СМГ "Паисий Хилендарски" - 15 тема

  • 65 830
  • 762
  •   1
Отговори
# 645
  • София
  • Мнения: 9 492
Много хубави емоции.
На добър път на всички младежи и девойки. Да намерят своето призвание и нещата и хората, които ги правят щастливи и им носят смисъл. Да са живи и здрави най-вече!

# 646
  • Мнения: 158
 Може да е полезно за заинтересованите - Ден на отворените врати в СМГ на 6 юни.

https://smg.bg/initsiativi-na-uchenitsite-novini/2025/05/22/1000 … vrati-v-smg-2025/

# 647
  • Мнения: 818
Мисля, че ще е полезно да се прочете - Проект за изменение на ЗПУО.
Това са по-важните промени синтезирано:
1.   Въвежда се подготвителен езиков клас по БЕЛ за ученици, които не владеят в достатъчна степен български език.
2.   Въвежда се изучаването на предмет „Добродетели и религия“, който ще е без оценка;
3.   МГ и ПМГ стават специализирани училища. За тях ще се изготвят учебни програми за специализирана подготовка по подобие на тези за училищата към Министерство на културата. От приемът в 8-ми клас с НВО се изключват учениците от МГ и ПМГ, които са приети в 5-ти клас. Малко е обща формулировката, но това би трябвало да означава, че те ще имат възможност да продължат в училищата си без да кандидатстват наново с НВО. Тези училища ще продължат да приемат и в 8-ми клас, но вероятно местата ще са доста по-малко. Детайлите вероятно ще бъда развити в наредби. Предвижда се също възможност за МГ и ПМГ да провеждат и изпит за проверка на способностите, т.е. предоставя им се възможност за организиране на собствени изпити за прием в 8-ми клас. Вероятно балът ще се формира по някаква формула, включваща НВО и собствените им изпити, както е за повечето паралелки на НПМГ сега. И тук ще чакаме промени в наредбите.
4.   Създава се Национален център по кариерно ориентиране. Изглежда ми като поредната паразитна структура.
5.   Създават се два нови профила във втори гимназиален етап:
-   „Класически“, който е възможен само в училищата по културата. Тези ученици ще могат да се явяват на второ задължително ДЗИ по предмет от този профил.
-   „Комбиниран“ – няма никакво уточнение що за чудо е това. Пак чакаме наредбите.
6.   Предвижда се възможност за целодневна форма на обучение до 7-ти клас по желание на родителите. Досега след 4-ти клас това беше възможно само при „възможност на училището“, сега вече ще са задължени да го осигуряват при желание на родителите.
7.   Кметовете вече няма да могат да обявяват неучебни дни, а само да предлагат на министъра да обяви такива. Сами могат да обявят само един ден в годината за честване на празника на общината.
8.   При самостоятелната форма на обучение вече се въвеждат и изпити за определяне на срочни оценки, не само на годишни.
9.   При оценяването на учениците се въвеждат изисквания за обективност и справедливост, прозрачност, обратна връзка и подобни. Създава се интересна ал. 5 в чл. 117: „(5) Чрез оценяването в процеса на училищното обучение се насърчава активното учене и придобиването на житейски значими умения и се отчитат и придобитите от учениците социално–поведенчески умения.“ За мен това отваря широка врата за наказателни оценки за дисциплина и/или писане на оценки според симпатиите на учителя.
10.   Въвежда се и понятието „обобщаващо оценяване“ , което „отразява степента на постиженията на ученика в края на даден период на обучение и се свързва с поставянето на срочна или годишна оценка, без да се диференцират отделни характеристики на компетентностите и да се отчита пътят за достигане до резултата.“ Това още не съм сигурна как точно да го тълкувам. От една страна може да се погледне като възможност учителят да оцени напредъка и да не се съобрази с текущите оценки, при определяне на срочната/годишната оценка. От друга страна леко се плаша как ще го тълкуват учителите. Joy
11.   Въвежда се възможност и учениците от 1-ви клас да повтарят клас, ако не са усвоили необходимите компетентности по учебна програма по БЕЛ /само по БЕЛ/. Но не повече от веднъж.
12.   Въвежда се възможност за учениците със СОП, които са завършили последния гимназиален клас, но не са придобили средно образование /разбирам го като – не са издържали задължителните ДЗИ/ да получат удостоверение за завършен 12-ти клас, което им дава право на професионално образование.
13.   Има промени и при валидирането на компетентностите, не съм задълбавала в тях, но едно нещо ми направи впечатление: Досега учениците можеха да валидират компетентностите си по предмет, който не им е бил профилиращ, чрез явяване на допълнително ДЗИ ПП по съответния предмет. С промяната сега думата „допълнителни“ отпада и става само ДЗИ. Не видях други промени в тази връзка и малко ми се губи какво точно има предвид авторът тук.
14.   Забранява се използването на мобилни устройства в училище ИЗОБЩО, не само в часовете, освен за строго образователни цели, по здравословни причини или при форсмажор. Синът ми каза, че това няма как са се спазва. Joy
15.   Променят се санкциите за учениците. Вече остават само 3 такива:
-   Преместване в друга паралелка,
-   Преместване в друго училище
-   Преместване в самостоятелна форма на обучение
Всички останали, съществуващи към момента санкции, като забележка и предупреждения, стават „предупредителни мерки“. Забележката вече ще може да се налага като предупредителна мярка от всеки учител /а не от директора, както е сега/.
16.   Директорите на училища, които биват избирани за министри, кметове и др. високи държавни длъжности, след прекратяване на правомощията им, имат право да се върнат на предишната си длъжност като директор на съответното училище. Познайте кой го е прокарал това. Joy
17.   Има доста промени и относно познавателните книжки и учебници, относно квалификацията и атестирането на педагогическите специалисти и сегрегацията. Тях ги минах по диагонал, тъй като не ми се сториха съществени от гледна точка на родителите по принцип.

Всички промени влизат в сила 30 дни от обнародване на закона в ДВ! Само промените относно квалификацията и атестирането на учителите влизат в сила от учебната 2026/2027г

# 648
  • Мнения: 46
Мисля, че ще е полезно да се прочете - Проект за изменение на ЗПУО.
Това са по-важните промени синтезирано:
1.   Въвежда се подготвителен езиков клас по БЕЛ за ученици, които не владеят в достатъчна степен български език.
2.   Въвежда се изучаването на предмет „Добродетели и религия“, който ще е без оценка;
3.   МГ и ПМГ стават специализирани училища. За тях ще се изготвят учебни програми за специализирана подготовка по подобие на тези за училищата към Министерство на културата. От приемът в 8-ми клас с НВО се изключват учениците от МГ и ПМГ, които са приети в 5-ти клас. Малко е обща формулировката, но това би трябвало да означава, че те ще имат възможност да продължат в училищата си без да кандидатстват наново с НВО. Тези училища ще продължат да приемат и в 8-ми клас, но вероятно местата ще са доста по-малко. Детайлите вероятно ще бъда развити в наредби. Предвижда се също възможност за МГ и ПМГ да провеждат и изпит за проверка на способностите, т.е. предоставя им се възможност за организиране на собствени изпити за прием в 8-ми клас. Вероятно балът ще се формира по някаква формула, включваща НВО и собствените им изпити, както е за повечето паралелки на НПМГ сега. И тук ще чакаме промени в наредбите.
4.   Създава се Национален център по кариерно ориентиране. Изглежда ми като поредната паразитна структура.
5.   Създават се два нови профила във втори гимназиален етап:
-   „Класически“, който е възможен само в училищата по културата. Тези ученици ще могат да се явяват на второ задължително ДЗИ по предмет от този профил.
-   „Комбиниран“ – няма никакво уточнение що за чудо е това. Пак чакаме наредбите.
6.   Предвижда се възможност за целодневна форма на обучение до 7-ти клас по желание на родителите. Досега след 4-ти клас това беше възможно само при „възможност на училището“, сега вече ще са задължени да го осигуряват при желание на родителите.
7.   Кметовете вече няма да могат да обявяват неучебни дни, а само да предлагат на министъра да обяви такива. Сами могат да обявят само един ден в годината за честване на празника на общината.
8.   При самостоятелната форма на обучение вече се въвеждат и изпити за определяне на срочни оценки, не само на годишни.
9.   При оценяването на учениците се въвеждат изисквания за обективност и справедливост, прозрачност, обратна връзка и подобни. Създава се интересна ал. 5 в чл. 117: „(5) Чрез оценяването в процеса на училищното обучение се насърчава активното учене и придобиването на житейски значими умения и се отчитат и придобитите от учениците социално–поведенчески умения.“ За мен това отваря широка врата за наказателни оценки за дисциплина и/или писане на оценки според симпатиите на учителя.
10.   Въвежда се и понятието „обобщаващо оценяване“ , което „отразява степента на постиженията на ученика в края на даден период на обучение и се свързва с поставянето на срочна или годишна оценка, без да се диференцират отделни характеристики на компетентностите и да се отчита пътят за достигане до резултата.“ Това още не съм сигурна как точно да го тълкувам. От една страна може да се погледне като възможност учителят да оцени напредъка и да не се съобрази с текущите оценки, при определяне на срочната/годишната оценка. От друга страна леко се плаша как ще го тълкуват учителите. Joy
11.   Въвежда се възможност и учениците от 1-ви клас да повтарят клас, ако не са усвоили необходимите компетентности по учебна програма по БЕЛ /само по БЕЛ/. Но не повече от веднъж.
12.   Въвежда се възможност за учениците със СОП, които са завършили последния гимназиален клас, но не са придобили средно образование /разбирам го като – не са издържали задължителните ДЗИ/ да получат удостоверение за завършен 12-ти клас, което им дава право на професионално образование.
13.   Има промени и при валидирането на компетентностите, не съм задълбавала в тях, но едно нещо ми направи впечатление: Досега учениците можеха да валидират компетентностите си по предмет, който не им е бил профилиращ, чрез явяване на допълнително ДЗИ ПП по съответния предмет. С промяната сега думата „допълнителни“ отпада и става само ДЗИ. Не видях други промени в тази връзка и малко ми се губи какво точно има предвид авторът тук.
14.   Забранява се използването на мобилни устройства в училище ИЗОБЩО, не само в часовете, освен за строго образователни цели, по здравословни причини или при форсмажор. Синът ми каза, че това няма как са се спазва. Joy
15.   Променят се санкциите за учениците. Вече остават само 3 такива:
-   Преместване в друга паралелка,
-   Преместване в друго училище
-   Преместване в самостоятелна форма на обучение
Всички останали, съществуващи към момента санкции, като забележка и предупреждения, стават „предупредителни мерки“. Забележката вече ще може да се налага като предупредителна мярка от всеки учител /а не от директора, както е сега/.
16.   Директорите на училища, които биват избирани за министри, кметове и др. високи държавни длъжности, след прекратяване на правомощията им, имат право да се върнат на предишната си длъжност като директор на съответното училище. Познайте кой го е прокарал това. Joy
17.   Има доста промени и относно познавателните книжки и учебници, относно квалификацията и атестирането на педагогическите специалисти и сегрегацията. Тях ги минах по диагонал, тъй като не ми се сториха съществени от гледна точка на родителите по принцип.

Всички промени влизат в сила 30 дни от обнародване на закона в ДВ! Само промените относно квалификацията и атестирането на учителите влизат в сила от учебната 2026/2027г
Одобрени ли са вече и от кога ще влязат в сила тези промени, по скоро отпадането на местата след 7ми клас?

# 649
  • Мнения: 1 098
Според мен са много далеч от одобряването тепърва предстои общественото обсъждане, не ми се вижда реалистично да влезе в сила за предстоящите седмокласници.

# 650
  • Мнения: 11 059
Влиза в сила от 26/27 учебна година, тоест сегашните третокласници ще са първите приети по новите правила в 4-ти клас.

# 651
  • Мнения: 7 681
Приемът е от 5 клас, а в 4-ти е кандидатстването - олимпиадата и балообразуващите състезания.

# 652
  • Мнения: 4 553
А за НПМГ така ли стоят нещата, който се запише в 5 клас до 12 ти или те са по друга наредба?

# 653
  • Мнения: 392
Ако продължат с профил математика, да. Обаче ако искат да сменят профила, ще кандидатстват с
Олимпиадите и състезанията, които са балообразуващи за конкретния профил. Вероятно НВО няма да отпадне, но се предполага, че ще е с малка тежест спрямо "специализираните изпити".

А за НПМГ така ли стоят нещата, който се запише в 5 клас до 12 ти или те са по друга наредба?

# 654
  • Мнения: 11 059
Приемът е от 5 клас, а в 4-ти е кандидатстването - олимпиадата и балообразуващите състезания.
Да, така е. Но казах, че първият випуск по новите правила ще са сегашните деца в 3 клас. За тях влиза в сила. Те ще си кандидатстват след 4 клас както и сега. Но част от тях продължават транзит в математическите паралелки на НПМГ, СМГ, ППМГ и другите МГ. А за 26/27 учебна година ще влезе в сила и за тези деца, кото са сега 5 за 6 клас. Част от тях, вече учещи с СМГ, ще продължат и в 8 клас математика, без изпит.

# 655
  • Мнения: 46
Приемът е от 5 клас, а в 4-ти е кандидатстването - олимпиадата и балообразуващите състезания.
Да, така е. Но казах, че първият випуск по новите правила ще са сегашните деца в 3 клас. За тях влиза в сила. Те ще си кандидатстват след 4 клас както и сега. Но част от тях продължават транзит в математическите паралелки на НПМГ, СМГ, ППМГ и другите МГ. А за 26/27 учебна година ще влезе в сила и за тези деца, кото са сега 5 за 6 клас. Част от тях, вече учещи с СМГ, ще продължат и в 8 клас математика, без изпит.
Т. Е за 26/27г прием в СМГ няма да има или единични бройки? Нали не е приет закона още?

# 656
  • Мнения: 11 059
Ще има прием за 8 клас. Но никой още не знае колко ще са местата, незаети от деца, които ще продължат от сегашните 6-класници. Пише че продължават без изпит, но .. училището има право да си добави изисквания: както написа Дидева във Фейсбука, може да - продължават без изпит, които имат 70 процента от областния кръг по математика в 7 клас (например). Предполагам, че ще има някакъв критерий за продължаване без изпит, но не е ясно какво ще се иска.

# 657
  • Мнения: 12 717
По тази логика децата от други училища автоматично трябва да влязат със 70%. Не ми се вижда законно такова условие. Освен да прецакат сума ти деца като намалят наполовина приема в четвърти клас.. докато не рязкрият нови места с интензивно изучаване на математика, процесът все ще е несправедлив.

# 658
  • Мнения: 2 070
А ако влезе в 5клас в СМГ, но после реши, че иска в НПМГ математика, пак ли ще е без изпит?

И знае ли се кои учители (по математика, информатика) ще поемат математическите паралелки в СМГ/НПМГ 8 клас?

# 659
  • София
  • Мнения: 9 492
Съветвам всички, които имат мнение по предложените промени, дори да е само по част от тях, да го изразят писмено на посочените мейли.

Общи условия

Активация на акаунт