Замърсен въздух

  • 1 770
  • 58
  •   1
Отговори
  • Мнения: 459
Искам да повдигна темата относно замърсения въздух в столицата. Поне наблюденията са ми от тук, ако е така лошо положението и в други градове нека се включат и други потребители.
Последните години в София все се случва в този период индекса на качеството на въздуха да е висок и кодът с дни да е оранжев, или оранжевочервен, понякога и лилав.

Като основна причина се изтъква георгафското местоположение, мъглата, безвретието и автомобилния трафик. Но все си мисля, че освен тези причини, има още една – неспирното застрояване.
Защо стигнахме до това положение, и преди ли е било така?
Мярката, която се налага и призива да се ползва градския транспорт със „зелен билет“ е недостатъчна. Според мен тази мярка не трябва да е за ден-два, а за по-дълъг период, докато кодът не се задържи дълго време в зелената зона.

Освен да изразя недоволствето си от мерките, които се прилагат, искам да разбера от другите потребители, които живеят извън България.
Как е при вас положението относно замърсяването на въздуха? Какви мерки се прилагат?

# 1
  • Мнения: 47 235
Ако причината беше в неспирното застрояване, въздухът щеше да е мръсен през цялата година, а не в няколко дни с конкретни климатични особености.

# 2
  • София
  • Мнения: 32 305
Местоположението е една от причините. Но това местоположение би трябвало да има "частично лечение". Обаче въпросното "частично лечение" е възпрепятствано точно заради застрояването. Някои от новите квартали пречат на "проветряването" на София. "Манастирски ливади" например. Тук е обяснено много добре – https://bntnews.bg/
Разбира се, автомобилите също са замърсител.

# 3
  • Мнения: 1 506
През цялата година замърсяваме, просто условията сега са също предпоставка за високите стойности.

# 4
  • София
  • Мнения: 16 014
Загледали ли сте се какво излиза от комините на ТЕЦ-овете?
За мен колите имат далеч по-малък принос. Не знам какво горят, защото уж има правила, но вероятно не се спазват. Лятото работят на много по-малък капацитет, а колите си се движат по същия начин.
След това е отоплението с какво ли не. Забележете, че миризмата е най-отровна през нощта. Тоагава коли няма, но всеки иска да му е топло вкъщи.
Застрояването за мен има връзка в частта на какво се отопляват новостроящите се сгради.
Зеленият билет е обикновен популизъм, особено приложен за 1-2 дни, защото днес имаше забавяне на графиците през деня, а сутринта ми се наложи да изляза рано и на метрото на 2 места касите бяха затворени. Аз пътувам с КК, но имаше хора, които се чудеха как да си купят билет, понеже апаратите бяха блокирани.
В Белград направиха безплатен ГТ и сега са започнали да го обновяват изцяло. Твърдят, че има осезаем ефект само за броени дни от началото на годината.
Нямам представа дали имат ТЕЦ-ове.

# 5
  • София
  • Мнения: 32 305
Не е отоплението.
Цитат
... градът е замислен да има въздушни коридори, които да проветряват и чистят въздуха, дори и при температурните инверсии.
Обаче:
Цитат
Едно от направленията, които градоустройствено са били заложени в софийския град, това е направлението от хълма на Хладилника и на кръста, спускащо се въздушно течение в центъра. Това е булевард "Черни връх". По булевард "Черни връх" в момента съществува един изключително интензивен процес на застрояване, който процес на застрояване спира тези въздушни потоци...
Цитат
"Подстъпите южните части на града са застроени с много високи сгради с много плътно разположение на сградите дори без улици между тях, ако вземете "Манастирски ливади".
Цитат
"Друг един въздушен поток е т.нар. Владайско течение, то е изключително силно, то идва от югозападна посока и то се спуска именно по "Цар Борис трети". "Цар Борис трети" е именно такъв въздушен коридор, който донася планински въздух от владайското течение практически директно до самия център на града. В момента със строителството на нови сгради, този въздушен коридор започва са бъде компрометиран",
...
https://bntnews.bg/news/kakvo-zamarsyava-vazduha-v-sofiya-1081071news.html

# 6
  • София
  • Мнения: 42 420
Аз кашлям доста като изляза навън, а нямам заболявания или проблеми.
Това със "зеления билет" наистина е пълен майтап.

# 7
  • Мнения: 47 020
Основната причина са така характерните за София инверсии, когато студеният и мръсен въздух остава като супа в тенджера. И ако трябва да бъдем честни, в миналото беше много по-мръсно. Когато бях дете масово се топлехме на печки с въглища или нафта, а Икарусите влачеха след себе си рунтава опашка от черен дим по 20 метра. Колите може да са били по-малко, ама еко категорията им майка плаче - имаше лаф, че Вартбург бил най-дългата кола, ако се мери заедно с пушека... Да не говорим за Кремиковци. Ако понякога ТЕЦ-ът гори не каквото трябва (защото основно гори газ), то комините на Кремиковци бълваха всякакви цветове дим.
А иначе няма как една столица в 21 век да си остане само с ниско застрояване.

# 8
  • Мнения: 1 506
milenaka, това е причината да няма проветрение. Според статията причините за замърсяване са горене на въглища и др - общо 40%, 25% прах, заради паркиране в зелени площи, 10% заради износване на гуми. Това е само за праховите частици.
Пълен ужас.
Поне да ни работеха лифтовете, за да се спасявахме по-лесно на Витоша за няколко часа.

# 9
  • София
  • Мнения: 32 305
milenaka, това е причината да няма проветрение. Според статията причините за замърсяване са горене на въглища и др - общо 40%, 25% прах, заради паркиране в зелени площи, 10% заради износване на гуми. Това е само за праховите частици.
Пълен ужас.
Поне да ни работеха лифтовете, за да се спасявахме по-лесно на Витоша за няколко часа.
Точно това съм написала в първия пост. Замърсяването има "лечение", но това "лечение" е възпрепятствано. И замърсяването трябва да се намали (от януари в центъра е забранено паленето на печки, най-общо казано; колите също имат ограничения в центъра...), но и вредното застрояване също има сериозна вина.
Причината не е една.

# 10
  • София
  • Мнения: 16 014
Има начин да се променят нещата. Дано.
Крайно време е да влезе задължително Евро 5 за колите, вместо да сме автоморгата на Европа.
Да се следи спазването на забраните за ползване на твърдо гориво и да не е ограничено само до центъра на града. Даже така извън забраната остават гетата.
ГТ изцяло да стане електрически и в центъра на града да не се допускат автомобили.
Да се увеличат зелените площи и истинските велоалеи, а не сегашните псевдо такива.
И т.н.

# 11
  • Мнения: 369
Мръсния въздух за нас беше една от главните причини да се махнем от България и от София. Поради заболявания несъвместими с такова замърсяване. Не знам какво да ви кажа…. Съжалявам да чуя, че още не се вземат мерки.

За нашия квартал основния проблем беше категорично твърдото гориво. Около нас голяма част от къщите се отопляваха на дърва, пелети, въглища и т.н. И всеки път като отворех терасата зимно време навън силно ухаеше на кюнец. И дрехите, когато ги простирах навън също се вмирисваха. Купихме си машина за пречистване на въздуха, но… не беше достатъчно.
Да не говорим, че има някои българи, които… (не знам до какво опира, дали морал, интелект, образование или всичко на едно) хвърлят в печките си пластмасови опаковки, буркани и всякакви други боклуци. Когато видях с очите си за първи път такова нещо бях толкова втрещена и иначе нямаше да го повярвам, но е факт. И тези хора са много повече от колкото си мислите. Вярно е, че има много беднотия по крайните квартали и това допринася, но много хора просто са свикнали да живеят така и няма кой да ги застави да се променят. А пък в ромските квартали в София ако знаете как горят всичко, ама в-с-и-ч-к-о. И няма кой да им каже копче.

Последния път когато в София усетих полъх на чист въздух беше по време на локдауна през 2020, когато всичко беше спряно и затворено.

Последна редакция: пн, 20 яну 2025, 13:53 от bloombug

# 12
  • Мнения: 459
Milenaka, толкова хубаво и логично е обяснено, много ти благодаря.  Лошото е, че от тук нататък резултатите от замърсения въздух тепърва ще се проявяват, а още по-лошото е, че ще е свързано с нашето здраве. Силно се надявам да се обърне внимание и да се прояват по-сериозни мерки.

# 13
  • Мнения: 5 197
Местоположение. Знам (следя) за село в хубав, планински район, напоследък все в червено свети около мястото. Едно от най-силните замърсявания тази година видях преди и след НГ, когато в София нямаше толкова коли.

# 14
  • София
  • Мнения: 32 305
Milenaka, толкова хубаво и логично е обяснено, много ти благодаря.  Лошото е, че от тук нататък резултатите от замърсения въздух тепърва ще се проявяват, а още по-лошото е, че ще е свързано с нашето здраве. Силно се надявам да се обърне внимание и да се прояват по-сериозни мерки.
Аз също се надявам на по-сериозни мерки. Но освен към застрояването, трябва да бъдат насочени и към нас – обикновените хора. И тук ще има голямо мрънкане, защото "те, другите, лошите са виновни, от нас нищо не зависи".

В Париж ми направи впечатление следното: масово са с колела. Гаден вятър, зимни температури, тесни улички в центъра, на които нарисували една черта и ги писали "велоалеи"... И хората си карат колелата.
Живея в т.нар. "широк център", при нас е "зелена зона", от години сме с една кола. Аз се движа или пеша, или с ГТ. От януари има забрана, която обхваща и нас, за палене на камини, печки на твърдо гориво и подобни. Имаме камина, която няма да можем да ползваме, ами писах я "за украса" и сложих свещи в нея.
Днес в една друга тема става въпрос за подгряването на колата. Съфорумки от Германия написаха, че при тях е забранено и глобата за това е 60 евро. И никой не мрънка, че не може да си подгрее колата.
В момента в идеалния център на София е забранено да се движат стари автомобили (най-общо казано). Само за 24 часа са засечени 3800 нарушители – https://bntnews.bg/news/bez-stari-koli-v-centara-na-sofiya-kolko … -1316634news.html Много, много се надявам да има реални глоби за такива.

Така че, да – застрояването е виновно, но И ние сме виновни.

Общи условия

Активация на акаунт