Дъщеря ми не иска да учи, как да постъпя?

  • 25 101
  • 384
  •   1
Отговори
# 180
  • Мнения: 9 116
От 10 г си водя бюджет. Оправям се със събиране, изваждане, умножение, деление, десетични дроби и проценти. За повече нямам място в хард диска. Зает е с други неща - аз съм учител по езици, не по математика.

Езиците са богатство. За тях винаги съм казвала и ще казвам - Колкото повече, толкова повече Simple Smile Дори и само за да можеш да прочетеш някоя книга, която я няма на български.

За езиците съм напълно съгласна, но едното не изключва другото. Колкото повече, толкова повече 😀

# 181
  • Мнения: 51 122
И аз не разбирам защо много често езиците се противопоставят на математиката и другите инженерни и природни науки - "моето дете не е с математическа настройка, ама затова пък му се удават езици". Дрън, дрън. Моето, като е математик, да не би да е останало без език? Езикът си е просто необходимост и ТРЯБВА да се знае задължително, това никога не е било опция. Все пак, когато детето един ден отиде да учи и евентуално работи в чужбина, това че знае език, няма да е никакво предимство - всички местни знаят. Езикът ще е само средството да успее да покаже какво знае по специалността и ще го оценяват по тези знания.

Последна редакция: вт, 07 юли 2020, 19:20 от Черна станция

# 182
  • Мнения: 9 116
Черна станция +1.
За най-добрите специалисти има и преводачи. Важното е да има какво да кажеш.

# 183
  • Мнения: 35 493
Хората са различни и наистина има такива, на които езиците им се отдават и ги учат много лесно. Други пък разбрират логиката на математиката, която пък за трети е супер непонятна, но са добри в пеенето например или рисуването...
Затова сме различни. Не е и нужно да бъдем "специалист по всичко". Въпросът е, че децата в училищна възраст трябва да усвоят достатъчно от всички науки, за да разберат в кое са добри и да се развиват натам.

# 184
  • София
  • Мнения: 62 595
математиката е език. Повечето хора, които казват "не разбирам, не гома, математиката не е за мен", са напълно в норма и единственото обяснение за това "не разбирам" е, че навремето някой не е обяснил на детето нещата, а на стари години детето вече не иска да учи математика. Все пак, не са толкова много хората, които са с дискалкулия. Обаче езикът и математиката са вързани, така че съм много, ама много подозрителна, когато възрастен каже, че не го бива в матепатиката, а го слушам и гледам, че се изразява достатъчно добре езиково, прави логически връзки и има математическо мислене. Да не знае математиката правя изключение, и то частично, само за дете, което има обучителни трудности. За останалите  - не.

# 185
  • Русе
  • Мнения: 12 218
Математиката не е точно език, а връзки. Изучават се част,  а доста от преподавателите дават задачи, които изискват качества да се прилагат, откриват, проследяват. Не е само прилагане на правила

# 186
  • София
  • Мнения: 62 595
И как да не е език? Има "думи", има "синтаксис", има си всичко. В този смисъл е език. Езикът е връзки, защото няма как да "вържеш" едно смислено изречение, ако не можеш да правиш връзки.

# 187
  • Мнения: 1 153
Не знам колко е математика езикът, но знам четири, единият на ниво С1, за другите нямам сертификат, но са около В2. За математиката - можех да напиша формулите, теоремите, определения разни и до там.   И на уроци ходих, и дядо ми ме мъчеше по вашите тертипи, че не може да не мога, ама ядец. И честно казано никак, ама никак не ми е мъка, че не мога да реша синуси и косинуси и разните там неща след 5ти клас. Тъй че, нещо ми се губи връзката език - математика.

# 188
  • София
  • Мнения: 62 595
какво означава "вашите тертипи"? Дори не знаеш какви са тертипите, ама пишеш, че било по тях. Да, губи ти се връзката език-математика, всъщност тя е двупосочна, но на теб ти е изгодно да ти се губи.

# 189
  • Мнения: 1 153
Ами вашите тертипи, да, май ти се губи значението на думата. Тук се прокламира, че нямало как да не може да се покрие изискването на МОН за материала, че ако се обяснявало и се занимавало детето, задължително ще изучи за отличен материала. Вие го казвате в тази тема. Ето, че не е така.
И ето ти значението на думата ТЕРТИП - м., само ед. Разг.
1. Маниер, начин, образец. По свой тертип.
2. Добър маниер, начин (обикн. на подредба, на поддържане на ред и чистота). Има тертип.
Ти си избери кое значение съм ползвала.

# 190
  • Мнения: 9 116
Сега ще се надпреварваме ли кой колко езика владее и на какво ниво? Дипломи да прилагаме ли за доказателство или ще си вярваме? Дали печели пари с тях или просто си чете книги и гледа новини и филми?

На децата е добре да се покажат повече хоризонти.

# 191
  • Мнения: 1 153
На децата се показват много хоризонти. Обаче, ако не е някое бавноразвиващо се или водещо се по мамин акъл, още в 5-6 клас знае къде го бива и къде не. И не си меря нищо, просто показвам, че можеш да овладееш езици без да владееш математиката. Наистина ли не разбираш какво пиша, или ти е по-удобно да се правиш на неразбрала?

# 192
  • София
  • Мнения: 62 595
тея, зная какво е тертип, няма нужда да ми копираш тълковния речник. Това, което казвам е, че дори не знаеш какви са моите тертипи, ама пишеш "вашите тертипи не работят". Кои са тези "ваши тертипи"?, да вземем да ги изясним! И да, едно дете в норма може да покрие изискванията на МОН поне за четворка, стига да не го мързи много и стига да не е изпуснало много материал още в първите класове.
Без да извиняваш, ама малко да ми даваш акъл кое как можело и не можело..., ами, не става, аз с това си вадя хляба. Не си наясно как стоят нещата и вместо да чуеш, рипаш, защото така ти е по-лесно. Ми, ако щеш, няма да седна да те обучавам, я! 

# 193
  • Мнения: 9 116
Тея, 5-6 клас е твърде рано според мен.
Едно нещо харесвам в българското образование - възможността след гимназия да можеш да следваш всичко.
С езиците ти започна да се изтъкваш. Аз не разбирам какво общо имат с математиката.

# 194
  • Мнения: 51 122
Тук се прокламира, че нямало как да не може да се покрие изискването на МОН за материала, че ако се обяснявало и се занимавало детето, задължително ще изучи за отличен материала. Вие го казвате в тази тема. Ето, че не е така.

Всъщност наистина може, ако не чак за 6, то за 5 със сигурност и особено до 5 клас. Виждала съм много ученици, уверени че не могат да дишат математиката, които връзват отличен успех по предмета даже и в гимназията. Все пак говорим за МОН, не за състезателен материал. Който не успява, просто си търси оправдание за нежеланието си да се опита да се пребори.  На мен да не би да ми е било много приятно в часовете по литература да пиша теми (едно време трябваше да се пишат "правилните" неща, а не просто да се спазват правилата като днес). Ама стисках зъби и успях да хвана оценка, макар още да мразя предмета (не книгите и четенето, предмета). И така и не научих разните му синекдохи, сказуемни определения, дактилни стъпки и ямбове. Но за това обвинявам само своето нежелание, а не казвам, че мозъкът ми не е устроен да ги научи. Учих ги точно толкова, колкото да вържа оценка. Та и с математиката и физиката може по същия начин да се справи всеки литератор.

Общи условия

Активация на акаунт