СМГ "Паисий Хилендарски" - 16 тема

  • 18 097
  • 376
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 834
Доста ги вади от конфорта. Подготовката дори и по БЕЛ е много сериозна, за да изкарат 98 точки нагоре. Лично не съжалявам, че се научиха да учат.

Съгласна съм в частта за ваденето от комфорта, по скоро въпросът ми беше защо точно НВО да е, което да ги вади от зоната на комфорта. А не някое интересно съзтезание, където да седнат да решават да мислят, да си блъскат главите. В тази връзка цитирам учител от СМГ: Другата година ще отпуснем нещата по математика, за да могат да седнат по БЕЛ за матурите...

Хатред, забравих да коментирам по горе, тримата или четирима, които споменаваш след 7ми клас в СМГ не са правило, защото веднага ти вадя 3 примера за деца след седми клас, на мои познати, без много идея за матенатика, но пък със 100 и 98 точки на матура и съответно в СМГ. По-важен е общия случай, а за мен той е, че децата след 5ти клас е на деца с наклоности по математика, способни да полагат училия и да учат. А в 7ми клас е много по вероятно да влезе в СМГ за престиж просто с този прием.

Каквото и да е, все ще е несправедливо за някои и добре за други. Според мен директорите на МГ са гледали общия случай на база информацията, която имат години назад. И това е най важното.

# 31
  • София
  • Мнения: 984
teg, ама разбира се, че Владо Барзов не е правило Simple Smile Той ако беше правило, по нашите ширини щяхме да сме с личен състав - селекция от Станфорд и MIT. Но училища като СМГ трябва да улавят точно такива "неправилни" деца Simple Smile И я поразсъждавай кое е по-страшно - системата да изпусне Владо Барзов или да допусне твоите познати, които имали 98-100 на НВО, ама не били нищо особено. Още една отправна точка: откъде произтича убеждението, че всеки, приет в СМГ след 4-ти клас и изкарал в последствие 98-100 на НВО е "нещо особено" (в същия смисъл)?

Аз лично никога не съм твърдяла, че НВО е  добър вариант за прием, особено в настоящия си вид. За българския нямам поглед, но математиката е нелепо елементарна. И въпреки това според мен децата от СМГ си ги вади от зоната на комфорт, защото са амбициозни и се борят за висок резултат, дори в случай на необичайно сложен изпитен вариант. Освен това гонят висока диплома, което също носи редица позитиви.
Не ми харесва идеята системата да се затвори и капсулира. Да, подборът в 4-ти клас по всичко личи, че е доста добър, но нито един изпит не е съвършен и за някои ще се превърне в капан за 8 ключови години. В последно време имаше години, в които последните приети в СМГ бяха с под 20 точки на МзВ. Не че нещо, ама такива точки могат да се изкарат от теста и на късмет, комбиниран с елементи на дремещ квестор Simple Smile Пък дочух от близки родители, че на квалификационно контролно за международно състезание в СМГ наскоро при малките е решавал chat gpt, така че десетгодишните не са чак толкова застреляни, колкото си мислим/ ни се иска.
Та накратко, НВО в този си вид е много кофти вариант, но прием от 4-ти клас, та за цял живот също е кофти вариант. Ако се прави промяна, трябва да е смислена, а не да джуркаме различни компромисни варианти. Това според мен.

Последна редакция: пт, 30 май 2025, 10:47 от hatred

# 32
  • Мнения: 834
Е поне надявам се за това се ме съгласни, че в момента е от лош по лош приема в СМГ след 7ми клас и каквато и да е промяна, ще е добре. Тази не за всички, но за голяма част от децата в СМГ според мен. Без претенции за широк поглед върху училището впечатления от детето ми и обкръжението й:) 

За Мат за всеки не съм следила. Но като решавахме за СМГ и аз имах съмнения, доводът на учителя, който ни посъветва за там (и винаги ще съм признателна, дори за 3 години да е), беше именно, че съзтезанието е мислено години и отсява много добре. ВМнение на уважаван учител, който със сигурност има много по добър поглед от всички тук.

# 33
  • София
  • Мнения: 984
teg, аз имам едно по-специфично мнение за МзВ. За мен това е гениален инструмент за селекция, но с едно важно условие: гениален и почти съвършен е за първите 30-40 класирани. Максимум. Оттам насетне има голямо сгъстяване, точките падат рязко, късметът играе много, фактори като бързина на теста се оказват ключови (а о, чудо, не всички математици са тренирани бързаци), пак да спомена за фактори като дремещ квестор и съседче на предния чин, което е сред онези първи 30-40...  А и няма какво да се лъжем - за деца с добри предпоставки (които обаче не са тип Владо Барзов) огромно значение има колко време и как са се подготвяли и в какво емоционално състояние са. Та местата от втората половина и към края спокойно могат да бъдат разпределени по различен начин измежду следващите 50-100 в класирането... Не знам откъде произтича убеждението, че всички приети с МзВ са "нещо особено", за разлика от твоите познати от кварталното училище с 98-100 точки на НВО, които пък не били  нищо особено.
По принцип повечето деца не са "нищо особено" (освен за майките си) и като родител се старая ежесекундно да си го припомням.

Последна редакция: пт, 30 май 2025, 11:11 от hatred

# 34
  • Мнения: 834
Ама кой е казал, че децата от 5ти клас в СМГ са нещо по-особено. Аз казах деца с наклоности все пак по математика (щом могат да седнат продължително да решават от сборници извън МОН, то ако нямат интересн не виждам как ще стане) и са способни да полагат усилия, с мотивация за учене. Макар, че то това вече може да се види и като нещо особено, знам ли. Като гледам какви частни училища се нароиха, където е модерно детето да не пипа нищо и да е в постоянно ОММММ състояние или игра. На този фон може и да се приема за особено да учиш, да кандидатстваш с математика за всеки  Simple Smile  Но особени или не има смисъл да продължат в СМГ след 7ми много повече от деца, които са перфектни към този момент само на матури в 7ми клас. Това казвам само.

Не искам да коментирам за мат за всеки. Тук гледам сте повечето математици и сте задълбали, а моето мнение е базирано на чуждо мнение на въпросната учителка, която със сигурност обаче е от имената в СМГ и има по добър поглед от всички тук. Но все пак мат за всеки не е нещо, което аз лично съм анализирала, защото нямам нужната информация и опит. Нито пък съм гледала какви задачи решава дъщеря ми. Спомням си само, че през цялото време казваше, че втори модул е нейния, то пък се падна точно тази година (когато кандидатстваше) лесен втори модул и нещо за първи по спомен не беше доволна, но пак изкара приличен резултат, по смомен 30 или 31. Въпросът до колкото разбирам е, че каквото и да се падне, съзтезанието отсява. А НВО нищо не отсява.

На моменти обаче се усеща някакво напрежение как едва ли не сакън някой да не си мисли, че детето му е нещо особено Simple Smile Ама то ако по философски погледнем, всеки родител си го мисли за собственото дете дори подсъзнателно. В същото време си дава сметка, че всяко дете на тази земя е с нещо специално и особено. И да не е в СМГ пак си го мисли. Децата в онези частни училища, дето си плащат да ги учат уж на нещо за живота, без да е ясно тоно какво, те си имат силни страни и таланти, които ако се насочват добре, ще ги направят успешни  Simple Smile

Допълвам: абсолютно вярно, че на тази възраст зависи как са спали, в какъв фокус за деня. Но това важи и за в 7ми клас според мен.

Пак допълвам: ама как да не са нещо по-особено от кварталното с 89 и 100 точки на матурата. Абсолютни машини са при общото ниво там. Просто математиката не им е страст, това казах. И са в СМГ, защото родителите така решиха Simple Smile Е, и децата в известен смисъл, но както казах те нямат кой знае каква информация - както и моята нщмаше. Децата избират по някакъв субективен фактор, я учител, я приятели.

Последна редакция: пт, 30 май 2025, 12:16 от teg

# 35
  • Мнения: 87
Мислех да почивам , но още веднъж защото може би не съм се изразил правилно / проблем с БЕЛ-а и преразказа.... по наследство... мъка Simple Smile/


Първо Мецане , не съм запознат с АК ... целих.
После детето ми е средно ниво по БЕЛ за класа му в СМГ / има 6 за срока примерно  и 9х т от 4 клас/ , но баба му е бивш учител по литература и казва , че преразказа няма шанс да го научи.... мисленето му е различно и не пасва. Но добре ще зареже математиката и ще шляпа БЕЛ до припадък и ще остане и кой печели от това ?
Хайде сравнете резултатите отново от ПМС тази година , за 5, 6 и 7 клас. В 5 и 6 има 10 от първите 15 деца от СМГ , а в 7 ми по спомен бяха само 1 или 2. Защо е така ? Щото в 7 клас децата денонощно жулят само БЕЛ , за да останат.... нямат избор....
Някой да вижда логика в това ?!
С граматиката няма проблем никой в СМГ. Хайде по-сериозно , кое дете в СМГ не е грамотно ?! Друг е въпроса, че в бъдеще и грамотността няма да е необходима предвид технологиите.
Казвате, че НВО по БЕЛ ги е научило да учат ?! Разбирам, че повечето са така, ние сме изключение  и искаме различни неща - искам децата ми да мислят, а не да учат.... да виждат логическите връзки във всяко едно нещо , а не да запомнят ненужен или бързо забравим или лесно намираем факт.
Не казвам, че това е правилно , но така сме решили за това ни дете спрямо особеностите му.
В СМГ отиде по негов избор  в 4 клас. Всъщност за състезанията СМГ дори е пречка по начина който се случват нещата в момента. Пиша за топ нивото. Няма достатъчно време. Някои от най-добрите състезатели в страната са индивидуални ученици или в училища където няма страничен шум.
И да изпаднем от СМГ / ако се запази сегашният начин / в ПЧМГ ще ни приберат... няма драма , но нормално ли е добри математици да изпадат от МГ за сметка на добри разказвачи ?! Ако е ок в нас е проблема.
Относно имената от ИМО , моля отново по-сериозно . Само някой много незапознат може да повярва , че са спечелили медалите щото са дошли в 7 клас в СМГ и причината е възможността да дойдат тогава . И аз познавам някои от най-успелите едно време деца , които са .... от дълбоката провинция дори.....
За ИМО подготовката не е в СМГ  грам.... и е на други места.

Различни времена....

Сега има публични данни за всяко състезание и е видно какво е нивото за всеки . Разликата м/у специализираните СМГ/НПМГ/ПЧМГ /125 мат паралелка и 1 2 други частни в тази област и останалите не е просто голяма, а е космос....

Обаче къде е според вас мястото на деца с потенциал за нац. отбор ? Не най-добрите , а примерно топ 100 в страната . Не е ли редно да са в МГ в подходяща за тях среда ?  И редно ли е да се запишат в училище за готвачи щото са изкарали 80т на НВО по БЕЛ ?
В кое друго специализирано училище се приемат деца с различни водещи качества от профила на училището ?
В музикалното спортисти , а музикантите в балетното , художниците в спортното , в НПМГ защо в паралелките по химия, биология , география и т.н..... не приемат с изпит по рисуване  и т.н. ?

Ще се опитам съвсем накратко да напиша , за да разберете.
В МГ / частност СМГ /е редно да се приемат децата с най-добри  възможности САМО по математика. Най-справедливо е с труден изпит или поредица от изпити както в 4 клас за всички.

Отделна тема е че автоматичното продължаване не е лоша идея защото дори някои от децата да не са достатъчно добри в конкретният изпитен момент те имат изградени основи и дълбочина на разбирането. Това нещо да се изхвърли от държавата е тъпо. В края на краищата държавата е инвестирала 3 години в тези деца точно в тази посока и в 1 момент казва..., а не ще земем нови , а тези да стават адвокати примерно....
Както написах и по-рано. Взимането на нови е задължително по ред причини, но не за сметка на заварените с по-добър мат багаж....

Убеден съм, че ако МОН се е консултирало с директорите и учителите по математика ще намерят най-доброто решение / не перфектното/ как да се случват нещата защото промяната е задължителна, ако се търси развиване на качества в точните науки.


ПП Да добавя , истина е chat gpt се използва УСПЕШНО от някои деца в контролни/ квалификации за състезания. Някои изкараха удивителни резултати на тези квалификации с негова помощ.
Надявам се учителите да са наясно с проблема и да мислят по разрешаването му. Иначе децата по класовете знаят кой го ползва... не е тайна. Минало бешело , важно е в бъдеще да се спре тази практика.

Последна редакция: пт, 30 май 2025, 14:51 от Galub

# 36
  • Мнения: 4 506
Може и СМГ да е страничен шум за детето ти. Пък си и прав, че чат джи пи ти ще ти го ограмоти Simple Smile

Последна редакция: пт, 30 май 2025, 14:03 от malinkap

# 37
  • София
  • Мнения: 984
Galub, тъй като аз споменах имената от алеята на славата в IMO, само да отбележа, че не храня илюзии, че те са това, което са, благодарение на СМГ. Това са абсолютни таланти, но е важно такива таланти да попадат в МГ, защото около тях се изгражда общност, стига да са в благоприятна среда. Споменаваш състезателите от провинцията - значи си наясно и че обикновено те се появяват на клъстъри - около един много силен се появяват и други от близките набори, взаимодействат си, учат се един от друг, конкурират се. Това е и ценното на школите не СМГ, иначе подготовката за up to IMO level винаги е била далеч от това, което учителите могат да предложат.

За стотен път ще кажа, че очевидно с толкова ниско ниво на НВО по математика нещата се изкривяват. Но ако сега се въведе  необмислена промяна, това не е движение в правилната посока, а ще ни вкара в проблеми от друг характер. Да, на детето ти може да не му се налага да шляпа БЕЛ, но ако голямата част от съучениците му изгубят мотивация, пуснат се по течението и т.н., може с течение на времето да зашляпа по-лоши неща от преразкази. Отделно, че профилите физика и информатика на много деца ще им паднат буквално от нищото, ще има мъки там и това може да се отрази на нивото на обучението по тези предмети.

Нима в класовете на детето ти няма вече такива деца, за които се е оказало, че грам не отбират от програмиране? Представи си сега, че това им е задължителен профил с 5-6 часа седмично и амбициозна програма. И всичко само защото мама ги е записала на курс във втори клас и са били достатъчно умни и съвестни, за да решават задачи, благодарение на което са се закачили с 20-25 точки на МзВ.

Няма как да защитиш тезата колко е хубаво приемът от 4-ти клас да важи до 12-ти, атакувайки преразказа по БЕЛ. Сори, ама това е logical fallacy. Аз тук фенове на приема в настоящия му вид не съм видяла.

Не знам и откъде произтича убеждението ти, че промяната е съгласувана с директори и особено с учители. В някаква утопия живееш по този въпрос.

За мен решението е продиктувано най-вече от желанието на Красимир Вълчев да запази повече деца в МГ в национален мащаб - извън големите градове борбата за ученици е жестока и училищата, които предлагат прием от 4-ти клас и спасение от кандидатстване след 7-ми, ще бъдат предпочитан вариант за много родители. А какво ще е нивото, можем само да предполагаме.

Последна редакция: пт, 30 май 2025, 14:14 от hatred

# 38
  • Мнения: 834
....но ако голямата част от съучениците му изгубят мотивация, пуснат се по течението и т.н., може с течение на времето да зашляпа по-лоши неща от преразкази.

Извинявам се, но пак връщам за мотивацията по повод това. Мотивация за какво да изгубят? Да кажем имаш предвид мотивация да учат по принцип (не за НВО), понеже са кандидатствали в 4ти и в седми са продължили автоматично мотивацията да уча изчезва. Ако това имаш предвид, според мен, ако има деца, които ще изгубят мотивация по тази причина, то те ще си изгубят мотивация без значение как ще продължат в 7ми клас.

Хич не съм съгласна е разсъжденията за мотивацията в тази тема.Прием в 7ми клас изобщо не е фактор в мотивацияат на децата да учат. Ако беше фактор какво - учат приемат ги и после пак си отива нмотивацията, понеже до 12 клас продължават автоматично.

Мотивират се от много дури неща - учители, интереси, наклонности, перчене дори (да са супер на съзтезание). Приемът в 7ми клас ако изобщо има отношение към мотивацията на децата, то за мен е пренебрежимо малък фактор. И ако сме се докарали до 7ми клас, да разчитаме на приема в 7ми клас да мотивира децата да учат, да постигат успехи, да търсят да са добри и смислени в своите силни области, то пак казвам, работата е отекла.

Мисля, че нищо страшно, поне по-страшно от сега няма да се случи с тази промяна. Ще има индивидуални случаи както и сега има. Но общата картина по-скоро ще се промени към по добро. Каквато и промяна да се приеме, ще е по добре от сега.

П.С. а в пубертета диманиката е такава, че мотивацията се сменя доста динамично. Да не кажа, че липсата на мотивация да бъде приет в 7ми клас в СМГ не означава дори, че детето не е за СМГ. Изобщо кой решава за кои деца СМГ е подходящо - директорите и учителите на база опит през годините. В нашия случай аз мислех, че не е, но учител ни посъветва друго, и макар детето ми да не е топ състезател математик, училището досега поне е подходящо за нея. Друг е въпросът, че умно дете навсякъде ще се оправи, та драма няма, въпросът е принципен с този прием и промяната.

# 39
  • София
  • Мнения: 984
Да, според мен приемът след седми клас е извор на мотивация за учене. ДЗИ и кампанията по прием в добър университет са следващата такава мотивация. Интересите са едно на ръка, но когато трябва да се върши работа и да се полагат усилия на конкретно ниво, мързелът често взема връх.
Пак ще си кажа и болката за другите профили на училището - за част от децата те ще бъдат натрапени и това няма как да не се отрази на нивото на подготовката. По начина, по който например нивото на подготовка по математика в кварталните училища е по-ниско, защото за немалка част от децата е натрапена и не им върви.
Осемгодишният период от 4-ти до 12-ти клас за мен е твърде дълъг, за да не им се причини малко здравословен стрес от външно оценяване и покриване на определен нормативен или критериален изпит. Знам, че всички сте с деца еднорози, които си учат заради самото учене, не ползват chat gpt на контролни и за да им прави презентациите и т.н. и т.н., но дори и децата еднорози, попаднали в среда на нееднорози, си показват и втория рог. Въпрос на време, а 8 години е ужасно много време.

# 40
  • Мнения: 87
Относно МОН и промяната.
Още преди няколко години Ушагелов и Тонев повдигнаха въпроса.
Киселова и Симеонов имат публични мнения по темата.

Нормално е МОН да са обсъждали темата с въвлечени от първо лице хора. Иначе решението си е тяхно разбира се.

А всеки от нас пречупва нещата през собствената си гледна точка/ситуация / аз също предполагам/ и дори да се опитва не може да е изцяло обективен.

Относно мотивацията споделям мнението на Тег. Има различни начини за мотивация както са изброени и са по-добри от приема в 7 клас по сегашният начин.
От друга страна сте прави, че 8 години са много време и е възможно при някои нещата да се наклонят надолу съществено , а и по-лошото да дръпнат други с тях. Не знам как може да се регулира процеса.... може би с новите дисциплинарни истории тип преместване в друго училище.... целя ....

Последна редакция: пт, 30 май 2025, 14:57 от Galub

# 41
  • Мнения: 834
математиката в кварталните не е натрапена, но е недомислена като хорариум преподаване и т.н. И това кара много деца да мислят, че не е за тях. Имаше интервю с директора на НПМГ, той много добре обясни проблема с математиката след 5ти клас извън МГ. Но не помня къде го гледах или четох, иначе бих пуснала линк.

# 42
  • София
  • Мнения: 984
teg, между другото, за математиката и аз съм на мнение, че с добър хорариум и малко по-различна нагласа нещата могат да се подобрят дори в кварталните училища. Но продължавам да твърдя, че програмирането и физиката често се оказват непосилни за иначе справящи се с математиката деца.
Galub, свързаните с МГ учители и директори искаха промяна на системата за селекция, а не елиминирането ѝ.

# 43
  • Мнения: 834
Допълвам за мотивацията - изключване за успех на годишна база би била една добра външна мотивация за стягане ако това е идеята. Тя ще е системна, всяка година. Много по смислено от да вярваме, че понеже в 7ми клас трябва да учат за прием и сме закрепили мотивацията.

Продължавам да мисля, че други фактори са по важни при децата за мотивация и вкъщи наблягаме на тях. Но понеже тук се обсъжа този тип мотивация, според мен това е къде къде по смислено, а и дългосрочно, а не кампанийно. А също така по принцип не съм с идеята да учат само каквото им е интересно - и на мен не всичко в работата не ми е интересно, но се налага да се стегна и да избутам и неща, които не ми топ. В този смисъл да имаш някакъв приличен успех, за да останеш в училището е същото. Ще се понапънеш и по история и по бел за ниво, да не говорим, че е важно. Но няма да гониш висоти в същото време. 

И в интерес на истината е и доста показателно като критерий. Без да се гонят оценки самоцелно, ако детето тенденциозно има нисък успех, да кажем, не знам, под 5 или 4.50, то това е белег, че ученето в училище не е по силите му и по добре на друго място с друго темпо.

Не знам обаче има ли законова база за това, изобщо не съм чела законите в тази област.

# 44
  • Мнения: 1 878
Галъб, първоначално директорите искаха не автоматично продължаване от седми в осми, а взимане на част от състезания като ПМС, и олимпиада към НВО като рейтинг, с цел отсяване на децата след 7 клас. Никога не са искали приравняване на статута на СМГ като на балетно училище, защото е смешно базова наука като математиката да бъде приравнена към спорта или изкуството.
За разказване се иска доста висока интелигентност, ако детето ти не може да разказва, а е интелигентно, да знаеш, просто го мързи или иска да си спести неприятните часове, прекарани пред белия лист или над задължителната литература
По мои лични наблюдения добрите математици  в СМГ, всичките, се справиха отлично с бел и с преразказа и си продължиха в училището.
И не виждам защо на СМГ да спестяват БЕЛ, а на ТУЕС или на строителния техникум не, къде е логиката?
Дай да ги освободим математиците от СМГ и от задължителното ДЗИ, нали ползват чат джипити, не им трябва поезия, литература, граматика, глупости само, да ги отклоняват от великите им дела в математиката

Ако продължим в същия дух, то за какво им е История, География? Да им покажат само на картата къде е Харвард и готово, стига им толкова.

Последна редакция: пт, 30 май 2025, 16:03 от Априлски душ

Общи условия

Активация на акаунт