Елитните училища - какво ги прави такива?

  • 22 047
  • 217
  •   1
Отговори
# 195
  • Мнения: 1 479
Най много ръководните кадри се страхуват от обективните критерии а тестовете са един от тях. Действително в държава където корупцията цъфти те няма да бъдат идеално обективни, но до голяма степен елиминират едноличната власт на директора -бащица който решава кое дете да приеме.

Примера с отсятите деца в руското у-ще във Варна нагледно показва как се е влошило преподаването / усвояването след премахването на тестовете.

Затова най добре е да си има квартални у-ща където не се изискват тестове за да е спокойни тези които не ги обичат, да има едно у-ще за будните деца в което ще се влиза с входен изпит,  за да са спокойни и те че няма да бъдат "дискриминирани" в развитието си  от останалите и едно у-ще за деца с висок IQ което да решава и техните специфични проблеми.

Така всички са спокойни, защото никой на никого не пречи - и вълкът сит и агнето цяло.

# 196
  • София
  • Мнения: 62 595
Пламене,
Училището в Горна Баняя е приемер за това как ужким има обективен критерий, пък на практика не се знае какво става и не/знайно как децата на много известни или авторитетни софийски личности се оказват целокупно точно в това училище още от първи клас, че и детската градина. Та, ето ти го, едното такова училище в София, и можеш да се насладиш как изглежда! Няма и грам от това, за което ти говориш. И така във всеки окръжен град си има по едно такова, в което пак не/знайно защо по ужким обективни критерии, пак се оказват децата на един кръг от хора. Защото пак накрая резуултатите отиват при директора или при няколко човека.

# 197
  • Мнения: 24 467
Смесва се идеята с нейната реализация, което води до вредно объркване.
Идеята си е добра, реализацията- нашенска, сиреч такава, че да опорочи и най- добрите начинания.
Дори и с прием, когато той е непрозрачен /липсват условия, ясни правила на изпита и точкуването, оповестяване на резултатите сред широката общественост, възможност за преглед на същите/, той е равносилен на приема с помощта на познати и близки на ръководството, сиреч- училището не е елитно и не може да бъде, но това го обсъдихме вече.
Правилно акцентираш на "ужким", това е нашенската "обективност".

# 198
  • Мнения: 1 479
Пламене,
Училището в Горна Баняя е приемер за това как ужким има обективен критерий, пък на практика не се знае какво става и не/знайно как децата на много известни или авторитетни софийски личности се оказват целокупно точно в това училище още от първи клас, че и детската градина. Та, ето ти го, едното такова училище в София, и можеш да се насладиш как изглежда! Няма и грам от това, за което ти говориш. И така във всеки окръжен град си има по едно такова, в което пак не/знайно защо по ужким обективни критерии, пак се оказват децата на един кръг от хора. Защото пак накрая резуултатите отиват при директора или при няколко човека.
Не споря ! Права сте, но това е България! А все отнякъде трябва да се започне, да се размотава това омагьосано кълбо. Ако всички мислят както  Judy трудно ще им е на другарите.  Лошото е робската психика на българиа, неговата прословута завист, пасивността му към несправедливостта.

"Най-долното робство е да бъдеш роб на себе си."

Вижте как реагират майките на едно справедливо решение за подбор. Защо някой да е по добре от моето дете ?  Логично е че друготе дете това заслужава, но егоизма надделява - мойто да е по добре пък нека другото да се мъчи. Кой му е виновен че е по умно.  И за тях всички които не мислят по този начин им "хлопат дъските".
Нивото ще пада все повече и повече. Ако намаляването на "критериите" за оценка стигне дъното, тогава ще започнат да намаляват обема и сложността на учебния материал, защото поколението на децата е по калпаво от поколението на родителите им.

# 199
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз ще ти кажа откъде трябва да започне да се размотава - оттам, че първо масовото образование да се върне като резултати поне до това, което беше преди двайсет години. Нужно е просто да има ред, правила и тези правила да се спазват във всяко училище, независимо дали е частно или държавно, дали е за обикновени или надарени, или изоставащи деца, акоо ще да е за извънземни. Пък после лесно се правят училища за надарени деца и каквито там ще да са. Защото в момента изобщо не стои въпрос за надареност, че да си запишеш детето там, а за спазване на едни нормални, човешки правила в училище. Няма как да имаш обективни критерии за оценка без правила, важащи за всички. Не може някой в клас да се държи просташки, неуважително към съучеениците и учителите си, и всички да му ходят по свирката, да не могат да го санкционират или поне да бъде отстранен от час, да не пречи на останалите. И като в един клас имаш още двама-трима такива, и вече няма свестен учебен процес ни за надарения, ни за средняка.  Peace

# 200
  • Мнения: 7 633
Аз ще ти кажа откъде трябва да започне да се размотава - оттам, че първо масовото образование да се върне като резултати поне до това, което беше преди двайсет години. Нужно е просто да има ред, правила и тези правила да се спазват във всяко училище, независимо дали е частно или държавно, дали е за обикновени или надарени, или изоставащи деца, акоо ще да е за извънземни. Пък после лесно се правят училища за надарени деца и каквито там ще да са. Защото в момента изобщо не стои въпрос за надареност, че да си запишеш детето там, а за спазване на едни нормални, човешки правила в училище. Няма как да имаш обективни критерии за оценка без правила, важащи за всички. Не може някой в клас да се държи просташки, неуважително към съучеениците и учителите си, и всички да му ходят по свирката, да не могат да го санкционират или поне да бъде отстранен от час, да не пречи на останалите. И като в един клас имаш още двама-трима такива, и вече няма свестен учебен процес ни за надарения, ни за средняка.  Peace
Според мен не трябва училищата да бъдат на делегиран бюджет, т.е. издръжката на едно училище да не зависи от броя на учениците както е сега.Точно поради тази причина тези ученици,които се държат просташки в часовете и агогантно към учители и съученици не могат да бъдат преместени или изключени от даденото у-ще.Всяко едно дете носи пари на  учебното заведение и то не иска да се лишат от тези пари,независимо какъв разбойник е ученика.

# 201
  • Мнения: 1 479
Ще разширя малко темата с допълнителна информация , която непряко касае въпроса макар и вече публикувана от мен в друга тема

В Полша и Естония отделят по 4000 долара на година за издръжката на един ученик.  За 2011 г. издръжката на един ученик в България ще е 1350 лева.
http://www.kaminata.net/mezhdunarodnoto-izsledvane-pisa-2009-opa … nitsi-t55671.html

Тъй като системата е МНОГО гнила и корумпирана, всякакви "реформи" без ОБЕКТИВЕН и НЕЗАВИСИМ контрол са АБСОЛЮТНО безмислени.

За да промените системата трябва да я ОБЕКТИВИЗИРАТЕ максимално - да намалите зависимостта на ученика от учителя  при формирането на бележката. т.е  само оценките от тестовете да формират оценките.

Държавната издръжка на 1 ученик да се формира  главно от успеха т.е училищата да имат възможност да получават достатъчно пари и при по малък брой ученици, но с по голям успех.
Мотивацията трябва да бъде насочена към стремежа на реални знания  или с други думи  елитизация на училищата т.е. плащане за знания а не  както е сега плащане на "калпак".

За целта от св въвеждат ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ  ОБЩОДЪРЖАВНИ годишни изпити по главните предмети, за всеки випуск  нещо като  Advanced Placement * за САЩ
* виж Advanced Placement ®
http://www.collegeboard.com/student/testing/ap/about.html

Тези изпити ще формират крайната годишна оценка по предметите. Фирмата която ще организира тези изпити ЗАДЪЛЖИТЕЛНО не трябва да е българска и да не е зависима от министерството  т.е с една дума да се копира американският опит.

На базата само на тези оценки да се формира сумата за издръжка на 1 ученик която държавата ще изплаща на дадено училище .т.е много добрите оценки да имат по добро заплащане от средните.

В резултат елитните училища да имат паралелки до 15 човека

Учителите трябва да бъдат платени според УСПЕХИТЕ на учениците на училището с отделни бонуси за отделните учители ако учениците им се представят много добре на различни състезания..  И тези разлики в заплащането трябва да бъдат големи за да стимулират учителите.

Има десетки начина да се подобри качеството на образованието, но липсва желание. Дори нещо повече - руши се вече нещо направено и действащо какъвто е примерът с руското у-ще във Варна.

Това са само пожелания които никога няма да се реализират, затова много по евтиният начин е да се въведе тестова система за приемане. Практиката поазва че най добрите у-ща в България имат заведена такава система. Поне такава система да бъде избирателна за у-щата - да бъде завеждана по избор. Да чакаме че дисциплината в обществото ще се подобри е утопия, така че сме в ситуация като във вица за Вуте и оръжието - "пари няма - действайте"

Последна редакция: пт, 17 юни 2011, 06:14 от plamenhk

# 202
  • Мнения: 1 479
Ето въпроса ми: според вас аз съм или не съм "елитна" учителка?  Според мен не съм такава, но твърдя, че   съм учителка, която работи с хъс и отговорност към децата. Питам ви, ако сте в моя град "елитно" училище ли бихте избрали или мен - учителка от обикновено училище ?
Освен мнението на родителите не съм чувал за други сравнително обективни критерии. Добре би било ако има и такива свързани с доброто представяне на ученици на даден учител на различни нива на уч. състезания. Естествено най добри и обективни би били целодържавните изпити на края на всяка година / срок.Тогава можем да кажем че даден учител има клас с Х успех от този да го наречем условно мониторинг.

За сега при тези условия  е достатъчно в началното у-ще да се работи с "хъс", но добрият учител по добре би се представил в клас с будни , желаещи да учат деца, отколкото в "смесените" класове.

Последна редакция: пт, 17 юни 2011, 10:11 от plamenhk

# 203
  • Мнения: 5 593
Много съм впечатлена от това, което споделяте. Абсолютно сте наясно какво става в нашето средно образование. "Елитно" училище има не само в окръжните, а и в малките градове, където има 2-3 училища. За съжаление, това е по вина на ОБЩИНАТА, че позволява да се слагат такива титли , без да е направена експертна компетентна оценка за работата, постиженията и реализацията на ученици и учители. За делигираният бюджет също сте много прави. За мен той  води до много негативни тенденции- война между училища за деца и омраза между учители, което е грозно и недопустимо, а най- лошото е, че се замазват лоши прояви, има търпимост към недисциплинирани ученици, писане на нереално високи оценки. Това се прави,  за да се харесаме на родителите и да ги задържим. Аз съм против този делигиран бюджет и много колеги от страната са против. Знам мнението на колегите от страната от блог "Начално образование', с които контактувам  и чрез блога, и чрез  срещи на живо, които се правят периодично. За съжаление, няма да го премахнат. Така е по- лесно за висшестоящите. Аргументите са общо казано "ние сме дали парите, оттам нататък се оправяйте".
За модулно обучение едва ли ще стане в нашата държава. Това означава цялостна реформа, която да е с дългосрочна перспектива, базирана на научни и разни други изследвания. Колкото за тестовете, това си е цяла наука, за да измерват точно истинските знания и умения на учениците. Миналата година бях на курс за съставители на тестове. Никак не  е лесно създаване на такъв тест. А в нашите училища всеки учител е "спецалист" по всичко. Извинете ме за дългия пост! За последно, нещата ще се оправят, когато учители и родители се борят заедно за каузата "качествено образование за всеки", а не за избрани "елитни дечица " и се намеси гражданското общество. Ние имаме ли такова?

Последна редакция: пт, 17 юни 2011, 18:37 от Gerber 1

# 204
  • Мнения: 1 479
всяко дете трябва да получи равен шанс с останалите.
Liberté, Égalité, Fraternité !
Българският вариант е "Да изравним интелигента с работника, работника със селянина а селянина със земята" Mr. Green

Ти предлагаш да се засеят някои семенца на слънце и в добра почва, а други на сянка и на лоша почва, пък после ми казваш, че ако вторите някакси настигнат първите по развитие, можело да ги преместят в добрата леха, така ли? Сам виждаш, колко е абсурдно това за растения, но не виждаш ли, че е също толкова абсурдно и за децата?

Българските правителствени агрономи са се вслушали в съвета ви и дават решителен отпор на дискриминационния уклон в образованието ни, като са решили да премахнат и математическите у-ща  след 4 клас.  На прав път са другарите - "всяко дете трябва да получи равен шанс с останалите".   bouquet  Иначе какво е виновно детенцето в  5 клас че е на "сянка и на лоша почва". Питат ли неуспелите дечица как преживяват това ?   А тези от МГ "на слънце и в добра почва" , така ли? " Остават само дискриминацията в средните, но и на тях ще им дейде реда.  Mr. Green  Целта е висше образование за всеки !  И приемането във всеки квартален ВУЗ да става без входен изпит. Grinning

 Mr. Green Mr. Green Mr. Green

# 205
  • Мнения: 2 885
Целта е висше образование за всеки !  И приемането във всеки квартален ВУЗ да става без входен изпит.

Това мисля да си го сложа като подпис.
С разрешението на Пламен, ест.

# 206
  • Мнения: 1 479
Това мисля да си го сложа като подпис.
С разрешението на Пламен, ест.
Поласкан съм, но обществено прието ли е жив човек да цитирате ? Simple Smile
                                ...................................

Силно съм изненадан от факта че се ликвидират принципите на избирателност в такъв тип училища като руското във Варна и математическите у-ща след 4 клас.
Ако приемем че ще се запазят подобни  у-ща, но само с "национално" значение е ясно кои ще бъдат децата на "националите".

Ако променят основите на учебният материал  и ги направят по елементарни, както е например в Европа , вече няма да има какво да ни отличава от другите страни. а при тази разпасана дисциплина дъното на класациите ни е сигурно.
Явно другарите се кахърят от образователната миграция, която има нарастващи тенденции и много по неблагоприятни последици от работната миграция.
Как така деца на обикновени хора ще учат в елитни университети на запад, а ?  Не ни трябват на нас елитни у-ща в всеки окръг. Колкото повече такива у-ща - толкова повече кандидати за топ западни университети. А нашите ВУЗ малко ли са ? Цели 54 парчета -  на ПЪРВО място в света сме  по брой  на глава от населението !!!  Как ще ги напълним както е тръгнала работата ?  
Затова елитните у-ща трябва да бъдат само за "националите" т.е. за децата на елита на нацията.  Истина че е малко "дискриминационно", ама поне не е в големи мащаби. Mr. Green

За народа трябва да важи правилото на Мао :

    superuu

 Mr. Green

Последна редакция: сб, 18 юни 2011, 10:04 от plamenhk

# 207
  • Мнения: 1 479
Училището в Горна Баняя е приемер за това как ужким има обективен критерий, пък на практика не се знае какво става и не/знайно как децата на много известни или авторитетни софийски личности се оказват целокупно точно в това училище още от първи клас, че и детската градина. ...И така във всеки окръжен град си има по едно такова, в което пак не/знайно защо по ужким обективни критерии, пак се оказват децата на един кръг от хора.
Нищо ново  не казвата. Не е нужно да ходите чак до Горна Баня за да откриете Америка ,когато това се вижда  даже в КЛАСОВЕТЕ където учат децата ни. Във всеки КЛАС има деца които учителката протежира.  И по мое време беше така , както в класовете така и в у-щата.

Аз ще ти кажа откъде трябва да започне да се размотава - да се върне... поне до това, което беше преди двайсет години
И аз ще ви кажа -  да се върне  това, което беше преди  09.06.1944 г.   Mr. Green
Тогава България беше на 8 място в Европа по жизнено равнище.

Затова, няма нужда повече да го повтаряш и поентваш това с подбора, защото не ни върши работа като, а хипотетично говорене!
Само  добрата фея Andariel може да  свърши тази работа.   bouquet

Нужно е просто да има ред, правила и тези правила да се спазват във всяко училище, независимо дали е частно или държавно, дали е за обикновени или надарени, или изоставащи деца, акоо ще да е за извънземни
Боже мой, ние какви ги мислехме а то било толкова просто и елементарно. Благодаря за съвета, благорим че ни отворихте очите.  Mr. Green   Влезте си вече  в ролята на добрата фея и направете чудото.  Крайно време е да минете от думи (хипотетично говорене)  към дела.  Mr. Green

Справяме се тук и сега, това е!  Peace
Браво! Тези ваши  7 682 публикации антология на успехите ви ли са ?

PS. Ако времето използвано за безмислени писаници на форума жертвахте в полза на обучението на детето си,  може би и вие щяхте да бъдете привърженичка на подбора. ideauu

# 208
  • Мнения: 51 695

Браво! Тези ваши  7 682 публикации антология на успехите ви ли са ?

PS. Ако времето използвано за безмислени писаници на форума жертвахте в полза на обучението на детето си,  може би и вие щяхте да бъдете привърженичка на подбора. ideauu

За кой ли път обвиняваш хора, за които нищо не знаеш? Не ти ли минава през ума, че доста от хората, които гледаш от високо, може би имат по-успешна кариера от теб, а и децата им може би имат по-внушителен списък от успехи от твоето на съответната възраст?

Освен това бих искала да попитам нещо. Разбрахме, че си много горд с успехите на дъщеря си. Супер. Но освен това какво толкова си постигнал в живота си, че имаш самочувствието да се изживяваш като гласа на върховната мъдрост и да поучаваш наред? Може би си прочут мениджър? Или известен учен? Всеобщо признат писател, икономист, лекар, политик? Кажи ни, моля те, на каква платформа си стъпил, че си толкова надменен? И нобелов лауреат не би писал с твоето високомерие и надменност, та очаквам да си нещо повече. За сега обаче виждам само, че по няколко пъти си редактираш постингите, но пак остават граматически и правописни грешки.

Последна редакция: пн, 20 юни 2011, 11:30 от Черна станция

# 209
  • София
  • Мнения: 62 595
Черна станция,  Hug
оставИ го, нека си приказва! Нарочно дразни, за да му отговаряме.

Общи условия

Активация на акаунт