Oнлайн консултации с детско-юношески психолог – задайте въпрос на Антоанета Георгиева

  • 68 667
  • 344
  •   1
Отговори
# 240
  • Мнения: 12
Здравейте! Синът ми е на 2г и 6м все още не иска да говори, поели сме мерки по този въпрос. Интересува ме друго - не само че сме в този “ужасен период” с тръшкане и реване като не стане на неговото, но от скоро започна да скърца с зъбки само в будно състояние…забелязвам че в началото го правеше когато е много радостен или тъжен/нервен, но сега е почти постоянно..Иначе е много будно дете, ходи и на ясла!

# 241
  • Мнения: 367
Здравейте! Имам новородено бебе и дете на четири години, което много обичам и не съм имала проблеми с него досега. След като се появи неговото братче, детето ми започна да се държи лошо и с мен с баща му, да негодува за всичко, отговорът му за всичко е ,,Не,,, постоянно повтаря че е ядосан...а той всъщност е тъжен... Много ми е мъчно затова, което преживява, но не мога да допусна да ни се качи на главите. Той винаги е бил много чувствителен...Опитвам се да го накарам да сподели какво го тревожи... Не мога да му отделя вниманието, което съм отделяла преди и ме боли и мен.... За късмет и бебчо доста плаче и иска все на ръце.... Баткото се и разболя за капак, та е още по-кисел, не спи нормално, не се храни нормално от седмица....Та...това е ситуацията. Моля за съвет! Благодаря!

# 242
  • Мнения: X
Здравейте! Срещам трудност в това да формирам навици за задължения в дъщеря си, която е на близо 7 години. Последна група е в градината, започнаха да им дават домашни, за да посвикват с това , няма проблем, тях сама си ги има предвид, очевидно не иска само тя да няма занесено домашно и си ги движи. Но за всичко друго, като да си прибира дрехи, да не си губи нещата - постоянно като се тръгне някъде, нейните неща се търсят и не се намират никъде, не мисли къде ги оставя, не знае къде да ги търси. Грешката ми досега е, че все за всичко аз съм се грижила и мислила - готова ли ти е раницата, взе ли си това, нагласи ли си онова... И сега вече се опитвам да я накарам тя сама да ги мисли тия неща, но започвам да се ядосвам. Истината е, че не намирам чак толкова голям проблем в това, осъзнавам, че в детската градина децата още нямат навици за задължения вкъщи като домашни и т.н., но не харесвам как реагирам - ядосвам се, млъквам, "вкисвам се". А знам, че това не води до добро. Тя не прави напук, никога не е проявявала такова поведение, нито на инат, просто е свикнала, че за всичко аз мисля и се грижа. Може би е фрапиращо и това, че в почивен ден след ставане от сън, тя няма да се сети да отиде по малка нужда, докато аз не я подсетя. Така могат да минат часове. Това също всеки път вече ме ядосва много. Та въпросът ми е: какъв е правилният, добрият подход, за да я накарам да започне да свиква сама да си се грижи за лично нейните си неща. Последно й казах, че ако не се сети да си нагласи раницата за понеделник и ако я забрави, аз няма да отивам после да й я нося, ще отиде без нея. Но се поддавам и на раздразнение, което знам, че не е добре. Усещането ми е, че тя всячески се опитва да задържи, да удължи още положението, в което е била мъничка и за всичко се е грижила мама. Сега моята строгост и гняв в тия моменти са й нещо ново. Като цяло, винаги съм подхождала с добро отношение, не със строгости и наказания, и смея да твърдя, че това е довело до едно много разбрано дете. Но сега не съумявам да реагирам по правилен начин, затова моля за Вашата насока. Благодаря!

# 243
  • Мнения: 156
Важно съобщение!

Получавам много съобщения с въпроси и молби за индивидуална помощ, за което съм ви искрено благодарна. Радвам се, че ми се доверявате и че съдържанието, което споделям, ви е полезно.

Въпреки това, времето ми е ограничено и не винаги мога да отговоря веднага. Ако забавя с отговора, моля за вашето търпение и разбиране. При спешни случаи или ако имате нужда от персонална консултация, можете да се свържете с мен по официалните канали.

Благодаря за доверието и разбирането! ❤️

# 244
  • Мнения: 332
Здравейте,сина ми е на почти 6 години.От около три четири годишна възраст започна да си гризе ноктите до сега ,като е имало периоди,в който е спирал и после пак е започнал.Като съм разговаряла с него ми е казвал,че от скука или че е бил гладен или от притеснение.От около месец нещата ескалираха ноктите са постоянно изгризани или изпочупени пръстите му постоянно са в устата.Забележки се правят постоянно както от нас така и от учителите.Вкъщи многократно е обяснявани,колко вредно е това и какви последици може да има.Моля за някакъв съвет,какво бихме могли да направим за да спре

# 245
  • Мнения: 156
Здравейте! Имам близнаци на 2,5г (доносени), момче и момиче. Момичето имаше забавяне в лепетната реч, чак на 1г се появи , започна да казва думи и повтаря на 1,10г , в момента доста говори , знае цветове , действия, римушки, песни, много напредна за това време, интересите и са книжки и пъзели, като книжките ги преразказва по картинка, образователни карти също много харесва , имаме около 10 вида , всичките ги знае.
Момчето , имаше същите интереси около месец , после изгуби интерес и не знае почти нищо от нещата , които знае сестра му , неговата лепетна реч се появи на 6 месеца, но имаше двигателно забавяне и го водих на рехабилитация, до скоро знаеше само как правят животните. Започна да има говор с думи, преди 2 месеца , в момента казва ,,мия цете,, (ръцете) и подобни кратки фрази, говора е изключително неясен, много трудно разбирам , какво иска да каже.  Не знае песни, римушки и подобни. Започна да дъвче изключително късно, на 1, 10г . Имахме проблеми с храненето , за това се обърнахме преди повече от 1г към Нина Йорданова и някак  естествено , започнах да я разпитвам и за развитието, тя е и специалист по ранно детско развитие, хранителен терапевт. Та ми е давала много насоки последната година как да ги развивам , лятото ме свърза и с логопед , от моя град , за да водя момчето, като тя напътства , тукашния логопед , на какво да набляга. За съжаление , заради постоянно боледуване , ходи рядко. В града няма никакви групово занимания , за това Нина ме насочи към логопед , в началото мислеше за нещо тип Киндиру. Преди седмица ходихме при Нина за проверка , имахме път към София и решихме да съчетаем нещата. Нейното мнение е ,че децата трябва да се разделят , да ходят на ясла в различни групи или ако няма тази възможност , за по два часа да ходят , единия 2 дни , другия 3 дни, за да обръщам индивидуално внимание на всеки , най вече на момчето , за да настигне сестра си. Защото момичето е надделяло в говора, по доминантна е в това  и не му дава никакъв шанс , той да отговори на въпрос зададен от мен , при което той е изгубил интерес и когато с момичето играем на нещо свързано с говор , той просто губи интерес изключително бързо, защото не му се дава никакъв шанс и започва да беснее, тича , хвърля , блъска, крещи.  В момента не ходят все още на ясла. Началното и предложение беше , да ги делим , като единия родител излиза с едното, другия с другото дете, но няма как да стане , мъжа ми работи много и почти не се прибира в будното им време. За това стигна до вариант с ясла. Според нея , ако не взема мерки сега ,на 3г ще е много голяма разликата в развитието им и тогава ще се усети повече. Наистина , когато съм сама с момчето , успява повече да говори и отговаря на въпросите ми, като ги изговаря неправилно повечето. Момичето грам шанс не му дава, да каже нещо. Момичето е много привързано към мен и буквално не ме оставя, като прегърна момчето , тя го хапе и избутва, започва да реве, много ревнува от него . И по този начин не мога да му обърна особено внимание. От друга страна... Пусках ги септември за 3 дни на ясла заедно , момичето цял ден ревеше , момчето му хареса, но постоянно е гонил и удрял сестра си там , и тя цял ден е седяла в страни без да си играе с никой, търсила го е постоянно , а той постоянно я е отхвърлял, като според госпожите , допълнително умишлено я е дразнил и взимал от ръцете и всяка играчка. Според Нина вече трябва  да наблегна на ролеви игри и конструктивни , не толкова на пъзели и карти , защото развива папагалска реч. Та това е ситуацията, моля за вашето мнение , за всичко , което изписах!  Според вас правилни ли са насоките ?  ще ми е интересно да чуя вашата гледна точка , според вас , от психологична гледна точка, положително ли ще им подейства разделянето?Практиката в чужбина е близнаците да се делят ,но тук не е много популярно.

Здравейте!
Ситуацията, която ми споделяте, е доста комплексна. Основният въпрос тук е балансът между индивидуалното развитие на всяко дете и запазването на близостта между тях.

Разделянето – правилен подход ли е?
Да, в много случаи разделянето на близнаци има положителен ефект, особено когато единият доминира значително над другия – както е при Вас. Във Вашия случай момичето е по-вербално активно, доминира в комуникацията и потиска развитието на момчето, което може да доведе до загуба на интерес и понижена самооценка.

Какви ползи ще има разделянето:

Момчето ще получи повече индивидуално внимание и шанс да се изразява, без да бъде прекъсвано.
Ще се избегне фиксирането на момичето като водеща фигура в комуникацията.
Ще се намали конкуренцията и евентуалната агресия.

Предизвикателства:

Момичето е много привързано към Вас и може да преживее раздялата по-трудно.
В началото може да има съпротива и трудности с адаптацията, както е било при опита за ясла.
Как да подходите?
Ако е възможно, опитайте различни групи в яслата. Това ще им даде индивидуална среда за развитие без постоянната конкуренция. Ако това не е вариант, разпределението на дните (2-3 дни на смени) също е добро решение.

Насочване към ролеви игри – напълно подкрепям съвета на специалиста. Пъзелите и картите развиват паметта и пасивния речник, но не насърчават самостоятелното изразяване. Ролевите игри („ние сме в магазина“, „лекар и пациент“, „мама и бебе“ и т.н.) ще помогнат на момчето да развие спонтанен говор.

Създаване на индивидуално време за момчето – ако не можете да ги разделите физически с друг възрастен, може да въведете правило: „Сега е време за разговор само с мама“. Дори и 15-20 минути на ден само с него ще имат голям ефект.

Работа върху ревността на момичето – ревността е нормална, но трябва да се поставят ясни граници: „Всеки има своето време с мама. Сега е ред на брат ти, после идва твоят ред.“
Разделянето в яслата или в ежедневните дейности би било полезно за развитието на момчето, стига да се направи плавно. В началото ще има трудности, но дългосрочно това ще даде повече шанс и за двамата да изградят самостоятелност и баланс в отношенията си.
Поздрави и успех!

Последна редакция: вт, 04 фев 2025, 11:34 от Рaдост

# 246
  • Мнения: 156
Здравейте! Синът ми е на 2г и 6м все още не иска да говори, поели сме мерки по този въпрос. Интересува ме друго - не само че сме в този “ужасен период” с тръшкане и реване като не стане на неговото, но от скоро започна да скърца с зъбки само в будно състояние…забелязвам че в началото го правеше когато е много радостен или тъжен/нервен, но сега е почти постоянно..Иначе е много будно дете, ходи и на ясла!


Здравейте!
Скърцането със зъби (бруксизъм) при малките деца е често срещано и обикновено има различни причини, свързани с емоционалното и физическото им състояние. В случая на Вашия син, тъй като го прави в будно състояние и то по-често в моменти на силни емоции (радост или нервност), най-вероятно става въпрос за напрежение, свръхстимулация или начин за саморегулация.

Какво можете да направите?
1. Игнорирайте, но наблюдавайте – Ако реагирате силно, може да подсилите навика. Най-добре е да го наблюдавате и да видите дали изчезва с времето.
2.Предложете алтернативи за саморегулация – Дъвчащи играчки, силиконови гризалки или дори храна с по-твърда текстура (моркови, ябълки) могат да помогнат.
3. Помогнете му да изразява емоциите си по друг начин – Тъй като Вашето дете е в „трудния“ период на тръшкане, може би още не знае как да регулира емоциите си. Опитайте да му назовавате чувствата: „Виждам, че си ядосан. Искаш да играеш, но сега е време за нещо друго.“
4. Консултация с детски зъболекар – Ако скърцането продължава дълго време и е много интензивно, е добре да се провери дали няма физическа причина.
Най-важното е да помагате на детето да намира други начини да изразява емоциите си и да се успокоява.
Поздрави и успех!

Последна редакция: вт, 04 фев 2025, 11:36 от Рaдост

# 247
  • Мнения: 156
Здравейте! Имам новородено бебе и дете на четири години, което много обичам и не съм имала проблеми с него досега. След като се появи неговото братче, детето ми започна да се държи лошо и с мен с баща му, да негодува за всичко, отговорът му за всичко е ,,Не,,, постоянно повтаря че е ядосан...а той всъщност е тъжен... Много ми е мъчно затова, което преживява, но не мога да допусна да ни се качи на главите. Той винаги е бил много чувствителен...Опитвам се да го накарам да сподели какво го тревожи... Не мога да му отделя вниманието, което съм отделяла преди и ме боли и мен.... За късмет и бебчо доста плаче и иска все на ръце.... Баткото се и разболя за капак, та е още по-кисел, не спи нормално, не се храни нормално от седмица....Та...това е ситуацията. Моля за съвет! Благодаря!


Здравейте!
Ситуацията, в която се намирате, е много предизвикателна, но и съвсем нормална за по-голямото дете. Ревността при появата на ново бебе е естествена реакция – Вашето 4-годишно дете преживява огромна промяна и загуба на вниманието, което е имало преди. За него това не е просто „радостно събитие“, а реално усещане, че мястото му в семейството се променя.

Какво се случва с баткото?
1.Тъга, изразена като гняв – Чувството на „изоставеност“ при по-голямото дете често се проявява като раздразнение, инат и негативизъм. Той не е ядосан в истинския смисъл, а просто не знае как да изрази емоциите си по друг начин.
2. Търсене на внимание – Дори негативното внимание е по-добро от липсата на внимание. Ако вижда, че сте заети с бебето, може да предизвиква реакции, за да получи внимание.
3. Регрес – Възможно е да забележите, че започва да се държи като по-малко дете – например да не иска да се храни сам, да иска да го гушкате повече или дори да иска бебешки предмети. Това е временен начин да се справи с новата ситуация.

Как да помогнете на детето си?
- Дайте му „специално време“ – Дори 10-15 минути на ден само с него (без бебето) ще имат огромен ефект. Например: „Сега е нашето време за игра/четене, а тати ще се грижи за бебето.“
-Позволете му да изразява чувствата си – Вместо да го поправяте („Не си ядосан, а тъжен“), можете да кажете: „Разбирам, че си ядосан. Може би ти е трудно, че мама е толкова заета с бебето?“ Това му дава пространство да изрази емоциите си.
-Нека помага с бебето – Малките задачи (да донесе памперс, да люлее кошчето) ще го накарат да се чувства важен. Кажете му: „Ти си толкова добър батко, бебето е късметлия да те има!“
-Игнорирайте негативното поведение, но хвалете доброто – Ако предизвиква с истерии, не реагирайте остро, но ако направи нещо добро, веднага го похвалете: „Виж как помогна на мама, страхотен си!“
-Запазете рутината му – Тъй като всичко се е променило за него, рутината му (вечерните приказки, времето за игри) ще му даде усещане за сигурност.

Какво да избягвате?
-Не му казвайте „Ти си голям!“ – Децата не искат да са „големи“, когато виждат, че бебето получава цялото внимание. Вместо това го уверете, че той е специален.
- Не го насилвайте да обича бебето веднага – Връзката ще се изгради с времето.

В момента сте в труден период, но тази фаза ще премине. Важно е да покажете на баткото, че той все още е обичан и ценен, дори когато не получава същото внимание като преди.
Поздрави и успех!

Последна редакция: вт, 04 фев 2025, 11:39 от Рaдост

# 248
  • Мнения: 156
Здравейте! Срещам трудност в това да формирам навици за задължения в дъщеря си, която е на близо 7 години. Последна група е в градината, започнаха да им дават домашни, за да посвикват с това , няма проблем, тях сама си ги има предвид, очевидно не иска само тя да няма занесено домашно и си ги движи. Но за всичко друго, като да си прибира дрехи, да не си губи нещата - постоянно като се тръгне някъде, нейните неща се търсят и не се намират никъде, не мисли къде ги оставя, не знае къде да ги търси. Грешката ми досега е, че все за всичко аз съм се грижила и мислила - готова ли ти е раницата, взе ли си това, нагласи ли си онова... И сега вече се опитвам да я накарам тя сама да ги мисли тия неща, но започвам да се ядосвам. Истината е, че не намирам чак толкова голям проблем в това, осъзнавам, че в детската градина децата още нямат навици за задължения вкъщи като домашни и т.н., но не харесвам как реагирам - ядосвам се, млъквам, "вкисвам се". А знам, че това не води до добро. Тя не прави напук, никога не е проявявала такова поведение, нито на инат, просто е свикнала, че за всичко аз мисля и се грижа. Може би е фрапиращо и това, че в почивен ден след ставане от сън, тя няма да се сети да отиде по малка нужда, докато аз не я подсетя. Така могат да минат часове. Това също всеки път вече ме ядосва много. Та въпросът ми е: какъв е правилният, добрият подход, за да я накарам да започне да свиква сама да си се грижи за лично нейните си неща. Последно й казах, че ако не се сети да си нагласи раницата за понеделник и ако я забрави, аз няма да отивам после да й я нося, ще отиде без нея. Но се поддавам и на раздразнение, което знам, че не е добре. Усещането ми е, че тя всячески се опитва да задържи, да удължи още положението, в което е била мъничка и за всичко се е грижила мама. Сега моята строгост и гняв в тия моменти са й нещо ново. Като цяло, винаги съм подхождала с добро отношение, не със строгости и наказания, и смея да твърдя, че това е довело до едно много разбрано дете. Но сега не съумявам да реагирам по правилен начин, затова моля за Вашата насока. Благодаря!

Здравейте!
Разбирам напълно дилемата Ви – от една страна, искате дъщеря Ви да стане по-самостоятелна, а от друга, усещате вътрешна борба между раздразнението си и желанието да поддържате добрата връзка с нея. Това е много често срещан проблем при родители, които са били изключително ангажирани с грижата за децата си, но в даден момент осъзнават, че трябва да направят крачка назад, за да ги научат на отговорност.

Какво се случва с нея?
На тази възраст децата все още са много силно привързани към удобството и сигурността, които идват от родителите. В случая на дъщеря Ви, тя не е инатлива, а просто няма изграден автоматизиран навик да поема отговорност за вещите си. Това не означава, че е безотговорна, а просто, че не е имала нужда да мисли за тези неща досега – вие сте поемали цялата отговорност.
Когато започнете да я тласкате към самостоятелност, тя не се противопоставя съзнателно, а просто подсъзнателно иска да удължи периода, в който мама се грижи за всичко. Това е нормален преходен процес.

Как да подходите?
1. Направете го постепенно и с позитивен тон
Вместо рязка промяна („От днес вече сама ще си правиш всичко!“), въведете промяната като естествен процес.
Вместо да казвате „Не съм ти слугиня, няма да ти нося нещата!“, опитайте с „Хайде, ти си достатъчно голяма да си оправиш нещата сама, ще се чувстваш горда, когато се справиш!“
Използвайте игрови методи – „Секретна мисия: Запомни къде са твоите неща и ги намери първа!“
Поетапно прехвърлете отговорностите – Например: тази седмица само раницата, следващата – дрехите, после нещо друго.

2. Въведете „списъци за самостоятелност“
Можете да направите заедно цветен списък (с картинки или големи букви), в който да запишете нещата, за които тя трябва да се грижи.
Например:
-Да проверя раницата си
-Да сложа мръсните дрехи за пране
-Да сложа пантофките си на място

Така ще има визуална подкрепа, вместо Вие постоянно да ѝ напомняте.

3. Не бързайте да я „спасявате“
Ако забрави нещо, позволете ѝ да усети последствията – без критика, просто оставете ситуацията да я научи. Например, ако забрави раницата, вместо да я носите в градината, оставете я да преживее неудобството (без сарказъм или обвинения).

4. Оставете естествените последици да работят, но без гняв
Ако не отиде до тоалетна сутрин, не бързайте да ѝ напомняте веднага. Вместо това, когато се сети и изрази дискомфорт, можете да кажете нещо като: „О, виждам, че ти е неудобно. Как мислиш, можеш ли да се сетиш следващия път по-рано?“

5. Позитивна обратна връзка
Хвалете я за малките успехи:

„Браво, сама се сети да си сложиш нещата в раницата!“
„Забелязвам, че вече по-често помниш къде са ти нещата, страхотно!“
Какво да избягвате?
Саркастични коментари – („Ето пак си разсеяна, ама не се учудвам...“)
Гняв и наказания – Раздразнението ви е разбираемо, но детето трябва да възприеме самостоятелността като нещо хубаво, а не като наказание.
Най-важното е да запазите търпение и да не очаквате мигновена промяна. Тя не се противопоставя, защото не иска да учи отговорност, а просто защото не е свикнала да я носи. С постепенен подход, позитивни напомняния и малко повече време, тя ще започне да поема инициатива сама.
Поздрави и успех!

Последна редакция: вт, 04 фев 2025, 11:42 от Рaдост

# 249
  • Мнения: 156
Здравейте,сина ми е на почти 6 години.От около три четири годишна възраст започна да си гризе ноктите до сега ,като е имало периоди,в който е спирал и после пак е започнал.Като съм разговаряла с него ми е казвал,че от скука или че е бил гладен или от притеснение.От около месец нещата ескалираха ноктите са постоянно изгризани или изпочупени пръстите му постоянно са в устата.Забележки се правят постоянно както от нас така и от учителите.Вкъщи многократно е обяснявани,колко вредно е това и какви последици може да има.Моля за някакъв съвет,какво бихме могли да направим за да спре

Здравейте!
Гризането на нокти е често срещан начин, по който децата се справят със стреса, тревожността или скуката. Това поведение може да бъде временно или да се превърне в навик, особено когато детето го използва като механизъм за саморегулация.

Какво означава това поведение?
На 6-годишна възраст децата започват да осъзнават повече заобикалящия ги свят, включително очакванията към тях, социалната динамика и натиска в детската градина/предучилищната група. Гризането на нокти може да се дължи на няколко причини:

1.Скука и автоматичен навик – Ако го прави, когато гледа телевизия или е сам, вероятно е механичен навик.
2.Стрес и напрежение – Ако го прави в ситуации на тревожност (например преди ново преживяване, конфликт или очакване), това може да е начин за разтоварване.
3.Начин за саморегулация – Това може да е физически механизъм за успокояване, който е подсилен с времето.

Какво можете да направите?
-Избягвайте честите забележки – Напомнянето „Не си гризи ноктите!“ често е неефективно и дори може да усили поведението, защото детето усеща натиск и още повече се стресира. Вместо това, когато забележите, че го прави, спокойно кажете: „Забелязвам, че си сложил пръстите в устата. Да опитаме да направим нещо друго?“

-Насочете го към заместител – Предложете му нещо, което може да използва вместо гризане – например малък антистрес топка, дъвка (ако е подходящо за възрастта), гумена играчка или просто занимание с ръцете (рисуване, моделиране).

-Наблюдавайте кога го прави най-често? Ако се случва, когато е притеснен, може да помогне да говорите за емоциите му: „Изглежда ми, че си нервен. Има ли нещо, което те тревожи?“

-Въведете „тайна игра“ – Вместо да го карате да спира директно, опитайте с игра:
„Хайде да преброим колко дълго можеш да държиш ръцете си далеч от устата.“
 „Когато забележиш, че ръцете ти искат да отидат към устата, направи си „тайна мисия“ – стисни ръце, плясни, завърти ги като магьосник!“

-Използвайте позитивно подсилване – Вместо да го наказвате или да се ядосвате, награждавайте доброто поведение. Например направете „Календар на здравите нокти“ и всяка вечер, когато не си е гризал ноктите, да получава стикер или малка награда (допълнителна история преди лягане, любима игра).

-Работете върху управлението на стреса – Ако детето изпитва тревожност, важно е да се намали стресът чрез игри, движение, време за релакс и разговори.

-Грижа за ръцете – Поддържането на къси и гладки нокти намалява вероятността да иска да ги гризе. Може също да му предложите да избере специален „балсам за нокти“, който да му помага да ги пази.

Какво да избягвате?
-Засрамване и наказания – Например: „Всички ще ти се смеят, ако си гризеш ноктите“ – това може да усили тревожността.
-Груби методи (горчив лак, лепенки) – Те могат да имат временен ефект, но ако не се работи с емоциите, детето може да намери друг компенсаторен навик.
Важното е да разберете, че спирането на този навик ще отнеме време и изисква търпение. Вместо да се фокусирате върху самото гризане, насочете вниманието към позитивните алтернативи и намаляване на стреса.
Поздрави и успех!

Последна редакция: вт, 04 фев 2025, 11:45 от Рaдост

# 250
  • Мнения: 2 234
Здравейте, имам момченце на 11м +++, което се роди малко по-рано, с ниско тегло и беше 2 седмици в кувьоз под кислородна палатка. Имахме много притеснения, но досега се развива много добре - пълзи, върви от края на 9м, произнася срички, макар да не назовава никой целенасочено. Научих го да си играе с колички, но сега се притеснявам, че твърде много играе с тях и се захвасва по колелата. Докато играе с количката си я бута, оглежда колелата и ги пипа с пръстче. Така прави и с бебешката количка щом слезе от нея, дори често сяда на земята и си бута колелата. Това четох, че е ранен симптом на аутизъм. Също така не винаги се обръщам щом го повикам по име, което също ме притеснява. Моля за мнение!

# 251
  • Мнения: 2 109
Здравейте ,
Имам леки притеснения със сина ми , който е на 10г.Попадна в много конкуретен клас и се оказва , че на контролни не се справя добре. Вкъщи когато е спокоен се справя добре , но когато е под стрес не показва какво знае и се проваля -това.още повече подтиска самочувствието му и вече мисли себе си за слаб ученик. Сигурно и аз допринасям затова , защото съм много взискателна и властна като родител. Моля, за съвети как да отработим притеснението при контролни ,изпити и други стресиращи моменти и как да повиша самочувствието му. Думите "ти можеш" и "ще се справиш " явно при него не помагат.

# 252
  • Мнения: 9
Здравейте, имам въпрос за сина ми. Момче на 8 години- умен, добър, чудесно общува, има богат за възрастта си речник. Харесван е сред връстниците си, има приятели. Справя се добре в училище.  С баща му нещо ни притеснява и понеже изчаквахме доста време да отмине самó и да го "израсте", но това не се случва- започваме да се замисляме дали изобщо някога ще се случи, или ни трябва помощ. Мисля, че детето има някаква степен на хиперактивност и дефицит на вниманието- през повечето време, докато е буден, е в движение, супер лесно се разсейва. Рядко и за кратко се спира и се занимава с кротки и тихи дейности. Има много добра памет и вероятно това компенсира разсеяността в учебния процес. И тук идва основното, което ни смущава - извършва определени повтаряеми движения с ръцете си, които не бих нарекла тикове, защото са съвсем осъзнати и ги прави целенасочено. Опитвам да ги опиша максимално ясно - размахва ръката си, докато държи някакъв предмет- например пръчка, дистанционно или друго,  бързо и рязко, винаги пред някакъв едноцветен фон- стена. (Може би е нещо като т.нар. fidgeting, който е характерен за ADHD). При това бързо движение, пред очите му образът на предмета се дефокусира и по неговите собствени думи това му помага да си разиграва някакви "сценки" в съзнанието си - било то преиграване на някакви неща, които са се случили през деня и са го впечатлили, които е видял филм, или от видеоигра, или просто някакви негови измислени неща. Това нещо може да продължи няколко минути, но ако го оставим така и няма друго за правене, може да разиграва тези "сцени" и половин час без да спре, като са част от свободното му време, която приоритизира. Много често, ако е гледал някакъв филм, който го е развълнувал, веднага след като свърши, той си "разиграва" по този начин някакви моменти от него. За нас това е  притеснително. Опасяваме се нещата да не се превърнат в неконтролируем тик, или изобщо да нарушават нормалното му ежедневие. Ровичках се  в гугъл и в сайтове на английски попадам на термина "hуperphantasia" , но всъщност не стигам до нищо конкретно, което да ми даде идея как да излезем от този модел на поведение. Може би е важно да вмъкна, че детето има огромно въображение и може да измисля страхотни истории. Артистичен е. Допускам (надявам се), че в някакъв момент може да канализира това в някаква креативна посока, но дали все пак не трябва да работим някак? Отстрани изглежда странно и не искам да започне да му създава социален дискомфорт. Склонен е да си навива кичур коса и други подобни натрапливости. Не знам как да подходим. Пробвахме да не му казваме нищо, но понякога наистина не се спира сам. Надявахме се да отмине само, но не отминава. Не знам дали ни трябва психолог, детски психиатър? Благодаря предварително и се извинявам за дългия пост.

# 253
  • Мнения: 156
Здравейте, имам момченце на 11м +++, което се роди малко по-рано, с ниско тегло и беше 2 седмици в кувьоз под кислородна палатка. Имахме много притеснения, но досега се развива много добре - пълзи, върви от края на 9м, произнася срички, макар да не назовава никой целенасочено. Научих го да си играе с колички, но сега се притеснявам, че твърде много играе с тях и се захвасва по колелата. Докато играе с количката си я бута, оглежда колелата и ги пипа с пръстче. Така прави и с бебешката количка щом слезе от нея, дори често сяда на земята и си бута колелата. Това четох, че е ранен симптом на аутизъм. Също така не винаги се обръщам щом го повикам по име, което също ме притеснява. Моля за мнение!

Здравейте!

Разбирам притесненията Ви. Много деца на 11 месеца обичат да изследват играчките си, включително колелата, и това е напълно нормално. Важно е да следите дали детето Ви проявява интерес и към други играчки, търси ли контакт с Вас, реагира ли на звуци и имитира ли действия. Това са важни сигнали.
Ако не се обръща, когато го викате, пробвайте да го повикате с различен тон или да използвате звуци, които харесва. Засега насърчавайте разнообразна игра и взаимодействие. Понякога децата са просто съсредоточени в играта.
Кога е необходимо допълнително мнение?
Ако към 18-месечна възраст детето:

- Не прави очен контакт или го избягва.

- Не проявява социален интерес – например не сочи с пръст към предмети, които иска, не носи играчки, за да ги „покаже“.

- Използва ръката Ви като инструмент, вместо да посочва сам.

- Не се интересува от взаимодействие с Вас или другите деца.

- Продължава да е силно фокусирано само върху колелата или други повтарящи се движения без разнообразие в играта.

В този случай е добре да се консултирате със специалист (детски невролог, детски клиничен психолог или педиатър).
Към момента не виждам основания за сериозни притеснения, но все пак наблюдавайте как ще се развива социалното и комуникационното му поведение в следващите месеци.  
Поздрави и успех!

Последна редакция: вт, 11 фев 2025, 11:46 от Рaдост

# 254
  • Мнения: 156
Здравейте ,
Имам леки притеснения със сина ми , който е на 10г.Попадна в много конкуретен клас и се оказва , че на контролни не се справя добре. Вкъщи когато е спокоен се справя добре , но когато е под стрес не показва какво знае и се проваля -това.още повече подтиска самочувствието му и вече мисли себе си за слаб ученик. Сигурно и аз допринасям затова , защото съм много взискателна и властна като родител. Моля, за съвети как да отработим притеснението при контролни ,изпити и други стресиращи моменти и как да повиша самочувствието му. Думите "ти можеш" и "ще се справиш " явно при него не помагат.


Здравейте!
Вашето дете явно изпитва тревожност при контролни, тестове или предизвикателни задачи, което блокира знанията му. Това е често срещано и може да се преодолее с практика.

-  Намаляване на стреса: Учете го на техники за успокояване – дълбоко дишане, броене до 10, визуализиране на успех.

- Разиграване на ситуации: Правете „контролни“ вкъщи с лек натиск, но в безопасна среда, за да свикне с напрежението.

- Фокус върху усилията, не само върху резултата: Хвалете го за постоянството и работата, а не само за оценките.

-  Повишаване на увереността: Открийте силните му страни и му помагайте да се чувства успешен в различни дейности, не само в училище.

Насърчавайте увереността му в различни области – открийте силните му страни извън училище (спорт, творчество, игри, социални умения), за да разбере, че стойността му не се измерва само с успехите в клас.

Възможно е и Вашата взискателност да го притеснява повече, отколкото осъзнавате. Опитайте да балансирате между мотивация и подкрепа, като му показвате, че грешките са част от ученето. Най-важното е той да се чувства сигурен и разбиран.
Поздрави и успех!

Последна редакция: вт, 11 фев 2025, 11:48 от Рaдост

Общи условия

Активация на акаунт