За децата, които могат да четат преди да тръгнат на училище

  • 11 508
  • 188
  •   1
Отговори
# 150
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Черна станция, някак си съм пропуснала това. То има и защо - безумна работа Simple Smile
Мерси.

Химикал, точно затова държах, да не се чете преди първи клас. Защото има и други неща за правене и тогава им е времето. Като основно занимание.

# 151
  • Мнения: 1 007
Четенето не пречи, даже напротив. Но това, че детето може да чете, не е причина то да тръгва на училище. По-добре да използва умението си, като изчете много книжки - нещо, за което няма чак толкова време през следващите години.

# 152
  • Мнения: 51 188
Четенето не пречи, даже напротив. Но това, че детето може да чете, не е причина то да тръгва на училище. По-добре да използва умението си, като изчете много книжки - нещо, за което няма чак толкова време през следващите години.

Абсолютно подкрепям newsm10
Начетох се на нелепости колко било вредно децата да четат рано, как това не било истинско четене, а само папагалско разпознаване на буквите, как хиперамбициозни родители едва ли не дресирали децата си да четат с натиск и терор и прочее. Ми съвсем не е така, някои деца просто се научават да четат, някак си от самосебе си им се получава, най-вече от желание да си четат сами книжки. А четеш ли сам книжки по желание (т.е. интересно ти е) няма как да не разбираш за какво става дума. Никой не може да ме убеди, че някое дете ще чете с кеф само за да изчита папагалски думите. И, както съм писала, умеещите да четат в първи клас деца по правило си запазват аванса и остават отличници до гимназия.
И в същото време умението да се чете, пише и смята не е основание да се записва едно дете на училище преди поне да е преполовило шестата си година. Училището е нещо комплексно, а не само набор от когнитивни умения. И изчаквайки още година детето има време и за игри, и за физическо израстване и укрепване, и за психическо развитие, и за четене на приказки и други книжки. Всичко това после се отплаща и училището минава като на шега, без стрес и мъки. Че като чета тук колко им било трудно на някои, какъв стрес и мъки имало чак се чудя за някоя друга държава ли става дума newsm78 По мои спомени до края на четвърти клас се дъвчеше едно и също и се напредваше толкова бавно, че не стрес, ами скука имаше.

# 153
  • София
  • Мнения: 62 595
Станция, ти познаваш  ли изобщо механизмите на четене и преминаването през етапите на четене, че обявяваш така кое било глупости и кое не? Хайде, по-леко! Не е голяма философия да научиш едно дете в предучилищнавъзраст да чете, дори при деца с езикови и множествени артикулационни проблеми е задължително ограмотяването успоредно с другата работа.

# 154
  • Мнения: 51 188
Станция, ти познаваш  ли изобщо механизмите на четене и преминаването през етапите на четене, че обявяваш така кое било глупости и кое не? Хайде, по-леко! Не е голяма философия да научиш едно дете в предучилищнавъзраст да чете, дори при деца с езикови и множествени артикулационни проблеми е задължително ограмотяването успоредно с другата работа.

Ти познаваш ли принципите на пренос на информация, че ползваш интернет и гледаш телевизия? Че и даваш мнения за тях? Joy
Изобщо не ми трябва суха теория, аз имам ПРЕКИ НАБЛЮДЕНИЯ. И върху самата себе си, и върху детето си и знам как се е стигнало до това ранно четене и как то се отразява на развитието по-нататък. Хич не ми е нужно да познавам механизмите и етапите на четене, щом го умея, нали? И да, нелепост е (за глупост не съм писала) някой да ме убеждава, че ранното четене е вредно. Ми не е вредно, а само ползи носи. Поне ако си става естествено, а не насила.  Имам практически доказателства за това - нито аз, нито детето ми сме закъсвали когато и да е в училище или сме имали проблеми в разбирането.

# 155
  • София
  • Мнения: 62 595
Ти сериозно ли го пишеш това за телевизията? Аз определено не съм тръгнала да уче хората, на които им е работа да се занимават с преноса на информация да им казвам как имам преки наблюдения и затова да си гледат работата със сухата си теория - важното е, че аз ползвам телевизия и интернет.

 Имаш преки наблюдения, а не пряка работа с деца, нали така! Е, аз имам - не само така презряната от теб "суха" теория, а и практика, и не единствено със своите деца, а професионално. Та, ще имаш много здраве от мен! Всеки да си върши работата, за която е учил! Не по наблюдения и свободни интерпретации по себе си и децата си. Емпиричния си опит и наблюдения можеш да ги ограничиш само до личните си опит и наблюдения, но те не са ти професия, или поне не казваш да са ти професия. Можеш да препоръчаш на лекарите да си изхвърлят учебниците, а да я карат само на преки наблюдения върху себе си и децата си, ама едва ли ще отидеш при лекар, който не е минал теорията и съответстващото обучение. Или няккой да ти построи къща само на база на това, че си е сковал барака.

# 156
  • Мнения: 51 188
Гледам, че много се палиш, но за какво точно всъщност? Shocked Изобщо каква ти е тезата?  Че аз/детето ми сме се научили да четем грешно, защото не знаем теорията? Или пък не четем с разбиране? Или пък сме имали проблеми в училище? Или ранното четене ни е навредило по някакъв начин? Защото това са моите тези и не виждам проблем в тях. По твоята логика излиза, че едно дете не може да се научи да ходи правилно, защото не е учило статика и не знае нищо за проекцията на центъра на тежестта. Да ама не, научава си се да ходи без теория. И с четенето е така - понякога, ако му идва отвътре, човек се научава без да му трябва теория. И ако ефектът е добър значи всичко е било правилно. Каква грешка според теб има в това "ненаучно" научаване да се чете, ако е станало бързо и резултатно?

Забележи, че никъде не давам акъл как да се учат децата. Който е професионалист да си ги учи. Аз само казвам, че ако са се научили да четат сами преди 1 клас това е само от полза и за добро. Naughty

# 157
  • София
  • Мнения: 62 595
Моля те, Станция, не давай примери с ходенето при децата, защото съвсем накриво започваш да стъпваш! Не си наясно с тези работи така, както аз не съм наясно с преноса на информация на телевизиията (макар да имам бегла представа, учила съм по физика в училище). Точно от теб не очаквах такива нелепи примери и сръвнения.

# 158
  • Мнения: 51 188
Пак питам какво е нелепото? С какво на мен или на детето ми ни е навредило, че сме можели да четем много преди да тръгнем на училище? Хайде дай някой аргумент, че ми писна. Нещо неправилно ли сме се научили? Нещо навредило ли ни е? Нещо попречило ли ни е в училище?

Нямам какво друго да ти кажа. Но ако вместо да отговориш пак ми напишеш колко не разбирам и не знам теория ще приема, че просто нямаш аргументи.

# 159
  • София
  • Мнения: 19 981
Черна Станцийке, и аз намирам четенето за нещо хубаво, а не за вредно умение преди постъпване в училище. Но с тезата ти, че едно дете трябва поне да е преполовило 6-тата си година, за да стане успешен  ученик трайно във времето, не съм съгласна въобще. Строго индивидуално е. Има деца, физически и емоционално узрели да ходят на училище. И аз също го казвам от опит от 1 лице, на какъвто ти се позоваваш в случая на тема четене. В нито един момент училището не  е било товар, физически, интелектуален или психически, за детето ми, тръгнало на училище точно на 6. И като казвам, че е индивидуално, наистина  е така. Малките ми дъщери също можеха да четат на 6, но дори и не съм си помисляла да тръгнат с една година по-рано на училище. И то не от горчив опит с каката (какъвто няма), а защото те просто комплексно не бяха готови.  В този смисъл съм съгласна, че способността да четеш гладко не е достатъчен повод да пуснеш едно дете на училище. Но иначе  обобщението кога е най-добре да се тръгне в 1 клас се явява излишно. Има деца, които и на 6 са готови,  има и станали почти на 8, които пак не знаят къде се намират..

Последна редакция: вт, 08 дек 2015, 23:16 от пенсионирана русалка

# 160
  • Мнения: 51 188
За тръгването на училище няма да споря. Казах си моето мнение, което според мен важи за повечето случаи, но сигурно има и по-зрели деца, нека тръгват и на 5, ако родителите им преценят. Обаче са малък процент.
Докато по темата, за която съм се запънала, е друго - на никое дете няма да му навреди, ако се е научило да чете преди първи клас, стига това да не е станало зорлем.

# 161
  • Мнения: 632
Нашия случай е такъв. Детето ми е двуезично, не го научих даже и на буквите- латиница, да не го объркам , та тръгна на училище нищо не знаещо, тук всички деца бяха подготвени , четат, пишат, ходят на уроци и изненада, средното ниво на класа в първи клас 93 от 100 процента по език,  а моето с 84.  Добре, няма проблем и ние се справяме, във втори клас пак 91 процента по език, какви са тези умници в класа се чудим с мъжа ми, бяха подготвени до втори клас всички......  но  вече в горните класове- 3 клас , трябват и индивидуални качества и сам да се справяш и изненада, нивото падна на 84 процента и моето  последно по точки дете си стои пак на същите точки 84 и догодина ще ги минем зубрачите. Разбрахме, че много деца ходят  на частни уроци, а имат успех 90 примерно.    

# 162
  • София
  • Мнения: 62 595
Пак питам какво е нелепото? С какво на мен или на детето ми ни е навредило, че сме можели да четем много преди да тръгнем на училище? Хайде дай някой аргумент, че ми писна. Нещо неправилно ли сме се научили? Нещо навредило ли ни е? Нещо попречило ли ни е в училище?

Нямам какво друго да ти кажа. Но ако вместо да отговориш пак ми напишеш колко не разбирам и не знам теория ще приема, че просто нямаш аргументи.

В по-гторени постове съм описала някои неща. Ако искаш - чети. Ако ли не, лекции няма да изнасям! И именно, запънала си се, а аз не виждам смисъл да се хабя, защото така или иначе си се запънала и ще игнорираш тотално всичко. Единствено мога да  препоръчам да прочетеш какво съм писала аз, какво си писала ти и да осмислиш малко нещата. Една подсказка - четенето е един компонент от цялата учибищна готовност. Втора подказка - дете преди първи клас може да се научи да чете, четенето не вреди, но възрастта си казва думата - лексика, граматика, съзряване, които водят до нива наразбиране на текста. Трета подказка - изложи се с репликите за сухата теория. За твоя изненада, дори детското прохождане е разнищвано и има извлечена теория, защото това дава насоки при рехабилитацията при деца спроблеми в психомоторноторазвитие.

# 163
  • Мнения: 51 188
Вадиш от девет дерета вода (както обикновено) Mr. Green
- "Аз лекции няма да изнасям" е удобно измъкване, когато те питат нещо конкретно, а не можеш да го кажеш;
- Няма какво да игнорирам, защото досега не ми отговори на конкретните питания. Обаче успешно игнорирам нападките ти относно некомпетентност;
- Аз самата писах, че четенето е само един компонент от училищната готовност и умението да се чете не е основание детето да се дава непременно на училище на 6. Та защо ми го даваш това като аргумент?
- Нива на разбиране на текст има чак до зряла възраст. Вземи например "Малкия принц" - на 10 години едно дете ще разбере едно, на 30 години друго. Значи ли това, че детето на 10 години е чело без разбиране? Съвсем не, просто в хубавите книги има какво да бъде разбрано от всички възрасти;
- Отново даваш кофти довод с теорията за прохождането. Естествено, че СПЕЦИАЛИСТИТЕ, които се занимават с ортопедия, рехабилитация и пр. учат теория. Ама това няма нищо общо - те лекуват и решават проблеми. Докато децата просто се научават да ходят по принципа на опитите и грешките. Кажи ми на кое дете са му преподавали теория за да проходи и ще ти призная аргумента, но спри да носиш вода от деретата, че ще те заболи кръст без полза Twisted Evil

И да, с какво на мен и на детето ми ни е навредило ранното четене? После сме имали слаб успех? Не сме се вписали в колектива? Не умеем да четем с разбиране? Дай една само вреда и спри с празните приказки.

# 164
  • Мнения: 24 467
Четенето не пречи, даже напротив. Но това, че детето може да чете, не е причина то да тръгва на училище. По-добре да използва умението си, като изчете много книжки - нещо, за което няма чак толкова време през следващите години.
Начетох се на нелепости колко било вредно децата да четат рано, как това не било истинско четене, а само папагалско разпознаване на буквите, ...

Разбира се, че не е така и че подобно обобщение би било нелепо. Всяко дете е различно.
Най- често когато то започне да чете на собствения си език книжки, подходящи за възрастта му, то ще да разбере по- голямата част от написаното. А когато чете редовно, ще започне да разбира и повече. Полезно си е от всякъде. Както и придобиването на всяко друго полезно умение.
 
Възрастта за тръгване на училище е дъвкана достатъчно. Никой не е установил с безспорни доказателства, че тя е фиксирана и зависи само от точно навършени количество преживяни на тази земя месеци. 
.....

Но да не кривим излишно темата. Тук въпросът не е за ползите и вредите от четенето /за мен вреди от каквато и да било принципно полезна човешка дейност, извършвана ненасилствено, няма/, а за това, какво могат да правят четящите деца в ДГ и І клас.
Е, има какво да правят, видя се.
Много са тези деца, не са по 1-2 само в училищен випуск. Не са чудо някакво. Кадърните начални учители знаят това и се съобразяват с него.

Общи условия

Активация на акаунт