последна редакция: пт, 13 дек 2024, 18:11 от Рaдост

# 173
  • Мнения: 85
Здравейте!
Детето ми е на 4,5г.и към този момент има нечуващо се “Л”.
Има ли техники и упражнения, с които да ѝ помогна?

Здравейте, BonniBonn!
Може би имате предвид, че пропуска звук "л"? Първо, ще кажа, че звуците "Л" и "Р" са от късния онтогенезис. Те трябва да се появят и автоматизират до около 5 г. и 6м.  Предполагам, при Вас липсват и двата звука. Единствената техника за подпомагане е артикулационна гимнастика. Във Вашия случай бих правила пълна гимнастика за укрепване на целия артикулационен апарат (език, устни, бузи, дишане).
Поздрави!

Последна редакция: пт, 13 дек 2024, 18:13 от Рaдост

# 174
  • Мнения: 65
Здравейте,имам момченце на 1.6, притеснявам се че не говори,казва гу,како,ало,ам -ам,има по голяма кака на 7г като я види казва какооо,но нищо друго,ако иска вода сочи с пръст,иначе разбира като кажа хайде да ходим за кака от училище носи обувките,детско гледа покрай кака си но на български,то малко!Ще се радвам за съвет!

# 175
  • Мнения: 85
Здравейте,имам момченце на 1.6, притеснявам се че не говори,казва гу,како,ало,ам -ам,има по голяма кака на 7г като я види казва какооо,но нищо друго,ако иска вода сочи с пръст,иначе разбира като кажа хайде да ходим за кака от училище носи обувките,детско гледа покрай кака си но на български,то малко!Ще се радвам за съвет!

Здравейте, Petq Vargova!
Детенцето е твърде малко, за да се прецени със сигурност дали всичко е наред. По това, което разказвате, смятам, че се движи приблизително в норма или с малко закъснение, което е минимално. Имайте предвид, че проговарянето не е е плавен процес. Има периоди на трупане на пасивен речник, последвани от скокове в активния. Осигурете среда, в която детето да има потребност да говори. Избягвайте да предугаждате желанията му.
Поздрави!

Последна редакция: пт, 27 дек 2024, 12:56 от Рaдост

# 176
  • Мнения: 456
Здравейте,
синът ни е на 1ги10м, казва само мама, тати, баба, кака, бръм-бръм, имитира някои животни (коте, куче, змия, вълк, мечка).
Абсолютно всичко разбира, когато му говорим. Лошото е, че в стаята, която играем през деня е преходна със стаята, която баба ми стои, тя живее с нас, възрастна и доста високо слуша телевизора.. детето не гледа телевизия. Има книжка със 100 животни вътре и за което и животно да го попитам веднага ми го показва, яде всичко, може и сам. Доносен е и проходи на 1.2г.
Може би е проблем, че каквото и да посочи или поиска го даваме, но иначе много започва да пищи.
Доста хаотичен разказ, съжалявам и благодаря за разбирането!

# 177
  • Мнения: 85
Здравейте,
синът ни е на 1ги10м, казва само мама, тати, баба, кака, бръм-бръм, имитира някои животни (коте, куче, змия, вълк, мечка).
Абсолютно всичко разбира, когато му говорим. Лошото е, че в стаята, която играем през деня е преходна със стаята, която баба ми стои, тя живее с нас, възрастна и доста високо слуша телевизора.. детето не гледа телевизия. Има книжка със 100 животни вътре и за което и животно да го попитам веднага ми го показва, яде всичко, може и сам. Доносен е и проходи на 1.2г.
Може би е проблем, че каквото и да посочи или поиска го даваме, но иначе много започва да пищи.
Доста хаотичен разказ, съжалявам и благодаря за разбирането!
Здравейте, Mrvv!
Според мен няма да са Ви излишни консултация с невролог и изследване на слуха. Имайте предвид,  че детето може да чува, но да не чува качествено. Тоест да не различава фонеми или да Ви чува сякаш е под вода. Не се успокоявайте, че Ви разбира.
Шумът от съседното помещения не е проблем. Това, че давате веднага каквото поиска, сами разбирате, че е грешка. Така детето няма причина да направи усилието да опита да говори.
Поздрави!

Последна редакция: пт, 27 дек 2024, 12:57 от Рaдост

# 178
  • София
  • Мнения: 8 213
Здравейте, питането ми е от името на приятелка, която няма регистрация тук.
Детето е на 5г., работи с логопед от 3-годишна възраст. Почти невербален, активни думи около 5-6. Следва инструкции. Изследван слух, невролози няколко броя, психолозите и психиатърът, с които са правени консултации, твърдят, че проблемът не е от тяхната сфера. Правени ЕЕГ-та 2 бр., няма открит проблем.
При храненето е много придирчив, яде определени храни, ситно нарязани. Отхапва и дъвче, ако има по-едри парчета, се дави. Като добавки приема брейн бустер, фосфатидил холин, вит . Д, изписани от посления невролог. Рядко посещава градина поради чести боледувания. Фина моторика, несъответстваща на възрастта, оцветява извън контурите (драска по-скоро). Може да рисува лице и човек с крайници. Имитира някои от животните, в когнитивното развитие има забава. Работил с психолог и ерготерапевт през последната година, 3 пъти седмично логопед. Една от хипотезите беше диспраксия, впоследствие отпадна. Прави визуален контакт, отказва комуникация с чужди хора и деца. Майката, разбираемо, е отчаяна. Какво може да се предприеме в тази ситуация като консултации или допълнителна работа с детето?

# 179
  • Мнения: 85
Здравейте, питането ми е от името на приятелка, която няма регистрация тук.
Детето е на 5г., работи с логопед от 3-годишна възраст. Почти невербален, активни думи около 5-6. Следва инструкции. Изследван слух, невролози няколко броя, психолозите и психиатърът, с които са правени консултации, твърдят, че проблемът не е от тяхната сфера. Правени ЕЕГ-та 2 бр., няма открит проблем.
При храненето е много придирчив, яде определени храни, ситно нарязани. Отхапва и дъвче, ако има по-едри парчета, се дави. Като добавки приема брейн бустер, фосфатидил холин, вит . Д, изписани от посления невролог. Рядко посещава градина поради чести боледувания. Фина моторика, несъответстваща на възрастта, оцветява извън контурите (драска по-скоро). Може да рисува лице и човек с крайници. Имитира някои от животните, в когнитивното развитие има забава. Работил с психолог и ерготерапевт през последната година, 3 пъти седмично логопед. Една от хипотезите беше диспраксия, впоследствие отпадна. Прави визуален контакт, отказва комуникация с чужди хора и деца. Майката, разбираемо, е отчаяна. Какво може да се предприеме в тази ситуация като консултации или допълнителна работа с детето?
Здравейте,  милинка!
Дали майката забелязва честа умора при детето? Правена ли е консултация с ендокринолог?
Поздрави!

Последна редакция: вт, 07 яну 2025, 15:44 от Рaдост

Общи условия

Активация на акаунт