За децата, които могат да четат преди да тръгнат на училище

  • 11 530
  • 188
  •   1
Отговори
# 165
  • София
  • Мнения: 62 595
ДСтанция, достатъчно съм обяснявала, затова те насочих към старите си постове. Не мога в десет изечения да ти разкажа стотици страници относно детското развитие, езиковото развитие и конкетно четенето, алексиите и пр. (пололината неврология, невропсихоогия, детско когнитивно развитие, психолингвистика, особености на ограмотяванатето на бъларски език, видовете езици и пр) Предостатъчно информация съм дала -- чети! Няма как да ме уязвиш по този начин, защото едно, че  е непочтено, и второ, нямаш никакви обективни основания за това. Всичко, което съм писала може да се провери в литературата. Постовете ми стоят в хисторито, писала съм именно за четенето и разбирането много. Аз на твоя инат в момента няма да се повеждам, защото е чиста загуба на време.

Ако оичаш, не се излагай повече - ти си специалист в твоята работа, а аз в моята. Теб не те уча как да инженерстваш и не поставям под съмнение какво трябва и не трябва да учат инженерите като суха теория, макар да съм потребител на телевизия и интернет, така че и ти не ме учи как да си вършаработата и какво  трябва са съм учила, макар да си се научила да четеш.

# 166
  • Мнения: 51 201
Забележи, че аз не давам акъл как да се учат децата да четат. И не се меся в работата на учителите, още повече не споря с теориите. Аз само казвам, че ако едно дете се научи само да чете в това няма нищо лошо и съвсем не значи, че чете като папагал и без разбиране. И още, че това ранно научаване на четмо е добра основа за развиване и на мозъка, и на въображението, и на лексиката и на познанията за света - сега книги дал Господ и децата има какво да четат. Толкова просто нещо казвам и не виждам с какво можеш да го оспориш, колкото и учени думички да цитираш Grinning

# 167
  • Мнения: 12 813
Способността за четене с разбиране при много хора и до късна възраст не се развива. Форумът е живото доказателство за това. Особено отидат ли към заяждане и самоизтъкване нещата, всеки пише, никой не чете.

# 168
  • София
  • Мнения: 62 595
Това, че не си виждала такива деца не означава, чее няма, и то предоволно. Затова писах, че четенето има няколко нива и процеси, разбирането също. то, затова хората правят мащабни проучвания, а не се опират само на себе си, своето дете и комшийските деца.

Алудра, това, за  което говориш е  интерпретация - по-горно ниво ниво. Първото е декодиране, второто е буквално връзване на семантиката, граматиката и пр като буквално разбиране, след него идват метафорите, аналогиите и пр, и накрая е интерпретацията, която е според личностовите характеристики, ситуацията и т.н. Peace Често тук ставаме свидетели на последното, особено когато се намесят емоции.

Последна редакция: ср, 09 дек 2015, 10:47 от Andariel

# 169
  • Мнения: 12 813
Андариел, аз не съм специалист, но ми прави впечатление как хората уж си говорят, а всъщност всеки дискутира по различна тема. Simple Smile

Не знам на каква възраст престават да бъдат буквалисти децата, но засега много се забавляваме с тях. Simple Smile

# 170
  • София
  • Мнения: 62 595
за възраст трудно да се каже, но може да се ориентира човек по емпиричен път, когато децата започнаат да се смеят на вицове и сами да извличат поуката от приказката, и да правят изводи без нещата да са изрично упоменати в речта. Някои казват, че било към 7-8, други казват, че е чак към 10 с тенденция към разгръщане на разбирането. Със сигурност в предучилищната се придържат към буквализма в разбирането, затова като ги питаш каква нещо от сорта каква е поуката от една история, те започват да ти разказват какво са чули.

# 171
  • Мнения: 1 859
Не съм сигурна, че чета с разбиране, написаното от Andariel, но правилно ли схващам, че специалистите препоръчват по-късното четене с цел по-правилно минаване през етапите на "четене с разбиране"?

# 172
  • София
  • Мнения: 62 595
Не, не препоръчват по-късно четене, а четенето да не се превръща в самоцел. Децата още от 4-годишни проявяват интерес, те се научават да четат отделни думи, възприемат ги като картинка. ако проявяват интерес, защо да не се научат с помощ на някой възрастен, но да са отделни думи или изречения, които са кратки и често срещани, от речника на близкото обкръжение на детето. Не е случайно, че първо се научават да четат думи, които са съществителни, а в нашия език и които редуват съгласна-гласна или са от еднакви срички - мама, баба, бобо, коко. Ако потръгнат нещата, нека да чете съвсем елементарни изречения от по две-три думи. Но не и преедварително научаването да чете да е стратегия за по-лесно справяне в училище, защото видиш ли, другите щели да могат да четат. В предучилищната правят толкова много езикови упражнения, учат букви, срички, така че повечето деца ако не съвсем, то почти са се научили да четат чрез сричкуване на отделни думи.
Аз си спомням, че се понаучих да чета по вестник Работническо дело. Децата ми научиха четенето на някои думи по етикетите в магазина, научиха буквите рано, но когато на 4 пробвах да направя сричка от две букви, изобщо не вдянаха, съвсем да го кажа, в норма не го вдянаха, но аз исках да ги тествам. Значи хората са си били прави по дебелите книги, че на тази възраст това просто не им е по възможностите и запомнят думи като картинки, а не като поредица от символи. Важното е каквото прочете да го разбиира, пък било то най-простото изречение или дума. При един добър учител в предучилищната детето съвсем лесно ще се научи да чете, то вече чете кратки думи, просто после вдига нивото.

# 173
  • Мнения: 14 651
Ох, поредната тема, в която уплашени майки се опасяват как скапаната система ще увреди гениалните им отрочета. Спокойно, няма. Ако сами не сте успели да превърнете детето си в дънер, и училището няма да успее.
Опитът ми с моите деца показва, че каквито и невероятни умения да имат, в училище все има какво да правят и не им е толкова скучно, даже представи си, дори четящите деца има какво да научат. Лично аз намирам предучилищната подготовка за нужна и полезна, дори детето да чете Беляев от 6-годишно, защото целта й не е да научи децата да четат, а да придобият т.нар. училищна готовност, която не е просто детето да чете.
И още една изненада - и за най-умното дете идва момент, когато трябва да отвори учебника, защото там ще пише нещо, което то не знае.

# 174
  • Мнения: 2 354
 Laughing Добре си се завърнала, Янечек.

# 175
  • Мнения: 10 547
Ох, поредната тема, в която уплашени майки се опасяват как скапаната система ще увреди гениалните им отрочета. Спокойно, няма. Ако сами не сте успели да превърнете детето си в дънер, и училището няма да успее.
Опитът ми с моите деца показва, че каквито и невероятни умения да имат, в училище все има какво да правят и не им е толкова скучно, даже представи си, дори четящите деца има какво да научат. Лично аз намирам предучилищната подготовка за нужна и полезна, дори детето да чете Беляев от 6-годишно, защото целта й не е да научи децата да четат, а да придобият т.нар. училищна готовност, която не е просто детето да чете.
И още една изненада - и за най-умното дете идва момент, когато трябва да отвори учебника, защото там ще пише нещо, което то не знае.

Интересно. Преди време твърдеше точно обратното- че в училище едно умно дете нищо не може да научи.

# 176
  • Мнения: 14 651
Вярно си запомнила, но детето ми расте и към момента мнението ми е това, което съм написала в тази тема. Какво да се прави, не само децата, а и родителите имаме периоди, които израстваме. Та, искам да кажа на авторката да го кара по-спокойно и да не се връзва на подобни трогателни картинки, които се радват на особена популярност из фейсбук.

# 177
  • Мнения: 700
Като гледам тук ще да пишат родители на деца, които са се научили рано да четат. Аз съм на 1/2 от другата страна, моето момче едва от 3 дни е на 7 год. и все още не може да чете. Аз съм от работещите до късно и изключително уморени родители. Мислех си че училището ще научи децата да четат, но уви - учителката ни каза децата, които могат да четат (повечето) се справят добре и в писането, а нашето момче много зле, почти във всяка думичка грешка  Sad
Разбира се карала съм го да срича, но той е много неориентиран, едно късо изречение четем 5 минути и накрая не знае за какво иде реч в него.
Моля за съвет как да се справим, защото сега сме в ситуация да догонваме другите в четенето и да усвояваме правилно и красиво писане. Трябва ли да напускам работа, за да обучавам детето си или да се ориентираме към частно обучение?
ПС: Имам и голяма дъщеря, която се научи да чете и да пише с печатни букви на 5 год., не съм и отделяла специално внимание, само си спомням че когато я взимах от предучилищна в градината и ми даваха един лист, който тя беше изписала със смислени изречения и от 2-те страни ( с много малко грешки дори).

# 178
  • София
  • Мнения: 62 595
направете консултация с логопед.

# 179
  • Мнения: X
Скрит текст:
Като гледам тук ще да пишат родители на деца, които са се научили рано да четат. Аз съм на 1/2 от другата страна, моето момче едва от 3 дни е на 7 год. и все още не може да чете. Аз съм от работещите до късно и изключително уморени родители. Мислех си че училището ще научи децата да четат, но уви - учителката ни каза децата, които могат да четат (повечето) се справят добре и в писането, а нашето момче много зле, почти във всяка думичка грешка  Sad
Разбира се карала съм го да срича, но той е много неориентиран, едно късо изречение четем 5 минути и накрая не знае за какво иде реч в него.
Моля за съвет как да се справим, защото сега сме в ситуация да догонваме другите в четенето и да усвояваме правилно и красиво писане. Трябва ли да напускам работа, за да обучавам детето си или да се ориентираме към частно обучение?
ПС: Имам и голяма дъщеря, която се научи да чете и да пише с печатни букви на 5 год., не съм и отделяла специално внимание, само си спомням че когато я взимах от предучилищна в градината и ми даваха един лист, който тя беше изписала със смислени изречения и от 2-те страни ( с много малко грешки дори).
Не си написала в кой клас е, но допускам че е първокласник. От началото на учебната година са изминали едва три месеца. Едва ли са взели и половината азбука.
Какво имаш предвид под догонване? Че повечето деца вече могат да четат, а той - не? Или че му е трудно да се справя с текущия материал? Или пък, че учителката се води по темпото на вече четящите и по-бързо напредващи?
Ако е първото или последното, проблемът не е при вас.

Общи условия

Активация на акаунт