Oнлайн консултации с детско-юношески психолог – задайте въпрос на Антоанета Георгиева

  • 68 722
  • 344
  •   1
Отговори
# 210
  • Мнения: X
Здравейте!

Консултирах се с детски психолог, при когото евентуално възнамерявам да водя 11-годишната си дъщеря. Проблемът е, че детето дава индикации за нещо, което я притеснява, но отказва да сподели какво е то - изглежда сякаш я е страх да сподели. В същото време това таено вътре в нея преживяване се отразява на поведението й в сериозна степен, давайки негативен отенък на целия й живот.
 На първата консултация отидох сама, за да обясня ситуацията. Направи ми впечатление, че психологът каза, че няма право да ми каже какво е споделило детето. Има право да ми каже единствено, ако дъщеря ми сподели нещо, което е свързано с непосредствена заплаха за живота или здравето й. Аз добре разбирам за конфиденциалната страна на терапията, но все пак говорим за дете под 18 г. Не очаквам да ми се каже абсолютно всичко, но имам очаквания специалистът да сподели с мен когато достигне до същината на проблема, а се оказва, че не мога да разчитам на това. Въпросът ми към Вас е наистина ли нещата стоят по този начин, или  да потърся психолог, който би споделил с мен повече?

# 211
  • Мнения: 2
Здравейте, имаме дъщеря  на 6г и половина. От 3 месеца е с болки в корема около пъпа, водихме я на какви ли не доктори, направихме и всякъкви изследвания и проблем не беше открит. Да, но болките продължават. Има две сестри-близначки на 2 години, които много обича и постоянно играе с тях.
Посъветваха ни да се обърнем към психолог, тъй като тя е много чувствителна и е доста привързана към мен, да не би болката в корема да е на психична основа, за да търси повече внимание. Няма определено време в което да я боли повече или по малко, но напоследък ни изглежда някък умислена , по нервна (чопли си долната устна от време на време) и лесно се разстройва. А като я питаме защо се разстройва почва да плаче и да повтаря мама, мамааа, искам мама да ме гушне и започва още повече да плаче.
Въпросът ми е възможно ли е тази болка в корема наистина да е на психична основа и тя несъзнателно да мисли,че наистина я боли корем и какво бихте ни посъветвали да направим?

# 212
  • Мнения: 3
Здравейте! Дъщеря ми е на 7.5 години, а от две години насам тренира индивидуален и изключително труден спорт - фигурно пързаляне. По принцип досега не е показала да е спортна натура, не гори от желание да си кара колелото или тротинетката например, ако прави нещо е рядко и по малко. Но този спорт сама си го избра, като изобщо не очаквах, че ще изтърпи и 10 посещения, до преди това не можеше и обикновени кънки да кара. Има добро телосложение и може да постигне добри резултати, но има някакви бариери, които я блокират. Изпълнителна е, старае се, спазва установения ред по време на тренировки, уж ходи с желание. Но, много често постоянно се оглежда като подплашен заек, все се страхува от останалите покрай нея, отделно не развива нужната на този етап скорост, може би отново от страх. Отделно, много често ми казва когато я попитам нещо, че все не е разбрала. Понякога ѝ се повтаря стотици пъти едно и също нещо във времето и пак не схваща или не изпълнява правилно. Не я насилвам да ходи, разговаряме много, но този страх вече много ѝ пречи за напредването. На свободни сесии е още по-страшно, там почти не влиза, заради тези, които са там за забавление и не знаят какво правят. Обяснявала съм много за страха, не я лъжа "няма страшно", "няма да паднеш", "няма да те боли". Подкрепям я на 200%, само защото сама си го е харесала, но трябва да ѝ помогна да преодолее блокажите и страха си и да върви по-уверено напред. Моля за помощ! (Търсих психолог да я заведа, искат да работят с мен, малка била, а аз исках някой да поговори по негов си начин с нея, за да научи от къде и защо е така и да се дадат насоки за работа.)

# 213
  • Мнения: 1 680
Здравейте,
имаме дете на 3 години. Много "живо", и много чуствително. Не е отглеждам с урядне и каране, а по- скоро с положително родилетсво.
в баща му сме разделени от година. все още се събираме на едно място, стараем се да имаме споделено родтселство , но не сме с особено добри отношения. По- скоро общуваме ограничено. Аз имам и друг парньор с който вс еоще не живея, но ползва детето.
Последно време наблюдавам , че когато малкият е превъзбуден или някой му се скара започва да крие лицето и да хлипа. Не е точно плач. А в по- тежи сутиации (случвало се е 2 -3 пъти)
 започва да си удря главата в земяна или да се хапе у да си слага пръста в устата , все едно иска да се задави
на какво може да се дължи това, редно ли е да се повети специалист на живо?

# 214
  • Мнения: 262
Здравейте, имам момченце на 1 годинка и 3 месеца. Много емоционално, любопитно и страшно игриво. От известно време имаме проблем.Почти всеки път когато се наложи да го взема, за да правим нещо извън игра с него ( например хранене, смяна на памперс и така нататък), започва да ме удря по лицето и да се ядосва. Като с мен го прави очевидно от яд, а с баща му също се случва, но когато си играят и тогава си личи, че е от емоция.
Всеки път когато ме удари обяснявам, хващам ръчичките, за да спре, но не виждам никакъв ефект. Знам, че е мъничък, но искам да знам дали мога нещо да направя по въпроса. Освен това се е научил и да се извива назад, да ляга по земята, като отново това го прави при мен.
Благодаря ви предварително!

# 215
  • София
  • Мнения: 1 464
Здравейте!
Имам 3 деца и с 2-те девойки имам малко проблеми. Надявам се да можете да ми помогнете.
Голямата девойка е на 17 и от известно време отказва да яде. А когато реши че е гладна и хапне дори 2 хапки от нещо започва да ѝ се повръща. Много ме притеснява, защото е висока 156см, а е едва 39кг. Предполагам че аз имам голяма вина за хранителното разтройство на дъщеря ми, защото се занимавам с фитнес тренировки.
Малката ми дъщеря е на 8 и за мой ужас реве постоянно и за всичко. Нямам идея как да се справя с това реване. Големите никога не са били такива ревливи. Надявам се да можете да ми помогнете.

# 216
  • Мнения: 272
Здравейте, доктор Георгиева! Имам дъщеря, която другия месец става на 7 години. Като цяло още от малка не е много общителна , може би, защото тръгна на детска градина когато навърши 4 години, а преди това не е имала много контакти с други деца. Много трудно се адаптира в детската градина и винаги е ходила без желание. Напоследък обаче усещам една такава апатия ако мога да го нарека. Например, когато децата играят в детската градина дъщеря ми сяда сама и си рисува, сподели ми, че този рожден ден не желае да го празнува с деца в детски кът ( както беше миналата година). Записана е на спорт в градината, на който също от днес ми заяви,че не иска да ходи. Когато я попитам за проблем в детската - отрича. Говорила съм с учителите - хвалят я ,че е много послушна и изпълнителна. Ще се радвам да чуя мнението Ви.

# 217
  • София
  • Мнения: 4 244
Здравейте, майка съм на 3 деца - на 11 г., 4,10 г. и 1,2 г.
Дъщеря ми на 4,10 г. от около 8-10 месеца започна да проявява интерес към биберона на брат си. В началото говорехме, обяснявахме и всичко беше ок, но с времето (от около 5-6 месеца) започна да го взима скришно и да си го слага в устата. После започна да рови по шкафове и тн. и ако открие стар биберон го взима и ляга с него. Отново обяснявахме, че е голяма вече - кака, че бибите са за брат и, че е бебе и така той се успокоява като се разплаче. Че тя трябва да му покаже, че му е кака и не ходи с биба. Но нямаше промяна.
От 2 дни си намери стара нейна бибеброна. Взех я и я срязах, но тя пак си я взима и слага в устата и спи с нея. Вчера докато беше на градина я взех и скрих и снощи настана истински ад. Рева и се тръшка над час и половина, че си иска бибата. Че баща ѝ и бил обещал биба. Казах, че кучето ни я е взело и сигурно изяло или скрило някъде, но тя продължи да реве. Искаше да вземе биберона на брат си.
Искала да спи с биберон, защото и "било скучно на устата" 😳😳😳😳 накрая от изтощение заспа.....

За първи път се сблъсквам с такова нещо и ви моля, за насоки, съвет. Чувствам се безсилна да се справя с тази ситуация.

По принцип тя като бебе беше с биберон, но го махнахме без да е имало проблем и да го е търсила и плакала за него.

# 218
  • Мнения: 156
Скрит текст:
Здравейте,
Въпросът ми е следният: Защо се получава така, че при положение, че се опитвам да възпитавам детето си с дисциплина, то не ме има за авторитет и се смее на забележките ми, даже и когато съм доста ядосана, зависи от извършената от него пакост? Това не го прави с никой друг член от семейството. Съпругът ми смята, че околните (баби и дядовци) объркват възпитанието му и то не знае кого да слуша, често се караме за това, защото той смята даже, че го настройват против нас, дори собственият му баща, при което аз се ядосвам, че мисли така, детето е прекалено малко и дори не разбира още и елементарни думи, камо ли да бъде настроено... Но не само за мен е очевидно, че детето прави беля, аз правя забележка, то я повтаря (белята), аз се ядосам, то почва да се смее, запомня какво му е забранено в случая и започва системно да го прави, докато не си намери друго занимание с времето и липсва авторитет на майката в семейството. Дали това ще е трайно и как да покажем на детето, че родителят трябва да се уважава?

Здравейте!
Трудно ми е да отговоря на въпроса ви. Има много липсваща информация, годините на детето, имате ли друго дете, заедно ли живеете с бабата и дядото? Те как се отнасят към вас? Как точно поставяте границите и т.н. За да ви дам точен и професионален отговор, трябва да направим лична консултация, защото всякакво мнение от моя страна ще бъде в сферата на предположенията, което не бих направила, защото ще е непрофесионално.
Поздрави!
На две, навършени наскоро. Отделно живеем от баби и дядовци. Отношенията ни са чудесни, но някои членове на семейството също подценяват авторитета ни и се повлиява на режима на детето (игри до късно, превъзбуда, която после води до истерии). Детето е в бебешкия пубертет и е изключително нервно, емоционално, настоятелно.
Не всички отдават значение на границите, които поставяме, но и ние сме до голяма степен деликатни.
Проблем имаме и с храненето, постоянно търси храна, но много често не яде каквото му се дава, отказва, плюе или хвърля на земята. Но ако не нацелим какво иска, изпада в истерия. Примерно вчера за следобедна закуска давам кисело мляко, той отказва, става от масата, отива до едно шкафче, където понякога държа сладки неща за мен и мъжът ми или кафе и започва истерично да крещи ам-ам (това му е основна дума в краткия речник), там няма нищо, но той не разбира и изпада в пълна истерия, след която се успокои много трудно - наложи се да го изведа в близкия парк. Това е защото околните го научиха да яде сладко и то си търси. Мъжът ми май ще се окаже прав, смятайки, че всичките проблеми идват от огромните разлики в дисциплината, с които детето се сблъсква, тоест аз съм строга и държа на графика, реда, дисциплината, а с другите е пълен хаос, дават лакомства, заиграват се до забрава и т.н. Заради това разредих контакти между детето ми и родителите ми, но още си е глезен и своенравен. И аз се изнервям често, избухвам, напрягам и мъжа ми и взеха пак да ни куцат отношенията, понякога имам чувството, че лошият период на детето ще ни раздели.
Имаме и дъщеричка на 8м. но това  не влияе на поведението на сина ни, тъй като я обича и й се радва.


Здравейте!

Вашето дете е на възраст, в която тества граници и реакциите на възрастните. Смехът при забележка не е знак за неуважение, а начин да обработи напрежението. Повтарянето на „белите“ е част от процеса на учене – децата експериментират какви реакции ще получат.

 Как да реагирате?

Запазете спокойствие – ако реагирате с гняв или раздразнение, детето може да възприеме това като игра и да продължи да повтаря поведението си.
Бъдете последователни – ако понякога позволявате, а друг път забранявате, детето ще продължи да тества границите.
Пренасочвайте вниманието – вместо „Не прави това!“, кажете: „Ела да направим нещо друго.“
Не наказвайте с гняв – твърд, но спокоен тон има по-голям ефект.

Проблемът с храненето и истериите:
Детето търси контрол – ако истерията води до получаване на желаното (например сладко), то ще я използва отново. Опитайте да давате избор („Искаш ли кисело мляко, или банан?“), вместо да го насилвате.
Не се поддавайте на плача му – ако веднъж разберe, че няма резултат, ще намали тези изблици.

Различия в дисциплината (баби и дядовци):
Различните подходи в семейството могат да влияят, но детето разбира разликите в средата. Важно е Вие да сте последователни у дома, дори ако другите са по-отстъпчиви.

Това е фаза – ще мине!
Вашето дете не е „разглезено“ или „без уважение“ – просто се учи. С търпение, ясни граници и спокойствие този период ще отмине. Поздрави и успех!

Последна редакция: вт, 14 яну 2025, 13:17 от Рaдост

# 219
  • Мнения: 156
Здравейте д-р Георгиева!
Започвам вече да се виждам в чудо с моят син, който е на 13 години. Той отдавна не е с хубави оценки в училище, но тази година положението е вече съвсем зле. Постоянно говоря за това, колко е важно да се учи и как това е единствената му отговорност и задължение, предприехме мерки и от скоро започна и уроци да посещава. До скоро поне нямаше проблеми с дисциплината в училище, но в последния месец, класният ръководител ми се оплаква, че тази година наблюдава и агресия в поведението му, а не само това, че е разсеян и не слуша в часовете.

За да е пълна картинката, следва да отбележа, че с баща му сме разведени от 4 години. Като ангажираността му се изразява само в това да го взима през уикенд. Общо взето не говорят за дисциплина оценки и подобни неща. Дори смея да твърдя, че нямат много добри отношения като баща и син, по-скоро той по задължение отива там.

Пробвала съм наказания с неползването на телефон и други електронни устройства, но и това не го трогва много. Говорила съм нормално и съм се карала, но всичко си върви все по един и същи начин, че дори и става по-зле, струва ми се.

Не зная вече как да действам и какво да направя. Ще съм благодарна ако можете да ми дадете някакви съвети и напътствия, как мога да повлия по положителен начин на цялата тази ситуация.


Здравейте !

Разбирам, че ситуацията е трудна, но поведението на сина Ви не е просто „лошо“, а сигнал, че нещо го тревожи. Спадът в успеха, липсата на мотивация и агресията може да са резултат от емоционален дискомфорт, труден преход в юношеството или липса на усещане за подкрепа и свързаност.

Как да подходите?
✔ Фокусирайте се върху връзката, а не само върху дисциплината – вместо да го наказвате, опитайте се да разберете какво го демотивира и как се чувства.
✔ Включете го в намирането на решения – питайте го: „Какво според теб ще ти помогне да се справиш по-добре?“
✔ Опитайте да ангажирате бащата – ако е възможно, насърчете по-добра комуникация между тях.
✔ Ограничете контрола, увеличете диалога – наказанията не решават проблема, но подкрепата и разбирането могат да го насочат в по-добра посока.
Ако ситуацията се влошава, консултация с детски психолог може да помогне да разберете по-дълбоките причини за неговото поведение.
Поздрави и успех!

Последна редакция: вт, 14 яну 2025, 13:18 от Рaдост

# 220
  • Мнения: 156
Здравейте!

Става въпрос за детето ми на 5г. - момче, единствено дете в семейството.
Бих казала, че винаги е бил инат и буен.
Като тръгна на градина нещата се влошиха, сега е трета група. Там често отказва да си прави задачите, вкъщи иска, но само задачи които той прецени (примерно чета условието на дадена задача и ако не му хареса, напълно отказва да я правим или казва да я направя аз).
Държи се предизвикателно, на моменти бих казала нагло, не зачита правила.
В градината знае много добре правилата и често ги нарушава, с ясното съзнание че ще го накажат. Вчера е бил наказан да седне на столчето до елхата и е махал топките на елхата.. Причината за наказанието - докато репетират за коледното тържество, ставал да закача едно дете. След обяснение от годпожата да си сложи ръцете отзад, отказал под предтекст че ще го заболят ръцете. Когато госпожата се е опитала да говори с него защо не спазва правилата, той казал “защото съм лош и мама ме възпитава да съм лош”. Няма такова нещо.
Често е разсеян в градината и не чува условията на задачите. Може би това е и причината да не ги прави, казва не мога и това е.
В същото време мога да кажа, че детето няма самочувствие и си е страхлив. Не е “отракан. Често обижда хората около себе си и си позволява и доста се лигави.
С наказание и караме, нещата стават по-зле, когато се опитаме с добро ни се качва на главата.
Преди месец и половина  се наложи да посетим зъболекар, защото има кариес, позволи си да каже на доктора, че е “тъпанар”. От тогава не можем да отидем на какъвто и да е специалист - педиатър, УНГ, без да има разправии. Преди не сме имали проблеми с прегледите при специалисти.
Лелята в градината, която успяваше да има подход към него, вече не работи там (от месец).
Забравих да спомена, че в градината е сложен на “масата на непослушните”.
П.С Устройствата са ограничени и винаги е било така. Вкъщи не се пуска ТВ. Даваме му таблет не всеки ден, по 30 минути.

Детето е емоционално и чувствително със сигурност, но таи в себе си и изрязаява по този начин.

П.С 2: Днес ме накара да му се извиня, защото съм му сложила картофено пюре в чинията, а той не го искал.


Ще се радвам да споделите вашето мнение у съвет!
Благодаря предварително!



Здравейте!

Разбирам, че се чувствате изтощена и объркана от поведението на сина си. Това, което описвате – предизвикателно поведение, отказ от задачи, ниско самочувствие и трудности със спазване на правила, може да бъде знак за силна нужда от контрол, емоционална чувствителност и борба за внимание.

Какво може да стои зад това поведение?

✔ Търсене на автономност – на тази възраст децата искат сами да решават какво да правят. Ако усети натиск, отказът е естествена реакция.
✔ Емоционална несигурност – фразата „защото съм лош“ може да е сигнал, че се чувства неразбран или недостатъчно добър.
✔ Реакция на промяна – напускането на лелята в градината може да е повлияло, особено ако е била важна за него.

Как да подходите?
- Не се фокусирайте върху наказанията – те засилват негативното поведение. Вместо това покажете, че разбирате емоциите му, но има последствия:
Например:  „Виждам, че си ядосан, но не говорим така на лекаря. Ако искаш, може да измислим друг начин да изразиш недоволството си.“

- Давайте избор, вместо заповеди – Например: „Сега ще направиш задачата!“;  „Искаш ли първо да нарисуваме нещо, или да направим задачата?“

- Изградете усещане за успех – ако се чувства неуспешен в градината, може да отказва и други задачи. Давайте му лесни победи: Например:  „Това беше трудна задача, но се справи страхотно с първата част!“

- Установете граници с любов – не позволявайте манипулации, но останете спокойни:
Например: „Разбирам, че не искаш картофено пюре, но не е нужно да ти се извинявам. Ако не искаш, няма да го ядеш.“

Важно: Ако поведението му се задълбочава, може да е полезна консултация с детски психолог, за да се изясни дали има допълнителни фактори, като тревожност или трудности с концентрацията.
Поздрави и успех!

Последна редакция: вт, 14 яну 2025, 13:21 от Рaдост

# 221
  • Мнения: 156
Здравейте, пише ви една мама от Варна! Детето ни се роди в депресивно състояние и с завързана пъпна връв на възел! След самото раждане още в болницата му откриха поренцефална киста, коята намаля повече от половината! Сега детето ни е точно на две годинки! Правихме скенер и кистите ги описват като малки по размери! Детето трудно проходи на година и половина имаше криви стъпала! Сега и с говора изостава. Казва думички, бръщолеви на бебешки има реч, но ми се струва, че изостава! Имам още едно питане, не искаше биберона и лапа палеца и така заспива. Какво можете да ми предложите да не лапа пръста като заспива и как да го отучиме да не лапа ръцете? Ще ви бъда благодарна, ако ми отговорите!


Здравейте!

Разбирам вашето притеснение – развитието на всяко дете е индивидуално, но е напълно нормално като родители да се тревожите.

Относно развитието на говора и моториката:
Тъй като детето Ви е имало трудности с прохождането, е възможно и говорното развитие да изостава малко. Децата, които по-късно започват да ходят, често отделят повече енергия за двигателни умения, а речта идва след това.

✔ Какво можете да направите?

Говорете с детето много – описвайте всичко, което правите, задавайте прости въпроси („Искаш ли ябълка, или банан?“).
Пейте песни, рецитирайте стихчета – ритъмът и повторението помагат за развитието на речта.
Играйте игри с имитация – животински звуци, движения („Как прави кучето?“).
Консултация с логопед – ако речта не напредва значително в следващите месеци, може да е полезно.
- Ако детето реагира на името си, разбира прости инструкции и се опитва да комуникира (дори с жестове), значи има речево развитие, просто с по-бавен темп.

- Как да го отучите да лапа палеца?
Лапането на палеца е механизъм за успокояване, който някои деца използват по-дълго време.

 Какво можете да опитате?

Дайте алтернатива – меко плюшено одеяло, играчка или нещо, което да държи, докато заспива.
Занимавайте ръчичките – през деня ангажирайте ръцете му с играчки за стискане или малки предмети за сортиране.
Използвайте позитивна награда – похвалете го, когато не лапа пръста.
Масаж и успокояване преди сън – понякога децата го правят от стрес или нужда от повече физически контакт.
Важно: Повечето деца спират сами до 3-4 годишна възраст. Ако продължи след този период, е добре да се консултирате с детски психолог, за да се изключат емоционални причини.

Въпреки предишните трудности, детето Ви напредва! Бъдете търпеливи, окуражавайте речта с игри и не се тревожете прекалено за лапането на пръста – с правилен подход това също ще отмине. 
Поздрави и успех!

Последна редакция: вт, 14 яну 2025, 13:23 от Рaдост

# 222
  • Поморие
  • Мнения: 599
Здравейте,
Въпросът ми е следният: Защо се получава така, че при положение, че се опитвам да възпитавам детето си с дисциплина, то не ме има за авторитет и се смее на забележките ми, даже и когато съм доста ядосана, зависи от извършената от него пакост? Това не го прави с никой друг член от семейството. Съпругът ми смята, че околните (баби и дядовци) объркват възпитанието му и то не знае кого да слуша, често се караме за това, защото той смята даже, че го настройват против нас, дори собственият му баща, при което аз се ядосвам, че мисли така, детето е прекалено малко и дори не разбира още и елементарни думи, камо ли да бъде настроено... Но не само за мен е очевидно, че детето прави беля, аз правя забележка, то я повтаря (белята), аз се ядосам, то почва да се смее, запомня какво му е забранено в случая и започва системно да го прави, докато не си намери друго занимание с времето и липсва авторитет на майката в семейството. Дали това ще е трайно и как да покажем на детето, че родителят трябва да се уважава?

Здравейте!
Трудно ми е да отговоря на въпроса ви. Има много липсваща информация, годините на детето, имате ли друго дете, заедно ли живеете с бабата и дядото? Те как се отнасят към вас? Как точно поставяте границите и т.н. За да ви дам точен и професионален отговор, трябва да направим лична консултация, защото всякакво мнение от моя страна ще бъде в сферата на предположенията, което не бих направила, защото ще е непрофесионално.
Поздрави!
На две, навършени наскоро. Отделно живеем от баби и дядовци. Отношенията ни са чудесни, но някои членове на семейството също подценяват авторитета ни и се повлиява на режима на детето (игри до късно, превъзбуда, която после води до истерии). Детето е в бебешкия пубертет и е изключително нервно, емоционално, настоятелно.
Не всички отдават значение на границите, които поставяме, но и ние сме до голяма степен деликатни.
Проблем имаме и с храненето, постоянно търси храна, но много често не яде каквото му се дава, отказва, плюе или хвърля на земята. Но ако не нацелим какво иска, изпада в истерия. Примерно вчера за следобедна закуска давам кисело мляко, той отказва, става от масата, отива до едно шкафче, където понякога държа сладки неща за мен и мъжът ми или кафе и започва истерично да крещи ам-ам (това му е основна дума в краткия речник), там няма нищо, но той не разбира и изпада в пълна истерия, след която се успокои много трудно - наложи се да го изведа в близкия парк. Това е защото околните го научиха да яде сладко и то си търси. Мъжът ми май ще се окаже прав, смятайки, че всичките проблеми идват от огромните разлики в дисциплината, с които детето се сблъсква, тоест аз съм строга и държа на графика, реда, дисциплината, а с другите е пълен хаос, дават лакомства, заиграват се до забрава и т.н. Заради това разредих контакти между детето ми и родителите ми, но още си е глезен и своенравен. И аз се изнервям често, избухвам, напрягам и мъжа ми и взеха пак да ни куцат отношенията, понякога имам чувството, че лошият период на детето ще ни раздели.
Имаме и дъщеричка на 8м. но това  не влияе на поведението на сина ни, тъй като я обича и й се радва.




Здравейте!

Вашето дете е на възраст, в която тества граници и реакциите на възрастните. Смехът при забележка не е знак за неуважение, а начин да обработи напрежението. Повтарянето на „белите“ е част от процеса на учене – децата експериментират какви реакции ще получат.

 Как да реагирате?

Запазете спокойствие – ако реагирате с гняв или раздразнение, детето може да възприеме това като игра и да продължи да повтаря поведението си.
Бъдете последователни – ако понякога позволявате, а друг път забранявате, детето ще продължи да тества границите.
Пренасочвайте вниманието – вместо „Не прави това!“, кажете: „Ела да направим нещо друго.“
Не наказвайте с гняв – твърд, но спокоен тон има по-голям ефект.

Проблемът с храненето и истериите:
Детето търси контрол – ако истерията води до получаване на желаното (например сладко), то ще я използва отново. Опитайте да давате избор („Искаш ли кисело мляко или банан?“), вместо да го насилвате.
Не се поддавайте на плача му – ако веднъж разберe, че няма резултат, ще намали тези изблици.

Различия в дисциплината (баби и дядовци):
Различните подходи в семейството могат да влияят, но детето разбира разликите в средата. Важно е вие да сте последователни у дома, дори ако другите са по-отстъпчиви.

Това е фаза – ще мине!
Вашето дете не е „разглезено“ или „без уважение“ – просто се учи. С търпение, ясни граници и спокойствие този период ще отмине. Поздрави и успех!









Изключително съм Ви благодарна за препоръките!
А как да се справим когато с бащата имаме различни възгледи за възпитанието на детето? Всъщност се чудя дали това в бъдеще няма да стане причина детето да не ме уважава достатъчно като родител - когато направя забележка, доста съм избухлива (и знам, че трябва да поработя над това), съпругът ми ме обвинява, че се отнасям злобно към собственото си дете, че вече го било страх от мен, че го разплаквам и се стига до скандал. Дали трябва да сменя средата в която възпитавам децата си или да потърсим някакъв вид професионална терапия? Правя всичко по силите си, но имам чувството, че собственият ми съпруг ме подкопава като родител и авторитет пред сина ми. Самият той не допринася с нищо във възпитанието, не се опитва да го възпитава, да го направи човек, но иначе като не е в настроение или не се чувства добре, му пречи, когато детето търси внимание, ходи след него и като не му се угоди крещи истерично (детето).То и по принцип си крещи от най-малката забрана.
Осъзнавам, че е период, тежко е, но сигурно има хора, които са преминали и през по-тежка ситуация. Ще направя всичко, което зависи от мен, за да се справим докато израсне периода.

# 223
  • Мнения: 156
Здравейте!

Консултирах се с детски психолог, при когото евентуално възнамерявам да водя 11-годишната си дъщеря. Проблемът е, че детето дава индикации за нещо, което я притеснява, но отказва да сподели какво е то - изглежда сякаш я е страх да сподели. В същото време това таено вътре в нея преживяване се отразява на поведението й в сериозна степен, давайки негативен отенък на целия й живот.
 На първата консултация отидох сама, за да обясня ситуацията. Направи ми впечатление, че психологът каза, че няма право да ми каже какво е споделило детето. Има право да ми каже единствено, ако дъщеря ми сподели нещо, което е свързано с непосредствена заплаха за живота или здравето й. Аз добре разбирам за конфиденциалната страна на терапията, но все пак говорим за дете под 18 г. Не очаквам да ми се каже абсолютно всичко, но имам очаквания специалистът да сподели с мен когато достигне до същината на проблема, а се оказва, че не мога да разчитам на това. Въпросът ми към Вас е наистина ли нещата стоят по този начин, или  да потърся психолог, който би споделил с мен повече?

Здравейте!

Разбирам напълно притеснението Ви – като родител искате да знаете какво тревожи дъщеря Ви, за да ѝ помогнете. В същото време правилата за конфиденциалност в детската психотерапия са важна част от изграждането на доверието между детето и терапевта.
Ако детето не желае родителите да научават определени неща, психологът няма право да ги разкрива, за да запази доверието между тях.
Ако детето няма нищо против информацията да бъде споделена, терапевтът може да я сподели, след като предварително се е консултирал с него.

Какво можете да очаквате?
Психологът не трябва да Ви споделя точните думи на детето, но може да Ви даде насоки:

Например: „Изглежда, че детето изпитва силна тревожност, свързана с X.“
„Виждам, че има вътрешен конфликт, който се отразява на самочувствието ѝ.“
„Работим върху темата за увереността и границите.“
Добрата практика е психологът да Ви включи в процеса – да Ви даде стратегии как да подкрепите детето у дома, без да нарушава доверието между него и терапевта.

Как да подходите?
Попитайте психолога:

„Как мога да помогна на дъщеря си у дома, без да нарушавам процеса на терапията?“
„Има ли нещо, което трябва да избягвам в общуването ни, за да не ѝ създавам допълнителен стрес?“
Уверете дъщеря си, че сте на нейна страна – вместо да настоявате да разкрие проблема, покажете, че сте там за нея, когато е готова.
Трябва ли да смените психолога?
Не е необходимо, ако специалистът е открит с вас относно процеса, дори без да разкрива конкретни думи на детето. Ако усещате, че няма комуникация и не получавате никакви насоки, тогава може да помислите за друг терапевт, който ще работи по-активно с вас като родител.
Важно: Детето ще сподели, когато се почувства достатъчно сигурно. Вашата роля е да сте търпеливи, да покажете, че сте там за нея и да подкрепите терапевтичния процес.
Поздрави и успех!

Последна редакция: вт, 14 яну 2025, 13:25 от Рaдост

# 224
  • Мнения: 156
Здравейте, имаме дъщеря  на 6г и половина. От 3 месеца е с болки в корема около пъпа, водихме я на какви ли не доктори, направихме и всякъкви изследвания и проблем не беше открит. Да, но болките продължават. Има две сестри-близначки на 2 години, които много обича и постоянно играе с тях.
Посъветваха ни да се обърнем към психолог, тъй като тя е много чувствителна и е доста привързана към мен, да не би болката в корема да е на психична основа, за да търси повече внимание. Няма определено време в което да я боли повече или по малко, но напоследък ни изглежда някък умислена , по нервна (чопли си долната устна от време на време) и лесно се разстройва. А като я питаме защо се разстройва почва да плаче и да повтаря мама, мамааа, искам мама да ме гушне и започва още повече да плаче.
Въпросът ми е възможно ли е тази болка в корема наистина да е на психична основа и тя несъзнателно да мисли,че наистина я боли корем и какво бихте ни посъветвали да направим?


Здравейте!

Разбирам колко притеснени сте за дъщеря си, особено след като всички медицински изследвания са изключили физическа причина за болките в корема. Да, напълно възможно е болката да има психосоматичен характер, особено при чувствителни и емоционални деца.

Какво означава това?
Психосоматичната болка не е въображаема – детето наистина я усеща, но причината не е физическа, а емоционална. Често тя е несъзнателен начин за справяне със стрес, тревожност или нужда от повече внимание и сигурност.

Какво може да предизвиква тази реакция?

- Раждането на близначките – въпреки че обича сестрите си, тя може подсъзнателно да усеща промяна в динамиката на семейството и да се чувства по-малко забелязана.
- Нужда от повече внимание – тя вероятно е била единствено дете в продължение на 4 години, а сега трябва да „споделя“ мама.
- Тревожност или емоционален стрес – лесното разстройване, чопленето на устната и силната нужда от прегръдки са сигнали, че изпитва вътрешно напрежение.

Какво можете да направите?
✔ Дайте ѝ повече „специално време“ с вас – 15-20 минути дневно, в които сте само двете (четене на книжка, разговор, разходка). Това ще ѝ даде усещане, че все още е важна и забелязана.
✔ Нормализирайте емоциите ѝ – ако се разстрои, вместо „Няма защо да плачеш“, кажете:
 „Разбирам, че се чувстваш тъжна/разстроена. Искаш да ми разкажеш какво те притеснява?“
✔ Не акцентирайте прекалено върху болката – избягвайте да я питате твърде често „Още ли те боли?“ – това може неволно да засили симптома.
✔ Опитайте релаксация и игри за отпускане – например „Дишай с коремчето“: вдишва дълбоко, надувайки коремчето, и издишва бавно.

Важно: Ако симптомите продължат, може да е полезна среща с детски психолог, за да ѝ помогне да изрази емоциите си по по-здравословен начин. Поздрави и успех!

Общи условия

Активация на акаунт