Q&A
Обобщени въпроси и отговори от темата *
Как се процедира, когато има две различни дати за изпитите?
Какво представлява медицинското свидетелство и кога трябва да се издаде?
Какви са изискванията за медицинското свидетелство?
* Предложените въпроси и отговори се генерират машинно от автоматизиран езиков модел на база потребителските мнения в темата. Генерираното съдържание може да е непълно, неактуално, подвеждащо или неподходящо. Вашите оценки спомагат за подобряване на модела и неговото усъвършенстване.
-
Как се процедира, когато има две различни дати за изпитите?
Когато има две различни дати за изпитите, предоставените теми зависят от конкретното училище и Министерството на образованието и науката (МОН). Обикновено изпитите към Министерството на културата (МК) и класирането по МК са преди класирането по МОН. НВО по изобразително изкуство (ИИ) обикновено е преди тях, но оценката не е достатъчна за определяне къде ще бъде класирано детето. Класирането към МК вече е във фаза на второ и трето класиране.
-
Какво представлява медицинското свидетелство и кога трябва да се издаде?
Медицинското свидетелство е задължителен документ, необходим за явяване на изпити в МК и може да бъде издадено предварително, но трябва да е актуално. Обикновено включва проверка на цветоусещане, което е важно за кандидатстване с рисуване. За изпитите към МОН медицинското може да се представи и след изпитите, но най-късно при записването.
-
Какви са изискванията за медицинското свидетелство?
-
Какво представлява кандидатстването в МК и МОН?
-
Какво представлява НВО по изобразително изкуство (ИИ) и как се кандидатства за него?

Честито на вече приетите и успех нататък на чакащите! Много добре ви разбирам и за натрупаната умора, и за съпътстващите емоции, защото знам как бяхме и ние преди две години (има нещо вярно в приказката, че човек може да забрави някоя подробност, но обикновено трайно си спомня как се е чувствал).
и всички като цяло са били добре приети). Аз също смятам, че разлики между училища към МК и такива към МОН има, друг е въпросът кой какво търси за себе си и къде може в максимална степен да му излязат балансите. Зависи доколко е готов и иска да се потопи най-вече в изкуството, и доколко - да държи на ниво и други науки и области. Например, в годината на кандидатстване на моето дете, имаше възможност за изкуство + разширено изучаване на чужд език. При МК не знам дали има такива паралелки. И, да, може да има деца, които се насочват към МК от любов към рисуването и такива, които се насочват към МОН-ски профил, само защото не искат да учат сериозни науки и това им се струва неангажиращо и лесно, но това може да има и обратен знак. В по-желаните МОН-ски паралелки с рисуване, даже и отлично представяне на изпита по рисуване не е достатъчно за прием, ако просто си вързал тройките по основните предмети, защото там винаги участват и матурите по български и математика, докато към МК можеш да се класираш само и единствено с рисуване (вярно, друго рисуване и на друго ниво, но всичко останало е елиминирано като фактор при приема). Наистина, сигурно всички са забелязали, че са се нароили МОН-ски паралелки - имитации на други желани такива, но те са се нароили и в други области, не само в изкуствата. Към МК това е по-трудно да се случи - училищата са доста по-малък брой, и с дългогодишни традиции, където понякога тези традиции умело се преплитат със съвременните тенденции. А разликите между училищата и доста от децата ги усещат - къде интуитивно, къде съвсем осъзнато. Затова и някои си самосаботират някой и друг изпит, други направо отказват да се явят в дадено училище или на даден формат на изпита.