„Градинският глад“ и „емоционалният срив след градина или училище“

  • 2 716
  • 6
  •   1
Отговори
  • Мнения: 260
„Градинският глад“ и „емоционалният срив след градина или училище“ – две лица на нуждата на децата от свързване

Преди време, на родителска среща в градината, в която работя като психолог, един баща попита дали може да се измести следобедната закуска – дъщеря му винаги е гладна след градина. Директорката се усмихна и каза: „О, това е градинският глад. Ако можете, носете ѝ нещо малко, което да хапне на място или по път.“

И наистина – при моите деца това важи почти винаги. Но този глад е особен: той е не само за храна, а и за внимание, обич и свързаност.

Какво всъщност е „градинският глад“?

Много родители забелязват, че след градина или училище, децата са много гладни – независимо колко добре са се хранили през деня. Причините често са:
   •   Физиологичен глад – децата изразходват много енергия, а и понякога храната, която им се предлага в училище или детската градина не им харесва и/или не им стига. А по време на адаптация, докато изграждат връзка със сигурен възрастен на новото място, често някои деца се хранят само с няколко познати храни, например, бял хляб. Защото това е позната, мека и ненатрапчива на вкус и цвят храна.
   •   Емоционален глад – нужда от близост и внимание след раздялата. За децата, включително и някои ученици в малките класове, силно структурираната среда, очакванията на възрастните и многото сензорни въздействия, създават напрежение, което е важно да бъде освободено в сигурна връзка с родител.
   •   Глад за свързаност – желание да споделят преживяванията си и да се почувстват чути.

Храната като език на привързаност

В книгата си "Nourished: Connection, Food, and Caring for Our Kids (And Everyone Else We Love)", кaнадската психоложка Дебора МакНамара описва храненето като един от най-дълбоките начини да изграждаме връзка с децата си.

Още от бебешка възраст храненето е преплетено със сигурност и обич. Когато поднасяме храна, ние казваме без думи:
   •   „Виждам те.“
   •   „Знам от какво имаш нужда.“
   •   „Харесва ми да се грижа за теб.“

Затова една хапка след градина или училище  – дори малко грозде или няколко чери домата – може да носи важното послание: „Ти ми липсваше. Мислех за теб.“

Забелязала съм, че сякаш се притесняваме да кажем на детето, че ни е липсвало – може би, защото не искаме да го разстройваме? А всъщност е толкова човешко да можем да кажем: „Днес ми лиспваше и често се сещах за теб, Мислех си какво ли правиш. Поглеждах снимките, които ни изпращат твоите учителки и се радвах да видя, че рисуваш или хапваш. Чаках с нетърпение момента, когато ще те взема и ще сме отново заедно!“.

„Емоционалният срив след градина/училище“

Съществува и друго явление, на английски език е познато като after-school restraint collapse – или „емоционален срив след градина/училище“. През деня децата сдържат емоциите си, стараят се да спазват правила, да се държат „добре“. Когато се приберат у дома, в безопасна среда, напрежението се отпуска – и често виждаме избухвания, плач, раздразнителност или пълно изтощение.

Това не е каприз. Това е естествено „освобождаване“ на натрупаното напрежение.

Как да помогнем на детето?
   • Като предложим малка, любима хапка – част от вечерята, поднесена с думи на обич. А ако търсите идеи за „злояди“ деца, може да се запознаете с този материал, от който е и идеята за „любима хапка“: https://5pod5.com/zloiadoto-dete/
   • Да сме на разположение за прегръдка и разбиране – вместо упрек, да позволим на емоциите „да се излеят“. Което често значи да сме се погрижили, дори и само за няколко минути първо за себе си.
   • Да осигурим време за разтоварване – игра, тишина или кратка разходка могат да балансират нервната система. За по-малките деца да избягваме детските площадки и центрове, а да потърсим място сред природата, дори и само 10тина минути сред няколкото дръвчета и калната локва зад блока, където детето (а и ние) да може да се разтовари от изискванията и очакванията на деня.
   • Да задаваме леки и забавни въпроси, ако детето желае да споделя. И да усетим кога да не настояваме. Често децата не искат да се връщат към емоциите в градината или училището веднага, имат нужда (както и ние, може би?) от глътка въздух. И на заспиване биха били по-склонни да споделят. Ако детето е готово да разговаря, може да опитаме с  „Кое те накара да се усмихнеш днес?“  или „Какво беше най-забавното“, вместо „Какво яде/прави?“

Претоварването на нервната система

И „градинският глад“, и „емоционалният срив“ са прояви на едно и също: детето търси сигурност, след като нервната му система е била претоварена през деня.

По тази тема ми се иска да споделя и кратко видео за претоварването на нервната система – може да го видите във Facebook страницата ми „Сладки думи“: https://www.facebook.com/reel/160739789395010

Видеото се спира на аналогията за нервната система като една бутилка газирана напитка, която през деня се разклаща многократно. И накрая, когато мама или тати вземат детето от градина или училище, за един привидно твърде малък повод, детето има голям изблик – сякаш разклащаната бутилка е отворена и напитката с газирани балончета се е изляла…

Защо е важно

Когато посрещнем детето не само с храна, а и с внимание и разбиране, му помагаме да развива:
   •   здрава връзка с храната;
   •   доверие в нашите отношения;
   •   умения за справяне със стреса.

Надявам се, че успях да ни поканя да гледаме на „градинския глад“ и „емоционалния срив“ не само като на проблеми, а и като възможности за свързване.

Вашата обратна връзка ще е ценна както за мен, така и за други родители, които вероятно минават през сходни затруднения:
   •   Забелязали ли сте „градинския глад“ при децата си?
   •   Случвало ли се е детето да има „емоционален срив“ след градина или училище?
   •   Какви ритуали ви помагат да посрещнете тези моменти?

Ще се радвам да споделите своя опит – защото точно в тези малки истории родителите откриваме подкрепа един за друг.

Последна редакция: чт, 21 авг 2025, 19:51 от Ели Мантовска

# 1
  • Мнения: 481
Прекрасна тема и толкова базисно важна за отношенията ни и с хората, и с храната през целия ни живот занапред. БлагоДаря! Същият глад изпитваме и след прибиране от нова/напрегната/нежелана работа например, независимо, че сме на 33, а не на 3.🤗

# 2
  • Мнения: 260
Да, напълно съм съгласна ❤

Всички имаме нужда от дълбоко свързване.

Чудех се, каква друга близка тема би била полезна? Ще ми помогнете, ако споделите какви наблюдения имате от взимане на децата от градина или училище?

# 3
  • София
  • Мнения: 8 734
При голямата ми дъщеря го имаше този период със сдържането на емоциите от детската градина до около 4г. възраст.Тя е доста общително дете и въпреки това също се проявяваше. Сега вече детето спортува, има си любими занимания и ако виждам, че нещо не е наред мога да седна и да говоря с нея. На есен и предстой и тръгване на училище така, че и там емоциите вероятно ще са засилени (въпреки, че познава децата).
Малката ми дъщеря на около 2г. тръгна на ясла и за нея беше доста голям шок. Тя не харесва да общува с всеки (както с деца така и с възрастни) и винаги си подбира хората около нея. За нея беше важно като се прибере вкъщи буквално да залепи за някой от нас като родители и да е гушната.
Ако едната ми дъщеря искаше след детска градина или ясла да слезне да играе с другите деца и така "да изпусне напрежението" то другата искаше да си е вкъщи със семейството си.

# 4
  • Мнения: 260

Много благодаря, че споделихте! За мен това е поредно доказателство, че децата са различни и имат различни нужди.

# 5
  • Мнения: 3 766
Преди малко ги взех от градина, на една възраст са, след 20 тина дни ще са в първа група.
Първата работа на кроткия в градината -  по думите на всички най-примерен и изпълнителен от всички деца беше да се тръшне още от вратата щом ме видя, че си е загубил на катерушките една парти свирка и 10 минути се щурахме да търсим, тръгна си с рев.

Прибрахме се вкъщи, по традиция веднага намира повод да бие два шамара на брат си, този път за секунди оспори къде да седне и захапа за ръката другия.
Играчките в нас, които са му пряко интересни почти не дава да се поделят докато не му омръзнат
Но, любима играчка на брат му я грабва и почва да го дразни като бяга с нея или я захвърли някъде.
Винаги иска да е първи, особено бързо размисля ако е отказал да се облича, да пие вода... и вече съм съгласила брат му, почва да се бута буквално  веднага да се заема с него.
Обича да му се чете, има някаква визуална памет ли, щом преразказвам нещо, което вече е чул прочетено от текст ме поправя, че се бъркам.

С чужди хора подхожда избирателно, страни по скоро. Ако сме на площадка сред  деца си играе при взаимен интерес или сам си се катери. Винаги се оглежда и следи къде е възрастния с него

В градината грижливо носи храна на брат си и при мои заплахи, че ще ги разделя щом са само в конкуренция вкъщи  започва да рони сълзи, че без - той е не може.


Другото дете е много общително, разсеяно, артистично. Вкъщи е почти невидим, след ступвания с играчки по главата, хапане, бутане ненадейно както си стои, държи си ръцете в юмрук до главата и повтаря - ти си лош.
Да, но има моменти действа отбранително и като по едричко здраво дава отпор, настава групов рев.

По площадки го наблюдавам обича да ходи и пипа чужди играчки, сам решава да ги разменя свои и чужди, което води до нацупени родители и викащи деца - дай си ми го, мое е.
В градината се сдърпва от време на време с някое дете заради играчка, даже беше удрял дете.
На дисциплината в градината е по - непокорен от "кроткия" и се случва след упреци и сравнения, които слуша или да му се карат да е унил и объркан какво толкова лошо е направил. Онзи ден след като му се карали в градината, после в нас ги разтървавах и му казах остро - ти ли пръв започна, избухна в безпомощен плач с думите - мамо, не съм лош. Явно на терен в градината чува често лош, а другия добър.
Има си любим педагог и леличка, отива и се гушва като мече в хора, които харесва, което при другия така с чужди хора  е невъзможно.

Сега постоянно говори за някакво дете от групата, че му е приятел, понякога му обяснявам, че просто им е приятно да прекарват време заедно и това ги сближава, а реално приятелство е съвсем друго и почти не съществува.
Напряга се и ми се чуди, но още не е на етап да ме забива с въпроси за всичко, а само повтаря.

За храната, моите деца очакват любимо лакомство като традиция след градина, ако са гладни почват сериозно надяждане.

# 6
  • Мнения: 260

Благодаря Ви, ме споделихте, сякаш толкова обич и индивидуалност са се излели от Вас ❤

Близнаци… Ах ❤ Аз имам близначки, вече доста по-големи, изпращам Ви сили - радост имате по много Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт