Професия учител - 20 (юбилейна тема)

  • 43 866
  • 737
  •   1
Отговори
# 315
  • Мнения: 2 186
Това се чудя и аз дали ще имам някакъв шанс изобщо.
Другият вариант е учител 5-7 клас. Там също нз дали ще имам шанс, но се притеснявам, защото знам, че по-големите ученици могат да те накарат да съжаляваш, че си започнал тази работа.
Родителите на малките ученици също много успешно могат да те накарат да съжаляваш. Simple Smile
Точно така.

Последна редакция: ср, 20 ное 2024, 22:49 от Jane122

# 316
  • Добрич
  • Мнения: 6 278
Здравейте! Бих искал да се консултирам за следният казус с мен. Започнах работа като учител през ноември на мястото на напуснал учител, в нормално средно училище. Няколко години работих в различни фирми и предприятия. Преди съм преподавал в други училища и винаги нормативът ми е бил 648 часа, а всичко над са били лекторски. Винаги са ми давали в началото на учебната година бележка с това какъв е моят норматив и колко лекторски ще имам. В училището, в което започнах работа се оказа, че имам 26 часа на седмица. Никога не съм имал толкова много. Не знам как да преценя колко ще бъдат лекторските часове и дали ще се заплащат, а и как да подходя. Има голямо текучество на учители в училището по една или друга причина. Не познавам никой в училището, все още не съм се записал в синдикат, а и от предните училища не видях никаква полза от тях. Благодаря предварително на отзовалите се с мнение

Обръщам Ви внимание на няколко неща:

- В 5-6 клас учебните седмици са 34, т.е. там нормативът не се пада по 18 ч. седмично.

- В 12 клас седмиците също са по-малко.

- 648 е годишната норма за БЕЛ, ЧЕ,  математика и ИТ. За другите предмети годишната норма е по-висока и ако с тях се допълва катедра, то те се редуцират с коефициенти. Например 1 час с норма 684 се приравнява на 0,95 ч. с норма 648. За лекторските няма редукция, 1 час се брои за 1 час.
Час на класа винаги се приравнява 1:1 с годишната нирма на съответната катедра.

- Директорът има право да завиши годишната преподавателска норма. Според наредбата тогава трябва да завиши пропорционално и заплатата, но знам за случаи,  когато само годишната норма е вдигната, а заплатата остава непроменена.

- Разпечатка на катедрата обикновено се дава в началото на годината, когато се прави Образец 1, а Вие сте започнал през ноември. Ако поискате, би трябвало да Ви дадат.

- Трябва да има заповед на директора, в която са описани всички лекторски часове. Попитайте и ще Ви стане ясно всичко подробно.

- Колегите споменават Школо, ние сме с дневника на Школо, но информация кои часове са лекторски в него нямаме отразена.

- В момента ако сте на минимума 1 л.ч. мисля, че беше 10,15 лв за редовен учител.

# 317
  • Мнения: 24
Здравейте! Бих искал да се консултирам за следният казус с мен. Започнах работа като учител през ноември на мястото на напуснал учител, в нормално средно училище. Няколко години работих в различни фирми и предприятия. Преди съм преподавал в други училища и винаги нормативът ми е бил 648 часа, а всичко над са били лекторски. Винаги са ми давали в началото на учебната година бележка с това какъв е моят норматив и колко лекторски ще имам. В училището, в което започнах работа се оказа, че имам 26 часа на седмица. Никога не съм имал толкова много. Не знам как да преценя колко ще бъдат лекторските часове и дали ще се заплащат, а и как да подходя. Има голямо текучество на учители в училището по една или друга причина. Не познавам никой в училището, все още не съм се записал в синдикат, а и от предните училища не видях никаква полза от тях. Благодаря предварително на отзовалите се с мнение

Обръщам Ви внимание на няколко неща:

- В 5-6 клас учебните седмици са 34, т.е. там нормативът не се пада по 18 ч. седмично.

- В 12 клас седмиците също са по-малко.

- 648 е годишната норма за БЕЛ, ЧЕ,  математика и ИТ. За другите предмети годишната норма е по-висока и ако с тях се допълва катедра, то те се редуцират с коефициенти. Например 1 час с норма 684 се приравнява на 0,95 ч. с норма 648. За лекторските няма редукция, 1 час се брои за 1 час.
Час на класа винаги се приравнява 1:1 с годишната нирма на съответната катедра.

- Директорът има право да завиши годишната преподавателска норма. Според наредбата тогава трябва да завиши пропорционално и заплатата, но знам за случаи,  когато само годишната норма е вдигната, а заплатата остава непроменена.

- Разпечатка на катедрата обикновено се дава в началото на годината, когато се прави Образец 1, а Вие сте започнал през ноември. Ако поискате, би трябвало да Ви дадат.

- Трябва да има заповед на директора, в която са описани всички лекторски часове. Попитайте и ще Ви стане ясно всичко подробно.

- Колегите споменават Школо, ние сме с дневника на Школо, но информация кои часове са лекторски в него нямаме отразена.

- В момента ако сте на минимума 1 л.ч. мисля, че беше 10,15 лв за редовен учител.
Благодаря! Разговарях и казах това, което мисля. Замдир каза, че съм прав и че ще ми платят всички лекторски. Да съгласна е, че 18 часа е норматива ми на седмица и да, имам 8 часа лекторски на седмица. Документ не видях, но се надявам,  че се разбрахме.

# 318
  • София
  • Мнения: 84
Здравейте,
Пиша с молба за съвет. Без опит като учител съм, завършила преди 25г. Получих предложение за работа ЧП-5 клас, Химия-7,8 и 11 клас . На толкова различни класове ми се струва трудоемка и непосилна задача, предвид липсата на опит и рутина. Вие как мислите?

# 319
  • Майничка
  • Мнения: 13 898
11 клас си е гърч, там трябва да е профил, защото няма общообразователна и материята е трудна.
5, 7 и 8 са предизвикателство, там може много да запалиш децата, но и много да ги откажеш. И те теб.
Няма как някой да прецени риска вместо теб.

# 320
  • при моите деца .....
  • Мнения: 6 367
Ще имаш да готвиш повече часове, но ако това е желанието ти - да си учител, ако училището е добро - приеми.

# 321
  • Мнения: 50
Здравейте! Бих искал да се консултирам за следният казус с мен. Започнах работа като учител през ноември на мястото на напуснал учител, в нормално средно училище. Няколко години работих в различни фирми и предприятия. Преди съм преподавал в други училища и винаги нормативът ми е бил 648 часа, а всичко над са били лекторски. Винаги са ми давали в началото на учебната година бележка с това какъв е моят норматив и колко лекторски ще имам. В училището, в което започнах работа се оказа, че имам 26 часа на седмица. Никога не съм имал толкова много. Не знам как да преценя колко ще бъдат лекторските часове и дали ще се заплащат, а и как да подходя. Има голямо текучество на учители в училището по една или друга причина. Не познавам никой в училището, все още не съм се записал в синдикат, а и от предните училища не видях никаква полза от тях. Благодаря предварително на отзовалите се с мнение

Обръщам Ви внимание на няколко неща:

- В 5-6 клас учебните седмици са 34, т.е. там нормативът не се пада по 18 ч. седмично.

- В 12 клас седмиците също са по-малко.

- 648 е годишната норма за БЕЛ, ЧЕ,  математика и ИТ. За другите предмети годишната норма е по-висока и ако с тях се допълва катедра, то те се редуцират с коефициенти. Например 1 час с норма 684 се приравнява на 0,95 ч. с норма 648. За лекторските няма редукция, 1 час се брои за 1 час.
Час на класа винаги се приравнява 1:1 с годишната нирма на съответната катедра.

- Директорът има право да завиши годишната преподавателска норма. Според наредбата тогава трябва да завиши пропорционално и заплатата, но знам за случаи,  когато само годишната норма е вдигната, а заплатата остава непроменена.

- Разпечатка на катедрата обикновено се дава в началото на годината, когато се прави Образец 1, а Вие сте започнал през ноември. Ако поискате, би трябвало да Ви дадат.

- Трябва да има заповед на директора, в която са описани всички лекторски часове. Попитайте и ще Ви стане ясно всичко подробно.

- Колегите споменават Школо, ние сме с дневника на Школо, но информация кои часове са лекторски в него нямаме отразена.

- В момента ако сте на минимума 1 л.ч. мисля, че беше 10,15 лв за редовен учител.
Благодаря! Разговарях и казах това, което мисля. Замдир каза, че съм прав и че ще ми платят всички лекторски. Да съгласна е, че 18 часа е норматива ми на седмица и да, имам 8 часа лекторски на седмица. Документ не видях, но се надявам,  че се разбрахме.
Както съм писал и преди, имаш право да откажеш всичко над норматива. Няма изобщо да се хареса на шефовете, но си е твое право. Аз лично вземам макс 2-3 часа седмично над норматива, колкото съвсем да не си навличам гняв и омраза. И аз, както и други колеги тук, вместо да вземам чисто 7-8 или 9лв чисто за учебен час, предпочитам да имам свободно време. Ако все пак държа да изкарвам пари в свободното си време, бих поел половин щат в друго УЗ, или ще дам частни уроци. В София, по математика, има търсене, и цените са поне 3х над заплащането на лекторски. Заплата в държавно учебно заведение няма как да си договориш, все пак директорът не е собственика, въпреки че е упълномощен за много неща. Има си начална заплата за учител за съответното училище (спрямо бюджета му), и ти ако "си договориш" по-висока начална заплата от друг нов учител, ще означава, че си "по-учител" от него. Логично ще следва въпросът "какви са критериите за "по-учител" " и т.н.
Затова всички се водим учители, и ако има разлики, те са спрямо стаж, научни степени и т.н.

# 322
  • Мнения: 248
Лекторските часове се възлагат със заповед на директора. Да, има максимум, но ми е интересно как отказвате да спазите заповед.

# 323
  • Мнения: 50
Здравейте,
Пиша с молба за съвет. Без опит като учител съм, завършила преди 25г. Получих предложение за работа ЧП-5 клас, Химия-7,8 и 11 клас . На толкова различни класове ми се струва трудоемка и непосилна задача, предвид липсата на опит и рутина. Вие как мислите?
В час трябва да влизаш уверена, че знаеш достатъчно за да обучаваш. Което гаранция ще е вярно, ще знаеш повече по предмета от поне 90% от учениците (освен ако не си в специализирано училище, например НПМГ). Влизаш ли при тях с някакви съмнения в себе си, ще те усетят на секундата и ще те смачкат. Хайде 11 кл вече са малко по-уравновесени (не е гарантирано), гледат просто да завършат без да си създават драми, но 7-ми и 8-ми клас са безмилостни (родителите им също). Ако наистина си позабравила предмета, съветът ми е да наблегнеш изцяло на това, което разбираш. Ако някой (ученик/родител т.н.) почне да ти мрънка, че се преподава само лесен материал, казваш, че повечето хал хабер си нямат (което ще е вярно) и си се концентрирала поне на някакви основни неща да
ги обучиш и го отсвирваш. Ако голяма част от материала не ти е ясен, потърси свестен колега, който би ти влязъл в положение и ще ти обясни поне част от това, което не разбираш. Все ще има някой такъв, ще е голям малшанс всичките по предмета да са някакви злобари, и само да гледат да ти се присмиват. Това със запалването на децата по предмета го забрави, не е реална цел в настоящата система за образование. Ако искат да учат, добре,
помогни им колкото можеш с твоите знания, ако не искат, имат правото на този избор, не зависи от теб.
Лекторските часове се възлагат със заповед на директора. Да, има максимум, но ми е интересно как отказвате да спазите заповед.
Е то за какво е този норматив, ако не мога да отказвам часовете над него. Тогава трябва да си чакам каквото директорът/ректорът е решил да ми заповяда, и да изпълнявам. Ако нещо е решил да се прави велик, сигнализираме МОН, че ни задължават да вземаме часове над норматива, и ще видиш как заповедта му ще изчезне. Естествено, всичко това би било голяма драма, и никой не желае да се стига до там. Между другото,
някой бе питал дали има полза от синдикатите. Със сигурност сте на + от цялата работа, срещу 15-20лв на месец
получаваш 8 дни повече отпуск (някой бе писал 8, мисля че при нас бе 10, но може и да греша), но има и други ползи. Най-малкото можем да се допитаме до тях при казуси, в които не сме сигурни, например за лекторските.

# 324
  • European Union
  • Мнения: 1 997
Ако някой сигнализира в МОН, че са му дали 2-3-4-5 часа лекторски на седмица, от МОН най-много да му се изсмеят. От Инспекцията по труда - също. Не може да се отказва Заповед на директор, ако е законосъобразна.

А директорите много добре знаят коя заповед е съобразена със Закона и коя не, затова разните им приумици са винаги устни.

# 325
  • Мнения: 50
Ако някой сигнализира в МОН, че са му дали 2-3-4-5 часа лекторски на седмица, от МОН най-много да му се изсмеят. От Инспекцията по труда - също. Не може да се отказва Заповед на директор, ако е законосъобразна.

А директорите много добре знаят коя заповед е съобразена със Закона и коя не, затова разните им приумици са винаги устни.
Аз със сигурност не знам коя директорска/ректорска заповед е законосъобразна. Но съм отказвал 5ч лекторски на седмица, и никой не ми се изсмя. Напротив, разпределиха часовете между колеги, които са преценили да не отказват. Получих много сърдене и гневни погледи от въпросните колеги и от ръководството, но това е положението.

# 326
  • Мнения: 1 243
В първата си част съветите на math79 са брилянтни.
Във втората част са според зависи.

Връщам се малко назад в темата относно на кого колко е трудна работата и сравнението с продавачките от хипермаркети.
Ако не сте прочели тази тема, погледнете я, за да възприемете по-позитивно неудобствата на вашата професия.
https://bg-mam.ma/t/1705819
Обърнете внимание и на разказани случки в коментарите за места, на които не се позволява вода, не те пускат при спешен случай да помогнеш на детето и т.н.
Даже и моята солидалност към продавачките в цикъл е засегната.

# 327
  • Мнения: 12 840
Скрит текст:
Здравейте,
Пиша с молба за съвет. Без опит като учител съм, завършила преди 25г. Получих предложение за работа ЧП-5 клас, Химия-7,8 и 11 клас . На толкова различни класове ми се струва трудоемка и непосилна задача, предвид липсата на опит и рутина. Вие как мислите?
В час трябва да влизаш уверена, че знаеш достатъчно за да обучаваш. Което гаранция ще е вярно, ще знаеш повече по предмета от поне 90% от учениците (освен ако не си в специализирано училище, например НПМГ). Влизаш ли при тях с някакви съмнения в себе си, ще те усетят на секундата и ще те смачкат.
Цитат
Хайде 11 кл вече са малко по-уравновесени (не е гарантирано), гледат просто да завършат без да си създават драми, но 7-ми и 8-ми клас са безмилостни (родителите им също). Ако наистина си позабравила предмета, съветът ми е да наблегнеш изцяло на това, което разбираш.
Скрит текст:
Ако някой (ученик/родител т.н.) почне да ти мрънка, че се преподава само лесен материал, казваш, че повечето хал хабер си нямат (което ще е вярно) и си се концентрирала поне на някакви основни неща да
ги обучиш и го отсвирваш. Все ще има някой такъв, ще е голям малшанс всичките по предмета да са някакви злобари, и само да гледат да ти се присмиват.
ЧП в 5-и клас всеки човек с добра обща култура може да преподава.
В 7-и клас мислят само за матурите. Химията е като английския за тях. И да я има и да я няма - все тая. Никой няма да има интерес да я напада там.
8-и клас е там където трябва да "запалва". Почват с увереност и мерак в нова среда.
Цитат
Ако голяма част от материала не ти е ясен, потърси свестен колега, който би ти влязъл в положение и ще ти обясни поне част от това, което не разбираш.
11-и клас са профил. Само там може да се затрудни, ако не е специалист.
Но понеже е специалист, не би трябвало да има неща, които да не разбира.

Цитат
Това със запалването на децата по предмета го забрави, не е реална цел в настоящата система за образование. Ако искат да учат, добре,
помогни им колкото можеш с твоите знания, ако не искат, имат правото на този избор, не зависи от теб.
Напротив, реална цел е. СТЕМ средата е актуалност към която все повече училища се стремят. Да си учител по природни науки и да не "запалваш" учениците в 5, 6, 7, 8 клас по науките, си е грехота.
В нашето училище имаме модерна  технология, която в университетите имат, но най-опитната колежка по ПН въобще не ползва. Стоят си в кабинета ѝ да събират прахоляк машините. Вместо да "запалва" учениците чрез технологиите, тя мъкне някакви пластмасови модели да им ги показва. Защо не ползва технологията? Защото удря на греда с английския. Ами, жал ми е за ресурсите, честно...

# 328
  • Мнения: 50
В първата си част съветите на math79 са брилянтни.
Във втората част са според зависи.

Връщам се малко назад в темата относно на кого колко е трудна работата и сравнението с продавачките от хипермаркети.
Ако не сте прочели тази тема, погледнете я, за да възприемете по-позитивно неудобствата на вашата професия.
https://bg-mam.ma/t/1705819
Обърнете внимание и на разказани случки в коментарите за места, на които не се позволява вода, не те пускат при спешен случай да помогнеш на детето и т.н.
Даже и моята солидалност към продавачките в цикъл е засегната.
Хм, не мисля че тук някой си е мерил работата с тази на другите. Както бе споменато, няма лесен труд, уважаваме усилията на всички. По-скоро се прокрадна мнение, че учителската професия е едва ли не манна небесна, трябват връзки и т.н., и съответно  споменахме, че истината е съвсем различна, и изброихме негативите. Което не означава, че си мислим, че на другите им е лесно. Нито пък, че даскалството е най-трудната професия на света, аз ако си го мислех, отдавна да съм сменил бранша. Има си позитиви и негативи, както предполагам всяка професия, тук един от големите негативи за мен, е че са нужни поне 6г от живота, вложени в образование.
[/quote]
[/quote]
Напротив, реална цел е. СТЕМ средата е актуалност към която все повече училища се стремят. Да си учител по природни науки и да не "запалваш" учениците в 5, 6, 7, 8 клас по науките, си е грехота.
В нашето училище имаме модерна  технология, която в университетите имат, но най-опитната колежка по ПН въобще не ползва. Стоят си в кабинета ѝ да събират прахоляк машините. Вместо да "запалва" учениците чрез технологиите, тя мъкне някакви пластмасови модели да им ги показва. Защо не ползва технологията? Защото удря на греда с английския. Ами, жал ми е за ресурсите, честно...
[/quote]
Тук опираме до по-глобални теми като цялостно виждания за нещата, и не съм сигурен, че сме в подходящата тема. Дали има наистина грешни неща, или всичко е право на избор, и опира до това дали ние можем да приемем този избор. Аз приемам изборът на ученици и студенти да не учат, ако искат "да копаят дъното", Вселената им е дала право на този избор, кой съм аз че да не го приема. Ако те решат да ме попитат "добре ли е да не учат", съм честен с тях и им казвам, че според мен изобщо не е добре. И че, ако решат да учат, аз съм насреща, с моите си знания, ще ги обуча колкото мога. Но да определям кое е грехота, кое не, да съдя колеги и колежки дали ползват технология или не, и доколко добре си вършат работата, не, това не е моето. Но приемам, че човек може да има напълно различни виждания от моите.

# 329
  • Мнения: 12 840
Да, изборът е в общи линии - да "ти се занимава" или да не "ти се занимава"...

Общи условия

Активация на акаунт