Отдаване и наемане на имоти - какво се случва реално? - ТЕМА 40

  • 28 361
  • 831
  •   1
Отговори
# 705
  • Мнения: 11 385
Да, Драго, знам, че мога да продам ПМ само на някой в сградата. Въпросът е, че ПМ по моя н.а. е де юре ид.ч. от двор (парцел), с реално ползване на определени кв.м. по схема в двора. Апартаментът има ид.ч. от земята/парцела и ид.ч. от общите части на сградата, мазето има ид.ч. от земята/парцела и от общите части на сградата, а ПМ има само ид.ч. от двора/парцела, но не и ид.ч. от общите части на сградата.
Гаражите при мен на подземното ниво са си със стени, отделни самостоятелни обекти, с отделен идентификатор и с прилежащи ид.ч. от застроената част на сградата и ид.ч. от земята/парцела.

Наистина е голям батак с ПМ и гаражите в разлличните кооперации. Всеки инвеститор (и неговият нотариус) си интерпретират закона както им е удобно. Пък купувачите, в случай на пробем, да му мислят след това. Първо ще се изпокарат съседите, после може и до съд да се стигне, ако има упорити. А резултатът в съда също е с неясен изход.

# 706
  • Мнения: 8 110
Външните паркоместа няма как да имат ид.ч. от сградите, точно така, man_darin_ka.

И за да сме по темата, имате ли идея дали ПМ в подземен гараж, които реално са само с отвор за влизане в тях, т.е. иззидани от 3 страни, са по-евтини от гаражите в подземно ниво? Чудя се, има ли смисъл да инвестирам в монтаж на гаражни врати на тези ПМ, предвид, че един брой е 2200 лв?
Имате ли идея по колко вървят? До колкото успях да се ориентирам за Ман.ли. са по около 300 лв. При мен едното е почти 20 кв.м., другото 30 кв.м. с обособен склад, който не знам дали да не махнем и да се ползва за двойно, че ще стане дълго 8.80 м.

# 707
  • Бургас
  • Мнения: 9 535
Ще ги отдаваш, или ще ги продаваш?
Не бих слагала врата. Ако иска, новият собственик да сложи, ако смята да го ползва за склад.
Наемател също може да сложи, за сметка на наема. За една година ще се избие.
При нас в "Дървеница" само паркоместа, без да са гаражи, се отдават на 170-200 лв.

# 708
  • Мнения: 8 110
За под наем ще са. Не ми се инвестира във врати сякаш ако разликата е 20 лв месечно да речем, то ще минат години и ще дойде време за нова врата докато се избие.

# 709
  • Бургас
  • Мнения: 9 535
Няма смисъл, наистина.

# 710
  • Мнения: 11 150
Сега като се постопли, и почвам с ремонта на това, с идеалните части което коментираме.
Ако аз следва да плащам пълна такса за кооперацията, в която имам мазе. Тогава значи, да си поискам и кооперацията да участва в ремонта на моето помещение. То има покрив и стени, за ремонт. Малко ме съмнява да се съгласят, ще кажат че то си е отделно и тях не ги касае.

# 711
  • Мнения: 76 527
Таксата за фонд ремонт е на база ид.части. По-малко ид.части-по-малка вноска изразена в пари. По закон е така.
Аз не разбрах от кое/от какво ти имаш ид.части обаче. Написа процента..но не и от какво е той?

# 712
  • Мнения: 10 146


 При мен едното е почти 20 кв.м., другото 30 кв.м. с обособен склад, който не знам дали да не махнем и да се ползва за двойно, че ще стане дълго 8.80 м.

Според случайно търсене “ през 2023 г. - средната дължина на европейски автомобил се е увеличила с почти 12 см, до 4536 мм, а ширината с 48 мм, до 1844 мм.”

Ако се паднат по-нормални коли, за двойно ще е късо. Отделно е хипер неудобно, имахме едни съседи с такова, то едно вадене на едната, пък препаркиране, пък връщане.
От друга страна склада си е само плюс-гуми, колело..

# 713
  • Мнения: 8 110


 При мен едното е почти 20 кв.м., другото 30 кв.м. с обособен склад, който не знам дали да не махнем и да се ползва за двойно, че ще стане дълго 8.80 м.

Според случайно търсене “ през 2023 г. - средната дължина на европейски автомобил се е увеличила с почти 12 см, до 4536 мм, а ширината с 48 мм, до 1844 мм.”

Ако се паднат по-нормални коли, за двойно ще е късо. Отделно е хипер неудобно, имахме едни съседи с такова, то едно вадене на едната, пък препаркиране, пък връщане.
От друга страна склада си е само плюс-гуми, колело..

За две семейни коли не става, но за малка и нормална - да. Аз няма да го рекламирам като двоен, а по-скоро като опция заради голямата дължина, която всъщност не е ограничена точно до 8.80 м. Отпред има свободно пространство от 6 м., което е предвидено само за маневра от нашето ПМ.

Не съм сигурна, че някой ще иска да плати +100 лв месечно, за да има склад, ако го пусна за 400 лв (ПМ по 15-17 кв.м. вървят средно по 300 лв в кооперациите наоколо ми каза съсед). Колко ще им е удобно вече всеки ще си прецени: дали да му е неудобно, че обикаля като луд 30-40 мин и да паркира по улиците, или да препаркира.

От друга страна ако сложа врата, склад може да се обособи и от самия наемател със стелажи ако няма втори малък автомобил и сме бутнали иззидания, но за нея ще трябва да платя и ще огранича дължината за паркиране...

Благодаря за гледните точки!

Румка, бъркаш нещата. Фонд Ремонт и обновяване отговаря за покриви и външни стени, ти каза, че имаш 0,9% ид.ч. от общите части на сградата, където е мазето. Т.е. само с тях ще участваш в такива ремонти при тях.

От твоята сграда те дали имат % ид.ч. не си казала, какво пише в твоя НА? Защото ако имат, то тогава искай да участват и писмено се обърни към тях!

И пак те съветвам, поискай разбивка 30 лв как се формират! Те трябва да вклюват ток, заплата за УС, фонд Ремонт и обновяване изчислен спрямо твоя % ид.ч. на мазето, ток за асансьор, почистване и др.

Последна редакция: чт, 13 мар 2025, 11:22 от drago_2008

# 714
  • Мнения: 11 150
Казаха ми, че всеки плаща по 30 лв, защото така е решено на ОС. Но, ще поискам разбивка, да. За да плащам само за това, което ползвам. Ще попитам и дали за допълнителната постройка имат нещо в техните нотариални актове.
А най-вече мисля да ползвам ситуацията като разменна монета. Примерно да плащам по 10-ина лева/месец - за да не си развалям отношенията с всички и да не ми правят номера. Пък аз ще си заградя глухата част от двора, която служи единствено за достъп до моя имот. Мисля да дам ключ на домоуправителя, за да има. Но - на практика, никой няма да влиза, защото там няма нито шахти, нито нищо за общо ремонтиране.
Благодаря ви - ще помисля как да подходя към проблема

# 715
  • Мнения: 190
Искам да се допитам до вас, има ли вариант разход, който сме направили за жилището (закупуване за наша сметка на мебел), да се приспадне от сумата за облагане в ГДД. Може би по-разумният вариант беше, да се разберем наемателя да плати и после да му се приспадне от наема, но не се усетихме и платихме ние. С анекс дали ще стане?
Допълвам, че наемът го получаваме в брой и все още не сме го получили за месеца, в който е направен разхода (ако има някакво значение).

Последна редакция: чт, 13 мар 2025, 15:38 от maslenka

# 716
  • София
  • Мнения: 3 243
Като физически лица имате нормативно признати 10% разходи. Ако ги надхвърлите си е за ваша сметка. Ако не ви излиза сметката така, може да си регистрирате дружество и от там да минават всички разходи, но си е занимавка. Счетоводство, осигуровки...

# 717
  • Мнения: 2 266
Искам да се допитам до вас, има ли вариант разход, който сме направили за жилището (закупуване за наша сметка на мебел), да се приспадне от сумата за облагане в ГДД. Може би по-разумният вариант беше, да се разберем наемателя да плати и после да му се приспадне от наема, но не се усетихме и платихме ние. С анекс дали ще стане?
Не, не можете да приспадате от сумата за облагане в ГДД.
Илит ви е отговорила - начина е да си регистрирате фирма, да прехвърлите имота на фирмата /може и с апорт/ и да водите счетоводство с приходи и разходи.

# 718
  • Мнения: 11 150
ако не се касае за 20 000 лв - тогава просто забравяш. Simple Smile

# 719
  • Мнения: 1 879
Ми и 20 000 лв да е, евентуално спестен данък 2000 лв от приспадането на разходите. Колко ще ти струва да направиш фирмата, да прехвърлиш имота в нея, да плащаш всеки месец на счетоводител? Според мен доста повече. За 1-2-3 имота не е изгодно.

Общи условия

Активация на акаунт